de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:09

Zou zeggen proef even een stukje augurk is zo niet te eten en komkommer wel.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:11

Mijn mini komkommers zien er ook zo uit haha :) Maar idd even proeven

Roosje01

Berichten: 10737
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:22

Ja daarom de twijfel lijkt erg op mini komkommer. Zal hem even proeven niet te eten alsin bitter?

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:37

Als het augurk is het smakeloos die worden pas lekker als ze een poosje ingemaakt zijn geweest.

Roosje01

Berichten: 10737
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:01

Smaakt wel enigsinds naar komkommer ziet er ook uit als een als je hem opensnijd maar zit niet mega veel smaak aan.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:08

Grote kans dat het dan augurk is.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:10

Moet eerlijk zeggen dat mijn komkommers ook niet echt afsmaken hoor :) De augurken die ik al heb gegeten zijn bitter terwijl mijn komkommers meer zacht van smaak zijn

Roosje01

Berichten: 10737
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:21

Kan altijd proberen om er een paar in te maken.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:31

Zou ik ook even binnen mogen komen vallen? Wat een ontzettend leuk topic is dit namelijk. En wat een mooie en lekkere tuinen komen er voorbij!

Het begint bij mij ook wel een beetje te kriebelen om eens met het verbouwen van groente/fruit bezig te gaan. Het probleem is echter dat ik momenteel weer thuis woon, maar ik niet weet voor hoe lang. Dus echt de grond in gaan heeft nu niet zoveel zin. Want dan blijft mijn vader er straks waarschijnlijk mee zitten.

Maar ik ben dus nu op zoek naar plantjes die je makkelijk binnen kunt kweken. Wij hebben een serre met aan 3 kanten glas. Ik las dat kruiden en veel soorten sla wel kunnen. Weten jullie misschien nog andere planten die ook kunnen? 'Echte' groentes als (cherry)tomaatjes, paprika, andijvie en boontjes lijkt mij ook wel erg leuk, net zoals fruit (bv aardbeien), maar ik weet niet in hoeverre deze binnen kunnen? Ik ben mij er dan wel van bewust dat ze handmatig bevrucht moeten kunnen worden. Eventueel zou misschien in een pot buiten ook nog wel kunnen, maar ik denk niet dat mijn vader daar echt op zit te wachten. Maar wil hem dat nog even lief gaan vragen.

Daarnaast vraag ik mij af wat voor groente ik nu eventueel nog kan gaan kweken (binnen of buiten in een pot)? Hebben jullie nog leuke suggesties? Of is het seizoen momenteel al een beetje afgelopen en moet ik tot het volgende voorjaar wachten?

Sorry voor de vele vragen, ben echt een leek op dit gebied.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:42

Aardbeien seizoen loop nu een beetje naar het einde dus dat word volgend jaar pas weer. Diverse kruiden kunnen zeker in pot. Tomaten zijn in principe 2 jarige planten, maar de winters zijn hier te koud voor de tomaten en deze kunnen ook in pot gehouden worden. Andijvie weet ik niet of die in pot kunnen zijn over het algemeen vrij makkelijke planten nemen wel nodige ruimte.

Misschien dat eventueel winter prei, maar die hebben ook ruimte nodig.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 20:15

roosje ik denk een augurk, mijn komkommers zijn dit jaar echt fantastisch, groot , dik en smakelijk, zijn vanmiddag naar een verjaardags feestje geweest en ik heb er daar 15 uitgedeeld , en dan heb ik er nog genoeg aan de planten zitten :D

welkom joey_lover :), planten als paprika , peper en aubergine kun je ook goed in potten kweken, maar is nu al wat laat om nog te zaaien

Roosje01

Berichten: 10737
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:18

Dit was de eerste oogst plant hangt echt bomvol met vruchten. Maar tis echt een verrassings plant had komkommer, snack komkommer en augurk gezaaid.
Heb verder ook niet veel kwa oogst dit jaar volgend jaar anders aan pakken plus heb nu ook stukje tuin erbij voor volgend jaar. Achterin lag nog wat geruimt puin maar dat is nu weg. Ga denk dan ook stukjes afzetten met fijn gaas en dan inzaaien soort van kooi tegen slakken :=

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:28

Dank jullie wel. Ja, was er al bang voor dat het zaaien van fruit/vruchten nu wel een beetje erg laat zou zijn.

Vanavond er nog met m'n vader over gehad, en hij was eigenlijk enthousiaster dan ik had verwacht, mocht ook wel een stuk gras eruit halen om daar m'n dingen te planten. Alleen is in de grond zaaien momenteel echt niet zo handig omdat ik gewoon niet weet hoelang ik nog thuis woon. En om nou zijn hele tuin te gaan verbouwen voor misschien maar een jaar is ook zo wat.

Maar ik mocht dus ook wel wat potten/kisten buiten plaatsen. Alleen is de plek waar ik die neer kan zetten niet heel ideaal. Namelijk onder een pergola van blauwe regen, dus weinig zon, of op een plek tegen de schutting waar het gras niet goed wil groeien. Maar ja, als daar al geen gras wil groeien (waarschijnlijk ook door te weinig zon), dan gaat het met groente vast helemaal niet lukken. Dus moet nog even kijken of ik misschien nog een andere betere plek kan vinden voor de potten/kisten, zonder dat ze in de weg staan.

Denk dat ik voor nu maar eens binnen aan een kruidentuintje ga beginnen. Vind het altijd heerlijk om met verse kruiden te koken, maar die steeds kopen is behoorlijk prijzig, dus een stel eigen kruiden komt zeker van pas. Daarnaast ook wat rucola voor de konijnen. En dan moet ik voor buiten nog maar even kijken wat nu nog zou kunnen.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:58

Heb voor het zou gaan regen maar alle aardappelen die er nog erin zaten eruit gehaald. En kwam daarbij deze rare beesten tegen.
Afbeelding

En in totaal 4 salamandertjes gered tijdens het spitten. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:13

Jolandje, die hekken zijn erg fijn! Dit was de oude hondenkennel, die zaten er alleen nooit in omdat ze eigenlijk altijd los in de tuin lopen. Dit was dus de ideale moestuin, hek is handig tegen konijnen, maar ook tegen onze lompe honden. Al wilde de jongste van de week mee, en die is met haar 65 kg bovenop mijn wortels gaan zitten..... :')
Ik had stamboontjes, volgend jaar dan maar stokbonen proberen. Misschien dat dat wat beter gaat. Dit jaar zit ik in mijn trial and error fase, paar foutjes gemaakt. Onder andere wat dingen te vroeg naar buiten gedaan waardoor mijn eerste kweeksels dood zijn gevroren. Maar goed, daar leer je ook weer van :j

Iegh Marcella, dat soort larven zitten/zaten hier ook veel.. Vind ze zo vies :')

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:17

Ze hebben ook zwemles gekregen. :')

ievie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:19

Oh no. Ik wilde dat ik die niet had gezien zo voor het slapengaan. Gadver.

Afbeelding
Hier is een mooie gele courgette aan het groeien. Ik kan zo genieten van alles wat groeit, vooral met alle bijzondere kleuren.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:19

Vandaag weer oogst dag gehad. :+

Afbeelding
Andijvie en 2 bloemkooltjes.
Afbeelding
Emmertje bonen voor vanavond.
Afbeelding
Lading bieten.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:51

ziet er goed uit :)

ievie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:19

Jeetje Marcella, wat veel! Maar je werkt er ook kei hard voor, dus dat is een mooie beloning.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:21

Mooie oogst Marcella!

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:34

Bietjes zijn ingemaakt en liggen al in de vriezer mijn ouders lopen voor nu te klagen dat het wel lijk alsof ze in de groente verwerking werken, maar van de winter smullen ze ervan. :9 :9 Ach ja ze werken beide niet meer dus moet kunnen dan toch ze eten er wel van mee. En dat voor iemand die dit jaar voor het eerst een moestuin heeft. :+

Aardappel veld opnieuw aan het indelen nu ook heb binnenkort nu koolraap om uit te zetten wat ik zelf opgekweekt heb in mijn kweekbak. Heb nog een beetje koolraap, andijvie en herfst/winter prei gezaaid in druivenbakjes. Behalve van de koolraap heb ik de andere zaadjes opgemaakt maar anders hebben we teveel koolraap straks.

En moet eigenlijk even bieten plantjes verplaatsen kan ik weer verder met tegels leggen zodra weer mee wil werken. Maar dit regenachtige en donkere weer is weer ideaal voor verplanten. En door het indelen ontstaat er weer gevorderde hindernis baan voor vogels. :')

Ben ook al opnieuw schema aan het maken voor volgend jaar om in te delen aan de hand van ook structuur van de grond. Waar nu de kolen staan is nog extra vettige kleigrond dus ideaal om aardappelen weer op te zetten. Bonen gaan volgend jaar 1 rij stokbonen en dan 2 rijtjes lage bonen en die komen op de plek waar de uien gestaan hebben. Moet ook even kijken want door de bredere tegels krijg ik wel iets minder ruimte.

Links is 3,3 m.
Rechts is 3,5 m.
Gezien vanaf de kast.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:09

Oooh, wat een mooie oogst Marcella! Heerlijk lijkt mij dat om zo uit eigen tuin te kunnen eten.

ievie, die gele courgette ziet er ook heerlijke fleurig uit.

Door jullie foto's wordt ik ook steeds enthousiaster. Heb voor mijn verjaardag een hele mooie kweekkast gekregen en vandaag met m'n ouders lekker wezen shoppen in het tuincentrum. Helaas hadden ze maar een paar kruiden, dus moet ook nog even online wat dingetjes kopen. Verder spinazie, verschillende soorten sla, chineze kool en andijvie mee genomen. Als het goed is zouden die allemaal nog in augustus/september gezaaid kunnen worden. Dus dat gaan we maar gewoon proberen.

Verder toch ook maar besloten om een stukje grond hier moestuinklaar te maken. Wilde eerst met die vierkante meter tuin bakken gaan werken, maar die zijn ook niet echt makkelijk te verplaatsen, dus toen kwamen we tot de conclusie dat ik het dan toch net zo goed maar gewoon in de grond kan gaan doen. Als ik het huis uit ga, dan spit m'n vader het gewoon weer om. Dus daar kan ik morgen lekker mee aan de gang gaan :)

Mensen nog tips wat betreft een zandgrond moestuin klaar te maken? Is het aan te raden om de ph waarde te meten? En hoe krijg ik er genoeg voedingstoffen in? Door gewoon mest toe te voegen, of zou ik bijvoorbeeld ook wat van die speciale moestuin aarde erop kunnen gooien? Daar heb ik nu 1 zak van meegenomen, voor in de potten van de kruiden, en zou dus geschikt zijn om in die vierkante meter bakken te doen. En zou ik konijnenkeutels als mest kunnen gebruiken?

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:34

Gefeliciteerd nog trouwens.

Nu weet ik zo niet of konijnen mest zo gelijk gebruikt mag worden. Normaal moet je mest een poosje laten liggen.

Tipje als er gras groei op die plek afsteken en niet onderspitten gras kan net zo erg zijn als onkruid.

Betreffende zandgrond zou je dus wat moet toevoegen wat vocht vast hou ook.

Ik zou denk ik zo wie zo een stukje grond afsteken omspitten met konijnen mest, zak potgrond en zak tuinaarde die goed mengen met elkaar even iets laten inzakken (kan je ook doen door nat te maken). En dan nog een bovenlaag maken van zak potgrond en tuinaarde gemengd en dan moet het eigenlijk net wat hoger liggen dan de rest aangezien je rekening moet houden dat dit uiteindelijk nog een eind in gaat zakken (inklinken).

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:41

Ik gooi de konijnen keutels er vaak zo op/begraaf ze , soms even weken in water en met vergiet alleen het getrokken water eroverheen maar of dat nut heeft :') .