Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 10:54

Ik ben op zoek naar ervaringen met maaltijdboxen, hoe dat gaat met jonge kinderen en welke boxen vega(n) zijn of deze optie bieden.

Mijn peuter is een vreemde eter. Ze lust vrijwel geen peuterproof voer, zoals pasta met saus, pannenkoeken of andere zoete gerechten. Ze vindt vlees niet echt lekker en houdt meer van tofu, ei en kaas.
Met groenten is ze niet zo heel erg moeilijk, maar zuurkool, spruitjes en paprika krijg ik er niet in.

Inmiddels eet ik zelf vegetarisch, maar meer richting veganistisch.
En ik raak een beetje inspiratieloos. Ik hoop dat een maaltijdbox me meer laat experimenteren zodat mijn peuter misschien wat uitgebreider gaat eten.

Wie heeft er tips en/of ervaringen?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:01

Voor mij klinkt het al alsof ze gevarieerd zat eet. Gewoon koken wat je zelf wil eten en niet te ingewikkeld denken.
Enkel met veganistisch oppassen aangezien dat bij een kind problemen kan geven in de ontwikkeling. Ze moeten immers wel voldoende vetten en eiwitten binnenkrijgen.
Met kaas, ei, boter (vooral echte boter) en tufu is dat gewoon afgedekt.
Een vette vis op zijn tijd is evt nog aan te raden en vinden de meeste kinderen ook lekker. Evt gewoon zo'n gerookte variant uit het koelvak, kun je zo uit de hand geven.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 11:14

Ik maak me geen zorgen wat betreft voedingsstoffen, daar weet ik genoeg van :)

Het gaat mij er meer om dat ik nooit meer pasta met saus kook omdat ik geen zin heb om het weg te gooien. Maar daar leert ze natuurlijk niets van qua smaak.
Mijn hoop is dus dat als ik gedwongen ben minder saai te koken dat dat ons allebei helpt :)

Het gaat dus puur om smaakontwikkeling.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:16

Dan maak je toch een beetje.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:17

Gewoon voor jezelf koken en zelf eten en enkel een klein beetje extra voor je dochter. Eten doet eten. Wil ze niet, dan niet. Wij spreken meestal af dat 1 hapje proeven genoeg is om van tafel te mogen.
Proberen over te halen geeft bijna altijd het omgekeerde.
Geen big deal van maken en je eigen eetpatroon aanhouden.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:19

Mijn zoontje vind Farfalle wel leuk om te eten van de pasta's. Ziet er leuk uit en daardoor aantrekkelijker om te eten. Ik maak van Carbonara saus tot truffelsaus. Met groene asperges en kip. Dat eet ie super. Vooral als hij zelf de kaas erover heen mag doen. Ik merk dat hij echt beter eet als hij het zelf mee bereid. Ik zet hem op de aanrecht en laat hem met alles helpen. Scheelt zoveel. Zelfs witlof en spruitjes eet als ie ze zelf mee bereid heeft. Met die boxen heb ik geen ervaring. Hier blijven gehaktballen met jus en aardappels wel favoriet. Koude groentes vind hij overigens ook lekkerder dan warme. Misschien ook salades voorschotelen met radijs, tomaat, komkommer wortel etc

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:22

Wij hebben geen maaltijdbox, maar wel een biologische groentetas. Dat zorgt er bij ons voor dat we gevarieerder eten omdat we regelmatig voor ons onbekende dingen erin hebben zitten. Eens per week zoeken we de gerechten uit die we ermee willen maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:22

Mijn dochter houdt ook niet van pasta met saus, maar dat eten we wel. Mijn tip, doe er rauwkost bij als ze dat lust. Onze dochter houdt wel van sla, komkommer en tomaatjes. Ze moet een paar happen proberen. Doordat er kaas bij zit krijgt ze naast de vitamientjes van de tomaat/komkommer ook wat eiwitten binnen, plus 2 a 3 hapjes macaroni met saus. En de dag erop eten we dan weer iets wat gezond is maar er wel met smaak in gaat.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 11:27

Ik moet nog even melden dat ik ziek ben en het fut niet meer heb om apart te koken. Dit deed ik voorheen inderdaad wel :j

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:52

Maar is het voor jouw gezondheid belangrijk om vega(n) te eten of is dat meer persoonlijke voorkeur.

Overigens kan pasta met saus en een groene salade (is bij ons eigenlijk altijd standaard samen) natuurlijk ook prima vega te eten. Lekker voor jezelf koken en zij krijgt twee hapjes en verder salade. De saus kan je dan lekker mee variëren net als evt de inhoud van de salade.
Of je houdt de saus en pasta apart en maakt er de volgende dag een pastasalade van. Eindeloos mee te variëren en nog gezond ook.

Zelfde geld natuurlijk ook voor rijst. Op deze manier sla je twee vliegen in een klap doordat je en gevarieerder eet en de tweede dag is een makkelijke dag qua koken wat weer energie scheelt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 12:04

Maak je ook regelmatig verschillende soorten peulvruchten klaar? Dat zijn al heel goede eiwitbronnen, en als ze die graag eet dan zou ik me al niet te veel zorgen maken. En dan moet je niet alleen denken aan een potje bruine bonen, maar ook hummus of pindakaas op brood, falafel van kikkererwten, linzenschotel of gewoon een handje pinda's om tussendoor te knabbelen. Tegenwoordig heb je bij de supermarkt hele schappen vol met tig verschillende peulvruchten.
Als je dat gewoon combineert met genoeg groene groente, fruit en wat zaden/pitten/noten dan zou dat toch genoeg moeten zijn :j

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 12:21

Apart koken is ook niet nodig toch?
Juist alsje apart kookt geef je daarmee een signaal dat jij het zelf niet lust en je kind het wel moet eten.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 13:14

Leg ik het niet goed uit? Ik maak me geen zorgen om voedingsstoffen, ik maak me überhaupt niet echt zorgen. Ik ben gewoon inspiratieloos en dat zij veel basis dingen niet eet helpt niet echt mee.

Daarom vroeg ik me af of iemand ervaring had met vega maaltijdboxen en of de koters daar ook van willen eten.

Het spijt me dat ik wazig overkwam, maar ik ben niet op zoek naar voedingsadvies :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:16

Volgens mij las ik laatst iets over een vegan maaltijdbox.... Ik ga even googelen :j Volgens mij postte de NVV er iets over

Edit: ha, hebbes: http://www.maaltijdbox.org/de-vegabox/ (hier een uitleg over oa Ekobox en enkele andere vega(n) opties)
De link op de pagina werkt alleen niet, hier moet je zijn: https://www.ekomenu.nl/

Volgens mij kun je nog zelf de gerechten kiezen ook, helemaal mooi :j

Woonde jij niet in Den Haag trouwens? Dan is dit misschien ook wel leuk: http://www.kistjevolsmaak.nl/ (moet je wel afhalen in Delft of Den Hoorn)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:25

Verkeerd begrepen :)

Met maaltijdboxen geen ervaring. Heb een tijdje een groentepakket gehad, maar de helft ging naar de konijnen omdat ik niet perse zin had in de dingen die erin zaten.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:27

Sizzle schreef:
Voor mij klinkt het al alsof ze gevarieerd zat eet. Gewoon koken wat je zelf wil eten en niet te ingewikkeld denken.
Enkel met veganistisch oppassen aangezien dat bij een kind problemen kan geven in de ontwikkeling. Ze moeten immers wel voldoende vetten en eiwitten binnenkrijgen.
Met kaas, ei, boter (vooral echte boter) en tufu is dat gewoon afgedekt.
Een vette vis op zijn tijd is evt nog aan te raden en vinden de meeste kinderen ook lekker. Evt gewoon zo'n gerookte variant uit het koelvak, kun je zo uit de hand geven.


Sorry hoor, maar dit is zo'n onzin. Eiwitten zitten zat en beter in planten en vetten heb je zo heel veel niet nodig en die zitten ook in zat ander voedsel. Laat je niets aanpraten hoor! Enkel B12 in de gaten houden.

Wij hebben de hellofresh box gehad en ik vond de vegetarische gerechten altijd prima te doen! Lekker, afwisselend en genoeg. Alleen vond ik het dan jammer dat er vaak kaas en andere dierlijke producten veel in zaten.

Kun je niet een kookboek met veganistische of vegetarische simpele gerechten kopen?

Succes!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:34

denice schreef:
Sizzle schreef:
Voor mij klinkt het al alsof ze gevarieerd zat eet. Gewoon koken wat je zelf wil eten en niet te ingewikkeld denken.
Enkel met veganistisch oppassen aangezien dat bij een kind problemen kan geven in de ontwikkeling. Ze moeten immers wel voldoende vetten en eiwitten binnenkrijgen.
Met kaas, ei, boter (vooral echte boter) en tufu is dat gewoon afgedekt.
Een vette vis op zijn tijd is evt nog aan te raden en vinden de meeste kinderen ook lekker. Evt gewoon zo'n gerookte variant uit het koelvak, kun je zo uit de hand geven.


Sorry hoor, maar dit is zo'n onzin. Eiwitten zitten zat en beter in planten en vetten heb je zo heel veel niet nodig en die zitten ook in zat ander voedsel. Laat je niets aanpraten hoor! Enkel B12 in de gaten houden.

Wij hebben de hellofresh box gehad en ik vond de vegetarische gerechten altijd prima te doen! Lekker, afwisselend en genoeg. Alleen vond ik het dan jammer dat er vaak kaas en andere dierlijke producten veel in zaten.

Kun je niet een kookboek met veganistische of vegetarische simpele gerechten kopen?

Succes!


Er wordt anders wel voor gewaarschuwd door kinderartsen omdat blijkt dat kinderen die met een veganistisch dieet worden opgevoed, of andersoortig dieet uit deze tijd waarin bepaalde stoffen geweerd worden, bv koolhydraatarm, suikervrij, raw food etc. enorm veel tekorten hebben, groeiachterstanden krijgen en gewoon niet gezond zijn.
Dat zulke eetpatronen gezond zijn voor volwassenen betekent niet dat je kinderen ook zomaar op zo'n dieet gezond kunt laten opgroeien. Kinderen hebben nu eenmaal een een andere samenstelling van voedingstoffen nodig.

Ik heb het zelf niet zo op die boxen, vind ze voornamelijk erg duur. Maar toen ik er wel af en toe een had at ik wel ineens hele andere dingen.
Bij hello fresh krijg je ook recepten erbij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:38

Geen ervaringen met peuters, wij hebben zelf de hellofresh box die ook volledig Vega te kiezen is. Helaas niet vegan, je kunt op voorhand zien wat er in de box zit en dan een keuze maken. Standaard is het absoluut niet, erg veel diversiteit en ik vind de maaltijden goed in balans. Meerdere collega's hebben dezelfde box waar de peuters en kleuters wel van mee eten, zij vinden dat alle goed te doen.

Er staat vaak bij pittige of vreemde gerechten een kindvriendelijke optie bij waardoor met minimale handelingen de maaltijd voor het hele gezin geschikt is. Tot een jaar of vijf/zes hebben zij bijna allemaal de kinderen nog niet mee laten tellen. Dus voor twee volwassenen de box laten komen en het kind mee laten eten.

Zoals hellofresh zullen de andere boxen ook wel zijn vermoed ik. Ik zou de gerechten alleszins wel aan peuters durven voor schotelen.

Ervaring met echt vegan boxen heb ik dan weer niet.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:43

Verootjoo, ik denk dat dat vooral komt omdat de ouders zich dan niet genoeg verdiepen in voeding en wat waar in zit. Dan is het inderdaad onverantwoord..

Maar als je zo'n keuze maakt mag ik hopen dat je in de theorie duikt, want veganisme of plantaardig is in principe een van de gezondste levensstijlen die je kunt hebben.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 13:44

De discussie over vegan kinderen mag ergens anders gevoerd worden, mijn kind wordt niet vegan opgevoed.

Margathea: bedankt ik ga kijken! Ik woon tegenwoordig vlakbij Amsterdam :)

Sizzle: dat was mijn ervaring ook met het groenten pakket! En sowieso zat er ook zo vaak kool bij dat ik het niet meer leuk vond :')

Judith: klinkt goed dat je zelf mag kiezen! Ik ga eens kijken op de website.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:47

Wat je anders ook kan doen is ipv de box kopen gewoon op de site van de boxen kijken naar het menu en de recepten er vanaf halen. Dan kan je zelf kijken wat je aanspreekt en lekker lijkt zonder aan een heel vast menu vast te zitten.

Johnnydepony
Berichten: 1417
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:48

Ik vind die maaltijdboxen persoonlijk vreselijk duur. Voor inspiratie recepten zou ik zeggen youtube. Er staat zo vreselijk veel op. Type in vegan en bijv toddler en dan krijg je vast wel leuke kinderdingen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:51

Oja en je hebt ook het receptenboek 'de kleine vegetariër', is uit de lijn met de dunne, dikke en snelle vegetariër :) En deze is dan bedoeld voor vegetarisch eten met kinderen. Ik heb alleen de dikke en de dunne maar daar staan erg leuke, makkelijke en lekkere recepten in. En inderdaad dingen waar je niet snel aan zou denken!

Je kunt hier recepten vinden: https://www.devegetarier.nl/nieuwsbrief ... vegetarier
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 02-04-17 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 13:51

Ja klopt het is ook duur. Maar door mijn ziekte zou het niet zo gek zijn als er wekelijks wat bezorgd wordt :o Maar goed, ik kan natuurlijk ook gewoon bij de Appie bestellen.

Johnnydepony
Berichten: 1417
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Welke maaltijd box met peuter, vega(n)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:00

Lijkt mij nog handiger ook, kun je ook je gewone dingen laten bezorgen. De jumbo bezorgt ook tegenwoordig geloof ik.