de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7594
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:12

Wat heerlijk zo'n gevulde kast!

Wij zijn dit ook zeker van plan als het huis verder af is. Momenteel nog geen eens een keuken en warm water. Dus het zal nog even duren maar we zijn er mee bezig!

Marcella

Berichten: 36786
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:42

En ben er achter dat ik pompoen soep lust nu dus 5 bakjes in de vriezer.

Prairy
Berichten: 9125
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:24

Dat ziet er goed uit Marcella!

Mijn voorraad staat ook door het halve huis heen. In de keuken uiteraard. Maar ook in de kleedkamer (grote vriezer), 2e badkamer (stelling met vooral kattenvoer en pompoen/ui etc omdat het daar koud is want gebruiken hem eigenlijk niet), boven achter het toilet is nog een kleine opslag en daar heb ik ook nog een kleine vriezer staan.

Als de logeerkamer straks leeg is, pik ik die mooi in als mijn opslag ruimte. Dan is het tenminste, op de grote vriezer na, allemaal bij elkaar...

8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:48

Hier ook meerdere opslagruimtes inderdaad. Mijn vrieskist en de voorraadschappen staan in de kelder, maar omdat het daar vrij vochtig is sla ik daar alleen glas en blik op. Alles wat in karton zit sla ik op in de lege rommelkamer. En dan nog het een en ander gewoon in de keuken.

prompter

Berichten: 11201
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:53

Wat een voorraad Marcella!

Moestuin beurs gaat gelukkig over meer dan zaden hoor, ook over kassen, zaaitrays, andere kweekbenodigdheden, voedselbos, permacultuur en er zijn workshops. Het leek me wel de moeite waard :)

Prairy
Berichten: 9125
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:27

Klinkt inderdaad heel leuk :) Heb je een link?

Zijn wel allemaal dingen waar we nu thuis mee bezig zijn.

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:41

Oh die moestuinbeurs klinkt leuk! Jammer dat het zover rijden is -O-

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12746
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 08:39

Het begint nu wel te kriebelen hoor, het nieuwe moestuinseizoen. Ik moet mij weer inhouden niet te snel voor te willen zaaien :Y)

Marcella

Berichten: 36786
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:04

Zomer prei kan je zaaien.

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:16

Hier begint het ook alweer te kriebelen haha. Ik heb mijn tomaten zaden net binnen, 16 verschillende soorten, ben heel benieuwd.

Wil er eigenlijk twee verhoogde bakken neerzetten voor dit seizoen maar ben 6-6 uitgerekend dus ik denk dat ik het simpel houd met wat courgette en tomaat. Planten die ik even twee weken links kan laten liggen kwa onderhoud naast her water geven.

prompter

Berichten: 11201
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:38

Ik ben een paar maanden moestuin-loos, dus ik kan niks doen -O- . Maar zodra er weer eentje is ga ik los, en uiteraard blijf ik hier meelezen! Heb wel een online moestuin cursus aangeschaft, kan ik toch iéts doen :)

Cabelona

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:23

Leuk, ik ga binnenkort de planning maken voor komend jaar. Gelijk kijken waar ik nog gaten heb en wat ik nog bij moet bestellen.

Als het goed is gaan we dit jaar de schuur aan de binnenkant afmaken, dan krijg ik eindelijk mijn oppot tafel en meer plek voor mijn zaailingen! Ook komt er een overkapping boven een bestraat deel van de tuin waar ik ook nog plannen mee heb qua beplanting. Ook wil ik een stukje vrij gaan maken om een bed te maken voor snijbloemen, die mee gaat in de moestuin roulatie.

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:36

Ik probeer ook eea in de tuin te verbouwen. Ik heb nu witlof geoogst. Beetje meer dan verwacht. Hoe kan ik dit het beste bewaren? Ik wil het liefst ook invriezen. Hoe kan ik dit het beste invriezen. Moet ik blanceren? Moet ik eerst in stukken snijden?
Losse blaadjes ga ik deze week gebruiken

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:35

Wat leuk, je eigen witlof!
Ik zou niet weten hoe het ‘hoort’ maar mijn gevoel zou zeggen: net als prei, snijden en rauw invriezen? Of direct in ovenschotels verwerken en die invriezen.

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:38

Hier begint het ook weer te kriebelen, en denk dat ik dit jaar eindelijk weer echt energie erin kan stoppen :D

Ben ook al een paar weken moestuin en permacultuur video's aan het kijken :') De plannen zijn al vele malen groter dan mijn tuintje

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:54

8nnemiek schreef:
Wat leuk, je eigen witlof!
Ik zou niet weten hoe het ‘hoort’ maar mijn gevoel zou zeggen: net als prei, snijden en rauw invriezen? Of direct in ovenschotels verwerken en die invriezen.


Ik ga sws vandaag een schotel maken en deels invriezen.
Er komt als het goed is nog een ronde 2.
Ik heb sws knoflook, koriander, peterselie, prei en Bosui in de vriezer. Heb sinds de zonnepanelen een 2e in de schuur omdat ik ook broodboxen via tgtg koop.

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:06

Witlofsoep!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6040
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:55

Ik kom hier ook eens echt mee praten, vaker al mee gelezen maar het word toch tijd om eens wat meer ermee bezig te gaan :D

Ik ben mij aan het proberen te orienteren voor een groei set-up in huis, met lampen en een warmtepad?
Ik kan deze set-up enkel in 1 ruimte hebben die is niet verwarmt (enkel de waterboiler staat er dus misschien wel minimaal wat warmte) en weinig licht. Hierdoor dus zeker lampen ook. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer hiervoor. Hebben jullie hier daar ervaring mee?

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:53

Ik heb mijn moestuinplan voor nu af, nog een paar zaden kopen en dan is de voorbereiding gedaan. Wil wat verhoogde moestuinbakken maken volgende maand en dan ben ik er echt klaar voor.

Zit te twijfelen om de nieuwe kweekkas van de Action te bestellen. https://shop.action.com/nl-nl/p/5707256 ... er-website

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:54

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik kom hier ook eens echt mee praten, vaker al mee gelezen maar het word toch tijd om eens wat meer ermee bezig te gaan :D

Ik ben mij aan het proberen te orienteren voor een groei set-up in huis, met lampen en een warmtepad?
Ik kan deze set-up enkel in 1 ruimte hebben die is niet verwarmt (enkel de waterboiler staat er dus misschien wel minimaal wat warmte) en weinig licht. Hierdoor dus zeker lampen ook. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer hiervoor. Hebben jullie hier daar ervaring mee?


Ik heb vorig jaar een losse groeilamp gekocht maar heb hem nog niet uitgetest dus kan je daar niet in adviseren helaas.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12746
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:03

DemDeempel schreef:
Ik heb mijn moestuinplan voor nu af, nog een paar zaden kopen en dan is de voorbereiding gedaan. Wil wat verhoogde moestuinbakken maken volgende maand en dan ben ik er echt klaar voor.

Zit te twijfelen om de nieuwe kweekkas van de Action te bestellen. https://shop.action.com/nl-nl/p/5707256 ... er-website


Hé leuk die kas! Dat is echt niet duur. Ik heb iets soortgelijks gekocht vorig jaar (iets dieper) voor €75.
Moet wel zeggen, bij mij heeft hij echt teveel te verduren gehad van de wind, al zou hij prima nog een jaar mee kunnen. Maar ik heb vorig jaar een andere kas via Marktplaats gekocht die we waarschijnlijk dit jaar neer gaan zetten.

prompter

Berichten: 11201
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:13

Dat soort kasjes kunnen weinig hebben weet ik uit ervaring, de verbindingsstukken buigen heel snel door. Ze gaan meestal maar 1 seizoen mee helaas.

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:56

Ik heb zo’n kas van de Lidl. Alle stormen al meer dan een jaar overleefd alleen kan ik hem niet meer oprollen. Zelfs de ritsen werken nog goed.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 18:34

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie moestuinplannen voor dit jaar.

Vorig jaar mocht ik in de tuin van een vriendin bezig en ik moet met haar overleggen of dat weer kan. Ik wil sowieso eea op mijn balkon planten in de vorm van sla en klimmers die ook vruchten geven, doe kunnen dan mooi aan mijn kattennet hangen en in de zomer schaduw geven. Maarr waar te beginnen :')

Prairy
Berichten: 9125
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 18:37

Ik moet nog beginnen aan mijn moestuinplan.

We gaan er nog 3 bakken bij maken voor dit jaar, waarschijnlijk voor pompoen en (zoete) aardappels voornamelijk.

Verder komt hopelijk half maart mijn pressure canner en ik ga nog kijken of ik voor de gerechten die ik daarmee wil maken nog extra dingen ga zaaien.

In ieder geval een heleboel tomaten. Die zijn afgelopen jaar jammerlijk mislukt dus ik hoop dit jaar, met bouwsels, dat dat beter gaat lukken.

We zijn zo goed als klaar met de bakken voor het nieuwe stuk voedselbos *\o/*

De laatste bak vandaag gemaakt, moet nog teelaarde in en dan planten en bomen. (Op de eerste foto rechts zijn min moestuin bakken)


Afbeelding

Afbeelding