Kaasfondue, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kaasfondue, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:13

Ik heb normaal altijd kaasfondue uit een pakje maar zag laatst een recept voor kaasfondue uit de slowcooker en die leek me erg lekker dus ga die eens maken. :)
Wat ik erbij doe:
milanobroodjes (harde bollen met tomaat, ui en maanzaad :9) en Italiaanse bollen in stukjes
komkommer
ananas
paprikareepjes
champignons opgebakken in kruidenboter
broccoliroosjes
waspeentjes

Maar je kunt er bijna alles wel in dopen wat groot genoeg is om aan je (fondue)vork te prikken en combineert met kaas. :)

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kaasfondue, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:20

Hier maken we het altijd met Nederlandse kaas. Weet niet precies welke, m'n moeder maakt het altijd :P dat is echt heerlijk en beter dan uit pak. Voor m'n vader maakt ze wel met emmentaler en wijn erin

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:27

Wat leuk Melanie, nou veel plezier en smaakpupillenplezier met het uitproberen!

hhensens

Berichten: 275
Geregistreerd: 13-01-08
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:28

Ik weet niet of het al genoemd is, maar wat wij altijd doen is een groot rond brood kopen en deze uithollen. hierin de gesmolten kaas gieten en het brood wat je overhebt (het uitgeholde) even een beetje bakken zodat het knapperig wordt. dit kun je dan weer door de kaas halen. het leuke is dat als de kaas op is je het brood in stukken kan scheuren en op kan eten *\o/* :))

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Kaasfondue, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:41

Ik haal altijd kant en klaar pakje. 1 keer zelf gemaakt was een heel werk. Vond het wel lekkerder zelf gemaakt. Maar vind het te veel werk. Ben toen naar de kaasboer geweest en gevraagd welke kaas ik nodig had.

Verder eten wij er altijd rauwe groente bij. Als paprika, bloemkool, champignons, tomaten, komkommer.
En stokbrood.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Kaasfondue, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:49

Zelf gemaakt is het lekkerste, vind ik. En zoals iemand al aangaf: als je er thee bij drinkt is het veel makkelijker verteerbaar. Wij drinken er standaard thee bij, ook de mannen die normaal nooit thee willen.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Re: Kaasfondue, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:05

Weten jullie wat die sterke smaak is de de kant en klare pakjes. Is dat de wijn of de gruyere kaas? Persoonlijk vind ik dat niet lekker. Iemand suggesties wat een goed alternatief is dat je echt alleen kaas smaak hebt?

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:07

Ligt er aan wat voor kaas er in je kant en klaar pakje zit :)*
De meeste simpele zijn met Emmentaler en iets anders. Gruyere is over het algemeen duurder en staat er vaak speciaal bij vermeld (iig in Zwitserland zo in wat ik hier in de supermarkt heb gezien )

Ik denk dat die sterke smaak eerder de wijn of kirsch is als ze dat er doorheen gemengd hebben
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 16-02-17 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:07

Dan moet je een andere kaassoort pakken dan gruyère en emmenthaler. Ik heb ooit een kaasfondue gegeten op ragoutbasis met 2 Hollandse kazen - mij te flauw qua smaak maar voor wat jij zoekt denk ik precies goed :j

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:17

conejo schreef:
Ik haal altijd kant en klaar pakje. 1 keer zelf gemaakt was een heel werk. Vond het wel lekkerder zelf gemaakt. Maar vind het te veel werk. Ben toen naar de kaasboer geweest en gevraagd welke kaas ik nodig had.

Verder eten wij er altijd rauwe groente bij. Als paprika, bloemkool, champignons, tomaten, komkommer.
En stokbrood.

Ik vind avondeten (aardappels vlees en groenten) meer werk dan kaasfondue klaarmaken :))

NogSteedsGek

Berichten: 1127
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Re: Kaasfondue, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:45

Zelf maken! En ook lekker in plaats van wijn kaasfondue, bier kaasfondue. Is wat pittiger wat betreft smaak. Ipv wijn een donker biertje en cheddar en belegen/oude kaas gebruiken. Verder gewoon zelfde recept.

Met kerst hadden we zowel de wijn als bier versie op tafel staan, de bier versie was eerder op :+

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:31

maratjesammy schreef:
Weten jullie wat die sterke smaak is de de kant en klare pakjes. Is dat de wijn of de gruyere kaas? Persoonlijk vind ik dat niet lekker. Iemand suggesties wat een goed alternatief is dat je echt alleen kaas smaak hebt?


Het is van papier af moeilijk te zeggen.
Het ligt er ook aan welke wijn, welke kaas, hoe oud de kaas is etc.
Het lastige van kantenklaar is dat je daar allemaal geen antwoord op krijgt.

Maar je zou eens zelf kunnen maken en bv appelsap ( het lijkt wel of ik er vertegenwoordiger van ben :+ , maar ik maak het alleen zo voor kinderen ) of ik zag een bierversie.

Ik persoonlijk vind met edammer een stuk minder uitgesproken.

Uitproberen en kijken wat jer het lekkerste vind.

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:43

Voor de mensen die het met appelsap maken, doen jullie dan nog andere kaascombinaties dan als je het met wijn maakt? Ik had al eens eerder gehoord van kaasfondue met appelsap, maar ik kan me er nog niet zo veel bij voorstellen. Maar ik wil het wel eens gaan proberen.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:50

Mijn moeder maakte vroeger altijd de kinderfondue met appelsap en de grote mensen fondue met wijn, ging gewoon dezelfde kaas in :)
Het is iets zoeter en die was altijd al eerste op omdat de grote mensen stiekem ook uit de kinderpan aten ^)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Kaasfondue, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:12

Als je de kaasfondue zoeter wilt kun je ook een dessert wijn gebruiken.
Hier per ongeluk gedaan toen mijn schoonouders voor het eerst kwamen eten.
Ik vond het zelf te zoet, doe mij maar droge witte wijn erin.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:47

MariekeS_ schreef:
Mijn moeder maakte vroeger altijd de kinderfondue met appelsap en de grote mensen fondue met wijn, ging gewoon dezelfde kaas in :)
Het is iets zoeter en die was altijd al eerste op omdat de grote mensen stiekem ook uit de kinderpan aten ^)


Hier alleen als er kinderen meeeten, met wijn vind ik/ en mijn partner gelukkig ook, lekkerder, dus met volwassenen, houden we het bij wijn.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:20

A3a1 schreef:
MariekeS_ schreef:
Mijn moeder maakte vroeger altijd de kinderfondue met appelsap en de grote mensen fondue met wijn, ging gewoon dezelfde kaas in :)
Het is iets zoeter en die was altijd al eerste op omdat de grote mensen stiekem ook uit de kinderpan aten ^)


Hier alleen als er kinderen meeeten, met wijn vind ik/ en mijn partner gelukkig ook, lekkerder, dus met volwassenen, houden we het bij wijn.

Met kinderen moet die wijn toch ook kunnen? Die staat daar een hele tijd warm te dampen en te pruttelen op dat brandertje, daar zit echt niet veel meer in. Daarbij, met genoeg kaas erbij en brood vult het zoveel dat ze vol zitten voor ze van de alcohol wat merken, en zo niet, dan zijn ze daarna lekker rustig.
Kirsch kun je dan wel achterwege laten voor de kinderen.

Wat trouwens ook heel lekker is in plaats van kirsch: Röteli
Ook op kersenbasis maar iets kruidiger.

Nu hier toch allemaal kaasfondueliefhebbers in het topic zijn, wat is bij jullie de straf op het laten vallen van je stukje brood? De afwas? Kusje voor de kok? Anders, namelijk...?
(Uiteraard zal "in het meer!" ook geregeld langskomen, maar ik neem aan dat de meesten hier dat niet in de praktijk brengen)

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kaasfondue, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:35

Laten vallen van je brood :? Hoe doe je dat dan, daar heb ik nooit last van iig :+

Wij aten vroeger idd ook gewoon de kaasfondue met wijn (en de geflambeerde kersen, en het stoofpotje met bier), maar ik begreep laatst dat het toch niet geweldig goed is en ook erg wordt afgeraden voor kinderen omdat lang niet alle alcohol verdampt O:) ook niet na uren stoven...

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:41

verootjoo schreef:
Laten vallen van je brood :? Hoe doe je dat dan, daar heb ik nooit last van iig :+
.


Lees: Asterix en de Helvetiers en je weet er alles van.

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:42

pjotrg schreef:
verootjoo schreef:
Laten vallen van je brood :? Hoe doe je dat dan, daar heb ik nooit last van iig :+
.


Lees: Asterix en de Helvetiers en je weet er alles van.



_O- _O- _O-

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:58

Oh, met wijn kan het ook best, maar wij hebben geen zin om 2 pannen te maken, met 4 personen vinden wij de gezellige kneuterigheid wegvallen, als je 2 pannen hebt.
Bovendien, ik vind met appelsap ook erg lekker, alleen met wijn lekkerder.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Kaasfondue, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:27


Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:22

oomens schreef:
Met kinderen moet die wijn toch ook kunnen? Die staat daar een hele tijd warm te dampen en te pruttelen op dat brandertje, daar zit echt niet veel meer in. Daarbij, met genoeg kaas erbij en brood vult het zoveel dat ze vol zitten voor ze van de alcohol wat merken, en zo niet, dan zijn ze daarna lekker rustig.
Kirsch kun je dan wel achterwege laten voor de kinderen.

Wat trouwens ook heel lekker is in plaats van kirsch: Röteli
Ook op kersenbasis maar iets kruidiger.

Nu hier toch allemaal kaasfondueliefhebbers in het topic zijn, wat is bij jullie de straf op het laten vallen van je stukje brood? De afwas? Kusje voor de kok? Anders, namelijk...?
(Uiteraard zal "in het meer!" ook geregeld langskomen, maar ik neem aan dat de meesten hier dat niet in de praktijk brengen)


Een dame die haar brood in de kaas laat vallen "laat zich een kus welgevallen", een heer geeft een fles wijn cadeau :)

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:45

maratjesammy schreef:
Weten jullie wat die sterke smaak is de de kant en klare pakjes. Is dat de wijn of de gruyere kaas? Persoonlijk vind ik dat niet lekker. Iemand suggesties wat een goed alternatief is dat je echt alleen kaas smaak hebt?


Dat is de kirsch. Een sterk alcoholische drank obv kersen. Het hoort er eigenlijk een beetje in (het haalt de smaak van m.n zwitserse kazen naar boven), maar als je het niet lekker vindt dan kun je dat natuurlijk ook weglaten. Voor het recept is het niet nodig. Het alcoholpercentage van kaasfondue is echt te verwaarlozen. De alcohol vervliegt grotendeels door het kookproces. Ook dat kleine scheutje kirsch dat er in gaat.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:48

quote="verootjoo"]
Laten vallen van je brood :? Hoe doe je dat dan, daar heb ik nooit last van iig :+
.
[/quote]
pjotrg schreef:
[
Lees: Asterix en de Helvetiers en je weet er alles van.


Het laten vallen van je brood is echt een halsmisdaad :D :D