Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Eloya

Berichten: 5186
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-16 14:23

Oke misschien beetje rare vraag :+

Maar wij doen met kerst standaard een ijstaart.. helemaal prima alleen mijn opa eet sinds kort lactose vrij omdat hij last heeft van hele zwakke darmen en chronische diaree door darmkanker

Hij heeft gemerkt dat als hij geen lactose tot zich neemt hij toch wel iets minder last heeft van diaree dus wil dit graag doorzetten. om deze reden gebruik ik liever ook geen laxerende ingrediënten zoals bepaalde soorten fruit of bepaalde kruiden etc

Ik wil er best wel wat werk in steken maar ben geen keukenprinses. chocola is mijn opa niet heel erg weg van en als ik het gebruik dan vaak melk of puur met hazelnoot als eet hij nu dus geen chocola meer met lactose

Verder houd hij wel van ijs, fruit, koek

Het mag ook weer niet te veel een suikerbom zijn ivm zijn diabetes en geen alcohol erin

dus wie heeft een idee :)

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe


Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:27


Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:28

Pavlova met slagroom op plantaardige basis :)

Edit: dat is trouwens niet best voor een diabeet :+

[o]

raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:30

De meeste ijssalons maken in deze periode vaak ijstaarten. Ik eet zelf lactosevrij en ik heb een lactosevrije ijstaart kunnen bestellen. In sorbetijs zit ook niet altijd lactose. En de meeste pure chocolades ook niet.
Op facebook is een vrij actieve groep met lactosevrij NL/BE daar zitten ook goede tips bij voor rondom de feestdagen. Sommige mensen hebben baat bij lactase pillen, misschien is dat ook een optie.

Qua diabetes kun je het toetje ook kleiner maken, dus in een klein schaaltje opmaken.

...

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:33

Als ze suikerarm wilt en zonder lactose dan houd je eigenlijk alleen vers fruit of een kaasplankje over. Moet je qua kaas natuurlijk wel even wat research doen maar er is veel lactosevrij te krijgen. Sowieso alle harde hollandse kaas, parmezaanse kaas en ook wat schimmelkaasjes van bepaalde (vaak duitse) merken.

Edit, de genoemde pannenkoekjes kan natuurlijk ook, zelf beslag maken van eieren, meel en lactosevrije melk, kant en klaar mixen hebben bijna altijd lactose. Smaakt precies hetzelfde als normale melk.

Eloya

Berichten: 5186
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-16 14:35

Er mag suiker inzitten, ook gewoon normale hoeveelheid, maar ik bedoel liever geen extra extra veel suiker.
lactose vrij is het belangrijkste

bedankt voor de tips al, ik ga kijken naar allemaal

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

fannetje

Berichten: 3545
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:45

Kijk eens op http://www.cakejevaneigendeeg.nl/recepten/ staat ook een recept van lactosevrij roomijs bij. En de cake van de ultieme chocoladetaart is ook lactose vrij en kun je natuurlijk ook in andere smaken maken dan chocola.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:39

Wij hebben nog wel ergens een recept voor gluten- en melkvrije brownies liggen. Er moeten wel noten in. Mocht je het recept willen hebben, stuur me dan even een PBtje dan zoek ik 'm voor je op.

Verder heeft zowel de Jumbo als de AH verschillende soorten sorbetijs zonder melk, en de AH heeft hele lekkere soya-ijs van Swedish Glace (smaken: vanille en framboos).

En in Apeldoorn zit de Free From-shop, die heeft heel veel glutenvrije en melkvrije producten. Is echt de moeite waard om daar een keer langs te gaan (of bijvoorbeeld samen met je opa langs gaan, kan hij ook eens flink inslaan!).

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:42

Mijn stiefzusje is lactose (en gluten) intollerant maar voor de lactose kan ze pilletjes nemen en kan ze (niet belachelijke hoeveelheden) prima eten. Dat geen optie voor je opa?

Verder zou je eens kunnen kijken/googlen op vegan desserts?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:46

Ik gebruik soja of amandelmelk om bitterkoekjes griesmeel pudding te maken. Dat gaat heel goed. En dan met vers fruit erbij. Dat die ik dan niet. Ik vind die ordinaire rode saus uit een flesje dan weer lekker.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:47

Pilletjes zijn over het algemeen geen optie. Het haalt het probleem niet weg maar maakt het hooguit ietsje minder.kaasplankje is ook geen goed idee ivm melk en lactose.

Sorbetijs is een optie. Ah heeft het maar bijvoorbeeld de jumbo heeft sinds een tijdje heerlijk kokos sorbet ijs. De combinatie met hun mango sorbet en wat gemalen hazelnoten of amandel is heel erg lekker. Mjammie.

Anders kun je bijvoorbeeld zelf pannekoekjes bakken, of fruit in pan wat maken en bijvoorbeeld omgekeerde fruittaart maken, appel of peer maar kan ook met aardbeien oid. Zanddeeg maken, bakblik of glazen ovenschaal olien, fruit erin doen, deeglaagje erop en dat voor twintig of dertig minuten in de oven schuiven. Anders eventueel taartvormpjes kopen in de winkel, zijn groot en klein te krijgen en bedekken met vers fruit of fruit uit blik

Met bovenstaande puddingkjes kun je aardbeien of ander rood fruit met staafmixer pureren mjam

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:57

De FreeFrom shop in Apeldoorn heeft ook melkvrije kaas. :j "Gewone" kaas als blok kaas, en als plakken gewone kaas, tuinkruidenkaas en tomaat/oreganokaas.

marije1109

Berichten: 1134
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:03

Zelfde recept als je normaal maakt maar met sojaslagroom, lactosevrije melk en margarine ipv roomboter.
Ook kun je lactosevrij ijs kopen.

Life is good, Marie mijn topper!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:04

Lactosevrije melk is niet lactose vrij maar lactose arm. Een veel gemaakte fout die voor echt gevoeligen nate gevolgen kan hebben. Ik word er heel erg kotsziek van. Letterlijk ook.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

marije1109

Berichten: 1134
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:07

Sojamelk zou dan kunnen of amandelmelk

Life is good, Marie mijn topper!

Mondy

Berichten: 11819
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:14

Mijn vriend heeft een melk allergie en dus moet ik ook goed rekening houden met wat ik wel of niet maak :j
In principe is bijna alles wel te maken als je de ingrediënten veranderd ik bijvoorbeeld soya producten.
Wat ik qua hartig koken liever gebruik is rijstmelk ipv soya. Soya is nl zoeter.
Heeft je opa dat trouwens al eens geprobeerd ? Ipv lactose vrij ook melk vrij te eten ? Dat is nl niet hetzelfde al denken veel mensen (restaurants zelfs) van wel.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Anoniem

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:15

Omdat topics over eten (ook met kerst) op VT thuis horen, verplaats het topic van PF naar VT.

Eloya

Berichten: 5186
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-16 19:25

@Karuna, als ik dan echt lactose vrij wil gebruiken kan ik dan het beste voor soya "melk" gaan of rijst haver etc

Griesmeel pudding vind hij wel erg lekker maar welke melk zou ik daarvoor moeten gebruiken
Zandgebak is ook wel idee! met fruit erin etc

Bedankt voor alle tips!

@Miranda bedankt voor verplaatsen, ik twijfelde maar toch net fout gedaan.
@Mondy hij houd het nu bij lactose vrij volgens mij

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:26

karuna schreef:
Pilletjes zijn over het algemeen geen optie. Het haalt het probleem niet weg maar maakt het hooguit ietsje minder.kaasplankje is ook geen goed idee ivm melk en lactose.


Er is zeker lactosevrije kaas hoor, zoals hollandse harde kaas (bron:ziekenhuis allergie diëtiste). Voor wat betreft zachte kazen en buitenlandse kazen is het een kwestie van uitzoeken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:27

Mondy inderdaad had dat pasgeleden, lactose vrij is niet melkvrij en omgekeerd. Dan mag je vast de creme brulee wel. Eeh nee waarom heet het cremee denk je?

Soya melk valt ook af heb daar ook allergisch voor geworden.hier dus rijst amandel of havermelk

met rijst of amandelmelk is de pudding erg lekker, daarmee voorkom je ook een eventueel probleem met soya. Vaak is dat de eerste vervanger van melk met vaak dus nieuwe problemen. Ik eet regelmatig griesmeel pudding of havermout oid. Verse fruit coulis erbij en mjammie.

Troi klopt alleen ik ben in principe alleen lactose vrij maar bij kaas ook de officieel lactose vrije krijg ik toch wel last. Kan me heel af en toe een half plakje veroorloven op een boterham maar dat geeft lijkt de laatste tijd toch ook problemen. Voor die tijd werd ik er vooral erg moe van. Buitenlandse kazen nagenoeg niets van te vinden, het zit hem in het maakproces van hollandse harde kazen. Hooguit de knal oranje port salut zou mogelijk vrij kunnen zijn.

En dan moet je nog opletten dat de buitenkorst niet is ingesmeerd met melk wat tegenwoordig veel gebeurd ipv de vroegere chemische plastic korst anders krijg je alsnog lactose binnen. Door ervaring achter gekomen
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-12-16 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:30

Is een crumble met fruit uit de oven geem optie? Je kan er dan nog een bolletje sorbetijs bij serveren. Bijvoorbeeld tropisch fruit in de crumble en dan met het kokosijs wat werd genoemd.

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:32

Dat is heel erg lekker. Heb dat eens in restaurant gekregen. Crumble maken van zandtaart deeg met plantaardige harde boter.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:33

Kijk eens op de site van groene meisjes. :) Mijn vriendin mag geen lactose, suikers of gluten, dus er valt veel af.

Sorbet kun je zonder problemen maken zonder lactose en (eventueel) suiker, als zoetmiddel kun je banaan (of ahornsiroop) gebruiken, van zoete aardappel kun je brownies maken, havermoutmuffins, ed ed. Stoofpeertjes! :9

Dat je alleen fruit (kaas zit ook lactose in dus dat zou ik niet voorschotelen.... Vaak zit het probleem met PDS/Chrohn namelijk niet alleen in lactose maar ook in melkeiwitten) kan eten is niet waar hoor.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:36

Misschien lactose-vrije pannenkoekjes/flensjes met fruit?

Be the change you wish to see in the world.

Eloya

Berichten: 5186
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Lactose vrij & niet laxerend kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-16 20:04

ik denk dat het een zandtaartje/crumble word met vanille custard/pudding iets (met rijst/soya melk) en vers fruit (in gelantine) erop

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers