Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28269
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:57

Meliaforever schreef:
Enige wat ik nog zoek is wat ik voor groente erbij ga doen als bijgerecht. Iemand makkelijke groente ideeën? :+


Waarbij?

MarliesV

Berichten: 15264
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 15:21

Meliaforever, pagina 6 ff checken! Ik zocht ook een groente bijgerecht (bij wildstoof). Daar zijn best fijne opties gegeven.

Meliaforever

Berichten: 12041
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 15:36

Nickeltje schreef:
Meliaforever schreef:
Enige wat ik nog zoek is wat ik voor groente erbij ga doen als bijgerecht. Iemand makkelijke groente ideeën? :+


Waarbij?


Kerstavond gourmetten en 1e kerstdag bij de varkenshaas.

Dankje Marlies! Ik ga even kijken

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:28


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:36

Kerstavond
Visschotel met zalmsalade, Hollandse garnalen, een kreeftenschaar en nog wat dingetjes

1ste kerstdag
Klassieke garnalen cocktail en zalmbonbon
Ossenstaartboullion
Beef Wellington
Triffle

2e kerstdag
Gourmetten

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:42

Ik zou ook graag gourmetten. Lijkt me ook leuk voor mijn dochtertje, iedere Nederlander hoort het tenslotte een keer meegemaakt te hebben, nietwaar? :D

Maar mijn man ziet de stank en vettigheid niet zo zitten. En ik eigenlijk ook niet (astma). Maar het is zo gezellig en lekker (en makkelijk O:) ).

Cerosa

Berichten: 776
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:44

Nickeltje schreef:
Oew... Die frambozen - pistache tiramisu... Die zou het zomaar kunnen worden...

Die doorschijnende koekjes maken wij inderdaad ook al een paar jaar zelf.
Heel makkelijk en leuk om als cadeautje mee te nemen als je ergens heen gaat. Vindt men al snel heel speciaal ;)


De koekjes zien er erg leuk uit. Wat voor snoepjes gebruiken jullie dan om het doorschijnende effect te krijgen? Ik kon alleen maar aan Napoleon denken, maar of dat hetzelfde effect geeft weet ik (nog) niet.

Met 1e kerstdag ga ik gourmetten bij mijn schoonfamilie. Op 2e kerstdag ga ik lekker uitgebreid koken, en is dit het menu

Voorgerecht: Trio van tomaten-knoflooksoep, carpaccio bonbon en een stokbroodje caprese
Hoofdgerecht: Mini Beef Wellingtons, met aardappelroosjes en spinazie-courgette rolletjes
Nagerecht: Baked alaska

(voor de oplettende lezer, meeste van de recepten komen uit het Boodschappen-magazine :D)

Anouk146
Berichten: 190
Geregistreerd: 19-09-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:59

Kerstavond:
Voorafje steranijs brood
1: curry gamba
2: Velouté Enoki (japanse champignon met soja bouillon, zeewier, konjac noedels en enoki)
3: ossenhaas met king boleet, romanesco, Chinese pepersaus en kimchi gel
4: matcha cake
+ nog wat bijgerechten zoals gebakken rijst en chuka wakame

1ste kerstdag:
1: zalm sashimi
2: coquille avocado
3: pekingeend flensjes
4: surf & turf van kreeft en kalfswang
5: cheesecake, macarons en fruit

(Beide dagen DIY kerstmenu’s van restaurants, heerlijk chill alleen wat in de oven schuiven.. en de horeca een beetje steunen zo)

2de kerstdag: geen idee, dan mogen we eten bij de schoonouders

lor1_1984

Berichten: 12089
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 17:07

Cerosa schreef:
Nickeltje schreef:
Oew... Die frambozen - pistache tiramisu... Die zou het zomaar kunnen worden...

Die doorschijnende koekjes maken wij inderdaad ook al een paar jaar zelf.
Heel makkelijk en leuk om als cadeautje mee te nemen als je ergens heen gaat. Vindt men al snel heel speciaal ;)


De koekjes zien er erg leuk uit. Wat voor snoepjes gebruiken jullie dan om het doorschijnende effect te krijgen? Ik kon alleen maar aan Napoleon denken, maar of dat hetzelfde effect geeft weet ik (nog) niet.

Volgens mij worden er eerder winegums of vergelijkbare snoepjes voor gebruikt. :)

Nickeltje

Berichten: 28269
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:26

Ik gebruik daar Napoleon snoepjes in verschillende kleuren voor. Even met een vijzel fijn stampen. Gaat al jaren goed.

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:51

Idd Napoleon of gewone zuurtjes

Suliko

Berichten: 4359
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:49

1e kerstdag ben ik verantwoordelijk voor het dessert bij schoonfamilie, dan wil ik een veganistische chocolade mousse taart maken die ik al eens eerder heb gemaakt, maar dan gegarneerd met vijgen, bramen, blauwe bessen en kaapse bessen.
Afbeelding

2e kerstdag maak ik ook het dessert, maar dan bij mijn moeder. Ik heb net de proefversie gemaakt, het is namelijk grotendeels een eigen recept voor veganistische tiramisu die ik al een tijdje in mijn hoofd had zitten. Veel vegan tiramisu recepten gebruiken kokosroom, maar dan smaakt het naar kokos en dan vind ik het geen echte tiramisu meer en bovendien te misselijkmakend :') Dus zelf aan de slag gegaan en tot een heerlijke volle en zachte room gekomen!
Afbeelding

Bij beide doen we allerlei hapjes en kleine gerechten. Voor beide dagen wil ik nog 2 vegan hartige gerechtjes maken, maar daar ben ik nog eventjes inspiratieloos voor. :D

miccamaaike

Berichten: 8689
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:53

Vooraf: carpaccio en vitello tonato
Soep: uiensoep met kaas gegratineerd broodje
Hoofdgerecht: Sukade in bruine jus en varkenshaas in paddenstoelenroomsaus (en dan verschillende bijgerechten erbij)
Toetje: Caramel zeezout lavacake

En dit alles geheel kant en klaar van de slager en de supermarkt. Ik ga voor een lui maar lekker kerstdiner :D
We zitten midden in een verhuizing dus ik kan mn energie beter besteden dan de hele dag in de keuken staan.

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:12

Boras schreef:
Ik zou ook graag gourmetten. Lijkt me ook leuk voor mijn dochtertje, iedere Nederlander hoort het tenslotte een keer meegemaakt te hebben, nietwaar? :D

Maar mijn man ziet de stank en vettigheid niet zo zitten. En ik eigenlijk ook niet (astma). Maar het is zo gezellig en lekker (en makkelijk O:) ).

Doe het een keer in een vakantiehuisje :j
Wij gaan bewust met onze vriendengroep op vakantie zodat we in ieder geval 1 a 2 dagen kunnen gourmetten zonder dat mensen hun hele huis hebben stinken naar die troep :p

miccamaaike

Berichten: 8689
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:43

Haha ja doen wij ook altijd als we naar een vakantiehuisje gaan, ideaal :D

Samo

Berichten: 2115
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:48

Wat een heerlijke recepten en ideeën komen er voorbij. In hoef dit jaar alleen het dessert te maken, beide dagen Heb 2 soorten Viennetta ijs gekocht en daarbij maak ik deze:
Afbeelding

Sanniejtjuh

Berichten: 1227
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:50

Suliko schreef:
1e kerstdag ben ik verantwoordelijk voor het dessert bij schoonfamilie, dan wil ik een veganistische chocolade mousse taart maken die ik al eens eerder heb gemaakt, maar dan gegarneerd met vijgen, bramen, blauwe bessen en kaapse bessen.
[ [url=m/9Zsalu.jpg]Afbeelding[/url] ]

2e kerstdag maak ik ook het dessert, maar dan bij mijn moeder. Ik heb net de proefversie gemaakt, het is namelijk grotendeels een eigen recept voor veganistische tiramisu die ik al een tijdje in mijn hoofd had zitten. Veel vegan tiramisu recepten gebruiken kokosroom, maar dan smaakt het naar kokos en dan vind ik het geen echte tiramisu meer en bovendien te misselijkmakend :') Dus zelf aan de slag gegaan en tot een heerlijke volle en zachte room gekomen!
[ [url=m/ds7pXY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij beide doen we allerlei hapjes en kleine gerechten. Voor beide dagen wil ik nog 2 vegan hartige gerechtjes maken, maar daar ben ik nog eventjes inspiratieloos voor. :D


Wel alternatief heb je gebruikt ipv de kokus room?

Marije_jiplover

Berichten: 25417
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:16

We zijn er hier uit.

Een dag wordt het erwtensoep van een lokaal restaurant.
En een dag waarop we samen zijn met de kinderen van mijn man en hun moeder, wordt het iets uitgebreider.
Een eiersalade vooraf, misschien nog met een kopje heldere kippenbouillon.

Als hoofdgerecht warmgerookte zalm uit ons eigen rookoventje, met een ovenplaat groente en pommes duchesses. We hebben een hele zalmzijde gekocht, die mag tenminste 24 uur in een soort pekel/marinade mengsel voor die in de rookoven gaat.

En gewoon simpel ijs als toetje.

verootjoo
Berichten: 35689
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:26

Boras schreef:
Ik zou ook graag gourmetten. Lijkt me ook leuk voor mijn dochtertje, iedere Nederlander hoort het tenslotte een keer meegemaakt te hebben, nietwaar? :D

Maar mijn man ziet de stank en vettigheid niet zo zitten. En ik eigenlijk ook niet (astma). Maar het is zo gezellig en lekker (en makkelijk O:) ).


Nee hoor, nooit gegourmet in mijn ouderlijk huis. Die vonden het vies binnenshuis, dus wij deden dat in de zomer buiten. Dus ik kwam er pas na een jaar of 20 achter dat de rest van NL dit met kerst binnen doet :')

Anyway; wij gaan 1e kerstdag, kaas-vis- en vleesfonduen. En 2e kalkoen met vanalles erbij.
Kerstavond weet ik nog niet.

Suliko

Berichten: 4359
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:52

Sanniejtjuh schreef:
Suliko schreef:
1e kerstdag ben ik verantwoordelijk voor het dessert bij schoonfamilie, dan wil ik een veganistische chocolade mousse taart maken die ik al eens eerder heb gemaakt, maar dan gegarneerd met vijgen, bramen, blauwe bessen en kaapse bessen.
[ [url=m/9Zsalu.jpg]Afbeelding[/url] ]

2e kerstdag maak ik ook het dessert, maar dan bij mijn moeder. Ik heb net de proefversie gemaakt, het is namelijk grotendeels een eigen recept voor veganistische tiramisu die ik al een tijdje in mijn hoofd had zitten. Veel vegan tiramisu recepten gebruiken kokosroom, maar dan smaakt het naar kokos en dan vind ik het geen echte tiramisu meer en bovendien te misselijkmakend :') Dus zelf aan de slag gegaan en tot een heerlijke volle en zachte room gekomen!
[ [url=m/ds7pXY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij beide doen we allerlei hapjes en kleine gerechten. Voor beide dagen wil ik nog 2 vegan hartige gerechtjes maken, maar daar ben ik nog eventjes inspiratieloos voor. :D


Wel alternatief heb je gebruikt ipv de kokus room?


Ik heb alpro whipping cream gebruikt, dit opgeklopt, toen in een andere komt violife creamy opgeklopt met wat suiker en beetje amandelmeel voor stevigheid en vollere smaak en daar de slagroom voorzichtig bij geroerd!

Sanniejtjuh

Berichten: 1227
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 00:13

Bedankt, ga het onthouden :)

kiki1976

Berichten: 16923
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 00:40

Eerste kerstdag samen met ons eigen gezin.
Man lief wilde graag varkenhaasje (met gebakken uitjes, champignons en paprika en saus), aardappelkroketjes, stoofpeertjes, haricovers in spek. En ijs toe.

Tweede kerstdag komt mijn moeder en gaan we gourmetten en ijs toe.
Naast vlees hebben we ook altijd vis, aardappeltjes, paprika, uitjes, champignons, salade/rauwkost, en natuurlijk stokbrood met kruidenboter, en sausjes.

Gaby
Berichten: 3409
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 00:52

Meliaforever schreef:
Enige wat ik nog zoek is wat ik voor groente erbij ga doen als bijgerecht. Iemand makkelijke groente ideeën? :+

Geglaceerde wortels zijn heel makkelijk te maken en erg lekker! Enkel wat hakwerk en 15 minuten stoven in een hapjespan (met af en toe wat roeren).

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 01:31

M_D_H schreef:
Boras schreef:
Ik zou ook graag gourmetten. Lijkt me ook leuk voor mijn dochtertje, iedere Nederlander hoort het tenslotte een keer meegemaakt te hebben, nietwaar? :D

Maar mijn man ziet de stank en vettigheid niet zo zitten. En ik eigenlijk ook niet (astma). Maar het is zo gezellig en lekker (en makkelijk O:) ).

Doe het een keer in een vakantiehuisje :j
Wij gaan bewust met onze vriendengroep op vakantie zodat we in ieder geval 1 a 2 dagen kunnen gourmetten zonder dat mensen hun hele huis hebben stinken naar die troep :p


We hadden besloten om er toch voor te gaan. Wij vanavond alvast de Kerstboodschappen doen, staan we al in de 2de winkel bij de zelfscankassa met onze gourmetspulletjes krijgt mijn man opeens een helder moment en zegt: "ho wacht eens ik heb dat gourmetstel geloof ik al ooit bij de kringloopwinkel afgegeven (hihi zo'n pesthekel heeft hij dus aan gourmetten :(:) ). Ik dacht dat gaan we echt nooit meer doen." Haha, we hebben alles weer uit de zelfscankassa verwijderd en nogmaals hetzelfde rondje door de winkel gemaakt om alles weer terug te leggen :D

Phonix
Berichten: 1133
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 07:12

Heb jullie even? Kom uit Noorwegen waar kerst uitbundig gevierd wordt :

23 december : svineribbe - speciale buikspek van varken dat alleen met kerst gemaakt wordt
24 december : pinnekjott - sort van spare ribs van lamb - mestaal ook alleen met kerst gemaakt
25 december : hert
26 december : zalm of een andere vis soort
27 december - wat er over is gebleven
31 december - pinnekjott

Elke dag hebben we ook een speciale kerst ontbijt met allemaal beleg dat je alleen met kerst eet en warme chocolademelk.

Meesten jaren komt ik rollend met de vliegtuig naar huis weer..