Minder/beter vlees voor beginners

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 12:13

Vlees eten is lekker, maar er zitten ook een hoop mitsen en maren aan. Het is belastend voor het milieu, en dierenwelzijn is niet overal even goed...
Nu is het hier altijd zo geweest dat we érg op de centen moesten letten, dus voornamelijk varken en kip, en ja, ook zeker kilo knallers, want dan zat de vriezer weer vol en konden we er weer even tegen.
Daar wil ik nu verandering in gaan brengen, maar hoe? Ik heb niet de ambitie om vegetarisch te worden, maar wil er bewuster mee om gaan.
Hoe ga ik dat aan pakken? Vleesvervangers? Zo ja, wat?
Vlees voortaan bij de slager halen? Of is dat niet per definitie beter?
Vaker vis? Ipv een hamlapje een eitje bij je "prakkie"?

Wie heeft tips?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:19

Wat een goed dat je er zo mee bezig bent!

Zelf 10 jaar vega gegeten en heb er nooit problemen mee gehad. Misschien om eens te proberen de producten van valess proberen? Veel mensen in mijn omgeving die minder vlees proberen te eten vinden deze erg lekker! Of probeer eens nasi, pasta of ovenschotels zonder gehakt of met vega gehakt.

Vlees bij de slager kan beter zijn, maar als je kijkt naar de schandaal van die slachterij in belgie, dat vlees lag ook bij keurslagers in Nederland. Er zijn tegenwoordig veel bedrijven waar je het vlees bij de boer kunt kopen. Bijvoorbeeld:
https://schotsehooglanders.nl/

Ik vind het belangrijk dat ik weet waar het vandaan komt zodat ik het voor mijzelf kan verantwoorden. Zelf eet ik alleen vlees van onze eigen dieren. Maar dat is natuurlijk lang niet mogelijk voor iedereen en kan mij ook voorstellen dat er mensen zijn die dat niet zien zitten.
Laatst bijgewerkt door Moonfight op 28-03-17 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:20

dubbel post

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:20

Ik ga altijd naar een scharrelslager. Wij eten bijna geen varkensvlees, af en toe een speklapje maar verder vind ik het niet lekker. Wij eten kip en rund en 1 dag in de week geen vlees. Die supermarkten met hun stomme stickers erop dat ze een verbeterde kippensoort hebben, ipv dat ze dan betere omstandigheden voor de kip doen maargoed. Beter leven keurmerk met 3 sterren is ook nog wel goed dacht. 1 ster stelt niks voor iig.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:21

Wat goed dat je hiermee bezig gaat!
Je kunt er sowieso al op gaan letten dat het vlees biologisch/beter leven/oid heeft, dan weet je zeker dat het dier een beter leven heeft gehad dan de euroknallers. Let er bij vis ook op dat je geen kweekvis haalt.

Ik eet zelf heel weinig vlees(had ik het begin ook niet de ambitie om vega te worden, maar onbewust eet ik steeds minder vlees). Ik kies steeds vaker voor een stukje kaas oid bij het eten, een stukje brie door de boerenkool vind ik bijvoorbeeld veel lekkerder dan een stuk rookworst.
Ik eet sowieso een aantal dagen geen vis/vlees en maak dan vaak een vega quiche/pasta/oid. En heel eerlijk, ik mis het absoluut niet.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:22

Deel van de week vega eten (voorbeeld van vega recepten die goed te doen zijn: http://uitpaulineskeuken.nl/category/hoofdgerecht/vega) en koop dan je vlees bij een goede slager. Vraag je lokale slager eens waar hij zijn vlees vandaan haalt. De mijne is officieel geen biologische slager, maar haalt zijn vlees wel alleen lokaal bij boeren die hun beestjes lekker buiten hebben lopen en waar we ook wel eens op bezoek zijn geweest. Bovendien worden de dieren ook nog lokaal geslacht.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:23

Als je in plaats van vlees heel veel soja(vervangers) en kaas gaat eten, wordt het er niet veel beter op. Er zijn genoeg gerechten, zoals ovenschotels, pasta, nasi, enzovoorts, waarin je het gewoon kunt weglaten.

Ramiro

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:25

we eten minder vlees dan vroeger en dan ook bewust een 'beter' stukje vlees. Bestel zelf altijd een koe (koopeenkoe.nl), vind het vlees lekkerder en de beesten worden onder betere omstandigheden gehouden. Kunt zelfs de boerderij bezoeken, mocht je dat leuk vinden.
1 keer in de vegatarisch eten vind ikzelf ook prima te doen, lekker falafel ipv gehaktballetjes of gewoon pasta zonder vlees.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:28

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je zoal eet. Bij aardappelen, groente en vlees kan een vleesvervanger wel echt een toevoeging zijn. Maar er zijn ook heel veel lekkere recepten zonder vlees/vis of vleesvervanger te vinden. Ik denk dan aan pasta en rijstgerechten, quiche, salades etc.

Hoe je het invult, dat is net hoe je het zelf invult. Maar je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met 1 of 2 dagen geen vlees op het menu. Dat lijkt me een prima begin, als iedereen dat zou doen scheelt het een heel stuk milieubelasting. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:34

Voor op de vleesloze dagen: ga opzoek naar écht goede vegetarische gerechten. Er zit namelijk een heel groot verschil tussen vegetarisch en geen vlees eten. Bij vegetarisch eten mis je het vlees niet, de gerechten zijn om een bepaalde groente heen gebouwd bijvoorbeeld. Terwijl als je een 'vlees'gerecht maakt en daar het vlees uithaalt en evt vervangt met vleesvervangers of bonen oid, dan haal je het gerecht uit zijn verband en smaakt het vaak lang niet zo lekker meer. Niet zo raar dat je het vlees dan gaat missen uiteraard.

Voor de vleesdagen: probeer vlees te kopen dat een goed leven heeft gehad. Ik heb er echt geen probleem mee dat het dan ook maar wat duurder is. Maar door bewust vlees te kopen, verander je de markt omdat het aanbod naar bewust, diervriendelijk vlees toeneemt en de markt voor kiloknallers afneemt. Hoe meer mensen mee doen, hoe betaalbaarder diervriendelijk vlees zal worden over tijd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 12:36

Ik eet op maandag bij m'n schoonmoeder, dus geen invloed ;)
Op dinsdag vlees/groente/aardappel
Op woensdag meestal iets van pasta (met gegakt, of kip, of spekblokjes, of varkensreepjes :') )
Op donderdag zie dinsdag
Op vrijdag friet
Op zaterdag heb ik meestal tijd om écht uitgebreid te koken, wat ik ook erg leuk vind.
Op zondag Chinees, kliekjes, broodje met soep of iets anders simpels.
Ik eet zelf eigenlijk altijd vleeswaren op brood, mijn man altijd kaas

Oh, en over kweek vis... Is voor de vis slechter, maar voor de natuur beter denk ik? (Sleepnetten enzo)

Anoniem

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:40

Gewoon goede vegetarische gerechten zoeken waar geen vervanger in hoeft :j Die zijn er echt.
Zelf maak ik regelmatig foe yong hai (zonder kip uiteraard), chili sin carne of pasta met duizend groenten haha. Ook lasagne kan makkelijk zonder vlees. Als je echt vlees/groente/aardappel wil eten zou je bijvoorbeeld het vlees wel kunnen vervangen door een vleesvervanger van bijvoorbeeld Valess of de Vegetarische Slager (die ik ten zeerste aanraad!). Kijk uit met soja, want ook die productie loopt helaas niet altijd even eerlijk en doet ook behoorlijk wat schade aan het milieu.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:42

Zelf eet ik 3 keer per week vlees en hooguit een tartaartje of wat gehakt (alleen rund, klein beetje). Verder eten we vleesvervangers of een gerecht waar helemaal geen vlees in voorkomt. Een eitje is ook een goede vleesvervanger!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 12:43

Eitjes heb ik van eigen kippen :j

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:48

Bij frietjes kun je gewoon een kaassouflé doen, pasta kun je een eitje bij doen ipv vlees, soep is heel makkelijk vegetarisch te houden, zeker als je er een broodje met wat boter bij hebt, volgens mij heb je best wel wat opties :) Vleesvervangers van soja zijn trouwens nog altijd beter dan vlees eten, aangezien voor een kilo vlees heel wat meer soja verbruikt wordt als diervoeder dan dat er in vleesvervangers zit. Die van de Vegetarische Slager zijn heel lekker en lijken qua smaak en textuur erg op vlees. Kijk ook naar vervanging voor je vleeswaren op brood. Bijvoorbeeld komkommer, tomaat, hummus, (room)kaas, e.d.

Overigens krijgen kweekvissen ook weer voer waarin vis verwerkt zit, en dat voer is lang niet altijd óók weer van kweekvis. Ik eet zelf nog steeds vis maar probeer dit wel te beperken tot 1 of 2 keer per week om uiteindelijk helemaal te stoppen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 12:53

Kaassoufle vind ik echt heel ranzig ;)

Humus ken ik niet
Bizzybijtje, chili con carne is toch echt een vleesgerecht... wat doe jij erdoor dan?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:58

Ik gebruik tegenwoordig altijd de helft van de hoeveelheid vlees van die ik vroeger gebruikte en eigenlijk merk ik geen verschil....
Vroeger deed ik door de pasta bijvoorbeeld 500 gram gehakt (voor 4 personen), nu maar 250 gram, als je daar ook nog eens veel groente door doet merk je echt geen verschil.
Hetzelfde geldt voor de rijst en de hoeveelheid kip.
Verder 1x in de week een kaassouffle of ei.
Kikkerwten in de wraps.
In een restaurant bestel ik vaak vegetarisch in plaats van een grote lap vlees.
Zo kom je ook al een heel eind.

Broodbeleg vind ik nog moeilijk, ik hou niet van zoet namelijk... dus voornamelijk kaas en sandwichspread.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:58

LadyMadonna schreef:
Kaassoufle vind ik echt heel ranzig ;)

Humus ken ik niet
Bizzybijtje, chili con carne is toch echt een vleesgerecht... wat doe jij erdoor dan?


Glad you asked :D

Citaat:
1blik kidneybonen
1blik tomatenblokjes
1 blik maïs
1 prei
1 grote winterpeen
kruidenmix chili con carne

Eerst de prei klein maken en bakken, dan de worteltjes (gesneden) er bij en ff meebakken. Dan tomaten en kruidenmix en laten pruttelen. Op het laatst de bonen en maïs nog toevoegen dat ze ook warm zijn (liefst niet te lang). Serveren met tortillachips of rijst


Kost geen drol en is ontzettend lekker. Ook koud nog lekker op brood :j

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:59

Citaat:
Kaassoufle vind ik echt heel ranzig ;)


ook die van camembert met jam erop ? Die vind ik echt heerlijk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:01

Geen idee clauh, ken ik niet ;)

Klinkt lekker bizzy! Zou er zelf nog wel een paprika doorheen doen denk ik

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:09

LadyMadonna schreef:
Humus ken ik niet


Hummus is een kikkererwtenpuree met veel kruiden erdoor :)

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:13

ClauH schreef:
Ik gebruik tegenwoordig altijd de helft van de hoeveelheid vlees van die ik vroeger gebruikte en eigenlijk merk ik geen verschil....
Vroeger deed ik door de pasta bijvoorbeeld 500 gram gehakt (voor 4 personen), nu maar 250 gram, als je daar ook nog eens veel groente door doet merk je echt geen verschil.
Hetzelfde geldt voor de rijst en de hoeveelheid kip.
Verder 1x in de week een kaassouffle of ei.

Broodbeleg vind ik nog moeilijk, ik hou niet van zoet namelijk... dus voornamelijk kaas en sandwichspread.....

Ik ben van huis uit gewend dat er een kg gehakt door de pasta ging, dit wordt in het ouderlijk huis nog steeds gedaan.
Zelf doe ik 250-350gr gehakt op een grote pan (6-8 porties) en een kg groenten.
Ben zelf een enorme vleeseter maar door de hoeveelheden te beperken hou ik het voor mezelf ook hanteerbaar, vega is voor mij geen optie maar zo draag ik toch mijn steentje bij. :)

Op brood eet ik kaas met komkommer, sandwichspread, roomkaas, smeerkaas, brie, gekookt/gebakken ei en soms zoet (pindakaas/hagelslag/vruchtenhagel/vlokken/pasta/schuddebuikjes/speculaasjes/kokosbrood).
Daarnaast vleeswaren maar waar ik voorheen een pakje per dag op at koop ik nu max 3 pakjes per week (maar vaker 1-2 of ik doe er langer mee) waarvan 1 luxere soort.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:43

:) Ik volg hier even, zeer recent definitief besloten om vegetarisch te gaan eten dus echt nog een leek op dit gebied. Ik ben er niet heel streng in, dus eet wel gewoon kaas en ei. Ook heb ik voor mezelf besloten dat ik op zondag wel vlees mag.
(Handig, want dan eet ik vaak bij anderen waar vlees het hoofdonderdeel van het eten is en dan heb ik niet het gevoel van, ik mag helemaal nooit meer vlees, waarvan ik spontaan 4 saucijsjes wil gaan eten :o :') )

Tot nu toe vervang ik mijn vlees bij een groente/aardappel/vlees maaltijd door een vegetarisch alternatief. Laatst waren bijvoorbeeld bij de ah kipcorndonbleus in de aanbieding, maar ook de valess variant die even duur was. Dus dat was makkelijk, en ik denk dat ik de valess variant nog lekkerder vond ook :)

Verder gebruik ik in pastas of rijstgerechten vaak veel paddenstoelen, meestal champignons. Die hebben net ff wat meer bite. En ik heb laatst ook lasagne gemaakt met brie, prei, wortel, ui en tomatensaus en dat was toch lekker _/-\o_

ApWi

Berichten: 254
Geregistreerd: 30-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:24

Ohh hopelijk vind ik hier wat inspiratie voor avondeten zonder vlees.

Ben een hele tijd geleden al erg gaan minderen en vlees/kip wat ik koop zijn wel de betere soorten (afwisselend AH beter leven/bio en koopeenkoe.nl of schotsehooglanders.nl). Vleeswaren eet ik helemaal niet meer.

Vegetarische gerechten maak ik zo nu en dan maar dat gaat nog niet van harte want meestal vult het niet of ik vind het heel erg vies :+ Vleesvervangers ook geprobeerd maar dan eet ik liever een gerecht zonder want de meeste vleesvervangers vind ik ontzettend smerig, alleen de kaasschnitzel vind ik lekker.


Vegetarisch receptje wat ik wel erg lekker vind:
Spaghetti van courgette (je hebt zo'n speciale snijder hiervoor) heel eventjes in de koeken/wokpan.
Later toevoegen: groene pesto, Parmezaanse kaas (lekker veel :o ), cherrytomaatjes, rucola en geroosterde pijnboompitten. :9

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:36

Leuk dat je hiermee bezig gaat! :)

Om te beginnen weet ik niet hoe je huidige menu eruit ziet, maar momenteel eten de meeste mensen sowieso al teveel vlees. Als je 80 gram per dag eet heb je daar eigenlijk al al je nuttige voedingsstoffen uit, alles extra is uh, ja, extra :+ Dus ook het verzadigd vet etc. Dit is dus inclusief vleeswaren op brood, kroketje onderweg... Dus daar zit je al best snel aan!

Ik kan je aanraden hier een kijkje te nemen: https://veganchallenge.nl/zoek-recept/
Nee niet dat ik je de vegan challenge aan wil smeren :+ (Hoewel dat je vrij staat als je er zin in hebt natuurlijk) maar op deze pagina vind je een grote hoeveelheid recepten voor elk moment en in diverse moeilijkheidsgraden. Ik ben nog niets tegen gekomen wat ik tegen vond vallen... :) Maar goed ik ben dan ook niet zo'n moeilijke eter. Je vind er sowieso heel veel burgerrecepten, die zijn makkelijk in bulk te maken en in te vriezen, voor als je een keer geen inspiratie hebt :)

Wat ik merk is dat mensen vooral moeite hebben met het 'vervangen' van vlees, terwijl ik eigenlijk aanraad om dit een beetje los te laten. Probeer groenten in je maaltijd centraal te zetten, en zorg dan voor een bron van koolhydraten (aardappels, brood, pasta, rijst etc.) en een bron van eiwit (bonen, veggieburger, linzen etc). Dat werkt over het algemeen beter dan "Ja maar wat ga ik nu eten dan!?"

Verder een valkuil die je veel ziet: vlees vult over het algemeen meer dan groenten, je zult dus wat meer groenten moeten toevoegen om een volwaardige maaltijd te krijgen (of bijvoorbeeld meer aardappelen). Koop hierbij naar het seizoen of op de markt, dat is goedkoper. (In bovengenoemde site kun je ook het seizoen invullen bij de zoekterm, dan krijg je wat meer gerichte recepten met groenten/fruit van het seizoen.)

Voor je boterham kun je eens kijken in het vega-schap naast de vleeswaren, vooral AH heeft tegenwoordig een uitgebreid assortiment spreads van Maaza en Sabra :) Hummus in allerlei smaken en ook bijvoorbeeld baba ganoesh (auberginepasta). Er zit sowieso iets bij wat je lekker vindt! Hummus = leven trouwens <3 Heerlijk en de neutrale versie past praktisch overal bij (en zelf maken is ook in een handomdraai gebeurt, als je dat lekkerder vindt) En met wat rauwkost erbij op brood, zoals komkommer, sla of avocado, heb je een heerlijk vullende lunch.

Verder kun je stippen in dit topic; [VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic , de OP staan heel veel linkjes in waar je inspiratie op kunt doen en vaak worden er linkjes/recepten gedeeld (al is het wat stil de laatste tijd :) )

Succes! Als me nog iets te binnen schiet hoor je het. :)

Edit: wat je vraag over kweekvis betreft: hoewel ik hier de details niet van weet is het bij bijvoorbeeld kweekzalm wel zo dat de vis die zij eten wél weer gevangen wordt in het wild. Dus daar schiet je dan weinig mee op helaas. Bovendien zijn de kweekwateren erg belastend voor het lokale ecosysteem, allemaal rottende vissen en ontlasting op de bodem :r Ik heb er ooit een aflevering van de Keuringsdienst over gekeken maar dat is alweer even geleden.