Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528


kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 07:50

Misschien een hele domme vraag maar wat eet je op je brood als je geen vlees er op eet?
Altijd zoet?

Supervixen

Berichten: 12868
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:23

Ik eet op brood bijna altijd hartig en zelden vleeswaren. Ik kies voor: hummus (is er in veel smaken), zonnatura groentespread, smeerkaas, philadelphia of kruidenkaas met komkommer bijvoorbeeld. Wat ook heel lekker is is een boterham met oude kaassalade of surinaamse eisalade van johma.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:43

Die Johma salades vallen voor mij eigenlijk onder ongezond dus dat gaat hem niet worden.
Ga eens kijken voor de andere dingen.

Supervixen

Berichten: 12868
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:46

Ja is ook, maar af en toe is dat wel lekker. Ik neem het zelf ook niet vaak omdat ik het ongezond vind.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 09:25

Ik heb nog nooit vlees gegeten. Mijn oma is zelfs vegetarische wat vrij zeldzaam was vroeger natuurlijk. Ik ben opgevoed met het idee van reinheid van lichaam en geest. Daar hoort gezond eten bij, geen vlees en selectief tv en andere media. Mijn drie dochters zijn vanzelfsprekend ook vegetarische. Voor mij is het bizar om een dooie op te eten, dat komt natuurlijk omdat het voor mij niet "gewoon" is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:37

Marloes__ schreef:
Maar waarom móét je dan vlees eten? Je kan er dan toch ook voor kiezen om geen vlees te eten? Omdat jij weinig te besteden hebt moeten de dieren daar onder lijden? Sorry, ik kan daar gewoon niet over uit.

Maar waarom móét je dan vegetarisch gaan eten? En no offence, als je dat correct wilt doen ben je gewoon duurder uit. Je kan uiteraard vlees ook minder correct vervangen en wachten tot je last krijgt van allerlei tekorten. Maar daar ga ik dus bewust niet voor kiezen. Daarbij heb ik sterke vraagtekens bij veel vleesvervangers (soya, tofu) hoe dier/milieuvriendelijk dat is..

En ik vind vlees gewoon lekker. Dus ik wil gewoon eens in de week iets eten met vlees erin. Of op restaurant een lekker stukje vlees eten.

En moeten de dieren lijden? Nee. Maar mijn mening is dat er weinig tot geen lijden is onder de dieren hier in Europa/Nederland. Biologisch vlees is soms erg overrated. Er zijn heel veel "gewone" boeren waar de dieren het heel goed hebben. Maar die niet aan alle labeltjes voldoen en dus niet biologisch genoemd mogen worden.

Voor mijn opleidingen heb ik veel gezien aan bedrijven. En nee, leed ben ik er niet tegengekomen. Maar ik kijk er misschien ook anders naar als het 'gewone publiek' doet?

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:42

Maar soya is ook helemaal niet gezond...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:13

kohtje schreef:
Misschien een hele domme vraag maar wat eet je op je brood als je geen vlees er op eet?
Altijd zoet?

Kaas.

Dat vinden vele hier vast ook niet goed :D
Maar vlees op de boterham vind ik niet lekker.
Zoet vind ik ook niet heel lekker.
Dus ik heb een enorme afwisseling (not) geitenkaas. Soms met komkommer, soms met een tomaatje, soms met wat mosterd. Maar altijd kaas. Eigenlijk al mijn hele leven lang.
Saai zou je zeggen, toch is het nog altijd lekker.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:14

idinn schreef:
Marloes__ schreef:
Maar waarom móét je dan vlees eten? Je kan er dan toch ook voor kiezen om geen vlees te eten? Omdat jij weinig te besteden hebt moeten de dieren daar onder lijden? Sorry, ik kan daar gewoon niet over uit.

Maar waarom móét je dan vegetarisch gaan eten? En no offence, als je dat correct wilt doen ben je gewoon duurder uit. Je kan uiteraard vlees ook minder correct vervangen en wachten tot je last krijgt van allerlei tekorten. Maar daar ga ik dus bewust niet voor kiezen. Daarbij heb ik sterke vraagtekens bij veel vleesvervangers (soya, tofu) hoe dier/milieuvriendelijk dat is..

En ik vind vlees gewoon lekker. Dus ik wil gewoon eens in de week iets eten met vlees erin. Of op restaurant een lekker stukje vlees eten.

En moeten de dieren lijden? Nee. Maar mijn mening is dat er weinig tot geen lijden is onder de dieren hier in Europa/Nederland. Biologisch vlees is soms erg overrated. Er zijn heel veel "gewone" boeren waar de dieren het heel goed hebben. Maar die niet aan alle labeltjes voldoen en dus niet biologisch genoemd mogen worden.

Voor mijn opleidingen heb ik veel gezien aan bedrijven. En nee, leed ben ik er niet tegengekomen. Maar ik kijk er misschien ook anders naar als het 'gewone publiek' doet?



Maar dan moet je wel vlees uit Nederland hebben en dat ligt over het algemeen niet in de supermarkten :)
Deze opmerking ging over goedkoop supermarktvlees vs slagervlees.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:17

kohtje schreef:
Misschien een hele domme vraag maar wat eet je op je brood als je geen vlees er op eet?
Altijd zoet?


Tomaat in plakjes met peper en zout en een beetje balsamico en olijfolie :9 (en mayonaise in een slechte bui)
Kaas met komkommer
Kaas met gekookt ei
Gebakken ei
Aardbeien
Banaan
Banaan met kiwi

Dat eet ik als ik geen filet americain of rosbief op brood eet. (Want dat is wel favoriet :'))

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:18

Oh ja, ei, dat doe ik ook nog af en toe :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:19

Ik eet bewust weinig vlees. Bijna altijd vleesvervangers en in restaurants kies ik ook vaak vega. Ik vind de vlees industrie vreselijk en dierenleed kan me echt m'n zin in vlees bederven. Daarbij vind ik het ook niet lekker. En ik geloof dat het niet goed is voor je gezondheid (veel vlees eten bedoel ik dan, en dat geldt natuurlijk niet voor iedereen).

Áls ik vlees koop is het biologisch 3 sterren vlees. Maar ik weet dat ook dat vlees niet altijd 'goed' is. Over 3 maanden verhuizen mijn vriend en ik naar ons eigen 1e huis en dan wil ik mij echt gaan verdiepen in goeie verkooppunten van écht goed vlees. Nu woon ik af en toe bij m'n ouders/schoonouders dus nu hou ik t lekker bij vega.

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:26

Ik vraag me altijd af hoe mensen aan bepaalde feitjes komen :o bijv: nederlands vlees ligt over het algemeen niet hier in de supermarkt. Puur uit interesse hoor, maar ik zou het zo jammer vinden als mensen die feitjes zomaar aannemen als ze niet waar zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:30

Macs schreef:
Ik vraag me altijd af hoe mensen aan bepaalde feitjes komen :o bijv: nederlands vlees ligt over het algemeen niet hier in de supermarkt. Puur uit interesse hoor, maar ik zou het zo jammer vinden als mensen die feitjes zomaar aannemen als ze niet waar zijn.

Apart hè.
Er ligt geen Nederlands vlees.
Maar er mag geen plofkip meer liggen want dat komt wel uit Nerderland. :') :?

Er ligt altijd precies zoals het uitkomt bij de anti vlees mensen.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:30

Macs schreef:
Ik vraag me altijd af hoe mensen aan bepaalde feitjes komen :o bijv: nederlands vlees ligt over het algemeen niet hier in de supermarkt. Puur uit interesse hoor, maar ik zou het zo jammer vinden als mensen die feitjes zomaar aannemen als ze niet waar zijn.


Op de pakjes in de supermarkt staat gewoon waar het vandaan komt hoor := en in de supermarkten waar ik boodschappen doe staat daar nooit Nederland op...

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:38

Maar gaat het dan om waar het dier geslacht is of waar het gegroeid heeft.
Want ik ken persoonlijk een varkensboer die in nl woont en net over de grens van Duitsland laat slachten.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:00

maralyn schreef:
Maar gaat het dan om waar het dier geslacht is of waar het gegroeid heeft.
Want ik ken persoonlijk een varkensboer die in nl woont en net over de grens van Duitsland laat slachten.


Staat er allebei op.

Maar ik heb het niet over Duitsland, maar meer over landen als Argentinië en ierland

Anoniem

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:36

Aah en vlees uit bv Ierland is super dieronvriendelijk? Alleen omdat het "niet van Nederland" is?

Maralyn, ik heb verder geen verstand van soya. Noem maar wat naast tofu :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:39

ik eet nauwlijks vlees, niet alleen om niet mee te werken aan de bio-industrie maar ook om water te besparen.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:41

Don't shoot me maar ik heb ernstig de twijfel of vlees uit bijvoorbeeld Ierland wel zo slecht is? Ik hoor hier in het topic ook vaak geklaag dat lamsvlees vaak uit Nieuw Zeeland komt. Klopt. Maar de dieren hebben het daar zo slecht nog niet. Ben zelf niet in een stal daar geweest, maar zag wel overal de schapen en lammeren buiten lopen. En dat zijn niet van die kleine "postzegel" weitjes zoals we die in Nederland kennen. In mijn ogen is dat juist heel eerlijk vlees. Beest lekker buiten hobbelen, slachten. Het enige struikel blok kan de vlucht naar Nederland zijn.
Ierland heeft veel meer ruimte, ik vermoed dat de koeien daar gewoon naar buiten gaan. Vlees uit "westerse" landen is misschien wel "diervriendelijker" dan het Nederlandse vlees waar de koeien op "postzegel" weides staan. Let daarbij op dat Polen enz. Niet onder "westerse" landen vallen. Maar Nieuw Zeeland en Ierland wel.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:45

idinn schreef:
Aah en vlees uit bv Ierland is super dieronvriendelijk? Alleen omdat het "niet van Nederland" is?

Maralyn, ik heb verder geen verstand van soya. Noem maar wat naast tofu :+


Niet perse dieronvriendelijk maar het moet wel weer per vliegtuig hierheen komen dus milieuonvriendelijker dan Nederlands vlees.

Net als ananassen en bananen etc. Helemaal als het uit Nieuw-Zeeland komt. Dat zou ik dan niet kopen.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:01

Ik eet met mijn gezin gemiddeld:
2x in de week biologisch vlees (rund of kip, soms wild)
2x in de week vegetarisch
2x in de week geen vlees (soep met brood, biologisch eitje uit eigen tuin, pizza of speltpannenkoeken)
1x in de week vrije vis (geen kweek dus)

Het is voor ons een hele bewuste keuze omdat we dierenwelzijn hoog in het vaandel hebben staan en het milieu zo min mogelijk willen belasten. We willen op termijn ook graag onze eigen dieren opfokken voor de slacht zodra we een betrouwbare en correcte slager hebben gevonden. Daarnaast geloven we niet dat we veel vlees nodig hebben om gezond te blijven, en zijn we een keer gaan kijken bij een bio-industrieboer om te concluderen dat ons dat verschrikkelijke dierenleed echt niet waard is. En prijstechnisch is op onze manier eten echt niet duurder.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:04

Wat is het verschil tussen '2x in de week vegetarisch' en '2x in de week geen vlees'? Vis? Of bedoel je vervangers?

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:10

kohtje schreef:
Misschien een hele domme vraag maar wat eet je op je brood als je geen vlees er op eet?
Altijd zoet?


Huisgemaakte eiersalade
Aardappelsalade
Tonijn met avocado
Smeerkaas
Belegen biologische kaas
Brie
Standaard zoet beleg
Aardbeien
Vegetarische kipstukjes met kerrie (variant op kipkerrie of kipsaté)
Gebakken eitje
Kokosvlokken
Avocado met zout en peper
Pindakaas tosti's !
Komkommer of tomaatjes als extra toevoeging
Vegetarische 'vleeswaren' van de vegetarische slager
Wentelteefjes

Keuze genoeg. Ik mis vleeswaren op brood echt helemaal niet.

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:11

Ik zal eens gaan opletten waar het vandaan komt.
Maar bv vlees met beter leven sterren komt wel uit Nederland (lijkt me!) omdat het een Nederlands keurmerk is?
Maar idd buitenlands vlees is toch niet per definitie slechter?

Ik weet wel dat Nederlands kalfsvlees en lamsvlees veel naar Duitsland geïmporteerd wordt.
Ik vraag me ook af of mensen door hebben dat dit ook belangrijk is voor de economie. Wel eens afgevraagd wat er gebeurt als vlees en zuivel alleen van eigen bodem zou komen?