Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:23

Wij eten of biologische producten uit de super markt zonder e-nummers dus ook vlees. Of ik koop eigen vlees van de boer uit de straat,en die koeien hebben lekker gescharreld.

Ook zijn we nu bewust bezig met niet iedere dag vlees te eten,dus we doen vis en vegetarische dagen met alleen groente en noten.

Athelas

Berichten: 1970
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:27

Mijn optie staat er ook niet tussen. Wij eten thuis minder vlees, omdat het slecht voor het milieu is, maar we eten het wel. Dus denk aan een keer of drie vegetarisch. :)

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:34

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:44

Mijn optie staat er niet tussen.
Ik eet niet elke dag vlees en als ik wel vlees eet, haal ik dat doorgaans bij de slager, zeer zelden bij de supermarkt.
Biologisch is voor mij niet heilig, al neem ik áls ik supermarktvlees haal daar wel altijd biologisch.

Ik eet graag Schotse hooglandervlees van runderen die in natuurgebieden hebben gelopen. Dat is super lekker en zeker geen bio-industrie vlees.
En onze slager heeft rundvlees van eigen koeien en kip van een bedrijf waar ook veel meer aandacht is voor dierwelzijn, leefruimte, etc.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:49

Wij halen al ons koeien vlees bij een boer die zelf slacht en verkoopt geloof ik.
Weten in elk geval waar ze vandaan komen.
Kip en varken eten we daarom erg weinig, en als we t eten kopen we wel biologisch. De eigen kippetjes leggen enkel eieren, smaken niet heel goed.
We eten ook 1a 2x in de week vegetarisch. Alle kleine beetjes helpen!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:05

Mijn optie staat er niet tussen.
Ik eet alleen ster vlees minimaal twee sterren.
Of ik koop van de slager.
Sowieso vier x in de week.
Twee dagen niet.
Één x per week vis.

En ik ben er blij mee.
Biologisch pak ik alleen met korting en ik sla dan in.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:22

Ik eet bewust vegetarisch. In eerste instantie omdat ik niet vind dat dieren hoeven te lijden voor mij als ik ook zonder kan, maar nu ik ouder word en me realiseer dat het ook beter voor het milieu is sta ik alleen maar meer achter mijn keuze.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:24

kan niet stemmen, want ik moet drie opties aanvinken en dat mag niet..

ik koop zowel bij biologische bedrijven.. als biologisch in de supermarkt.. maar ik koop ook wel vlees dat voor mij uit onbekende bron komt als ik het toevallig nodig heb.. ik houd wel rekening met zaken, maar het is niet levensbepalend voor mij hier

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:31

Marije_jiplover schreef:
Mijn optie staat er niet tussen.
Ik eet niet elke dag vlees en als ik wel vlees eet, haal ik dat doorgaans bij de slager, zeer zelden bij de supermarkt.
Biologisch is voor mij niet heilig, al neem ik áls ik supermarktvlees haal daar wel altijd biologisch.

Ik eet graag Schotse hooglandervlees van runderen die in natuurgebieden hebben gelopen. Dat is super lekker en zeker geen bio-industrie vlees.
En onze slager heeft rundvlees van eigen koeien en kip van een bedrijf waar ook veel meer aandacht is voor dierwelzijn, leefruimte, etc.

Hier hetzelfde. Supermarktvlees vind ik echt het woord vlees niet waardig en koop ik dus nooit. Dat AH nu reclame maakt dat ze alleen natuurlijke ingrediënten in het vlees hebben zitten zegt mij genoeg.

Biologisch vind ik flauwekul en ik eet lang niet elke dag vlees. Gewoon omdat ik die behoefte niet heb.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 02-12-16 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:31

Ik eet wel vlees, maar wel weinig. Eet ongeveer 2x in de week vlees, dan is biologische vlees ook niet te duur. Ik Let ook op welk vlees, varken zo min mogelijk, want dat is biologisch bijna niet te krijgen in de supermarkt, dus dat haal ik alleen als ik bij de appie die 35% sticker op een (minstens) 1 ster beter leven varken vindt. Weggooien is ook zonde.
Koe is lekker...maar zo enorm slecht voor het milieu dat ik het vrijwel nooit eet. Eet/drink ook vrijwel geen zuivel, alleen kaas kan ik maar slecht weerstaan. Heb het idee dat heel veel mensen niet doorhebben dat de kap van het regenwoud en de opwarming van de aarde eigenlijk voor een groot deel komt omdat wij zoveel koeien houden.
Dus ik eet voornamelijk kip of schaap. Paard zou ik graag eten als het ook echt Nederlandse paarden waren die in de supermarkt liggen.

Ik eet wel veel vis, ook met zo'n keurmerk.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:34

Bewust\goed omgaan met vlees bestaat niet tenzij je het niet eet en koopt.

Bewust geen vleeseter voor dierenwelzijn, milieu (dus de toekomst voor andermans kinderen), etc.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:36

Ik heb gestemd en hoor bij de (tot nu toe) grotere massa.
Ik eet wel vlees en haal dat in de supermarkt. Vroeger at ik slechts enkele dagen in de week vlees, maar sinds ik samenwoon met iemand die iedere dag vlees wil eet ik ook iedere dag vlees (of vis trouwens) mee. Wij halen in het in de supermarkt. De reden hiervoor is dat ik hier al mijn boodschappen doe en simpelweg geen zin heb verschillende winkels af te rijden voor verschillende producten. Ik neem daar dus mee wat ik nodig heb.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:38

moonsparkle schreef:
Er reageren alleen maar mensen die er eigenlijk wel bewust op letten en ik ben trots op jullie :P . Ik geef eerlijk toe dat ik gewoon in de supermarkt koop en er niet op let. Ik heb het ook niet zo breed en ik vind vlees gewoon lekker. Bij lidl is volgens mij het assortiment beter leven vlees ook heel beperkt en dat is de supermarkt die het dichtst bij zit. Misschien zou ik vlees meer als luxe product moeten zien, maar ik mis het echt als ik iets kook zonder vlees. :o

Maar ik gok dat sommige niet zouden durven te reageren omdat er tot nu toe allemaal reacties staan waarbij mensen er wel echt bewust mee omgaan.


Ook wij eten alle dagen vlees, als ik bij de slager ben geweest komt het daarvandaan maar in het dorp hebben wij geen slager dus het meeste komt bij de supermarkt vandaan.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:38

Ilse_123 schreef:
Ik eet wel vlees, maar wel weinig. Eet ongeveer 2x in de week vlees, dan is biologische vlees ook niet te duur. Ik Let ook op welk vlees, varken zo min mogelijk, want dat is biologisch bijna niet te krijgen in de supermarkt, dus dat haal ik alleen als ik bij de appie die 35% sticker op een (minstens) 1 ster beter leven varken vindt. Weggooien is ook zonde.
Koe is lekker...maar zo enorm slecht voor het milieu dat ik het vrijwel nooit eet. Eet/drink ook vrijwel geen zuivel, alleen kaas kan ik maar slecht weerstaan. Heb het idee dat heel veel mensen niet doorhebben dat de kap van het regenwoud en de opwarming van de aarde eigenlijk voor een groot deel komt omdat wij zoveel koeien houden.
Dus ik eet voornamelijk kip of schaap. Paard zou ik graag eten als het ook echt Nederlandse paarden waren die in de supermarkt liggen.

Ik eet wel veel vis, ook met zo'n keurmerk.


dan is biologisch vlees nog steeds even duur :') .. je runderlapje wordt niet de helft goedkoper als je tegen de slager zegt dat je minder vlees eet :P

maar ik snap wat je bedoelt.. je wekelijkse onkosten aan vlees zijn niet heel hoog omdat je weinig vlees eet.. En je geeft liever 5 euro uit aan 200 gram goed vlees, dan aan een 500 gram van slechtere komaf.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:47

elenaMM77 schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik eet wel vlees, maar wel weinig. Eet ongeveer 2x in de week vlees, dan is biologische vlees ook niet te duur. Ik Let ook op welk vlees, varken zo min mogelijk, want dat is biologisch bijna niet te krijgen in de supermarkt, dus dat haal ik alleen als ik bij de appie die 35% sticker op een (minstens) 1 ster beter leven varken vindt. Weggooien is ook zonde.
Koe is lekker...maar zo enorm slecht voor het milieu dat ik het vrijwel nooit eet. Eet/drink ook vrijwel geen zuivel, alleen kaas kan ik maar slecht weerstaan. Heb het idee dat heel veel mensen niet doorhebben dat de kap van het regenwoud en de opwarming van de aarde eigenlijk voor een groot deel komt omdat wij zoveel koeien houden.
Dus ik eet voornamelijk kip of schaap. Paard zou ik graag eten als het ook echt Nederlandse paarden waren die in de supermarkt liggen.

Ik eet wel veel vis, ook met zo'n keurmerk.


dan is biologisch vlees nog steeds even duur :') .. je runderlapje wordt niet de helft goedkoper als je tegen de slager zegt dat je minder vlees eet :P

maar ik snap wat je bedoelt.. je wekelijkse onkosten aan vlees zijn niet heel hoog omdat je weinig vlees eet.. En je geeft liever 5 euro uit aan 200 gram goed vlees, dan aan een 500 gram van slechtere komaf.


Haha ja ik zie nu dat het er inderdaad een beetje stom staat. Gaat inderdaad om de totale kosten per week.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:32

Ik bestel wild rundvlees, dus van oude rassen die rondlopen in de Oostvaardersplassen (als ik het me goed herinner). Soms moet de kudde uitgedund worden en dan slachten ze er een aantal. Machtig mooi vlees en voor een goede prijs. Ik koop daar ook orgaanvlees en botten, niets gaat verloren.
Zo afentoe bestel ik ander vlees via okvlees.nl.

Ik ben er van overtuigd dat echt goed vlees, grasbegraasd en zonder bijvoer/bestrijdingsmiddelen/medicijnen, essentieel is voor een optimale gezondheid. Steeds meer onderzoeken wijzen dat uit. Helemaal met mijn beroep is het dus belangrijk dat ik die kennis naleef. Voor mijn kleine dochter vind ik optimale voeding ook het hoogste goed.
Dit betekent overigens niet dat ik ons volstoppen met vlees. Ik eet geen vleeswaren, verdeeld over de dag eet ik zo'n 100gr vlees en mijn dochter uiteraard veel minder.

Dat de koeien een perfect leven hebben gehad vind ik leuk, maar is niet dé reden voor mij.

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:41

Ik eet zo'n 3x/week gewoon vlees, al dan niet bio. Afhankelijk van waar ik boodschappen doe. De overige 4 dagen worden er vleesvervangers gebruikt of vis. Ik probeer wel zo bewust mogelijk om te gaan met voedingswaren, en geef dit ook mee aan m'n kinderen. Voor hen vind ik het ook wel belangrijk dat ze het ruime gamma aan vleesvervangers leren smaken en appreciëren. Zeker in de huidige eetcultuur.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:43

Ik eet vlees (en vis), meestal gekocht bij de supermarkt. Hierin probeer ik wel voor biologisch rundvlees te kiezen en scharrelkip (biologische kip is weer heel erg duur). Qua broodbeleg kies ik steeds vaker voor een niet-vlees variant. Ook met avondeten probeer ik minimaal 2 avonden geen vlees te nemen. Zeker als ik uit ga eten kies ik voor een vega-gerecht.

Ben me er de laatste tijd steeds bewuster van geworden dat ik niet meer zoveel vlees wil eten. Maar ik ben niet zo creatief met koken (vleesvervangers vind ik dan weer niet echt lekker) en vind het lastig om zonder vlees genoeg eiwitten te eten (sport veel), maar dat gaat gelukkig steeds beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:47

Ik zou meerdere opties in kunnen vullen, maar heb gekozen voor eigen dier. Grofweg omdat ik dat het vaakste eet.

Broodbeleg komt regelmatig uit de supermarkt m.u.v. rolade.
Bij het avondeten is het koeienvlees van eigen koe. Is ons eigen koeienvlees op? Dan halen we het bij de slager.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:52

Ik ben flexitarier. Ik maak voor mezelf zo goed als nooit vlees. Maar uit eten doe of bij vrienden doe ik dat wel. Ook wanneer ik op reis ga eet ik locale specialiteiten. Zo beperk ik toch mijn vlees consumptie zonder iets te hoeven missen.

Als ik vlees koop is het wel gewoon het goedkoopste, ik heb niet veel geld.
Maar gemiddeld eet ik dus 1x per week vlees, wat volgens mij erg goed is.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:53

Mijn optie staat er niet bij, wij halen vlees bij de slager. Of we bestellen vlees van een kennis die regelmatig een eigen koe slacht.

Ik begrijp niet waarom mensen vlees bij de supermarkt kopen. Ten eerste is het niet te eten en ten tweede is het toch algemeen bekend dat dat niet duurzaam is :? De meeste slagers streven naar duurzaam vlees en kunnen je vertellen waar het vlees dat zij verkopen vandaan komt (uit Nederland en bij die van mij van een dorp verderop) vlees uit de supermarkt komt vaak van buiten de EU, dat wil je toch niet :?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:58

Verootjoo, wel, hier hebben we er bv niet echt een. Een slager dan. Vooral studenten met weinig geld, die niet naar de slager zullen gaan.
Ik kan het meestal niet betalen. Maar, zoals ik al zei, ik eet dan eigenlijk ook geen vlees op mezelf, dus maak ik dat zo wel goed.

En heel veel mensen staan er ook absoluut niet bij stil hoor. Het interesseert hen niet waar het vandaan komt,
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 02-12-16 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:59

Hier eten we gemengd. Een deel is eigen opfok, een deel komt bij kennissen vandaan en een deel uit de supermarkt.

Kippen, konijnen en eend komt uit eigen fok, wild (hert, ree, zwijn) komt bij jagers vandaan, rund kopen we vaak bij een boerderij in de buurt maar soms ook in de supermarkt, net als al het andere vlees voorlopig (varken, kalkoen etc).

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:00

verootjoo schreef:
Ik begrijp niet waarom mensen vlees bij de supermarkt kopen. Ten eerste is het niet te eten en ten tweede is het toch algemeen bekend dat dat niet duurzaam is :? De meeste slagers streven naar duurzaam vlees en kunnen je vertellen waar het vlees dat zij verkopen vandaan komt (uit Nederland en bij die van mij van een dorp verderop) vlees uit de supermarkt komt vaak van buiten de EU, dat wil je toch niet :?


Misschien omdat mensen het geld er niet voor hebben om voor duurder vlees te gaan?
Ik ben een student en wil graag bewuster gaan eten maar als ik dan die priJzen verglijk ga ik toch liever voor de goedkopere producten. Zodra biologisch in de aanbieding is dan pak ik dat wel sneller. Maar over het algemeen toch gewoon de iets goedkopere variant. Daarnaast is de supermarkt tegenover mij en de slager is op 10 min, loopafstand. Loop ik toch liever even snel naar de supermarkt dan naar de slager. En ik denk met mij nog wel veel meer mensen. Het gemak van ons gaat toch vaak voor dan het gemak van dieren die er niet meer zijn.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:00

Grote pakketten goed en duurzaamvlees zijn heel betaalbaar en gemakkelijk te delen met meerdere personen, ook voor studenten. Het is ook een kwestie van verder wíllen kijken. Dan zijn er veel opties.