Glutenblij kamperen; brood recept voor in de pan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Glutenblij kamperen; brood recept voor in de pan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-17 13:20

De vakanties staan bij de meeste al weer voor de deur.
Aankomend jaar wordt mijn eerste vakantie die glutenvrij wordt. Ik ga drie weken rondtrekken in de Alpen. Ik ben kwa kamperen in principe helemaal zelfvoorzienend en hoef ik niet perse op een camping te staan. Het lijkt mij erg gaaf als ik ook af en toe op vakantie een broodje kan bakken.

Nu vroeg ik mij af voor de kampeerders onder ons; maken jullie wel eens zelf brood in een pan?
Glutenvrij brood uit de supermarkt zit boordevol suikers en snelle koolhydraten, die eet ik liever niet.

Ik zou graag brood in een pannetje willen bakken ipv de oven. Want laat ik die oven nou net niet hebben in de 4x4 auto. Wel heb ik een bbq en een gasstelletje.
Bij expiditie robinson zag ik dat ze daar brood en pizza bakte in een pan op het kampvuur, dus geheel onmogelijk is het niet. Alleen in de zomer mag je bijna nergens een kampvuur maken, dus die wordt al lastig.

Wie heeft dit wel eens gedaan en kan mij de ingrediënten en bereidingswijzes toe sturen? :)
Andere glutenvrije recepten zijn uiteraard ook welkom voor in de pan, die je normaal gesproken in de oven bereid.

Selectief beschikbaar


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:32

oke weet jij waarom je glutenvrij eet?.....vind je post een beetje vreemd overkomen eerlijk gezecht.
Maar het suikergehalte in een brood ...heb hier 2 versch merken dat valt hier wel mee....

ja je kan idd glutenvrij bakken met glutenvrijemeel/bloem , graaft een kuil in de grond waar briketten en houtskool in kan dat steek je aan als de briketten gloeien zet je er een oude braadpan in met je deeg met daartussen in bakpapier. je gooit de kuil dicht en gaat een middagje de hort op, uurtje of 3,4/5 en je graaft je gat open .voorzichtig met een schepje is serieus warm en kijken of het gelukt is...

maar voor andere glutenvrije recepten, die weet je dan toch hopelijk wel als je geen gluten mag eten.
google of pinterest etc heeft er erg veel

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:35

gewoon het recept voor een oven gebruiken, 2 mesh tins op elkaar en bakken maar.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-17 13:43

Kwita; Wat vindt jij vreemd aan mijn post als ik vragen mag?
Suikergehalte in glutenvrij brood is hoog. Yam desem is tot nu toe het enige brood wat ik tegen gekomen ben, die niet veel suikers bevat en waar je suikergehalte niet van omhoog springt. Alle andere voorgepakte broden zitten bom vol snelle suikers, maar dit is een andere discussie. Die ik best met je wil bespreken, maar dat was het doel niet van dit topic.

Eerlijk gezegd vind ik jouw vraagstelling ook vreemd; "oke weet jij waarom je glutenvrij eet?........"

Ja ik weet waarom ik glutenvrij eet. Ik vind het jammer dat je zo reageert, ik hoef niet overal uit te leggen waarom ik glutenvrij moet eten? Daar heb ik ook geen zin in, om mij te verantwoorden naar derde.
Ik doe dit niet voor de lol of de hype die erom heen hangt. Was het maar z'n feest.

Voor andere glutenvrije recepten voor in de pan, die je normaal in de oven bereidt. Uiteraard kan ik thuis heerlijk glutenvrij eten, ik maak veel uit de oven. De vraag is of ik dat soort gerechten ook in een pan kan bereiden. Want als ik drie weken weg ga, zijn dat best gerechten die ik ga missen.

Selectief beschikbaar

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-17 13:44

mystery1980 schreef:
gewoon het recept voor een oven gebruiken, 2 mesh tins op elkaar en bakken maar.


Bedankt!
Dat ga ik eens proberen :)

Selectief beschikbaar

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Glutenblij kamperen; brood recept voor in de pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:34

Als jij altijd gluten vrij eet , dan weet je toch allang wat je wel of niet eten kan en wat de lekkere recepten zijn die tevens op de camping goed te doen zijn?
(zeker als je het echt nodig hebt, weet je toch ook dat je dat dan weer na 3 weken thuis kan maken.en gewoon simpele veilige recepten altijd kan maken al is het op een kamp vuurtje).
verantwoorden hoef je jezelf niet, je buik vertelt wel of je goed bezig bent of niet!

dat was mijn beredenering, maar omdat je ookal meteen op de suikers springt

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Glutenblij kamperen; brood recept voor in de pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:38

Ze vraagt hoe ze brood kan bakken in een pan en daar de recepten voor :)

Is een dutch oven principe niet wat voor je?

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:41

kwita schreef:
Als jij altijd gluten vrij eet , dan weet je toch allang wat je wel of niet eten kan en wat de lekkere recepten zijn die tevens op de camping goed te doen zijn?

Het wordt haar eerste reis waarbij ze glutenvrij gaat eten.
Citaat:
Aankomend jaar wordt mijn eerste vakantie die glutenvrij wordt


Je weet niet hoelang TS al weet dat ze geen gluten mag.
Sommige moeten daar echt aan wennen en hebben graag tips van mensen die al veel dingen hebben geprobeerd.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Glutenblij kamperen; brood recept voor in de pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:50

dat klopt maar hoe heeft zij en of haar moeder dan altijd eten bereid, het meeste kook je echt in een pan in het dagelijks leven wat dan ook op de camping of in het veld kan zijn.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:51

minikatje schreef:
Ze vraagt hoe ze brood kan bakken in een pan en daar de recepten voor :)

Is een dutch oven principe niet wat voor je?


geld besparend dat kun je ook met een oude braadpan zo ik het beschreven had, maar het zou zeker iets voor TS zijn!
Laatst bijgewerkt door kwita op 23-05-17 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Glutenblij kamperen; brood recept voor in de pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:53

Staat ook principe kwita, het idee nabootsen :)

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:53

kwita schreef:
dat klopt maar hoe heeft zij en of haar moeder dan altijd eten bereid, het meeste kook je echt in een pan in het dagelijks leven wat dan ook op de camping of in het veld kan zijn.

Maar als je zeg eens, pas 3 maanden glutenvrij eet; dan is het fijn van andere "experts" te horen hoe zij dat hebben gedaan.
En dan niet alleen glutenvrij, maar ook al het in het open veld koken.
Is toch iets anders dan thuis waar je alles bij de hand hebt (meer kookpunten/oven/koelkast enz).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:04

Brainless schreef:
kwita schreef:
dat klopt maar hoe heeft zij en of haar moeder dan altijd eten bereid, het meeste kook je echt in een pan in het dagelijks leven wat dan ook op de camping of in het veld kan zijn.

Maar als je zeg eens, pas 3 maanden glutenvrij eet; dan is het fijn van andere "experts" te horen hoe zij dat hebben gedaan.
En dan niet alleen glutenvrij, maar ook al het in het open veld koken.
Is toch iets anders dan thuis waar je alles bij de hand hebt (meer kookpunten/oven/koelkast enz).


Ik geef het op idd geen hersens ik heb beschreven hoe je dat kan doen , en doe dat dus zelf ook zo!
het gaat mij niet om ts aftebranden, maar zoals eerder vermeld google,pinterest en de coeliakie vereniging kunnen haar daar heel goed bij helpen! mijn recepten en die van mijn moeder die nu dus 75 is, en dat ook al een eeuwigheid zo kookt hoeven haar smaak niet te zijn.
Maar ik mijn moeder en mijn broer inmiddels al 3 diverse huishoudens koken vaker met pannen dan een oven.en ja ook op de camping, bbq en houtvuur.

Ik begrijp haar punt en dacht doordat ze wat vreemd met haar vraag op mij overkwam (onzeker) en die suikers dat het weer zo een" ik denk dat het zou kunnen helpen" persoon was, die met elke hype mee eet. Omdat vaak dus de" helaas ik moet mensen" gewoon al een plaatje in hun hoofd hebben hoe ze dat doen en dus ook weten hoe wat op welke manier klaargemaakt kan worden!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34570
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:18

Ben jarenlang begeleiding bij scouting geweest, wij trokken ook altijd rond, en hebben een jongen met coeliakie in de groep gehad. Hij nam zelf voor de hele week glutenvrij brood en glutenvrije pasta mee. In veel landen zijn ook glutenvrije producten te koop.

Als ik op internet zoek, moet je brood toch zeker wel 50 minuten in de pan. Houd er dus rekening mee dat dit heel veel gas kost (zo'n klein tankje is zo leeg dan). En ik zie ook dat ze er doorgaans een gietijzeren pan voor gebruiken, niet heel handig als je rondtrekt. Tenminste, ik versta onder rondtrekken: met bepakking op de bergen in, en door te lopen van plek naar plek trekken. Makkelijkst is dan toch, op de BBQ of bij een kampvuur. Daar zou je dan bijv deze mix voor kunnen gebruiken: https://www.glutenvrijewebshop.nl/glute ... akmix.html. Daar zit geen suiker in.

Hannanas
Berichten: 13003
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:20

Is het niet handig om een mini reis-oventje mee te nemen? Vaak mag dat wel eens per camping aangesloten worden op de elektra zonder dat je plaats elektra heeft .
Mocht je wel met elektra op je plaats kamperen dan is zo'n camping oventje al helemaal geen probleem.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-17 19:35

Minikatje; Thanks voor de tip, dutch oven is inderdaad erg leuk. Enige nadeel is dat die volgensmij alleen op vuur kan. In de zomermaanden, mag je vaak geen vuur maken in de natuur ivm bosbranden. Ik zag ook dewonderpan.nl dat is ook nog een idee.

Bedankt Brainless voor de bijval, super fijn iemand die goed leest _/-\o_

SusanH; 50 minuten gaat inderdaad veel gas kosten. Daarom wil ik het ook niet dagelijks maken, maar 1x per week als ik behoefte heb aan iets anders. Wellicht kan het ook op een bbq.
Wij trekken rond met de auto, een offroad auto. Hebben een tent op het dak, alles bij de auto. Dus een gietijzeren pan kan gewoon mee.
De rechte is onze auto (maar nu ga ik weer offtopic); https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=59B4B5A3

Hannanas; Dat is inderdaad ook een idee van coleman heb je een reisoventje en zie dat ze niet eens zo duur zijn.
Ik ben helaas niet voorzien van stroom. Wel een zonnepaneel op het dak van de auto, maar die houdt de koelkast koud.

Haha :') Ik word een beetje lacherig van jou Kwita. Wat een vooroordelen en aannames.
Ik heb het idee dat je mijn vraag niet goed begrepen hebt; "Ik wil ovengerechten maken, in een pan". Omdat ik geen oven heb in mijn auto. Leuk dat jij thuis alles in een pan bereid, dan heb je vast ook een recept hoe ik brood/taart/cake moet maken in een pan? Ik maak namelijk mijn brood/taart/cake/ovenschotels in jawel de oven. Natuurlijk kan ik drie weken lang geen brood/cake (en andere ovengerechten) eten. Dat is ook haalbaar, maar ik houd van koken en bakken. Ga graag een kookuitdaging aan. Dus waarom zou mijn vraag raar zijn?
Blijkbaar ben je erg nieuwsgierig naar mijn glutenvrije verhaal. Je zou het ook aan mij kunnen vragen waarom ik glutenvrij eet, ipv gelijk aannames te doen. Ook de aanname dat mijn moeder dit moet weten, wellicht kan mijn moeder wel niet koken, heeft ze geen handen of wel eens over na gedacht of ik wel een moeder heb? Je gaat uit van allemaal dingen, die er wellicht niet zijn. Ik ervaar dit als erg naar. Lees nou eens goed. Er was één vraag; "Ik wil ovengerechten maken, in een pan". :)

Selectief beschikbaar

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:13

ja je wilt geen uitleg geven aan derden zeg je zelf.

Je heb weer hele goede tips van een ander gehad doe er je voordeel mee....lach mij maar uit ik weet dat ik brood kan bakken en hoe en desnoods in een oud soepblik, wel goed afwassen anders heb je last van de gluten uit de vermicelli. Wat je er ook van maakt jij hebt heel je leven lang moeten eten wie jou verzorger was en of die er was is jou prive dat doet nu niet ter zake.

Daarom vind ik het gekke vragen voor iemand die jou leeftijd heeft bereikt en weinig creatief , ook al zeg je graag te bakken.
Je koopt je meel welke dan ook,gist ,zuurdesem,pitten en zaden wat je thuis ook gebruikt en ga nu je thuis bent gewoon oefenen dan weetje wat voor jou werkt en wat tegenvalt en dan heb ik het over je menu's, recepten, kook gereedschap,gas,briketten,houtskool wat je meeneemt en wat wel in je auto past ( dat voorkomt tegenvallers, en weetje dat je wel het goede eten hebt wat je gewoon goed kan bereiden).

ja, ik nam dingen aan dat gaf ik toe maar vind je wel respectloos want ik help je wel met antwoorden op je vragen die je zelf ook had kunnen bedenken!
En Ja ovengerechten kun je dus ook in een pan maken, als je pan dus de oven is.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:30

kwita schreef:
ja je wilt geen uitleg geven aan derden zeg je zelf.

Je heb weer hele goede tips van een ander gehad doe er je voordeel mee....lach mij maar uit ik weet dat ik brood kan bakken en hoe en desnoods in een oud soepblik, wel goed afwassen anders heb je last van de gluten uit de vermicelli. Wat je er ook van maakt jij hebt heel je leven lang moeten eten wie jou verzorger was en of die er was is jou prive dat doet nu niet ter zake.

Daarom vind ik het gekke vragen voor iemand die jou leeftijd heeft bereikt en weinig creatief , ook al zeg je graag te bakken.
Je koopt je meel welke dan ook,gist ,zuurdesem,pitten en zaden wat je thuis ook gebruikt en ga nu je thuis bent gewoon oefenen dan weetje wat voor jou werkt en wat tegenvalt en dan heb ik het over je menu's, recepten, kook gereedschap,gas,briketten,houtskool wat je meeneemt en wat wel in je auto past ( dat voorkomt tegenvallers, en weetje dat je wel het goede eten hebt wat je gewoon goed kan bereiden).

ja, ik nam dingen aan dat gaf ik toe maar vind je wel respectloos want ik help je wel met antwoorden op je vragen die je zelf ook had kunnen bedenken!
En Ja ovengerechten kun je dus ook in een pan maken, als je pan dus de oven is.


Huh, wat reageer jij raar :? Ik vind dit geen gekke vragen. Kom zelf ook niet verder dan glutenvrij brood en crackers uit het supermarkt schap.

En waarom zou iemand glutenvrij moeten eten?? Coeliakie? Glutenintolerantie, whatever. Daar gaat het toch niet om, TS vraagt hoe ze brood moet maken zonder oven.
Ik vind het niet standaard als je dat zou kunnen :+
Maar misschien ben ik een slechte kok of heb ik ook een slechte moeder dat ze me dat nooit geleerd heeft :')

[o]

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17962
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Glutenblij kamperen; brood recept voor in de pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:35

Als je echt gerezen brood wil hebben, kan ik je niet helpen. Wat ik zelf nog weleens doe op vakantie, is meel met wat water mengen, eventueel beetje zout/boter/olie erbij en dan in de pan als een soort pannenkoek bakken. Het rijst dus niet, het blijft een plat brood. Het lijkt mij dat je dat net zo goed met speltmeel kan doen als met gewoon meel.

Het heeft een naam wat ik bak, ik kan er alleen met geen mogelijkheid op komen, sorry.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Glutenblij kamperen; brood recept voor in de pan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-17 20:43

Top Lalidan, dat ga ik eens uitproberen.
Lastige is met glutevrijmeel moet je bepaalde verhoudingen doen. Anders wordt het niets. Ik ben er nog niet zo in thuis. Speltmeel bevat helaas gluten.

Selectief beschikbaar

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Glutenblij kamperen; brood recept voor in de pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:51

Bakken in een pan noemen ze ook wel Dutch Oven, op YouTube staan filmpjes hoe dat werkt.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:55

Wat je wellicht kan doen is van glutenvrij meel koeken bakken. Ik bak nog wel eens maiskoeken ( a la indianen) tijdens het kamperen maar die zijn natuurlijk niet glutenvrij.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Glutenblij kamperen; brood recept voor in de pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:04

Ik ben ook bepaald geen ster kok en zou dan eerder gaan voor bijvoorbeeld een soort glutenvrije pannenkoeken (zonder suiker) als broodvervanger. Ook makkelijk mee te nemen (opgerold) en snel klaar.
Urenlang de gasbrander aan is niet echt ideaal.

Kwita, waar heb jij last van :oo

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:14


8nnemiek

Berichten: 43363
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:20

Ik lees ook even mee.
Niet voor het glutenvrije brood, daar houd ik me niet zo mee bezig, maar ik zou wel graag op onze boot brood kunnen bakken met enkel het gaspitje.
Met een gewone (gietijzeren) pan gaat dat niet. Op een gaspitje wordt die van onderen veel te warm en bakt aan terwijl hij boven niet gaar wordt. Houtvuur en steenkool is veel minder warm dan een propaan of butaan vlam.
Maar met die speciale ovenpannen zoals die wonderpan schijnt het wel mogelijk te zijn met een campingpitje. Ik ben wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft!
Op internet zie ik wel wat broodjes voorbij komen maar eigenlijk geen een echt mooi gerezen luchtig brood.

Ook vraag ik me af of je brood kan bakken op een bbq met een pizzasteen. Ik bak regelmatig in mijn houtkachel op de steen, maar heb geen idee hoe je bij een simpele (dichte) bbq de temperatuur regelt en afleest.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers