de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:59

Heb komende week tuin van andere buurman erbij om bij te houden. :=

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:11

Lekker druk dan :=

Heb 1 persoons pannetje boontjes al geoogst, komkommer lijkt bijna klaar

Afbeelding

Twijfel alleen of hij nog even groeien moet

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:42

Wij halen de komkommers er meestal al wat eerder af (dat soort dan) omdat er dan wat meer smaak aan zit. Als ze zo groot zijn, zijn ze vaak wat waterig. Voor courgettes trouwens hetzelfde :+ wij hebben nooit van die reuze dingen, tenzij er een verstopt zat.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:05

ik heb normaal komkommers die meer op mijn figuur lijken ipv slank , dan gaat hij er zo af :))

Ik lust ze niet , deze voer ik aan mijn neefjes :') . Zitten vol smart te wachten erop

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:22

Geld voor een hoop dingen hoor. Bieten halen ik er ook vroeger eruit dan zijn ze ook meer smaak aan dan die grote dikke al heb je soms van die net wat groter worden dan de bedoeling. >;)

Tuin buurman is eigenlijk hoofdzakelijk kas water geven en jonge plantjes/zaaigoed. Voor de rest bonen plukken, mag sla pakken wat ik nodig ben en eventueel als er pruimen rijp zijn wat van pakken. :9

Nodige dingen naar de tuin gebracht ben nu helemaal versleten (iets teveel gedaan). En moet binnenkort ook geld uitgeven. Scharnieren kopen om nog een poortje/deurtje te maken aan paal. Moet nog 4 palen halen en golfplaat schroeven.

Heb nu liggen een grote houten plaat en moet de golfplaten die nu nog thuis liggen naar de tuin brengen. Deze bevestigen op de grote houten plaat en 4 plaatjes in de grond schuin aflopend naar de sloot. Zit alleen nu even te twijfelen of ik nog een houten frame moet maken op de palen waar dan de houten plaat met golfplaten op moet komen. Dan is mijn compost bak met dakje erboven. Mooie hiervan hoef geen vergunning aangezien compostbak al stond (scheelt geloof ik 175 euro). :+

Dorine92
Berichten: 5352
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:14

jolandje schreef:
Dorine92 schreef:
Ohh die Japanse wijnbes! Lekker! Mijne doet nog niks. De bloemen waren open toen het heel mooi weer was maar met de regen van de afgelopen 2 weken is alles weer dichtgegaan en zie ik nergens nog vruchten. Heel vreemd

ze lijken idd eerst weer dicht te gaan , als je heel goed kijkt zie je binnen in wel groenige bolletjes, duurt even voor ze eruit komen en rood worden, zijn idd érg lekker :9

Dan wachten we nog even. Voorlopig heb ik elke dag blauwe bessen en pruimen, er komen nog weer aardbeien aan, en nashiperen en gewone peren. En van de herfst weer gele frambozen

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 10:19

mijn perenbomen dragen maar heel weinig fruit dit jaar en een paar dagen geleden hier flinke storm gehad, nu zijn geloof ik alle peertjes eruit gewaaid, ik heb ze maar aan de paardjes gevoerd, die vonden ze wel lekker -O-

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:20

Jolandje, het is ook een slecht jaar voor fruitbomen door de vorst die we gehad hebben tijdens de bloei. Hier heeft alleen de hele oude en grote appelboom vruchten en verder is het ook niks :(

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:22

Heb 4 peren hangen, maar is een vrij jonge boom nog. :9

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 10:23

ja dat zou best de oorzaak kunnen zijn, hier staan twee nog jonge appelbomen vlak naast het huis en die zitten gelukkig vol appels, maar die staan beschut dus misschien geen vorst op geweest

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:23

Dat zou goed kunnen inderdaad!

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:50

Mijn appels geven dit jaar ook niks. Maar de kers was geweldig, de kruisbes ging goed, van de Hapanse wijnbes stond ik versteld zo veel kwam er af! En de pruim zit barstensvol grote rode pruimen. Ze zijn 2keer groter dan de eieren van onze kippen!

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:15

Onze opbrengst van al onze fruitbomen is dit jaar misschien ook maar 3 peren :+
Waar we vorig jaar bijvoorbeeld ook nog kilo's pruimen hadden, bergen kersen en zelfs de framboos deed het beter.

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:37

Afbeelding
Perfect kluswerk......vanavond ben ik gesloopt.... :')

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:15

dan hebben wij nog geluk met de fruitbomen, hangt veel aan. Alleen de notenbomen helemaal niet. Dus dit jaar geen walnoten helaas. Mijn paarden hebben ook echt ontdekt dat de fruitbomen langs de weide staan, soms appels en peren laten vallen, en dat je die dan kan opeten haha. Zie ze nu iedere ochtend als een speer richting die bomen vliegen om eerst weer alle afgevallen fruit te eten.

Hier doen de citroenkomkommers en Incakomkommers het goed, ben heel benieuwd hoe die smaken. De aubergines hangt ook veel aan, maar de tomaten willen dit jaar ook niet zo. Ik heb ze wel voor het eerst in de volle lucht hangen zeg maar, normaal staan ze onder een huisje.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 16:36

wat zijn citroenkomkommers? , klinkt leuk :)

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:39

Heeft er iemand ervaring met Muizenmeloen? Hier hangen er enorm veel, maar die dingen blijven beenhard en zijn gewoon niet te eten op die manier...

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 19:36

wat hebben jullie aparte groenten, muizenmeloen? nooit van gehoord :)

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:50

Zijn ienieminie vruchtjes. Uiterlijk van een watermeloentje, smaak van een komkommer. Of naja, dat zou moeten. Ik ben echt gewoon de schil van een watermeloen aan het eten :+ Steenhard, dus weet niet wat ik ermee moet en of dat de bedoeling is :+

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 19:56

nou misschien dan nog laten zitten? of doen wat mijn vader altijd deed met tomaten, plukken en in de vensterbank door de zon laten rijpen

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:58

Plukken en laten doen kan ik nog eens proberen. De meeste hangen echt al een aantal weken (zoniet maanden :+) aan de plant en ze groeien niet meer haha. Ik snap het niet :P

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 20:02

ik zou het ook niet weten sorry -O-

ik denk dat ik mijn komkommers maar aan de weg zet, :+

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:46

Ik heb ze zelf niet maar wel eens gelezen dat ze jong het lekkerst zijn. Dus misschien dat ze er te lang aan hangen?

Net thuis van vakantie. Direct in de tuin gekeken. Staat er nog best goed bij. Alleen de meloenen zijn wat zielig, een plant heeft meeldauw en de klimconstructie is ingestort... De tomaten buiten lijken de tomaten ziekte te hebben. Morgen maar alles even goed bekijken :)

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:56

Hmm.. Heb er elke week ongeveer eentje afgehaald om te proeven maar merk weinig verschil :+ Maar kan hoor! Vind er ook amper wat van op internet dus het is echt vreemd haha

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:01

Verder dan mini-tomaatjes oogsten en wat bonen kom ik nog niet. Mijn komkommer doet het slecht dit jaar, pas 2 stuks kunnen oogsten. Normaal groeit ie als een idioot.

Mijn rare courgette/pompoen plant blijkt een bastaard te zijn :D . Waarschijnlijk zelf geoogst zaad van mijn schoonouders en daar stonden courgettes, pompoenen en ik geloof ook kalebassen. Vruchten van dezelfde plant verschillen ook nog, raar ding...