Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:34

Ik krijg altijd van niet-vegetariers de vraag: waarom zou je dingen willen eten die op vlees lijken, je wilt toch niet aan vlees herinnerd worden?

Ik vind dat altijd een lastige vraag, hoe reageren jullie daar op?

Voor mij is trouwens de reden dat ik het makkelijker vind om dan te kiezen welk product ik in welk gerecht kan verwerken (bv kipstukjes bij kip-tandoori of curry, of in een wrap, gehakt bij pasta of in een lasagne ofzo, een burger op een broodje enz..). En het is gemakkelijk als eiwitbron + vaak nog wel ijzer en b12 aan toegevoegd.

En ik vind de meeste vleesvervangers gewoon lekker.. Daarbij lijken veel qua smaak niet eens exact op vlees, alleen de vorm en structuur een beetje.

Tuurlijk kan ik ook gerechten bereiden met bonen, ei, kaas enz.. Maar ik vind vervangers tegenwoordig ook erg lekker. En ik heb niet altijd de tijd om helemaal zelf vanaf 0 een burger oid te maken.

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:09

Fearn schreef:
Ik vind dat altijd een lastige vraag, hoe reageren jullie daar op?

Meerdere redenen:
1) recepten met vlees makkelijk transformeren naar vega
2) fijn voor inspiratieloze of vlotte dagen
3) waarom mogen we vlees niet nabootsen of zelfs missen? Dat is toch mogelijk onze reden helemaal niet? Waarom mogen we geen zin in bv nepshoarma hebben, dat is toch gewoon ook een gerecht?

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:13

Een hamburger, gehakt en dat soort bewerkte producten waar vlees in zit (plus alle andere ingrediënten), lijken ook niet op 'echt vlees'.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:33

Ik eet graag vlees. Mijn keuze om het niet te eten heeft niets met de smaak of de textuur te maken. Daarom.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 01:46

Fearn schreef:
Ik krijg altijd van niet-vegetariers de vraag: waarom zou je dingen willen eten die op vlees lijken, je wilt toch niet aan vlees herinnerd worden?

Ik vind dat altijd een lastige vraag, hoe reageren jullie daar op?

Voor mij is trouwens de reden dat ik het makkelijker vind om dan te kiezen welk product ik in welk gerecht kan verwerken (bv kipstukjes bij kip-tandoori of curry, of in een wrap, gehakt bij pasta of in een lasagne ofzo, een burger op een broodje enz..). En het is gemakkelijk als eiwitbron + vaak nog wel ijzer en b12 aan toegevoegd.

En ik vind de meeste vleesvervangers gewoon lekker.. Daarbij lijken veel qua smaak niet eens exact op vlees, alleen de vorm en structuur een beetje.

Tuurlijk kan ik ook gerechten bereiden met bonen, ei, kaas enz.. Maar ik vind vervangers tegenwoordig ook erg lekker. En ik heb niet altijd de tijd om helemaal zelf vanaf 0 een burger oid te maken.


Ik kom even binnenvallen haha!

Ik vind dat zo stomme vraag altijd. Mijn vriend eet geen vlees, waardoor ik zelf ook amper vlees eet en eigenlijk altijd vegetarisch eten maar in restaurant neem ik zelf nog weleens vlees.

Sommige mensen eten vega omdat ze het zielig vinden voor de dieren, betekent niet dat ze geen vlees lusten…. dan zijn vervangers een goede optie.

Sommige eten vega omdat van alles in vlees gespoten wordt, betekent niet dat ze geen vlees lusten…

Sommige doen het vanwege een dieet.

Tja omdat je geen vlees eet betekent niet dat je vlees het niet lust en geen goede vleesvervanger mag eten -O-

In kip kan weleens van die harde stukken. In vlees ook. Ik vind dat zo vies. Met vega heb ik daar geen last van haha. Bij de Mac bestel ik liever vega variant dan vleesvariant.

Wij eten overigens ook niet dagelijks vleesvervangers.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 07:17

Ik was dol op de smaak van vlees. Als het niet van een dood dier zou komen zou ik nooit gestopt zijn met vlees eten.

Ik eet bijna geen vleesvervangers. Alleen de kipstuckjes een enkele keer. Ik vind ze zeker beter geworden de laatste jaren maar ben inmiddels zo gewend aan eten zonder vlees(vervanger) dat ik het niet snel neem.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:40

Wij eten denk ik 1 á 2 keer per week een vleesvervanger.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:33

Ik vond vlees vaak niet lekker en de vleesvervangers vind ik ook vaak maar mwoah. Ik eet meestal linzen/ bonen als vervanger. Van mij hoeven de vervangers ook echt niet op vlees te lijken, maar ik kan me voorstellen dat het makkelijker is. Wel vind ik het altijd bijzondere uitspraken. Volgens mij is het ook geen echte vraag van een vleeseter, maar meer een grapje of iets om expres tegen je schenen te schoppen. Een beetje vergelijkbaar met de standaard "maar die koe at ook alleen maar gras."
Ik vind een schnitzel trouwens ook niet meer op een varken lijken en een worst lijkt op een wortel. Dus tja....


De kraam zonder vlees vind ik ook erg dubbel. Officieel mag het denk ik niet, maar bij een vleeskraam wordt ook niet vermeld dat er vlees inzit, dus waarom zou dat bij een plantaardige kraam dan wel moeten?
Je bent als restaurant verplicht om transparant te zijn en de voedingsstoffen te tonen, maar bij de donerkraam zie ik ook niet staan van welk beest het gemaakt is of wat voor ingrediënten er precies in de knoflooksaus zit.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:36

Ja daar zit inderdaad wel wat in. Misschien omdat ik zelf zoveel etiketten lees zit het er bij mij nogal in gebakken, maar wellicht maakt de gemiddelde alleseter zich minder druk over wat hij in zijn mond stopt. ;)

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:11

Vind ik een hele simpele vraag:
Ik eet geen vlees om ethische en milieubewuste uitgangspunten.
Vind het wel lekker, al moet ik zeggen dat na bijna tien jaar geen vlees meer te eten, het me wel een beetje misselijk maakt als ik er aan denk. Een stukje ‘nep’vlees gaat er prima in, maar een braadworst… brrr!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:28

De delicatessezaak om de hoek toont ook niet wat er overal in zit. Dus dat is niet verplicht. Je bent wel verplicht zaken zoals allergenen te kunnen aanbieden mits gevraagd en ook herkomst van vlees.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:29

AlwaysH schreef:
(...)
Vind het wel lekker, al moet ik zeggen dat na bijna tien jaar geen vlees meer te eten, het me wel een beetje misselijk maakt als ik er aan denk. Een stukje ‘nep’vlees gaat er prima in, maar een braadworst… brrr!

Het meeste vlees vind ik ook echt heel erg stinken... ik ben ook wel benieuwd wat ons lijf ervan zou vinden als we nu ineens wel vlees zouden eten. Zouden we dat nog aan kunnen? Ik eet al zo'n 20 jaar geen vlees meer en nu 1,5 jaar geen dierlijke producten.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:32

Toch vind ik ivm allergenen het echt wel kwalijk om niet duidelijk te maken dat iets vegetarisch is. In gewoon vlees verwacht je bepaalde allergenen gewoon niet.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 17:50

Annetje schreef:
Het meeste vlees vind ik ook echt heel erg stinken... ik ben ook wel benieuwd wat ons lijf ervan zou vinden als we nu ineens wel vlees zouden eten. Zouden we dat nog aan kunnen? Ik eet al zo'n 20 jaar geen vlees meer en nu 1,5 jaar geen dierlijke producten.

Ik heb dat dus eens gedaan met vis (zalm).. ik had een paar jaar geen vis meer gegeten, en toen bleef er bij een BBQ eens een hoop over dat in de kliko zou verdwijnen.. Dus ik dacht, zonde, ik neem wel een stuk %)
's Nachts werd ik met flinke buikkrampen drijvend in het zweet wakker := Ik kon niet rechtop naar de wc lopen, zo veel last had ik..
Mijn vriend heeft er dan weer minder last van. Die eet nu zo'n 8 jaar vegetarisch, en kreeg laatst bij de Burger King vlak voor sluitingstijd een kipburger met echte kip ipv vervanger mee.. Restaurant was al dicht toen we erachter kwamen, en weggooien is zonde.. Het smaakte hem niet, maar hij is er niet ziek van geworden.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 17:56

Sheran schreef:
Toch vind ik ivm allergenen het echt wel kwalijk om niet duidelijk te maken dat iets vegetarisch is. In gewoon vlees verwacht je bepaalde allergenen gewoon niet.

In veel bewerkt vlees zit ook soja, en vaak een stuk meer conserveermiddelen dan in vleesvervangers.
Maar ik zou het ook fijn vinden als overal gewoon vermeld wordt welke allergenen overal in zitten.
Dan worden er heel wat verstokte vleeseters kwaad, als ze zien dat er soja in hun rundvleeskroket zit :')

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:00

8nnemiek schreef:
Sheran schreef:
Toch vind ik ivm allergenen het echt wel kwalijk om niet duidelijk te maken dat iets vegetarisch is. In gewoon vlees verwacht je bepaalde allergenen gewoon niet.

In veel bewerkt vlees zit ook soja, en vaak een stuk meer conserveermiddelen dan in vleesvervangers.
Maar ik zou het ook fijn vinden als overal gewoon vermeld wordt welke allergenen overal in zitten.
Dan worden er heel wat verstokte vleeseters kwaad, als ze zien dat er soja in hun rundvleeskroket zit :')


Ook zo'n typisch argument: "Vleesvervangers eten is slecht voor het milieu, want er zit allemaal soja in!!!".

Terwijl echt 90% van het soja wordt gebruikt voor het veevoer :')

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:22

Annetje schreef:
AlwaysH schreef:
(...)
Vind het wel lekker, al moet ik zeggen dat na bijna tien jaar geen vlees meer te eten, het me wel een beetje misselijk maakt als ik er aan denk. Een stukje ‘nep’vlees gaat er prima in, maar een braadworst… brrr!

Het meeste vlees vind ik ook echt heel erg stinken... ik ben ook wel benieuwd wat ons lijf ervan zou vinden als we nu ineens wel vlees zouden eten. Zouden we dat nog aan kunnen? Ik eet al zo'n 20 jaar geen vlees meer en nu 1,5 jaar geen dierlijke producten.


Ik ben 17 jaar vegetariër en kan je helaas hier antwoord op geven. Ik had pizza besteld met de veggie salami maar heb per ongeluk de gewone gekregen.

Ik zal je de details besparen maar ik ben dagen ziek geweest. Zo’n buikpijn. Dus toptip; check je pizza :+

friezenfan2

Berichten: 2641
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:47

Bij de lidl hebben ze sinds kort vegan vissticks, die waren mijn avondeten. Ze waren niet vies maar ook niet lekker. Zijn die van andere merken wel lekker?

Miesemuisje

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:54

Ik vind die van iglo green cuisine lekker, uit de vriezer, wel prijziger

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 18:18

Ik vind ze allemaal lekker, maar ik eet ze wel altijd op een broodje met een flinke klodder saus (mayo met citroensap, zout, peper, knoflook en dille).

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:20

Van de ah eigen merk vind ik lekker en iglo ook. Verder geen merken geprobeerd. Ze smaken niet heel visachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:05

Ik heb laatst de vega zalm geprobeerd. De smaak was best prima, maar vond de structuur als flubber in kip :\

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:21

Ik vind de sticks van eigen merk delhaize heel lekker. Ik eet ze met spinaziepuree erbij :)

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:55

Humpiedumpie schreef:
Ik heb laatst de vega zalm geprobeerd. De smaak was best prima, maar vond de structuur als flubber in kip :


Vega zalm van Lidl?
Ik vind die van Vivera écht heel lekker, maar wij doen hem wel in de airfryer na insmeren met olijfolie en zalmkruiden. Lekker knapperkorstje krijgt ie dan. Ook als je hem daarna versnippert door pasta kan ik die structuur goed hebben.

Damelza

Berichten: 4682
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:42

Ze hebben deze week weer leuke tijdelijke producten bij de Lidl:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding