Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6131
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:11

Aaah wat leuk een update!

Laat je weten welke burger het beste is? Ik ben dol op burgers! Ik had vandaag ook een zelfgemaakte burger. Maar de bosh! BBQ pasta burger is mijn favoriet.

Ijs kan ik je niet mee helpen, ik houd mijn ogen even open :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:09

Ik heb gewoon kommetjes gekocht met alle meeteenheden op en heb ook enkele cups en spoons, was een setje op bol.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:56

lies_sparkle schreef:
Aaah wat leuk een update!

Laat je weten welke burger het beste is? Ik ben dol op burgers! Ik had vandaag ook een zelfgemaakte burger. Maar de bosh! BBQ pasta burger is mijn favoriet.

Ijs kan ik je niet mee helpen, ik houd mijn ogen even open :)


Als ie helemaal door de keuring is (en ik de ingrediënten heb onthouden :+ ) krijgen jullie m'n recept :j


poes schreef:
Ik heb gewoon kommetjes gekocht met alle meeteenheden op en heb ook enkele cups en spoons, was een setje op bol.


Dat is an sich prima te doen, maar ik merk dat veel van die (Engelstalige) boeken dan ook nog 'gezond' zijn. Geen riet- of bietsuiker. En dat maakt me (bij ijs) nou net geen biet uit :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 23:14

Aja ik kijk alleen op internet voor recepten. Anders eens Jeroen meus een berichtje doen via de website van dagelijkse kost? Of de mannen van Bosh! ?

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 23:23

Ik volg mee, ik wil graag een heel stuk minderen in mijn vlees eet gewoonte, maar ik vind het erg lastig.
Vaak lukken pasta’s vega maken wel, maar veel andere gerechten niet. Ik woon nog bij mijn ouders dus dat maakt het vaak ook lastig.
En wat eten jullie zowel op brood? Ik vind hunmus erg lekker maar ik zie het niet zitten om elke dag hummus op brood te eten. Zoet beleg vind ik niet lekker en veel vega “vlees” ook niet echt

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:45

Lp ik eet geen brood. Ik snap ook nooit dat Nederlanders zo brood georiënteerd zijn.
Je hebt ook nepkaas, misschien vind je dat lekker? Pindakaas? Of valt dat onder zoet? Gegrilde groente? Zelf hummus met smaakjes maken?

Welke gerechten lukken niet om vegetarisch te maken? Misschien kunnen we daarmee helpen?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:13

Maar je wilt dus richting vegetarisch en niet veganistisch?

Dan zou je ook kaas, Smeerkaas zuivelspread etc kunnen nemen.

Overigens wordt hummus een stuk lekkerder met een plakje komkommer, wortel of paprika.

En de vegetarische filet americain doet het hier ook heel goed.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:58

Vega vleessalade, smossalade, Kip curry, tonijnsalade, krabsalade, prepare, martino, eiersalade, boterhamworst, kaas, tomatentapenade, etc. Ik kan voldoende afwisselen zo.

Qua gerechten kies je ofwel voor een vleesvervanger of maak je iets helemaal zelf. Op internet vind je veel inspiratie!

8nnemiek

Berichten: 43431
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 09:23

LP, er zijn veel soorten vega vlees voor op brood. Paté bijvoorbeeld, bij sommige soorten proef je echt geen verschil met vlees.. en zelf vind ik de plakjes van Quorn echt heerlijk, die hebben meer smaak, vooral de pepperoni is hier favoriet :9
Van de vegetarische slager vind ik dan weer de kipworst plakjes heerlijk. Er zijn echt veel verschillende smaken.

lies_sparkle

Berichten: 6131
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:38

Wat eet je normaal op brood LiannePuthzy?
Misschien is dat voor ons makkelijker om mee te denken :)

Want in principe is voor jou het enige wat je mag vervangen vlees op brood. En daar zijn dus veel gekopieerde producten van. Je hebt zoals hierboven gezegd allerlei soorten vega vlees voor op brood.

Ook voor gewone gerechten zou je de vega variant kunnen kiezen; vega gehakt, vega spekjes, vega burger, etc.

Of wil je eigenlijk vlees vervangen door bijvoorbeeld peulvruchten (gezien je het over humus hebt) ?

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:58

Ik vind het vegan shoarma recept van AH heel lekker!

Nodig?
- vegan shoarma
- pita broodjes of turks brood
- vega/vegan mayo (ik doe er vaak nog kwark bij om het wat frisser te maken)
- sriracha (smoked sriracha is mijn favoriet :9 )
- rode kool
- sla naar keuze
- rode ui
- komkommer
- klein beetje olijfolie

Shoarma en broodjes opwarmen.
Kool in snippertjes hakken. Ui in halve ringen en de komkommer in kwartjes.
De groentes meng je met peper en evt zout met de olijfolie.
Doe sriracha naar smaak in de mayo/kwark. Ik doe ongeveer een theelepel. Goed roeren.

Broodje serveren zoals jij dat het liefste doet, en smullen maar! :j

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:56

Welkom! Voor recepten kun je dit hele topic doorjagen, en het vorige. We doen een poging om er 'recept' in dikke letters boven te zetten zodat het makkelijker terug te vinden is :j

Wat betreft brood... ik neem tussen de middag vaak avondeten van de dag ervoor en 's ochtends muesli of zo (met kokosmelk), maar je hebt ook vegetarische groentenspreads. Sowieso te koop bij biologische winkels, maar de aldi heeft ze ook. Alle spreads met currykruiden doen het hier in huis heel goed. En als je een goede blender hebt kun je ze zelf ook (voor minder geld) maken. Ook altijd lekker met wat verse groenten (komkommer, sla, tomaat...) erop.

Ik vind kaas zelf hartstikke lekker, maar we beperken het hier wel enigszins. Voornamelijk omdat de productie van kaas net zo goed verlangt dat er meer dieren leven en er zowel uitstoot is vanuit de veestapel als dat er (daardoor) nog steeds vee geslacht wordt. Zowel vanuit klimatologisch als uit diervriendelijk perspectief (mijn beide redenen om vega(n) te eten is het dus niet per se zinvol om vlees door het eten van meer kaas te vervangen. Maar uiteindelijk maakt iedereen daar zijn/haar eigen keuzes in :-)

poes schreef:
Aja ik kijk alleen op internet voor recepten. Anders eens Jeroen meus een berichtje doen via de website van dagelijkse kost? Of de mannen van Bosh! ?


Internet is fantastisch inderdaad! Ik heb er al e.e.a. gevonden als basisinspiratie en ben groot gebracht met zelf ijs maken, dus de basis snap ik wel. Ik zoek alleen net dat stukje *oempf* waar je extra blij van wordt.


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:25

Kleine commotie in Gent! Tijdens het enorme 10 dagen durende volksfeest de Gentse feesten zijn de helft van alle eet kraampjes al vegetarisch of veganistisch. Top!

Maar nu! Was er dus een Oktoberfest-kraam die verkocht: braadworsten, hamburgers en Krul frieten.

En nu blijkt dat dus een veganistisch kraam te zijn. Ze hebben het alleen niet zo geafficheerd.

Ze hadden een toplocatie dus ze hebben erg goed gedraaid. Maar er is wel wat controverse: kan dit eigenlijk wel?

Zelf sta ik er als vegetariër heel dubbel in. Ik wil zelf 100% transparantie over wat ik te eten krijg. Anderzijds: ze hebben ook niet echt gelogen natuurlijk.

In alle geval: veel mensen hebben nu toch eens een beyond meat burger of worst geproefd :D of ze het nog herinneren is een andere vraag :+

Wat vinden jullie ervan?

Ps: ik heb geproefd en het was prima maar 9 euro voor een saucijs op een broodje blijft van de zotte :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:43

Als ze zeggen een braadworst en hamburger te verkopen liegen ze natuurlijk wel... Die zijn van vlees gemaakt....

Niet dat het mij wat uitmaakt maar volgens mij heeft de vegetarische slager daar ook gedoe mee gehad?

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:51

Ik vind wel dat je eerlijk moet zijn over eten. Het werkt twee kanten op, ik wil ook weten wat ik in mijn mond stop. Daarbij denk ik ook wel aan allergieën.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 02:40

Naja een burger is nog discutabel. Maar een braadworst… ja wie weet er wat er wel in een echte worst zit?

Maar verder mee eens: het zou niet mijn manier zijn om het te spelen.

Een beetje extra info: het ging hier over een toplocatie en dit kraam biedt normaal vlees aan. Maar…. Deze locatie moest veganistisch zijn dus toen ze erop gingen bieden wisten ze wel waar ze aan beginnen.

Toch best een bizarre actie!

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 06:56

Bij een burger wordt ook gevraagd of het rund of varken betreft. Worst net zo. Maar je kan natuurlijk zelf ook vragen wat er in zit.

Maar goed, een bordje met daar op vegan of vegetarisch had gewoon wel netjes geweest.

8nnemiek

Berichten: 43431
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 08:18

De EU heeft toch een tijd geleden bepaalt dat vleesvervangers gewoon vleesnamen mogen hebben.
Ik vind eigenlijk dat het juist omgekeerd zou moeten zijn; zet het er maar bij als er wél vlees in zit, en welke soort.
Een klein bordje met de tekst 'geschikt voor vegetariërs' zou wat mij betreft voldoende zijn bij vega burgers.
Bij buffetten enzo moet je ook altijd maar gokken waar wel of geen vlees in zit, daar doet niemand moeilijk over. Als je het zeker wil weten, dan vraag je het.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 25-07-22 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:46

Zolang ze open zijn over de allergenen die hun aanbod bevat, heb ik er niet zoveel problemen mee.
In de tijd dat ik net was overgestapt op een overwegend plantaardig dieët vertelde ik mijn vrienden ook niet altijd dat ik ze een veganistische maaltijd voorschotelde, puur om te zien of ze het zouden opmerken. Nou is een privésituatie natuurlijk niet één op één te vergelijken met een commerciële, maar echt kwaad kan het niet lijkt me. Als je eten bestelt in plaats van zelf klaarmaakt weet je nou eenmaal nooit exact wat er wel en niet inzit, op het allergenenlijstje na.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:19

Ik vind het op zich wel een ludieke actie :j Vaak hoor je toch van verstokte vleeseters dat ze die 'vegetarische neprommel niet lusten, niet hoeven, niet willen' en als ze dan niet weten dat het vegetarisch is, dan is het ineens zo goor niet meer :))

Daar tegenover staat dat transparantie inderdaad belangrijk is, en je kunt mensen er ook mee tegen je in het harnas jagen..

Ik las laatst dat in.. Oostenrijk? de Burger King als nieuwe standaard vega(n) is, en dat je het juist aan moet geven als je een vleesburger of vleesproduct wil. Dat vind ik dan een betere optie, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Ook daar was meer dan genoeg ophef over, overigens.

Kikka

Berichten: 4688
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:20

Ha, ik vind dat wel een vrij briljante actie, in Gent!

Dat gezegd hebbende, hallo :Y)

Ik eet al jaren vega (op een tipsy bitterballetje na, een paar keer per jaar), maar wil nu toch ook echt de stap naar volledig plantaardig gaan maken. Toen ik mijn jongste borstvoeding gaf, at ik vegan omdat zij een pittige koemelkeiwitallergie heeft en alles wat ik binnenkreeg, ook bij haar binnenkwam. Dat ging toen prima, maar sinds ik haar niet meer voed, is vooral de kaas er toch weer bij ingeslopen. De rest van het zuivelschap en ei sla ik over het algemeen al helemaal over.

Dus ik kom hier lekker meekletsen en weer een beetje inspiratie opdoen om plantaardig en dus kindproof te koken!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:27

Welkom! We zijn nogal stil de laatste tijd :+

friezenfan2

Berichten: 2620
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:40

Toen ik nog thuis woonde deden we dat wel eens mijn vader vegetarisch eten geven en vaak at hij het zonder gedoe op. Maar als eettent moet je daar denk ik toch wel duidelijk in zijn. Wat je iemand te eten geeft.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:15

Ik gaf iemand ooit kaas balletjes als hapje. Die vond het heel spannend om Vegetarisch te moeten eten.
Dus hij proeft zo een balletje en zegt echt: ma zo lekker en dit is vegetarisch???!

Mensen kunnen echt blind zijn wat betreft eetgewoontes idd.