Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528


Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:43

Wij eten bewust minder vlees, zo'n 4-5 keer per week maximaal. De andere dagen eten we iets vegatarisch of vis.

We eten veel kip, ik haal dat bij de poelier waarvan ik weet waar hij het vandaan haalt. Dit kost nauwelijks meer dan kip uit de supermarkt en het smaakt veeeel lekkerder.

Rundvlees haal ik bij de slager, varkensvlees eten we heel weinig. Vleeswaren voor op brood haal ik wel in de supermarkt, puur gemakzucht eigenlijk. Maar zoveel eten we dat niet.

Ik wil nog wel een keer koopeenkoe.nl proberen, maar heb steeds niet genoeg ruimte in de vriezer. :D

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:53

Dat is echt reuze interessant Phormicola!
Ben het helemaal met jou eens. Het is allemaal niet zo zwart-wit.
Gangbare bedrijven worden ook steeds milieubewuster en maken een inhaalslag op biologische bedrijven.

Een ander voorbeeld is luchtwassers. Een eis voor een biologische stal is natuurlijke ventilatie (bij geiten denk ook bij runderen). Ofwel alle broeikasgassen gaan direct de lucht in, ondanks emissie-reducerende maatregelen.
Bij gangbare bedrijven kan de stal dicht worden gemaakt en met mechanische ventilatie worden geventileerd in de stallen. Hier kan een luchtwasser op worden aangesloten, waar alle 'vervuilde' lucht doorheen gaat en schadelijke gassen er uit kunnen worden gefilterd. Er zijn chemische en biologische luchtwassers. Dat kan ook een reden zijn waarom het mogelijk is dat gangbare bedrijven minder (schadelijke)gassen uitstoten dan een biologisch bedrijf.

Ik heb hier geen cijfers van maar deze kennis komt van de opleiding die ik volg aan de HAS 's-Hertogenbosch.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 17:36

Dank je wel phormicola, zeker interessant om te lezen!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:49

Ik vind het een beetje gek. Biologische veeteelt minder duurzaam dan de industrie, oké, maar is minder vlees eten dan niet een optie?

Verder, Salsa, vleesvervanger is maar een naam he :) Je kunt ook 'tofu' of 'peulvruchten' zeggen. Het wordt m.i. zo genoemd om tegemoet te komen aan dat men aangeleerd is dat vlees 'hoort'.
Ik denk zelf voor m'n maaltijd meer in 'eiwitbron, zetmeel/koolhydratenbron, groenten/fruit'. En dan heb je alles :j

Heb er trouwens geen bron van (zal eens zoeken) maar het staat me bij dat je met 200 gram vlees in de week überhaupt al aan het maximum zit van wat je er nuttig uit kan halen. Al het andere is dus een teveel aan vet/koolhydraten/wat dan ook. En wat ook vaak vergeten wordt is dat het plakje ham op je brood, stukje worst bij de borrel, kroketje op het station etc etc ook allemaal meetelt voor je vleesquotum zegmaar :)* Veel mensen zeggen dan 'ik eet maar 50 gram vlees per dag' omdat dat in hun avondeten zit, maar vergeten dan het plakje salami bij de lunch, frikandelbroodje onderweg, noem het maar op. Iets om over na te denken :)

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:58

Reden dat ik mijn portemonnee verkies boven de dieren is omdat ik biologisch vlees gewoon te duur vind. Zou biologisch vlees nou goedkoper zijn dan zou ik het overwegen

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:04

purny schreef:
Reden dat ik mijn portemonnee verkies boven de dieren is omdat ik biologisch vlees gewoon te duur vind. Zou biologisch vlees nou goedkoper zijn dan zou ik het overwegen

Helaas is het omgekeerde eerder waar: bio-industrie vlees is vaak te goedkoop, waardoor de boeren nauwelijks uit de kosten komen. Soms worden ze zelfs gedwongen door de supermarkten om een zodanig lage prijs te vragen dat ze er zelf op moeten toeleggen. De supermarkten doen dit zelf ook trouwens, weinig supermarkten hebben überhaupt een winstmarge op kip bijvoorbeeld. Die moeten het hebben van de mensen die niet alleen dat stukje kip halen maar ook hun andere wekelijkse boodschappen. Vlees als lokkertje dus.

Genoeg boeren die best wel beter willen voor hun dieren maar dat gewoon niet kunnen omdat ze anders failliet gaan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:16

Het vlees dat wij eten komt voor het overgrote deel van onze eigen schapen. De dieren die ik eet ken ik in feite van het moment dat ze geboren worden totdat ze geslacht worden.
Ze leiden een tamelijk goed leven; over de zomer lopen ze vrij op het IJslandse hoogland.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:16

Je zou er ook voor kunnen kiezen om minder vlees te eten. Dan koop je het vlees dat je wel eet bij de slager voor een hogere prijs maar ben je niet duurder uit.

Happy16

Berichten: 4612
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:23

Ik woon nog thuis, maar ik kook regelmatig. Koop dan vlees met minimaal 1 ster(soms hebben ze van bepaalde hamburgers e.d. alleen maar zonder of met maximaal 1 ster).
Eieren hebben we meestal van kennissen die kippen houden, en anders koop ik wel altijd 3 sterren. Daar is veel keuze in gelukkig :)

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:25

purny schreef:
Reden dat ik mijn portemonnee verkies boven de dieren is omdat ik biologisch vlees gewoon te duur vind. Zou biologisch vlees nou goedkoper zijn dan zou ik het overwegen



Wij kopen met een aantal vrienden 1 x per jaar een schotse hooglander uit een natuurgebied en laten die slachten. Officieel mag dat niet biologisch heten.. hoe zot wil je het hebben.. maar als je de regels voor biologisch ziet is dit toch echt beter imo..
Als ik het omreken ben ik voor de hele koe per kg aanzienlijk goedkoper uit dan wanneer ik vlees bij de supermarkt haal.. en je eet hem helemaal.. dus de biefstuk kost hetzelfde als het gehakt...

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:04

Magrathea schreef:
Ik vind het een beetje gek. Biologische veeteelt minder duurzaam dan de industrie, oké, maar is minder vlees eten dan niet een optie?


Dat is de volgende logische stap. Maar probeer maar eens die levenstijl er bij de gehele wereldbevolking door te krijgen. In principe zou dat onder dwang moeten, maar probeer dat maar eens gedaan te krijgen met al die bedrijven die er baadt bij hebben dat we met z'n allen teveel vlees eten.
Nogmaals, het probleem heeft heel erg veel kanten die niet zomaar op te lossen zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:22

phormicola schreef:
Magrathea schreef:
Ik vind het een beetje gek. Biologische veeteelt minder duurzaam dan de industrie, oké, maar is minder vlees eten dan niet een optie?


Dat is de volgende logische stap. Maar probeer maar eens die levenstijl er bij de gehele wereldbevolking door te krijgen. In principe zou dat onder dwang moeten, maar probeer dat maar eens gedaan te krijgen met al die bedrijven die er baadt bij hebben dat we met z'n allen teveel vlees eten.
Nogmaals, het probleem heeft heel erg veel kanten die niet zomaar op te lossen zijn.


Dat snap ik :) Ik denk alleen dat terugstappen van biologisch vlees naar industrievlees niet de oplossing is. Je creëert dan tenslotte weer minder vraag voor bio en meer voor industrie. Ik snap je punt hoor! Wanneer iedereen ineens biologisch vlees wil eten, maar wel graag veel alstublieft, dan is dat niet zo goed voor de aarde :+

Kinke

Berichten: 20532
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:35

Dat gaat niet gebeuren :D
Wij eten vooral rundvlees, van eigen koe (Blonde d'Aquitaine) en wij hebben inmiddels ook kippen. Ze zijn nog nog klein maar als ze niet meer leggen dan gaan ze ook de pan in. We zitten er ook aan te denken om 2 varkens aan te schaffen.

Anoniem

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:41

Ik eet vlees van mijn werk , baas heeft een eigen kudde koeien en de varkens en kippen haalt hij elders maar wel met een goed leven . Werk bij een slager en neem altijd vlees daar weg , weet hoe en wat en vind dit vlees ook veel lekkerder

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:45

mvdende schreef:
Waarom mijn portemonnee voor gaat op dierenwelzijn? Op dit moment de belangrijkste reden is dat ik geen vervanger heb voor vlees. Vales enz is 10x zo duur, noten ook. Courgette vind ik niet geweldig en is als je het om rekend ook duurder en ik zou er veel meer van moeten eten. Ik ben nl een grote eter, bij een simpele boerenkool gaan bijvoorbeeld al 4 grote aardappels. Rijst (zilvervlies) ongekookt 150 gram. Spaghetti 165 g. Dat zijn al de minimale hoeveelheden. Groentes koop ik zo veel mogelijk diepvries. Behalve de soepgroenten voor de spaghetti en prei voor de nasi. Als ik een lekker goedkoop en simpel vegetarisch gerecht tegen kom wat ook goed vult, dan wil ik best overstappen.


Bonen of andere peulvruchten geen optie? Een blik bonen is 80 cent, maximaal... Goeie bron van eiwit ook :j
Verder champignons of andere paddestoelen, seitan of tofu. Seitan koop je bij de toko en tofu heb je ook van de supermarkt huismerken. Valess is inderdaad duur maar dat krijg je nu eenmaal met A-merken.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:47

Ik wil me wel gaan verdiepen hierin, vis/garnalen staan hier regelmatig op het menu, dus we eten zeer zeker niet elke dag vlees.
Alleen mag ik vlees absoluut niet uit mijn dieet schrappen vanwege meerdere voedselallergieën.
We wonen nu in een boerderij-rijke omgeving, dus ik wil wel gaan kijken of we hier vlees kunnen halen en groente/fruit (oké, fruit zal voor mij lastig zijn :+ ).

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:58

Ik gaf vales even als voorbeeld. Ook de huismerk vleesvervangers zijn duurder als echt vlees. Ik eet rundergehakt, speklap, karbonade, spekjes, ham, kip, varkensfiletlapje. Allemaal Het goedkopere vlees dus. Bedoelde je met bonen sperziebonen snijbonen of witte en bruine bonen? De laatste 2 krijg ik echt niet weg.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:59

In varkensvlees zitten niet echt voedingsstoffen die je hard nodig hebt hoor := dan moet je eerder naar het rundvlees, biefstuk etc...

En je kan het idd vervangen met peulvruchten; sperziebonen, peultjes, snijbonen. Of noten. Of paddestoelen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:02

Ik eet vrijwel niets van dieren, vooral vanwege gezondheidsredenen en het milieu :)

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:09

Wij slachten zelf een pink van eigen bedrijf (bedrijf van mijn vriend) en vaak houden we daar speciaal de holstein x belgisch blauwe vaarskalfjes voor aan.

Deze lopen vanaf het vroege voorjaar tot november (of zolang het weer toelaat,dit jaar pas half november ) buiten op het land.
Geen antibiotica ofzo erin en gewoon op gras,mais en kuil.
Dan worden ze met ongeveer 2 jaar oud geslacht.

Het is nu zelfs zo dat het plaatselijke restaurant sinds eind 2015 bij ons een pink koopt voor het menu.

Dit jaar hebben we er 5 of 6 lopen om op te fokken en verkopen dus ook wel eens delen particulier aan vrienden en kennissen.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:10

Ik probeer zo min mogelijk vlees te eten. Vind het ook niet zo lekker dus dat scheelt.
Mijn vriend echter is carnivoor pur sang dus dat is nog wel eens lastig. Vleesvervangers hoef ik niet mee aan te komen dus ik zoek voor het avondeten minimaal een paar dagen per week vegetarische gerechten uit.
Als ik vlees koop, dan het liefst biologisch. Als mijn vriend boodschappen doet zijn het bio industrie dieren. Dus ik haal meestal boodschappen :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:23

Darah3 schreef:
Ik wil me wel gaan verdiepen hierin, vis/garnalen staan hier regelmatig op het menu, dus we eten zeer zeker niet elke dag vlees.
Alleen mag ik vlees absoluut niet uit mijn dieet schrappen vanwege meerdere voedselallergieën.
We wonen nu in een boerderij-rijke omgeving, dus ik wil wel gaan kijken of we hier vlees kunnen halen en groente/fruit (oké, fruit zal voor mij lastig zijn :+ ).


Niet persoonlijk, maar omdat jij het nu toevallig zegt en dit topic over bewust eten gaat :) Veel mensen realiseren zich niet wat voor een impact vis nu eigenlijk heeft. Veel soorten worden overbevist, zijn daardoor met uitsterven bedreigd, of ze zijn überhaupt niet gezond omdat de vissen door het vervuilde water allerlei nare stoffen binnen krijgen.

Hier is een informatieve wijzer over vissoorten. Zoals je ziet zijn er maar weinig echt een goede keuze.
http://www.roblesreports.com/serverspec ... zerEos.pdf

Edit: dit is nog een tabel met andere bronnen:
http://goodfish.guide/wp-content/upload ... rprint.pdf

Merk wel op dat de keurmerken allemaal vanuit milieuoogpunt werken en niet vanuit dierenwelzijn (van de vis of de bijvangst).

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:31

Ik ben een echte vlees eter, hele gezin trouwens, hebben een melkveebedrijf. Kopen gewoon vlees bij de slager of supermarkt. Als ik een stuk vlees op bord heb liggen denk ik er niet over na over wat voor leven dat dier heeft gehad.

Wij zijn trouwens anti-biologisch.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:38

En waarom zijn jullie anti biologisch?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:41

Magrathea schreef:
Dat snap ik :) Ik denk alleen dat terugstappen van biologisch vlees naar industrievlees niet de oplossing is. Je creëert dan tenslotte weer minder vraag voor bio en meer voor industrie. Ik snap je punt hoor! Wanneer iedereen ineens biologisch vlees wil eten, maar wel graag veel alstublieft, dan is dat niet zo goed voor de aarde :+


We moeten met z'n allen wel erg weinig vlees gaan eten wil het een goede optie worden. En helemaal geen vlees is ook al niet de duurzaamste optie.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind dat helemaal niet leuk en ik eet zelf bio :')