Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528


aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:45

Antibiotica gebruik ligt erg aan banden en is streng geregeld in NL. Het gebruik is erg gedaald met 30 jaar geleden.

Wat water gebruik betreft, klopt volgens mijn slager niet. Ze hebben hun waterverbruik bijgehouden en verrekend met de kilo's vlees die wekelijks het bedrijf verlaten. Daarbij het waterverbruik dat gebruikt word voor een koe bij hun kwam erbij opgeteld en ze kwamen veel lager uit. Volgens hun komt het wel enigszins overeen met watergebruik in amerika. Die zijn qua milieu nog niet zo ver als europese landen.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:45

De poll kan ik geen antwoord op geven. Ik eet elke dag vlees in principe en wij kopen zo veel mogelijk biologisch al is dit wel sterk afhankelijk van het diersoort.

Rundvlees kopen wij eigenlijk niet biologisch maar gewoon regulier vlees. Kip wil ik het liefst zo veel mogelijk biologisch of in ieder geval scharrel, maar dit is qua prijs niet altijd haalbaar. Varken idem.
Vis eten we altijd duurzaam.

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden om te minderen, of zelfs 2 dagen zonder vlees te gaan, maar dit is niet heel erg te realiseren als je nog thuis woont :Y) Al is mijn moeder er ook wel bewust mee bezig :j

Ik ben zelf aan het studeren aan Van Hall Larenstein en ik leer dus veel over de veeindustrie, heb bijna alle soorten slachterijen al gezien en informeer mijzelf heel goed over waar mijn vlees vandaan komt, wat de verschillende keurmerken betekenen en wat het beste is.

Gitana

Berichten: 2716
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:59

aikon schreef:
Antibiotica gebruik ligt erg aan banden en is streng geregeld in NL. Het gebruik is erg gedaald met 30 jaar geleden.

Wat water gebruik betreft, klopt volgens mijn slager niet. Ze hebben hun waterverbruik bijgehouden en verrekend met de kilo's vlees die wekelijks het bedrijf verlaten. Daarbij het waterverbruik dat gebruikt word voor een koe bij hun kwam erbij opgeteld en ze kwamen veel lager uit. Volgens hun komt het wel enigszins overeen met watergebruik in amerika. Die zijn qua milieu nog niet zo ver als europese landen.


oké, antibiotica ben ik inderdaad meer bang voor, dan dat ik er alles van weet.
daarom heb ik gewoon besloten om het wat minder te eten.

heeft je slager dan ook de het water dat gebruikt is voor productie van het eten van de koeien mee gerekend bijvoorbeeld? transport? etc. ik wil je niet tegen spreken maar ik heb mn info wel uit een goede bron

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:05

Voor iedereen, de documentaire Cowspiracy is een hele mooie eye-opener om te kijken. Zeker met betrekking tot broeikasgassen en waterverspilling. Mocht ie nog niet genoemd zijn :) Aanrader!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:43

Aikon: dat had ik nog toegevoegd aan het einde van die post
Buiten personen met complexere dieet issues om Kan het gros! Van de mensheid prima met weinig tot geen dierlijk eiwit toe kan


Bij het wegvallen van dierlijk eiwit zal er meer plantaardig voedsel genuttigd gaan worden
Tel daar de groeiende wereld bevolking bij op en dan zal een deel van de huidige veevoer akkers gewoon nodig zijn voor mensenvoer in de toekomst maar daarmee doel ik ook op de landbouwgronden binnen ons eigen land
Als vleesconsumptie flink daalt is er meer plantaardig eiwit nodig en kun je een deel van de akkers die nu vol met mais en gras staan met andere zaken kunnen volzetten

Daarvoor hoef je niet naar een Braziliaans regenwoud toe

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:50

Yep, alles mee gerekend. Behalve wat er van zelf uit de lucht komt vallen. Dat is een voordeel tegenover amerikanen die in woestijnen vee houden en daar ook gewassen verbouwen.
Water verbruik bij de slager betekend ook het uitspuiten van vrachtwagens en trailers. Koeien komen van boeren uit de omgeving max 50 km van de slagerij af.

Marjoow die docu is gebaseerd op de amerikaanse veehouderij/landbouw, heeft totaal niks te maken met de europese veehouderij/landbouw. Wij zijn aan deze kant van de oceaan veel milieu en diervriendelijker bezig dan zij zijn.

Sonja_vR dan moet ik je teleurstellen, ik moet meer eten op een dag dan er in mijn maag kan en dan nog krijg ik die plantaardige eiwitten niet voldoende tot niet binnen.

Men zou er beter aan doen de groei van mensen in te perken. Want over zoveel duizend jaar is er voor de hele bevolking weinig eten meer omdat de mens al die ruimte nodig heeft om te wonen en werken. Om over drinkbaar water nog maar te zwijgen. Ook flora en fauna zal het dan moeilijker krijgen dan nu.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:45

LiiNd_Y schreef:
Jij ziet alleen leed?


Ok, niet 100% leed. Maar zelfs praktijken die als volkomen normaal worden gezien, zijn voor het dier alles behalve prettig. Pas nog een bericht over een varkenshouder die over heel Europa dieren heeft, meneer Straathof. In Duitsland mag hij geloof ik al geen varkens meer houden, te veel misstanden. Hoeveel varkens zijn dat? En hoe vaak treffen ze bij andere bedrijven niet het zelfde aan?

Ik geloof echt niet alles, donkere plaatjes van kippen die op elkaar gepropt zitten, zien er in het licht heel anders uit. Maar dieren met flinke wonden en ontstekingen, dat klopt toch niet? Als die onder behandeling waren, dan stonden ze toch apart? Zelfs dieren- en veeartsen die zeggen dat niet alle zorg wordt gegeven die nodig is.

En ik zeg het nog maar eens, ik bedoel niet álle boeren en veehouders. Er zijn ook veehouders die er heel anders mee om gaan. Toch ben ik van mening dat een dier ook zijn eigen keuze heeft, de keuze om te leven. Die ontnemen wij hen, door ze te slachten wanneer ze maar een klein deel van hun leven hebben kunnen meemaken. Er zijn te veel mensen, die mensen eten o.a. te veel vlees. Ik denk ook zeker dat we daar de gevolgen van zien, mensen die bij bosjes omvallen door hart- en vaatziekten etc.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:44

[quote=Aikon]
Sonja_vR dan moet ik je teleurstellen, ik moet meer eten op een dag dan er in mijn maag kan en dan nog krijg ik die plantaardige eiwitten niet voldoende tot niet binnen.

Men zou er beter aan doen de groei van mensen in te perken. Want over zoveel duizend jaar is er voor de hele bevolking weinig eten meer omdat de mens al die ruimte nodig heeft om te wonen en werken. Om over drinkbaar water nog maar te zwijgen. Ook flora en fauna zal het dan moeilijker krijgen dan nu.[/quote]

En wat tiep ik dus al twee keer , dat op uitzonderingen na !! Het gros van de mensen prima met weinig tot geen dierlijk eiwit af kan
Nogmaals , op uitzonderingen na
Jij bent dan dus zO'n uitzondering
Maar dat is en blijft een kleine groep mensen :)
(Ik ben prima op de hoogte van de uitzonderingen die het plantaardig niet redden om alles binnen te krijgen :) )

Wat betreft groei van de menselijke bevolking gaf ik elders idd ook al eens aan , anders hebben we straks alsnog al die regenwouden nodig als akkers


Maar ook met een afgeremde groei zou het beperken van dierlijke eiwit inname niet verkeerd zijn (met de uitzonderingen daargelaten )

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:55

Mensen die het niet gezien hebben. Kijk eens naar binnenstebuiten op Nederland 2 van 5 november. Ik heb hier in 2002 tot 2006 ( van me 13e tot 16e) gewerkt. Leuk voor de burgers die ver van de veehouderij staan. Er is ook een site van het bedrijf www.hetkoeienhuis.nl. Op elke zaterdag mogen de burgers langs komen om te kijken hoe de koeien daar leven.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:18

lianne484 schreef:
Mensen die het niet gezien hebben. Kijk eens naar binnenstebuiten op Nederland 2 van 5 november. Ik heb hier in 2002 tot 2006 ( van me 13e tot 16e) gewerkt. Leuk voor de burgers die ver van de veehouderij staan. Er is ook een site van het bedrijf http://www.hetkoeienhuis.nl. Op elke zaterdag mogen de burgers langs komen om te kijken hoe de koeien daar leven.


Ik heb het gekeken, maar ik kon niks vinden? Ik ben er snel doorheen gegaan. Over die site, dit is niet bepaald een gangbaar bedrijf. Valt voor mij onder de veehouders die proberen om de dieren hun natuurlijke gedrag te laten uitvoeren. Imo het zelfde idee als koopeenkoe.nl en alle andere alternatieven.

Naar mijn idee hebben koeien het meestal toch echt beter dan varkens en kippen. Ken weinig veehouders met varkens die buiten mogen rondrennen. Ik woon niet op een boerderij, maar rij er wel iedere dag langs en lees me al jaren lang in. En niet alleen op Facebook :')

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:24

sadekeshia schreef:
aikon schreef:
Antibiotica gebruik ligt erg aan banden en is streng geregeld in NL. Het gebruik is erg gedaald met 30 jaar geleden.

Wat water gebruik betreft, klopt volgens mijn slager niet. Ze hebben hun waterverbruik bijgehouden en verrekend met de kilo's vlees die wekelijks het bedrijf verlaten. Daarbij het waterverbruik dat gebruikt word voor een koe bij hun kwam erbij opgeteld en ze kwamen veel lager uit. Volgens hun komt het wel enigszins overeen met watergebruik in amerika. Die zijn qua milieu nog niet zo ver als europese landen.


oké, antibiotica ben ik inderdaad meer bang voor, dan dat ik er alles van weet.
daarom heb ik gewoon besloten om het wat minder te eten.

heeft je slager dan ook de het water dat gebruikt is voor productie van het eten van de koeien mee gerekend bijvoorbeeld? transport? etc. ik wil je niet tegen spreken maar ik heb mn info wel uit een goede bron


Ik wilde ook graag even reageren op deze post.
Er zijn duidelijke regels over antibiotica gebruik en er zijn wachttijden (na gebruik mag koe x zoveel dagen niet gemolken worden bijvoorbeeld). Daarnaast is er geen bewijs dat een koe die in het verleden antibiotica heeft gehad deze antibiotica via zijn vlees kan overdragen naar de mens, buiten deze ingestelde wachttijden zou een koe de antibiotica ook niet meer naar de melk kunnen doorgeven.
Waar zij vooral voor moeten waken is de antibiotica resistentie, vnl op koe niveau. Als er straks daadwerkelijk teveel resistentie is, kan een koe niet meer behandeld worden en wordt de productie van diergerelateerde producten erg lastig. De resistentie overdracht naar de mens is weer een ander verhaal, daar vindt nu veel onderzoek naar plaats maar is ook nog onduidelijk.

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:34

Ik wilde eigenlijk beide onderste twee opties aanvinken. Ik heb een eigen koe gehad (en opgegeten) en eigen kippen voor eieren. Maar at the moment heb ik die dieren niet (bij me in de buurt), dus haal ik vlees bij een biologische slager. Ik eet geen varkensvlees. En ongeveer twee keer per week eet ik vlees en twee keer per week eet ik duurzaam gevangen vis. De andere dagen vegetarisch.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:07

Riraito schreef:
lianne484 schreef:
Mensen die het niet gezien hebben. Kijk eens naar binnenstebuiten op Nederland 2 van 5 november. Ik heb hier in 2002 tot 2006 ( van me 13e tot 16e) gewerkt. Leuk voor de burgers die ver van de veehouderij staan. Er is ook een site van het bedrijf http://www.hetkoeienhuis.nl. Op elke zaterdag mogen de burgers langs komen om te kijken hoe de koeien daar leven.


Ik heb het gekeken, maar ik kon niks vinden? Ik ben er snel doorheen gegaan. Over die site, dit is niet bepaald een gangbaar bedrijf. Valt voor mij onder de veehouders die proberen om de dieren hun natuurlijke gedrag te laten uitvoeren. Imo het zelfde idee als koopeenkoe.nl en alle andere alternatieven.

Naar mijn idee hebben koeien het meestal toch echt beter dan varkens en kippen. Ken weinig veehouders met varkens die buiten mogen rondrennen. Ik woon niet op een boerderij, maar rij er wel iedere dag langs en lees me al jaren lang in. En niet alleen op Facebook :')


komt omdat de koe het meest zichtbare en gangbare voorbeeld is..
maar iberico varken en livar varken worden ook veel ruimer met buitenloop gehouden dan het gemiddelde nederlandse vleesvarken

en puregraze heeft kippen die gewoon buitenlopen
http://www.puregraze.com/consument/gra_ ... ippen.html

je jarenlang inlezen helpt weinig als je in een bepaalde hoek leest.. want dan blijf je in een bepaald circeltje van informatie ronddraaien.. de informatie die je dan ziet wordt door enkele mensen met bepaalde denkbeelden voorgeschotelt en afwijkende ideeen worden daaruit gefiltert en niet geplaatst..

ik wist ook niet of er kippen waren die vrij liepen, of varkens.. maar naar aanleiding van je post 2 minuten gegoogled en twee hits geklikt die meteen ook 100% binnen het kader vielen kippen/varkens die een goed leven hadden gehad.

inlezen is mooi, maar soms kun je beter zelf informatie verzamelen dan alleen afgaan op informatie die anderen voor je verzamelen (en filteren) ;)

Grainey

Berichten: 2089
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:41

Alle biologische kippen komen op buiten en krijgen geen antibiotica en koeien in de wei vallen nu eenmaal meer op dan varkens en kippen die achter een schuur rondlopen, maar daarom hebben koeien het standaard niet beter dan die varkens en kippen.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:17

elenaMM77 schreef:
komt omdat de koe het meest zichtbare en gangbare voorbeeld is..
maar iberico varken en livar varken worden ook veel ruimer met buitenloop gehouden dan het gemiddelde nederlandse vleesvarken

en puregraze heeft kippen die gewoon buitenlopen
http://www.puregraze.com/consument/gra_ ... ippen.html

je jarenlang inlezen helpt weinig als je in een bepaalde hoek leest.. want dan blijf je in een bepaald circeltje van informatie ronddraaien.. de informatie die je dan ziet wordt door enkele mensen met bepaalde denkbeelden voorgeschotelt en afwijkende ideeen worden daaruit gefiltert en niet geplaatst..

ik wist ook niet of er kippen waren die vrij liepen, of varkens.. maar naar aanleiding van je post 2 minuten gegoogled en twee hits geklikt die meteen ook 100% binnen het kader vielen kippen/varkens die een goed leven hadden gehad.

inlezen is mooi, maar soms kun je beter zelf informatie verzamelen dan alleen afgaan op informatie die anderen voor je verzamelen (en filteren) ;)


Ik lees ook zeker verhalen uit de 'andere hoek'. Zoals boeren die iedere dag vertellen hoe het gaat op hun bedrijf. Zeker leerzaam. Iberico was toch dat Spaanse varken dat eikeltjes eet in de bergen :') Doet me gelijk denken aan die pootjes die je overal ziet liggen in Spanje, of de ham waar je mee dood wordt gegooid.

Over antibiotica, daar hoef je inderdaad niet bang voor te zijn. Er zal vast wel ergens een keer mee gesjoemeld zijn, ook zat verhalen van paarden die gewoon geen aantekening in het paspoort kregen. Maar over het algemeen niet dus. De resistentie komt voornamelijk van buiten Europa, waar antibiotica veel makkelijker te verkrijgen is.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:46

Nu ik naar de percentages kijk; bah! Wat vreselijk is deze wereld (eigenlijk meer sommige mensen die daarop leven)! Alahsof je geen respect hebt voor de dieren die je eet. Nu ben ik geen anti-vlees fanaat (sterker nog: andersom), maar dat de meerderheid gewoon het niets kan schelen onder wat voor een soort omstandigheden deze dieren te lijden hebben gehad, vind ik erg. Kijk, mensen die nou weinig geld hebben, en toch vlees willen eten, snap ik het wel, maar ik denk toch echt dat de meeste bokkers hier niet arm zijn.
Sorry voor mijn boze reactie T.S. maar dit is gewoon even mijn mening, Merry Christmas!! :){

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:27

fabian, waar haal je vandaan dat de meerderheid van de bokkers het niet kan schelen onder wat voor omstandigheden de dieren te lijden hebben gehad?

ik weet niet welk topic jij gelezen hebt, maar hier is dat niet naar voren gekomen.

maralyn

Berichten: 10472
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:38

FabianHorse schreef:
Kijk, mensen die nou weinig geld hebben, en toch vlees willen eten, snap ik het wel, maar ik denk toch echt dat de meeste bokkers hier niet arm zijn.


Bijzonder... Kun jij toevallig op de bank van al die bokkers kijken?
En wat is de definitie van arm of rijk?
Ken genoeg huilies huilies die zich arm voelen omdat ze niet de nieuwste samsung kunnen kopen.
Maar ook zát gezinnen, die een koelkastkont tv hebben van de kringloop, en voedsel halen van de voedselbank.

En ik weet zelfs zeker... dat er --arme-- mensen zijn, die toch heel bewust omgaan met vlees en zich ook bewust zijn van dierenleed.

Daarnaast, dat je op bokt zit, betekent niet direct dat je rijk bent??

Misschien toch beter na denken voor je iets uit je emotie schrijft.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 08:53

Fabianhorses heeft natuurlijk wel een punt. Vlees eten blijft iets egoïstisch en diervriendelijk vlees bestaat niet.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 09:03

@ElenaMM77: als je naar de poll kijkt zie je dat het merendeel heeft aangegeven vlees te eten vanuit de Bio-industrie. Daar kan je uit concluderen dat deze personen het dus niet erg vinden onder welke omstandigheden deze dieren opgroeien. Ik denk dat dat is wat Fabianhorses bedoelt.

maralyn

Berichten: 10472
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 09:38

Denice. Dat is niet wat fabianhorse schrijft.
Dus nee imo heeft hij geen punt. Maar scheert wel veel bokkera over één kam.

Er werd alleen naar de percentages gekeken.
Maar niet wat mensen werkelijk vinden.
En conclusies trekken op een incorrecte pol is ook niet goed.
Want er staan zovele antwoorden niet bij.

Wie zegt dat ze zich niet bekommeren over bio vlees en het leed. Het is immers de enige over bio vlees die er in staat?

Meerdere antwoorden hadden ook kunnen zijn.... eet biovlees maar beperk ik wegens leed.
Of. Ik koop bio vlees ivm portomonee maar ben mij wel bewust van het mogelijke leed.
Of ik koop alleen bio vlees van nederlandse bodem. Omdat dezen beter dan in verre landen gehouden worden en ver reizen moeten.

Ook de. Ik koop bij de slager.
Mis ik
Zijn er al vier.

En daarom vind ik het bericht van fab horse incorrect en ondoordacht.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:57

Precies de poll stuurt al in een bepaalde richting, omdat mensen die wel degelijk bewust bezig zijn door veel minder vlees te eten al geen mogelijkheid hebben om hun stem uit te brengen en gestuurd worden naar een stem die niet helemaal klopt.
Ik koop echt heel weinig vlees. Dan kun je me nauwelijks een vleeseter noemen, maar feitelijk ook geen "geen vlees eter". En ik weet ook vaak niet waar het vlees vandaan komt (behalve dat het nationaal product is), maar dat is geen bewuste keuze voor vlees uit de bio industrie.

En dat de slagers gewoon weg zijn gelaten in de poll is ook slecht.

Het geeft een heel scheef beeld.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:55

Maar vul je dan in dat je bio industrie vlees eet? :+ Ik snap het niet, je vult over het algemeen de optie in die het meest in de buurt komt als precies jouw optie er niet bij staat. Zoveel mensen zoveel mogelijkheden :)

Als we daar dan even vanuit gaan zijn er toch veel mensen die zeggen dat ze voor bio industrie gaan.

Marije_jiplover

Berichten: 25388
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:10

Ik heb niet gestemd.
En met mij misschien wel meer mensen niet.
Als mijn optie er wel bij zou staan, zou ik wel gestemd hebben.
Dat doet niets af aan de aantallen die op bij industrie vlees gestemd hebben maar wel aan de percentages.
Daar kun je nu niks zinnigs over zeggen, omdat de keuze te beperkt is.

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:10

In deze poll wordt voor mijn gevoel de term bio-industrie verkeerd geïnterpreteerd. Het is een negatieve term die direct wordt gelinkt met diermishandeling en slacht. In de bio-industrie wordt inderdaad vlees 'geproduceerd' op meestal grotere schaal, maar wie zegt ons iets over deze weg er naar toe? Wie beweert dat dit alleen maar kommer en kwel is met weinig oog voor het dier?

De wakker dier-propaganda molen laat dit je graag geloven en veel zaken zien er voor iemand die geen weet heeft van de sector al snel dier onvriendelijk uit. Vlees uit amerika of andere oostbloklanden komt misschien in de buurt van deze filmpjes, maar ik ben van mening dat we meer respect kunnen hebben voor de Nederlandse Veehouderij. En wat weten veel mensen nu van de wensen van een koe? Een koe 24/7 buiten op de weide is voor veel mensen het toonbeeld van dierenwelzijn, maar de meeste koeien zijn in de winter niet naar buiten te krijgen. Er valt gewoon niet veel meer te halen op het weiland in deze periode van het jaar.
Een ander voorbeeld uit het partij programma van partij van de dieren: stoppen met oormerken van dieren - maar wel alles biologisch binnen Nederland. Dan zou ik daarbij graag een uitleg willen hoe men de dieren dan wil controleren op afkomst, medicatie gebruik en opfok.

Vlees is afkomstig van een dier. Wanneer je je hier bewust van bent, en er bewust mee om gaat (overdaad schaadt, overbodig weggooien ook), denk ik dat we met z'n allen veel kunnen bereiken. Zolang de mening van de consument anders ligt dan deze van de maatschappij, wordt de moderne Nederlandse veehouder nog meer in het nauw gedreven en alsnog de eieren uit Oostblok gegeten. Ik ben dus eerst voor bewustwording van de maatschappij op een goede, informatieve manier zodat iedereen een eerlijke, niet-beïnvloede mening kan vormen. Met als gevolg hopelijk een consument die daar naar handelt.

Bewust vlees eten staat niet automatisch in verbinding met de keuze voor biologisch vlees of geen vlees eten uit de bio-industrie, voor mij is bewust vlees eten veel meer dan dat.
Daarnaast zegt biologisch niet altijd dat dieren beter welzijn ervaren of heel anders worden gehouden.