Wat is gezonde voeding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Johanna01

Berichten: 651
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Leeuwarden

Wat is gezonde voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:42

Goedemiddag,

Al een behoorlijke tijd wil ik dolgraag afvallen, ik heb mij overal een beetje ingelezen met betrekking
tot diëten maar tot nu toe zonder resultaat. Ik kan wel 25 kilo minder hebben als het even kan, maar de vraag is hoe?
Overal om mij heen hoor ik gezonde voeding. Maar wat is dan gezonde voeding? In bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet
is dat vooral het schrappen van koolhydraten, en veel eiwitten en vetten. Een shakedieet daar ben ik inmiddels mee bezig,
maar het is vooral veel honger hebben.

Het voelt als zo'n ontzettend domme vraag, maar WAT is gezonde voeding? En vooral met betrekking tot flink afvallen?

Liefs, Johanna

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:47


troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:54

Het is juist een erg goede vraag! Als er ergens veel over gepraat wordt en mensen het totaal niet eens worden is dat het wel namelijk.

Mijn visie als het gaat om afvallen is om het vooral erg simpel te houden. Minder calorieen binnenkrijgen dan je verbruikt en je zal afvallen. Je moet dus een manier verzinnen om bij te houden hoeveel calorieen je binnenkrijgt. Daarvoor een handige app is myfitnesspall. Maar dan wel alles wat je eet of drinkt erin zetten! Daarnaast kan je daar ook je gewicht inzetten en wat je wilt afvallen. Dan krijg je een algemene richtlijn met hoeveel calorieen je zal gaan afvallen. Probeer dat eens een maand, werkt het goed? Dus ong een halve kg per week, dan vooral zo doorgaan. Werkt het te snel? Dan eens 100 calorieen erbij. Werkt het te langzaam? Dan eens 100 calorieen eraf. En zo ga je door puzzelen tot je een fijn tempo hebt (en echt een halve kg per week is echt heel mooi! Ga je te snel dan komt het er ook weer makkelijk bij namelijk).

Trucjes om minder honger te krijgen zijn wat mij betreft vooral meer eiwitten gaan eten. Daar blijf ik veel langer vol van dan van koolhydraten/suikers. Ook dat kan je in myfitnesspal bekijken trouwens. Oh en het is een gratis appje.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat is gezonde voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:58

Gezonde voeding is in mijn ogen gevarieerd normaal eetpatroon. Zo veel mogelijk vers, voldoende groente fruit brood eventueel zuivel en vlees als je het eet. Niet teveel maar ook zeker niet te weinig. Niet teveel snoepen en snaaien. Daarbij voldoende bewegen. Langzaam afvallen is het beste, je een ander eet en beweeg patroon aanleren kost tijd en moeite.

Aparte dieten werken om af te vallen misschien wel maar eenmaal weer het oude eetpatroon opgepakt betekend vaak weer aankomen en dan net een beetje meer dan eraf was gegaan.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:28

Gezonde voeding is denk ik zo puur natuur mogelijk, en dat bedoel ik niet zweverig ;)
Niet koken uit pakjes, maar zelf. Geen koekje maar een handje noten. Geen sinaasappelsap uit een pak maar zelf geperst of gewoon water/groene thee. Ik zelf zou niet teveel gaan stoeien met koolhydraatarm/shakes of weet ik het wat. Houd het simpel en haalbaar! Het is de bedoeling dat het een deel van je leven wordt - en dat heeft tijd nodig, die mag je jezelf geven.
Verder natuurlijk gewoon goed bewegen en niet meer eten dan je nodig hebt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat is gezonde voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:32

Opnieuw leren eten.
Zonder te veel overtollige suikers.

Precies zoals Mar3 ook beschrijft.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:35

Stop alsjeblieft direct met shakes en andere populaire dieetprogramma's. Ze werken namelijk niet. Wil je echt afvallen? Ban dan het toegevoegd suiker uit je leven. Dus helaas geen snoepjes en koekjes meer. Krijg je honger, neem dan fruit. Een banaan vult wel lekker en een wortel is fijn om aan te knagen vind ik zelf :) Of pak een volkorenbroodje. En ook belangrijk: ga (meer) bewegen.

Aanvulling: je hoeft jezelf niet uit te hongeren, het schijnt juist beter te zijn om 6x per dag een portie gezond eten te nemen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:39

De gezondste voeding is die voeding met de meeste voedingstoffen, in de juiste verhoudingen, met net genoeg 'troep' om het een leven lang leuk te houden (en dus een leven lang vol te houden).

Je kan wel alleen maar dingen eten die direct uit de natuur komen, maar als jij een rijk sociaal leven hebt, met etentjes en biertjes, dan ga je dat nooit volhouden natuurlijk. En daarmee staat of valt elk gezond plan: hoe lang ga jij dit volhouden.

De persoon met het rijke sociale leven dat alleen maar plantjes en rijst gaat eten met een stukje vis, gaat dat een maand, twee, misschien wel iets langer volhouden. Dan gebeurt er iets waardoor ze gedwongen zijn om daar buiten te eten en dan gaan ze los en vallen ze terug in het oude patroon. Da's niet de bedoeling, want dat is niet gezond :)

Dus, voor iedereen die wil afvallen: Zoek een manier waarop je de te grote inname van calorieën wat kan verminderen, je inname van groenten/fruit/whatever wat kunt vergroten, zonder gelijk een heel ander leven te moeten leiden. Dát is gezond.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:40

_Mar3 schreef:
Gezonde voeding is denk ik zo puur natuur mogelijk, en dat bedoel ik niet zweverig ;)
Niet koken uit pakjes, maar zelf. Geen koekje maar een handje noten. Geen sinaasappelsap uit een pak maar zelf geperst of gewoon water/groene thee. Ik zelf zou niet teveel gaan stoeien met koolhydraatarm/shakes of weet ik het wat. Houd het simpel en haalbaar! Het is de bedoeling dat het een deel van je leven wordt - en dat heeft tijd nodig, die mag je jezelf geven.
Verder natuurlijk gewoon goed bewegen en niet meer eten dan je nodig hebt.


Eens met bovenstaande. Kook zelf met verse en zoveel mogelijk onbewerkte producten. Zorg voor variatie en geniet er ook gewoon van.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:44

Inderdaad, zoals ik hierboven ook al lees; gewoon gevarieerd en vers eten, zonder te snoepen en zonder frisdranken en ander spul met toegevoegde suikers en vet.
Lekker veel groente en fruit, zelf klaarmaken met kruiden in plaats van pakjes en zakjes, en dat aanvullen met peulvruchten, noten, zaden, pitten.. eventueel kleine stukjes vlees of vis als je dat wil eten. Maar groente zou eigenlijk het overgrote deel van je bord moeten zijn, en dan het liefst gestoomd of rauw ipv gebakken of gekookt omdat je zo de meeste vitamines behoudt. Groente vult je maag zonder dat je er snel te dik van wordt, dus ideaal om af te vallen als je te zwaar bent. Ben je eenmaal goed op gewicht, dan kun je een groter deel van de groente vervangen door peulvruchten, noten en vettere groentes als avocado.
Dat is iig hoe ik gezond eten zie :j

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:53

Ik weet niet hoe ik hier een topic moet neerzetten, maar er loopt een leuk topic voor mensen die willen afvallen! Ik doe ook mee. Het heet paardrijden en overgewicht.
Daar staan ook heel veel tips in en kan je veel vragen stellen.

jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:54

Afvallen wil zeggen dat je een andere eetgewoonten moet gaan ontwikkelen. En meer bewegen. Deze eetgewoonten zal je de rest van je leven moeten blijven volgen ook als je op je streefgewicht bent aangekomen en dan kun je wat meer gaan eten gezonde aanvulling. Wat eet je nu op een dag omdat je schrijft dat je honger hebt! Afvallen wil niet zeggen dat je honger moet lijden. Dan eet je niet voldoende.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:56

Ik kijk ook even mee omdat het in de basis van mijn kennis van gezonde voeding al fout gaat. Je hoort zoveel verschillende dingen, moet je met olie of roomboter koken? Mag je wel of geen aardappelen of pasta? Is brood wel of niet goed voor je? Wat mag je wel en niet aan tussendoortjes? Hoe vaak moet je eten per dag? Poeeeh ik weet het niet hoor haha. Dus TS ik ben heel blij dat je dit topic gemaakt hebt!

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:56

Tussen gezond eten en afvallen zit weer een wereld van verschil!

Enige tip die ik mee kan geven is ga je verdiepen in Koolhydraat arm eten verdiepen.
https://www.koolhydraatarmrecept.nl/ is echt super leuke website met recepten.

Daarnaast is en blijft afvallen een combinatie van sporten en spieren kweken en daarbij je voeding op afstemmen.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik val mier langzaam af.............................. dus geduld is een schone zaak.

Daarbij moet je een realistisch doel stellen.

Het moet je 'leven' worden en niet een 'periode' wanneer je op gewicht wilt blijven.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat is gezonde voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:59

wat eet je normaal op een dag?
ik denk dat je daar vooral moet aan sleutelen.

shakes e.d. geloof ik niet in.
hier al verschillende mensen gezien die een shake's en soep dieet e.d. volgen.
betalen ze veeeel geld voor,vallen en maanden ettele kilo's af,en dan schakelen ze terug over naar normale voeding en binnen no-time zijn alle kilo's terug.

vaak je voedingspatroon onder de loep nemen en dat aanpassen geeft een goed en blijvend resultaat.
(bv minder vettig koken,minder vettig en rijk eten,poties enigsinds aanpassen(naar bv meer groenten ipv meer vlees/aardappelen)

Joltsje

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:06

er zit tussen gezond eten en afvallen.

leuk weetje is dat sinaasappelsap helemaal niet zo gezond is. ook versgesperst niet.
doordat het geperst is hoeft je lichaam dat niet meer te doen en kost het dus minder energie (sinaasappels zelf dus wel prima)

bij ons op het werk hebbebn er ook een aantal het brood etc (koolhydraten dacht ik) afgezworen. was ook niet gezond. terwijl dat voor een ander weer prima is (ik ben geen expert.. dat merk je wel)

maar het is dus wel afhankelijk van wat je precies wilt

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:07

Wij zijn sinds 1 april vorig jaar begonnen met gezonder leven en we hebben bewust gekozen om niet te gaan dieten. Dingen zoals sonja bakker, shakes en koolhydraat arm was voor ons niet vol te houden en liep op niets uit telkens weer.

Aller eerst wegen we eens per week in de ochtend op de zelfde dag en tijdstip. Heeft niets te maken met gezond eten maar voor ons wel van belang!

Aller eerst hebben we al het slechte voedsel uit het huis verbannen. Dus alles met te veel callorien, snoep, snacks en dranken met suiker.
Dit alles hebben we vervangen door dingen die wel mogen, appels, wortels, augurk, snack a jacks, magere yoghurt, mugshots, groentesoepjes, beschuit. De lijst van wat je wel mag is lang hoor! Gewoon naar de callorien op het pakje kijken en je weet genoeg.

Mijn grote regel om alles vol te houden: als ik honger heb dan eet ik wat. Zie bovenstaande lijstje voor de gezonde keuzes.
En in de weekenden wilde ik graag wat extra om mijzelf te verwennen dan pak ik bijvoorbeeld wat nootjes.

Avondeten zijn we redelijk streng mee. Onze maaltijden bevatten max 500 callorien en als we een keer wat slechter willen eten 600 callorien. Nogmaals, kijk op ieder zakje, pakje en potje hoeveel callorien iets bevat.
Zorg er voor dat je echt aan de 200/250 gram groente komt bij je maaltijd dit vult en is lekker!
Veel mensen maken ook de fout om veel te veel vlees, aardappelen, pasta of rijst te eten. Kijk goed naar de aanbevolen hoeveelheden per dag, meer heb je echt niet nodig.
En weeg alles af iedere portie vlees, groente, saus, paste enz.

En als we dan een maand lang goed bezig zijn geweest belonen we onszelf met iets wat we heel graag willen. Zo ben ik uit eten geweest, bbq's, frietjes, pizza. Dus als ik het doe doe ik het ook goed en kijk ik ook even nergens naar maar geniet ik van mijn eten.
En ja na een week waarin ik een beloningsdag heb of als ik op vakantie ga en nergens naar kijk of feestdagen zoals kerst dan val ik niet af of kom ik soms zelfs aan.
En dit is het meest belangrijke, je bent aangekomen en dat is jammer maar je hebt genoten van je eten. Volgende week is er weer een week en dan gaan we er weer voor.

En ja het kost wilskracht maar er zullen nog altijd lekkere dingen zijn en ik heb nooit geen dag honger hoeven lijden.

Ondertussen bijna een jaar later ben ik nu 26 kg kwijt en mijn vriend 31 kg. En we zijn er nog niet helemaal maar we hebben alle tijd.
En verdorie trots dat we zijn dat we dit zelf voor mekaar hebben gekregen :D

Mocht je vragen hebben of twijfelen over iets ben ik altijd bereid je advies te geven!

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:16

Hou voor jezelf twee weken bij wat je eet en drinkt. Gewoon opschrijven en niet schuldig voelen, gewoon eerlijk opschrijven. Na deze periode kijk je na wat je eet en drinkt. Misschien kun je voor jezelf al produkten weglaten.
Voor veel gerechten uit pakjes kun je via internet recepten vinden zonder pakjes en zakjes. Scheelt heel veel zout, suikers en onnodige toegevoegde ingredienten.
Kijk ook eens naar je beweging, aktiviteit. Hier valt ook veel winst te halen. Neem de trap in plaats van de lift, kun je fietsen neem dan de fiets. Het mooie weer komt er weer aan. Maak eens een extra wandeling per week. Probeer wat meer fruit tot je te nemen in plaats van koek. Je kunt ook een afspraak maken met een dietiste en vraag die eens om advies.
Maar het aller belangrijkste.... doe geen crashdiëten, die zijn echt niet goed.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Wat is gezonde voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:18

Ik modder eigenlijk ook al een hele tijd maar wat aan. Ik heb echt van alles geprobeerd en ik viel dan steeds een paar kilo af maar kon het niet volhouden.

Nu heb ik alle dieeten e.d. buiten de deur gezet en eet ik gewoon eigenlijk volgens de schijf van 5 en waar ik me goed bij voel. En ik begin zowaar echt af te vallen, voel me energiek, kan best eens een avondje uit de band springen of een bakje chips eten op zaterdagavond zonder dat er direct een kilo bij zit. Ik hou wel alles bij, dat geeft me namelijk inzicht in wat ik eet en hoeveel ik nodig heb. Ik at namelijk vooral ook veel te weinig. Kreeg daardoor snaaidrang.
Ik voer 1 keer per dag alles in en ben er de rest van de dag eigenlijk niet meer mee bezig. Tenzij er iets wijzigt natuurlijk. Op die manier ben ik er ook gewoon veel minder mee bezig, ik hoef me namelijk niet meer af te vragen of iets wel of niet te veel of te weinig is, ik heb er immers al rekening meegehouden tijdens de andere maaltijden van de dag. Dit inzicht maakt het ook leuk trouwens. Het kost in het begin wel wat meer werk en soms doe ik het ook weleens weken gewoon niet. Meestal tot ik zelf weer vastloop en dreig te vervallen in mijn oude patroon.

En............ beweeg! Ik probeer 3 tot 4 keer in de week te sporten. Zowel cardio als krachttraining. Heb je geen zin of tijd om naar de sportschool te gaan, zorg dan dat je in elk geval elke dag een half uurtje wandelt. Dit kan tijdens de lunch of na het avondeten. Ik doe ook heel bewust 1 dag helemaal niks en plof dan direct na het eten lekker op de bank om Netflix ofzo aan te zetten.
Ik kook ook puur en vers. Het enige wat ik gebruik zijn van die kleine tomatenblikjes op mijn zelfgemaakte pizza of in de pastasaus.

En al het goede komt langzaam toch? ;) Succes!

Anoniem

Re: Wat is gezonde voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:45

Ik vind het belangrijkste om te doen als je wilt afvallen het uitrekenen van je BMR. Dat is je basic metabolic rate, en laat dus zien hoe veel je moet eten op een dag om je organen en basale levensfuncties draaiende te houden. Langdurig daaronder gaan zitten is echt heel gevaarlijk.

En dan is het een kwestie van bepalen wat je wilt. Ik vind het zelf erg prettig om mijn kcal (nauwkeurig) te tellen, want wegen is weten. Het is echt onmogelijk om te schatten hoe veel je binnen krijgt zonder dat je het afweegt. Dus heel flauw verpakkingen scannen en alles zo correct mogelijk invoeren. Ik maak er een spelletje van.. Ik probeer in de buurt van mijn doel te blijven en als ik een dag ga sporten maak ik weer meer kcal 'vrij' waardoor ik weer iets kan eten dat ik normaal laat staan omdat er heel veel kcal in zitten.

Gezond eten is zo afhankelijk van hoe veel je beweegt op een dag, wat je doet, wat je lichaam nodig heeft en hoe veel/snel je wilt afvallen.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:50

antje_vip schreef:
Stop alsjeblieft direct met shakes en andere populaire dieetprogramma's. Ze werken namelijk niet. Wil je echt afvallen? Ban dan het toegevoegd suiker uit je leven. Dus helaas geen snoepjes en koekjes meer. Krijg je honger, neem dan fruit. Een banaan vult wel lekker en een wortel is fijn om aan te knagen vind ik zelf :) Of pak een volkorenbroodje. En ook belangrijk: ga (meer) bewegen.

Aanvulling: je hoeft jezelf niet uit te hongeren, het schijnt juist beter te zijn om 6x per dag een portie gezond eten te nemen.


Ik kan het alleen maar eens zijn met dit. Neem onder de loep wat je eet, want er zijn veel verdoken namen voor suikers. Weg met die shakes. En nog een leuke tip, eet groenten en fruit die in seizoen zijn, want die kan je dan vaak krijgen van hier, en dat is iets wat je lijf beter gewoon is dan producten van Brazilië ofzo. En als je het echt niet weet, ga inderdaad voor zo puur mogelijk, want moeder natuur fopt je niet ;)

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:56

De vraag die je stelt is helemaal niet makkelijk, er is eigenlijk niet echt een antwoord op.

Eigenlijk stel je 2 vragen. Allereerst wil je afvallen. Om af te vallen hoef je niet per sé gezond te eten, het belangrijkste is dat je minder eet dan je lichaam nodig heeft. Daarmee kan de tip van Emmaa_ hierboven helpen. Je kunt bij wijze van spreke ook afvallen met 3 marsen per dag en verder niks. Dan eet je ook minder kcal als je lichaam nodig heeft en dan val je af. Andersom: je kan heel gezond eten, maar als je meer kcal eet dan je lichaam nodig heeft, kom je nog steeds aan.

Dan je vraag wat gezond is: eigenlijk is gezonde voeding een voedingspatroon waarbij je lichaam alles binnen krijg wat het nodig heeft, goed op gedeid en niet teveel van alles bevat. Lekker vaag dus ;)
Maar een gezonde voeding is voor iedereen anders: voor iemand met een allergie voor noten zijn noten geen gezonde voeding, voor een ander wel. Iemand die slecht reageert op brood zal een eetpatroon moeten zoeken dat geen brood bevat.
Uiteindelijk kun je zeggen dat je niet kan bepalen of een voedingsmiddel gezond is, maar alleen of een eetpatroon gezond is. Een patatje is niet gezond, maar kan prima in een gezond eetpatroon worden gegeten. Sla is "gezond", maar alleen sla eten is ook niet gezond.

Zoek een eetpatroon dat overeenkomt met de schijf van vijf, en koop je voedingsmiddelen vooral uit de buitenste ring van de supermarkt (dus groentegebied, koelkasten met zuivelproducten, eventueel met mate wat vlees enz.) en vermijd zoveel mogelijk de middelste paden (waar de dozen met kruidenmixen staan, bewerkte voedingsmiddelen enz. enz.). Althans, bij de meeste supermarkten is dat een handig ezelsbruggetje. Varieer veel, verschillende soorten groentes van allerlei kleuren enz. enz. Veel plantaardige producten, matig met dierlijke producten zijn voor de meeste mensen goed maar nogmaals: voor iedereen ziet een gezond eetpatroon er anders uit.
Een dietist met het "puur gezond" logo (kijk op http://www.puurgezond.nl) kan je verder helpen en diverse voedingsconsulenten ook, maar ik heb geen idee of zij verenigd zijn onder een bepaalde stroming/logo oid

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:59

Eigenlijk weet iedereen wel wat gezond eten is. Gewoon groente, fruit in normale hoeveelheden. Verse dingen zijn gezonder dan dingen uit pakjes. Je hoeft echt helemaal niet een van die bizare moderne stromingen te volgen (Geen suiker, geen koolhydraten, paleo, een ei is de menstruatie van de kip 8)7 ). Als jij gewoon normaal eet, en je porties wat kleiner maakt, dan moet je al best wat kunnen afvallen. Wees bewust met tussendoortjes, een appel of een paar tomaatjes zijn gezonder dan koek. En als het een feestje is, dan mag je gewoon eten wat je wil, van een keer een uitspatting wordt je echt niet meteen ongezond of moddervet.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:59

Wispeltuur schreef:
Wij zijn sinds 1 april vorig jaar begonnen met gezonder leven en we hebben bewust gekozen om niet te gaan dieten. Dingen zoals sonja bakker, shakes en koolhydraat arm was voor ons niet vol te houden en liep op niets uit telkens weer.

Aller eerst wegen we eens per week in de ochtend op de zelfde dag en tijdstip. Heeft niets te maken met gezond eten maar voor ons wel van belang!

Aller eerst hebben we al het slechte voedsel uit het huis verbannen. Dus alles met te veel callorien, snoep, snacks en dranken met suiker.
Dit alles hebben we vervangen door dingen die wel mogen, appels, wortels, augurk, snack a jacks, magere yoghurt, mugshots, groentesoepjes, beschuit. De lijst van wat je wel mag is lang hoor! Gewoon naar de callorien op het pakje kijken en je weet genoeg.

Mijn grote regel om alles vol te houden: als ik honger heb dan eet ik wat. Zie bovenstaande lijstje voor de gezonde keuzes.
En in de weekenden wilde ik graag wat extra om mijzelf te verwennen dan pak ik bijvoorbeeld wat nootjes.

Avondeten zijn we redelijk streng mee. Onze maaltijden bevatten max 500 callorien en als we een keer wat slechter willen eten 600 callorien. Nogmaals, kijk op ieder zakje, pakje en potje hoeveel callorien iets bevat.
Zorg er voor dat je echt aan de 200/250 gram groente komt bij je maaltijd dit vult en is lekker!
Veel mensen maken ook de fout om veel te veel vlees, aardappelen, pasta of rijst te eten. Kijk goed naar de aanbevolen hoeveelheden per dag, meer heb je echt niet nodig.
En weeg alles af iedere portie vlees, groente, saus, paste enz.

En als we dan een maand lang goed bezig zijn geweest belonen we onszelf met iets wat we heel graag willen. Zo ben ik uit eten geweest, bbq's, frietjes, pizza. Dus als ik het doe doe ik het ook goed en kijk ik ook even nergens naar maar geniet ik van mijn eten.
En ja na een week waarin ik een beloningsdag heb of als ik op vakantie ga en nergens naar kijk of feestdagen zoals kerst dan val ik niet af of kom ik soms zelfs aan.
En dit is het meest belangrijke, je bent aangekomen en dat is jammer maar je hebt genoten van je eten. Volgende week is er weer een week en dan gaan we er weer voor.

En ja het kost wilskracht maar er zullen nog altijd lekkere dingen zijn en ik heb nooit geen dag honger hoeven lijden.

Ondertussen bijna een jaar later ben ik nu 26 kg kwijt en mijn vriend 31 kg. En we zijn er nog niet helemaal maar we hebben alle tijd.
En verdorie trots dat we zijn dat we dit zelf voor mekaar hebben gekregen :D

Mocht je vragen hebben of twijfelen over iets ben ik altijd bereid je advies te geven!


Wat ontzettend knap van jullie! Ik ben het helemaal eens met je tips.
Vooral de tip: als ik trek heb eet ik wat.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Wat is gezonde voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:33

Ik volg :)