koolydraad arm eten, waar te koop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:29

Veel kun je zelf doen.
Als tussendoortje heb ik vaak een bolletje leverworst (lidl, 0.8kh/100gr). Wat kaas of een bifiworstje.

Als lunch bv een salade met als dressing mayonaise met weinig kh. Of een blikje vis met mayo (en zilveruitjes en augurk van de plus /kesbeke(minder kh)

Al die producten die zeggen dat ze kh arm zijn zijn het vaak niet. Puur eten is dan het slimste.

Ipv spagetti kan bv slierten komkommer of courgette gebruikt worden. Ipv crackers gemalen lijnzaad met een beetje water op een bakpapierje 1 min in de magnetron.

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:37

arabella2000 schreef:
Veel kun je zelf doen.
Als tussendoortje heb ik vaak een bolletje leverworst (lidl, 0.8kh/100gr). Wat kaas of een bifiworstje.

Als lunch bv een salade met als dressing mayonaise met weinig kh. Of een blikje vis met mayo (en zilveruitjes en augurk van de plus /kesbeke(minder kh)

Al die producten die zeggen dat ze kh arm zijn zijn het vaak niet. Puur eten is dan het slimste.

Ipv spagetti kan bv slierten komkommer of courgette gebruikt worden. Ipv crackers gemalen lijnzaad met een beetje water op een bakpapierje 1 min in de magnetron.


Jij eet een heel bolletje leverworst als tussendoortje?

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:39

Zo ongeveer. Maar meestal is dat een combi met ontbijt.
Doordat ik puur alleen op de kh let mag dit gewoon. De bolletjes zijn 150 gr en dus krijg ik 1.6 kh binnen.
Zonder die vetten kom ik tr ook nauwelijks aan mijn calorien.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:47

Ik vraag me af wat de zin is van koolhydraten vermijden en dan juist wel vetten eten? Mayonaise als dressing? Leverworst als tussendoortje? Om af te vallen zal dat weinig zoden aan de dijk zetten. Toch?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:51

MoniqueT schreef:
Ik vraag me af wat de zin is van koolhydraten vermijden en dan juist wel vetten eten? Mayonaise als dressing? Leverworst als tussendoortje? Om af te vallen zal dat weinig zoden aan de dijk zetten. Toch?


Vetten, koolhydraten en proteinen zijn allemaal voedingstoffen die je energie geven. Je lichaam geeft de voorkeur aan suiker (koolhydraten), omdat dat het makkelijkst te verbranden is. Als je veel suiker eet, dan wordt het meeste vet wat je dan ook eet opgeslagen omdat je lichaam daar minder snel aan toe komt. Minder suiker eten betekent dan dus dat je vetreserves eerder worden aangebroken. Je kunt het ook andersom doen, dus veel minder vet eten en juist veel koolhydraten (dat zijn de meeste reguliere diëten). Wel is het zo dat dat moeilijker vol te houden is omdat suiker veel minder goed vult dan vet en dan heb je dus weer eerder honger.

Daarnaast moet je het gat aan voedingsstoffen wel opvullen als je veel minder koolhydraten eet. Dus moet je meer vet en eiwit eten. Een bolletje leverworst is dan gewoon heel normaal om bij de lunch te eten.

EDIT: in principe valt iedereen af als je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je nodig hebt. Dus in die zin is het onzin om te stellen dat je van vet eten niet afvalt. Als je elke dag alleen maar een bordje friet met een lepel mayonaise eet, dan val je wel af want dat zijn minder calorieën dan je nodig hebt. Hartstikke ongezond, maar daarom zijn diëten ook in het leven geroepen. Het is een kunst om in principe te weinig te eten, maar wel voldoende mineralen en vitaminen binnen te krijgen.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:59

Maar bevatten leverworst en mayonaise dan ook nog stoffen die gezond zijn? Of dienen ze puur als vulling om geen honger te krijgen? Het voelt voor mij zo tegenstrijdig om vet te eten als ik af wil vallen.

Ik ken trouwens de hele werking van koolhydraten en vetten en voor mij is koolhydraatarm eten dubbel effectief omdat ik dan minder insuline nodig heb (ook vetopslag!), maar vervangen door vetten lijkt me dan weer zo tegenstrijdig.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:06

MoniqueT schreef:
Maar bevatten leverworst en mayonaise dan ook nog stoffen die gezond zijn? Of dienen ze puur als vulling om geen honger te krijgen? Het voelt voor mij zo tegenstrijdig om vet te eten als ik af wil vallen.

Ik ken trouwens de hele werking van koolhydraten en vetten en voor mij is koolhydraatarm eten dubbel effectief omdat ik dan minder insuline nodig heb (ook vetopslag!), maar vervangen door vetten lijkt me dan weer zo tegenstrijdig.


Waar vervang je het dan door?

En ja, leverworst bevat uiteraard voedingsstoffen! Het is niet alleen maar vet, er zit levervlees in wat gewoon ijzer en vitaminen B12 en B2 bevat.
Mayonaise is inderdaad vooral vet, maar dat heb je ook gewoon nodig.

Wat denk je dat er in 100 g droge witte pasta zit dan?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:11

Hoe in vredesnaam krijg je zo'n bol leverworst weg gegeten?
Ik vind het heerlijk op brood of een toastje, maar een hap leverworst??? :r

CecileDV

Berichten: 305
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Hollands Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:11


lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:13

Bij Albert Heijn kan je op bestelling
'100% koolhydraat arm bruin half' krijgen.
Verder heeft albert heijn een pad waar ook glutenvrij enzo ligt.
(Hangen allemaal groene kaartjes voor)
Daar vind je ook veel andere dingen, dus ook koolhydraatarm.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:32

Citaat:
Waar vervang je het dan door?


Niet? In plaats van pasta of brood, waar veel koolhydraten inzitten, eet ik dan met name groenten. En ja, je hebt bepaalde vetten nodig, maar die haal ik eerder uit gezonde plantaardige vetten (salade aanmaken met een beetje olijfolie.


Of ik eet gewoon minder koolhydraten door bijvoorbeeld 1 boterhammen nemen in plaats van twee. Als ik wil afvallen, moet ik sowieso minder calorieën eten, dus vervang ik niet de ene soort caloriën door de andere, maar probeer ik minder te eten.

Ik eet trouwens nooit witte pasta, als ik koolhydraten eet, zijn het meergranenproducten.

Zo'n bol leverpastei is niet echt gezond, neem dan een paar plakjes magere lever voor de vitaminen en het ijzer.

http://www.nu.nl/gezondheid/2116926/cer ... t-vet.html
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 01-11-16 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:51

Je moet een keuze maken als je echt gaat dieten. Of vetarm of kh arm.
Bij kh arm moet je genoeg vetten eten, anders honger je jezelf uit. En dat is zeker niet de bedoeling.
Je hebt keuze's die je kunt maken. Veel vlees haal ik bv uit duitsland waar er een stuk minder additieven inzitten en dus ook minder kh.

Boterhambeleg is prima te eten met een lepeltje, maar je zou het ook op een schijfje komkommer kunnen doen.

Een voorbeeld van mijn dagmaaltijd (die prima is, commentaar doe ik niets mee ;) )

6:00: crackers van lijnzaad (4 eetlepels) met roomboter en 1 plak overjarige kaas
9.30: bolleje leverworst (150gr)
12:00 : vlees met vetrand en huid erop(varkens volgens mij, geen idee hoeveel )
14.30: bij behoefte 2x bifiworstje
Avondeten: kippendelen uit de oven met 250 gr komkommer

Bij trek/honger heb ik altijd bifi worstjes bij me.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:58

Lees eens even de link die ik net aan mijn artikel heb toegevoegd. Cervelaatworst en leverworst komen daar als heel ongezond uit de bus, BIFI dus ook.

Wat jij doet is echt jezelf voor de gek houden. Het ene kwaad door het andere vervangen.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:00

Nou, rustig aan hoor :')
Iedereen doet het op een andere manier, zij heeft ook geen commentaar op hoe jij eet dus jij hoeft haar ook niet de les te lezen.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:01

Ben al weg.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:23

rien10 schreef:
elenaMM77 schreef:
ik moet het nog altijd een keer proberen.. maar jumbo heeft nu ook courgette en wortel spaghetti (dus geen pasta, puur courgette/wortel gesneden als spaghetti).. lijkt mij wel wat :D


Gewoon een courgette zelf snijden. That's it. De rest is duurmakerij


zo dun is heel veel werk.. dat lukt mij niet en/of geen zin in om een half uur snijwerk te hebben of een dure snijmachine aan te schaffen voor die ene keer dat ik zoiets eet..

rest hak/snijd/kook bak etc ik wel zelf.. inclusief de enkele keren dat ik een sausje/dressing/kruidenboter eet.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:25

elenaMM77, via Ali kosten die dingen hooguit een euro of 3. Aanrader kan ik je vertellen hoor ;)
Werkt perfect!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:27

gribaldi schreef:
elenaMM77, via Ali kosten die dingen hooguit een euro of 3. Aanrader kan ik je vertellen hoor ;)
Werkt perfect!


kan ik wel eens kijken.. want ik zag ze alleen regulier voor ruim 20 euro..
daar kan ik een jaar pakjes voorgesneden van halen, want zovaak zou ik m nu ook weer niet gebruiken :')

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:28

Ja klopt hier in NL betaal je als snel tussen de €15 en €30 maar via ali een stuk goedkoper. €3 euro kun je het wel voor doen ;)

En als je het niet dagelijks eet is voorgesneden net zo makkelijk ja :P

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:32

Bij de versies uit de supermarkt moet je wel even goed opletten dat er niets aan toegevoegd is. Ik weet dat de bloemkoolbodem van de appie gewoon ook meel etc bevat, bloemkool is slechts toegevoegd.
De courgetti ben ik nog niet tegengekomen en daarmee is het vast niet, maar wel iets om op te letten, ik trapte er bijna in.

Op de site van body en fitshop zijn ook een aantal koolhydraatarme producten te vinden, waaronder ook noodles, rijst, pasta, allen gemaakt van een of ander speciaal spul zonder koolhydraten.
Volgens mij ook nog een mix voor pizzabodem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:39

Zelf maken! :)


Tip: neem pinterest. Als je daar carb free recipes ofzo intypt kan je een jaar vooruit. :j

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:45

Het volgende is een lekker recept voor een pizzabodem/ brood:

8 eieren
1 bakje hutekase
(Lijnzaad als je wilt)
Kruiden
Drupje zoetstof (mag hoeft niet)

-Oven voorverwarmen op 160graden
- bakplaat bedekken met bakpapier en dit invetten
- 7 eieren splitsen
- eiwitten opkloppen
- eigelen met het 8ste ei, hutekase en kruiden (bv paprikapoeder knoflook etc) mixen.
- eiwitten bij eigelen spatelen
- bakken in de oven. Zodra het brood vrijwel droog is even omdraaien.

Even afkoelen laten en dan bv beleggen met kruidenkaas, zalm, olijven en gewonr kaas. nog eveb de oven in en dan rucolasla erop.
Echt heerlijk

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:45

MoniqueT schreef:
Maar bevatten leverworst en mayonaise dan ook nog stoffen die gezond zijn? Of dienen ze puur als vulling om geen honger te krijgen? Het voelt voor mij zo tegenstrijdig om vet te eten als ik af wil vallen.

Ik ken trouwens de hele werking van koolhydraten en vetten en voor mij is koolhydraatarm eten dubbel effectief omdat ik dan minder insuline nodig heb (ook vetopslag!), maar vervangen door vetten lijkt me dan weer zo tegenstrijdig.


Je hebt vetten gewoon keihard nodig. Je halve brein bestaat uit vet.

Die hele anti-vet hype is een beetje overtrokken. Je moet geen frituur gaan eten nee, maar volle kwark, bakken in goede (kokos)olie en noten bijvoorbeeld zijn hart-stikke gezond.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:08

Helemaal mee eens. Goede vetten heb je hard nodig. Het ging mij er juist om dat koolhydraten vervangen worden door ongezonde verzadigde vetten.

Ik heb inmiddels ook de magere yoghurt bijvoorbeeld al vervangen door volle yoghurt en gebruik olie (geen kokosolie, want hoewel het gezond is, verhoogt het wel het cholesterol en daar moet ik dan weer voorzichtig mee zijn). Noten gebruik ik ook, vette vis is zeker ook gezond en met mate roomboter in plaats van margarine is ook geen probleem.

Maar snacks en vette vleeswaren die voor 70 procent bestaan uit zouten, ongezond vleesafval en e-nummers, vind ik dan weer uit den boze. Hoewel me net scherp te kennen werd gegeven dat ik mijn kritiek beter voor me kon houden, wil ik toch graag onderscheid maken tussen gezonde vetten die ieder mens nodig heeft en makkelijke kant-en-klaar vette happen.

Ik mis in het koolhydraatarme dieet wat als voorbeeld werd gegeven gezonde producten als tomaten en andere vitaminerijke producten. Ik snap het doel, afvallen door middel van ketose, maar aan de vitaminekant kom je dan wel heel wat tekort als je geen supplementen neemt. Groenten en fruit laat ik zeker niet staan, al zitten er koolhydraten in.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:10

Wat ik mij afvraag wat is nou gezond beleg met name vleeswaren? Ik moet zowel lactose als glutenvrij eten maar wat is zijn nu echte onbewerkte vleeswaren?

Daarbij eet ik ook nog eens khd arm, zwaar leven :')
Spoiler:
Nee hoor valt reuze mee tegenwoordig is er zoveel te maken en te krijgen.