Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 00:12

Leuk trouwens: deze man heet Patrik Baboumian en hij eet al 5 jaar geen vlees meer. Ik vind hem er niet zo hongerig uit zien :D

Afbeelding

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 04:49

Mochten mensen geïnteresseerd zijn; er is momenteel een hele goede documentaire over dit onderwerp op Netflix genaamd 'Food Choices'. Geeft genoeg stof tot nadenken en super interessant.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 08:40

mvdende schreef:
Misschien omdat vlees erg voedzaam is? In de zin van met een stukje vlees de hele avond je maag vol. Zonder stukje vlees na een uur weer honger hebben. Ik merk het heel erg aan mezelf. Eet ik iets vegetarisch, maaltijdsalade, groente en aardappelen zonder dat stukje vlees, heb ik na een uur weer honger. Zelfs na een bak salade van 400g. Sla voeding gewoon niet.


Dan moet je je misschien wat meer verdiepen in de vegetarische keuken. Die bestaat uit echt wel wat meer dan een bak sla :roll: . Peulvruchten en noten bv zijn ontzettend voedzaam zorgen ook voor een vol gevoel.

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:29

mvdende schreef:
Misschien omdat vlees erg voedzaam is? In de zin van met een stukje vlees de hele avond je maag vol. Zonder stukje vlees na een uur weer honger hebben. Ik merk het heel erg aan mezelf. Eet ik iets vegetarisch, maaltijdsalade, groente en aardappelen zonder dat stukje vlees, heb ik na een uur weer honger. Zelfs na een bak salade van 400g. Sla voeding gewoon niet.


Ja daarmee zou ik ook honger krijgen :+ als er geen vlees in zit moet je dat natuurlijk wel vervangen door iets voedzaams, en niet alleen door sla. Sla is ook geen hoofdmaaltijd, dat eten wij iig naast onze avondmaaltijd als bijgerecht.
En als je van je AGV maaltijd alleen het vlees weglaat is de maaltijd te weinig idd :Y) dat kan ik als niet-vegetariër ook wel bedenken

[o]

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:59

Noten zijn belachelijk duur die koop ik zelf ook niet. Meer vet toevoegen aan je maaltijd wil ook helpen.

Maar meer moeten eten om vol te zitten is natuurlijk ook niet erg economisch. Ik snap de keuze wel en ik vind ook niet dat iemand met heel weinig te besteden zich zo druk hoeft te maken om dierenleed. Dat is een privilege.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:02

Minimaal 1x per week vegetarisch, normaal gesproken geen grote hoeveelheden.
Het vlees komt van bekenden, de slager of de supermarkt en bij de super streef ik wel naar biologisch. Ik heb moeite hier goed vlees te vinden zonder meteen grote hoeveelheden in te hoeven kopen. De slager is wel top maar echt heel duur hier...
Zag de interessante discussie over biologisch en duurzaam al. Afgelopen week werd ik aangesproken in het centrum door een actiegroep die bezig waren dat alles biologisch moest worden. Hoewel ik hetbstreven nobel vindt heb ik niet getekend, want het is echt de verkeerde plek om te beginnen. Laten we eerst minder vlees gaan eten. In dit tooic zie je al dat niet iedereen daar mee uit de voeten kan om een vullende volwaardige maaltid te maken. En als we het dan normaal vinden om maar 3x pw vlees te eten wordt het tijd om meer naar het welzijn te kijken.
Verder is voor mij biologisch ook niet zo boeiend, ook in de biologische industrie gebeurt een hoop wat me niet aanstaat. Liever een stuk vlees van bekenden waardoor ik weet wat er allemaal in gaat.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:25

phormicola schreef:
Noten zijn belachelijk duur die koop ik zelf ook niet. Meer vet toevoegen aan je maaltijd wil ook helpen.

Maar meer moeten eten om vol te zitten is natuurlijk ook niet erg economisch. Ik snap de keuze wel en ik vind ook niet dat iemand met heel weinig te besteden zich zo druk hoeft te maken om dierenleed. Dat is een privilege.


Als je dat stukje vlees nou vervangt door een paar extra aardappelen, ben je volgens mij juist goedkoper uit ;)

Je bezig houden met het welzijn van dieren een privilege noemen vind ik oprecht jammer..

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:41

Ik eet weinig vlees. En als ik het eet alleen biologisch omdat dat dan toch nog een beetje beter voelt.

http://www.skyesearchdogs.nl
Reddingshonden, mantrailen, vlaktezoeken, detectie

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:12

__Sannne schreef:
Als je dat stukje vlees nou vervangt door een paar extra aardappelen, ben je volgens mij juist goedkoper uit ;)

Je bezig houden met het welzijn van dieren een privilege noemen vind ik oprecht jammer..


Een paar aardappelen is natuurlijk niet hetzelfde aantal calorieën als een stuk vlees.


Afbeelding

Ja jezelf bezig houden met leed van anderen, om het even wie, is een privilege en dat mag je je gerust beseffen. Op het moment dat jij niet weet hoe je boodschappen moet doen heb je dat privilege niet meer. Net zoals dat kindjes in Aleppo niet geïnteresseerd zijn in dierenleed.

Jezelf bekommeren om leed van anderen hoort in het topje van de piramide en anders in de trede daar onder, als we heel positief denken.

Edit: daar moet ik aan toevoegen dat de mensen die wèl dat privilege hebben zich er ook harder voor zouden moeten maken. Want die piramide geldt natuurlijk ook voor dieren al zou de bovenkant er allicht net iets anders uitzien.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:00

__Sannne schreef:
Je bezig houden met het welzijn van dieren een privilege noemen vind ik oprecht jammer..


+1 :j

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:11

mvdende schreef:
Misschien omdat vlees erg voedzaam is? In de zin van met een stukje vlees de hele avond je maag vol. Zonder stukje vlees na een uur weer honger hebben. Ik merk het heel erg aan mezelf. Eet ik iets vegetarisch, maaltijdsalade, groente en aardappelen zonder dat stukje vlees, heb ik na een uur weer honger. Zelfs na een bak salade van 400g. Sla voeding gewoon niet.


dat is natuurlijk incorrect, het is niet het stukje vlees waar je vol van zit, want 100 gram biefstuk zit maar 127 kcal in. In 100 gram witte bonen zit 337 kcal.. Het is de combinatie eiwit en vet dat in vlees zit dat je een vol gevoel kan geven. en dat in combinatie met een koolhydraatproduct dat een niet te snelle afgifte kent van energie.. Het feit dat je na een maaltijd zonder vlees weer honger hebt, betekent simpelweg dat je je maaltijd niet goed hebt samengesteld.. vergeten een eiwitbron toe te voegen of geen vetten toegevoegd.. ja dan eet je hoofdzakelijk koolhydraten, die veroorzaken een verhoogd bloedsuiker, gevolgd door een daling van bloedsuiker..

je bent gewoon onbewust wat geirriteerd over het feit dat er een stukje lekkers aan je maaltijd ontbrak en dat zet door in de uren na je maaltijd, ergo je hersenen jengelen vanwege de verkeerde samenstelling van je maaltijd en zeuren om dat stukje lekkers..


__Sannne schreef:
Als je dat stukje vlees nou vervangt door een paar extra aardappelen, ben je volgens mij juist goedkoper uit ;)

Je bezig houden met het welzijn van dieren een privilege noemen vind ik oprecht jammer..


Je kunt een stukje eiwit en vet, niet vervangen door koolhydraten sanne.. dat is een onevenwichtige ruil. eiwitten zijn duurder dan koolhydraten, dat is nu eenmaal zo en een kiloknaller is goedkoper dan tofu dat in lage lonenlanden verbouwd wordt maar vervolgens met een duur kerosine sleurpende zilveren vogel naar Nederland moet vliegen.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:37

Ik mis in de poll 'flexitarier, koop enkel biologisch vlees'.
Ik krijg gewoon vlees praktisch niet meer door mijn keel. Vegetarisch eten gaat inmiddels vanzelf maar wat ik ook wel doe is heel weinig vlees, dus bijv. roerbakgroente met rijst en dan klein beetje biologische spekblokjes. Met gehakt gaat dat ook heel handig.

Ik vind het dierenleed afschuwelijk, ik houd wel van vlees maar niet van alle additieven die in de reguliere industrie in dieren en voedsel gepropt worden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:49

flexitarier bestaat gewoon niet stefje..
vegetariër betekent dat je geen vlees eet
als je af en toe vlees eet, of bewuste keuzes maakt voor wat betreft vlees,
dan eet je nog steeds vlees en ben je dus geen vegetarier, noch een beetje vegetarier.

dan maak je gewoon bewuste keuzes in wat je eet en waarom je wat eet

anders ben ik ook een flexitarier.. ik heb echt wel af en toe maaltijden waar geen vlees in zit :j :') :j

de term flexitarier is volgens mij gewoon een term die in het leven is geroepen voor mensen die zichzelf graag voor de gek willen houden en hun geweten schoon poetsen op het gebied van vlees eten..

eet je vlees, dan sterft er ergens een dier, waar je gebruik van maakt.. of het dier toch al gestorven is, voor jou uit het wild geplukt, biologisch gefokt, of als mestkalf is opgevoed.. het is een dier en het dier is gestorven voor jou om te eten (tenzij je kadavers uit het bos of van de weg plukt en nuttigt).

ik ben zelf een flinke vleeseter, ik maak bewuste keuzes (meestal) en heb daar vrede mee..
een atpeaceatarier?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:59

In 100gr gekookte witte bonen zit geen +300kcal hoor, je zal gedroogde bonen hebben gepakt.

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:06

Ik eet vlees en vis, vlees 9 van 10x uit supermarkt of als in aanbieding is bij de slager (die wel biologisch verkoopt). Dit vanwege de kosten. De ene maand hebben wij meer te besteden dan de andere maand.
Vis haal ik bij een vis winkel vandaan waarvan ik weet dat die bewust bezig zijn.

Maar ik haal idd vaak vlees van de bio industrie.

mvdende

Berichten: 5684
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:21

Laat ik wel zeggen dat als ik de mogelijkheid had, ik zeker via koopeenkoe of andere alternatieve mn vlees zou kopen. Helaas ben ik in mn eentje en heb ik geen huge vriezer. Dan kom je al snel uit bij de supermarkt, zeker midden in Den Haag.

Ook heb ik aan gegeven dat als iemand een goed idee heeft om een maaltijd vegetarisch te eten, ik daar ook voor open sta.

Voedzaam betekent in mijn ogen niet alleen koolhydraten maar ook de vetten en eiwitten. Daarnaast weet ik niet hoe diervriendelijk tofu en soya producten eigenlijk zijn. Het is misschien niet direct vlees, maar voor de soya worden wel veel oerwouden gekapt. Daarmee komen veel dieren ook in de problemen. En dan ben ik heel eerlijk om te zeggen dat ik dan liever een varken of koe eet, dan dat er een Orang oetang z'n huis kwijt raakt. Das nl ook dierenleed.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:46

mvdende schreef:
Laat ik wel zeggen dat als ik de mogelijkheid had, ik zeker via koopeenkoe of andere alternatieve mn vlees zou kopen. Helaas ben ik in mn eentje en heb ik geen huge vriezer. Dan kom je al snel uit bij de supermarkt, zeker midden in Den Haag.

Ook heb ik aan gegeven dat als iemand een goed idee heeft om een maaltijd vegetarisch te eten, ik daar ook voor open sta.

Voedzaam betekent in mijn ogen niet alleen koolhydraten maar ook de vetten en eiwitten. Daarnaast weet ik niet hoe diervriendelijk tofu en soya producten eigenlijk zijn. Het is misschien niet direct vlees, maar voor de soya worden wel veel oerwouden gekapt. Daarmee komen veel dieren ook in de problemen. En dan ben ik heel eerlijk om te zeggen dat ik dan liever een varken of koe eet, dan dat er een Orang oetang z'n huis kwijt raakt. Das nl ook dierenleed.


De meeste merken halen hun soya niet daar vandaan, dat is veevoer. Mocht ik een merk treffen dat dit wel doet, dan hoef ik het ook niet meer. Er bestaat ook gewoon soya uit Nederland namelijk. Als laatste, vegetarisch betekend niet gelijk soya of tofu. Ik eet dat eigenlijk nooit.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:52

elenaMM77 schreef:
flexitarier bestaat gewoon niet stefje..
...
de term flexitarier is volgens mij gewoon een term die in het leven is geroepen voor mensen die zichzelf graag voor de gek willen houden en hun geweten schoon poetsen op het gebied van vlees eten..

eet je vlees, dan sterft er ergens een dier, waar je gebruik van maakt.. of het dier toch al gestorven is, voor jou uit het wild geplukt, biologisch gefokt, of als mestkalf is opgevoed..


Ik zou niet willen zeggen dat ik mezelf graag voor de gek houd. Ik kies bewust voor meestal geen vlees, en als ik wel vlees eet, dan biologisch. Waarmee houd ik mezelf voor de gek?
Poets ik dan mijn geweten schoon?
:?

Ik ben niet tegen vlees eten, wel tegen veel/vaak vlees eten en van dierenleed in de reguliere industrie, althans zo wil ik zelf niet eten.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:04

Ik eet bewust alleen hoefdieren, geen ander vlees. En ook alleen nederlands vlees. Is met lamsvlees wel moeilijk, meeste komt uit nieuw zeeland.

Inmiddels zit ik op 500/700 gram vlees per week, dat was vroeger wel anders een halve kilo op een dag ging er zo in. En nee, ik ben niet minder vlees gaan eten vanwege milieu of dierenleed het is er gewoon zo ingeslopen met gevolgen van dien. Ik kom qua vitamines en mineralen te kort. Mijn darmen kunnen dat niet uit plantaardige voeding halen. Dus in overleg met orthomoleculaire arts het vlees gebruik omhoog brengen. Het liefst ziet hij ook dat ik vis ga eten, maar ik kan vis heel slecht verteren. Daarbij ben ik tegen de manier waarop veel vis nog gevangen word en gedood.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

jarco
Berichten: 737
Geregistreerd: 10-10-08
Woonplaats: purmerend

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:35

Ik geef toe dat ik niet alles gelezen heb, hier en daar een reactie. Maar merendeel van de reacties zijn geschreven door mensen die bewust minder vlees kopen, biologisch en of vega zijn terwijl de poll toch aangeeft dat de meerderheid vlees koopt dat goedkoop is. Is dat iets om je voor te schamen ?

Zelf let ik echt totaal niet op of iets biologisch is of juist van de bio-industrie. Ik koop dat geen wat mijn gezin lekker vind, makkelijke te bereiden is en wat ik kan betalen op dat moment. Dat is echt mijn enige reden.

Ik wil eigenlijk stiekem ook helemaal niet denken aan een varken, koe of kip als ik iets uit de schappen pak. Hypocriet, jup ontzettend ! Maar dat wilt niet zeggen dat ik geen dierenvriend ben, integendeel zelfs . . . denk dat dan spontaan de tranen in mijn ogen springen.

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:29

Ik eet zo veel mogelijk biologisch omdat ik dat gewoon lekkerder vind, en zeker 3 keer in de week vegetarisch of veganistisch.
Maar gangbare veehouderij is echt een prima veehouderij. Ik studeer voor kennismanager in de dierensector met dus ook een stuk landbouw en veehouderij en kom regelmatig op gangbare boerderijen. Natuurlijk is er altijd iets te verbeteren maar sinds ik regelmatig in de stallen kom zie ik met eigen ogen dat deze dieren het zeker niet slecht hebben.
Daarnaast zorgt gangbare veehouderij voor minder uitstoot en is dus ook milieuvriendelijker.
Veel dingen die in de wereld geroepen worden als 'zielig' is totaal niet zielig, in tegendeel. Bijvoorbeeld het couperen van staarten van varkens moet gebeuren omdat ze elkaar anders opvreten, en het bijten aan staarten gebeurt ook in de biologische veehouderij.

Wat ook het stomme is aan de biologische veehouderij is dat de boeren aan allemaal regeltjes moeten voldoen die soms niet haalbaar zijn. Veel gangbare boeren liggen net aan de grens biologisch en doen sommige dingen juist nog beter maar omdat ze aan een aantal eisen niet voldoen of niet genoeg geld hebben kunnen ze geen biologische stempel krijgen. Vorige maand nog op zo'n bedrijf geweest die er gewoonweg geweldig uit ziet voor de beestjes.

Ik geef nu een jaar les op het vmbo en geef dus ook lessen over veehouderij en laat de leerlingen zelf ervaren hoe het er aan toe gaat en laat ze hun eigen mening vormen, ook over het stukje vlees op hun bord. En dit zou eigenlijk op elke middelbare school moeten gebeuren vind ik.

Maks :+:

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:05

Macs schreef:
Veel dingen die in de wereld geroepen worden als 'zielig' is totaal niet zielig, in tegendeel. Bijvoorbeeld het couperen van staarten van varkens moet gebeuren omdat ze elkaar anders opvreten, en het bijten aan staarten gebeurt ook in de biologische veehouderij.


Maar de reden dat ze anders elkaars staart op vreten zegt mij al genoeg dat het dus niet prima is hoe die dieren gehouden worden. Dat is namelijk stereotypisch gedrag dat voortkomt uit het feit dat er niet aan hun natuurlijke behoeftes voldaan wordt. Het couperen van de staart is symptoombestrijding, waarbij absoluut niet de echte oorzaak aangepakt wordt, helaas.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:08

Ik heb de twee laatste jaren bij mijn oma gewoond en daar heb ik bijna altijd biologisch vlees op mijn bord gekregen. Dat 1 van haar broers een biologische boerderij heeft heeft er ook natuurlijk mee te maken. Ook de groenten zijn biologisch en er is elke vrijdag een groentenpakket.

Nu woon ik sinds 3 maanden samen met mijn vriend.. zijn ouders hebben een beenhouwerij (mis ik in de poll). Wij krijgen dat dus gratis en dat is natuurlijk super! Maar ik merk echt dat mijn eetgewoontes slechter worden en beïnvloed worden daardoor :( mijn vriend eet bijna altijd 2 porties vlees, het vlees is dan ook zo verpakt met 4 stuks en dat is gewoon veeel te veel voor ons twee. Ik ben een grote eter waardoor ik dat ook wel kan binnenspelen.. Dus ik probeer er nu echt wel op te letten. Ik wil ook 2 keer in de week vegetarisch eten maar ik heb er nu al 2x flinke ruzie over gehad met mijn vriend en ik vind dat zo jammer.. Ik begrijp wel dat als je in een beenhouwerij bent opgegroeid je bijna niets anders op je bord krijgt dan vlees en minder open staat voor iets anders, maar zeggen dat vegetarische burgers oid niet te vreten zijn (terwijl ie dat nog nooit gegeten heeft), dat alle vegetariërs pillen moeten slikken omdat ze zogezegd te kort zouden komen, dat alles dus gewoon bullshit is vind ik er echt over gaan -O- vandaar ook dat er dus ruzie ontstaat. Maar hoe kan ik hem nu overtuigen dat het allemaal zo slecht niet is.. En vooral, hoe kan ik maken dat hij wat vermindert met vlees eten want dat is echt niet gezond zo.

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:09

Waarom zou je willen dat hij mindert? Laat hem lekker zij vlees eten als hij dat wil, je kunt toch zelf minderen of stoppen?

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:11

Dat probeer ik ook te doen nu. En waarom? omdat elke dag een dubbele portie vlees eten toch niet gezond kan zijn...

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 39 bezoekers