Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 06:53

Citaat:
ohja en ik zou niet te dikke asperges nemen


Dat ligt er maar net aan welke je neemt. Groene asperges moet je dunnetjes van nemen.

De witte moet je juist de hele dikke hebben. Voor beide asperges geld even een thee doek nat maken asperges in doen. Dan in een plastic zak en in de koelkast leggen. Op deze manier kun je ze het beste bewaren tot je ze gaat eten.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:24

ik heb van de witte bij voorkeur ook de dunnere, maar dat is persoonlijk

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:21

Oh ik heb het liefst de dikke. Want je moet ze best wel dik schillen en anders blijft er niks van over :Y)

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:22

Gewoon schillen met een goede kaasschaaf, dat werkr voor mij het beste

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:55

Recept uit Duitsland:
Asperges beetgaar koken en in ovenschaal leggen. Hamblokjes/reepjes erover heen. Dan neem je zo'n pakje aspergesaus en in plaats van de boter doe je daar roomkaas met kruiden doorheen (Boursin of zo). Dat giet je eroverheen en dan 10 minuutjes in de oven op 180 graden tot de bovenkant bruin wordt. Daar serveer je pasta bij. Eet smakelijk!

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:08

Patsy schreef:
Recept uit Duitsland:
Asperges beetgaar koken en in ovenschaal leggen. Hamblokjes/reepjes erover heen. Dan neem je zo'n pakje aspergesaus en in plaats van de boter doe je daar roomkaas met kruiden doorheen (Boursin of zo). Dat giet je eroverheen en dan 10 minuutjes in de oven op 180 graden tot de bovenkant bruin wordt. Daar serveer je pasta bij. Eet smakelijk!

Die klinkt lekker! :9

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:56

nou, ik heb gisteren dikke blokjes witte asperges gegeten, met linguini, reepjes gerookte zalm en een witte-wijn-roomsausje, kan je zeggen : dat ging er goed in. :j :)

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 09:59

Ik heb watertandend het topic doorgelezen! :~ Bedankt voor alle tips, hier kan ik zeker iets mee!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:19

Dik schillen? Welnee... Kontje eraf en even de dunschiller erover

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:03

Ik heb ooit een recept van de Ah site geprobeerd en dat was ook erg lekker en simpel.
Asperges koken.
Dan in beenham wikkelen, plakjes tomaat erboven op en daar weer kaas overheen. Even in de oven tot de kaas gesmolten is.
Erbij kun je bv aardappelpuree eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:26

Paisano schreef:
Ik heb watertandend het topic doorgelezen! :~ Bedankt voor alle tips, hier kan ik zeker iets mee!



Ennnnn?
Is hij al overstag?

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:37

Het is hier zo druk geweest, ik ben er niet meer aan toe gekomen... :o :( Ben bang dat ik tot volgend jaar moet wachten (en dat vindt Sebastiaan vast heel erg :Y)).

Anoniem

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:28

Het kan nog :o :9
Verrassing voor deze week?

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:38

Vriendlief hier had ook nog nooit asperges op. Ik zelf trouwens ook niet. Maar vond het er altijd zooooo lekker uit zien.

Asperges gehaald en asperge saus die erbij stond in een zakje. Dus geen botersaus. Met een half zacht gekookt eitje en verse dun gesneden schouderham. Het was echt super lekker.

M'n vriend vond het niet vies. Maar hij vond het ook niet geweldig volgens mij. Mja... Hij eet altijd alles zonder te klagen of miepen. Hou er wel rekening mee, maar kan gerust alles op tafel zetten.

Afbeelding

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:50

Hier ook 2 liefhebbers!

Ik schil de asperges ook altijd met kaasschaaf, ideaal.
Koken doe ik altijd met de schillen, beetje citroensap, suiker en blokje groentenbouillon. Dik 10 min koken en dan ook zoiets na laten garen.

Met lekkere ham of beenham, eitje, krieltjes en gesmolten boter.

Van de bouillon maak ik altijd soep. Flinke klont boter smelten, bloem erbij tot het beetje kruimelig is. Dan steeds wat bouillon erbij tot je voldoende het naar je zin is. Op smaak brengen met peper en zout en voor de romige smaak evt kookroom/melk of slagroom erbij. De kontjes snijd ik altijd in kleine stukjes voor in de soep. Heeeeerlijk!!

Ook vind ik de combi met zalm en pasta erg lekker en sinds dit jaar een ovenschotel.

Laagje aardappelschijfjes (eerst koken) dan de zalm eroverheen verdelen, asperges daaroverheen en weer aardappelschijfjes. Hierover heen dan een aspergesausje. In de oven en smullen maar.

Ik kook de aardappelschijfjes en de asperges wel eerst even goed en doe elke laag kruiden (peper, zout naar smaak en wat tandori masala over de zalm extra)

Heerlijk!

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:59

Wij zijn echte aspergeliefhebbers! Gegrilde groene asperges door de salade, een soort (vegetarische) pasta carbonara met gekookte asperges erdoor, gewone tagliatelle en tagliatelle van asperges met roomsaus (je schilt van de asperges met de kaasschaaf gewoon een soort reepjes af en kookt deze kort mee met de gewone pasta), aspergesoep over (vegetarische) spekjes/hamblokjes en een hardgekookt eitje gegoten en dan heb je natuurlijk nog de meer standaard manier met Hollandaisesaus, ham en aardappeltjes erbij :)) kan nog wel even doorgaan zo.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:30

ik maak er altijd een heel feestje van, weet niet of hij hier al is genoemd.

Ik beleg een ovenschaal met ham. Daarop doe ik de helft van mijn 'prutje' van ui paprika ( weet even niet of ik champignons gebruik, is maar net wat er staat haha ) daarop de asperges. Dan doe ik de andere helft van het 'prutje' er overheen en wat ham blokjes.

Als laatste doe ik hem dan beleggen met kaas, nog wat over gebleven hamblokjes en wat bieslook.
Mijn vriend vind het heerlijk zo, ziet er altijd erg gezellig en lekker uit!

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 17:41

Het seizoen is weer geopend! *\o/* Dit jaar dan toch echt maar eens proberen!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:51

Oh Asperges, ik ben fan :D .

Maar wel zeer belangrijk, ik haal ze rechtstreeks bij de aspergeboer. Recht van het veld, niet voorverpakt in de supermarkt. Vind ik echt tien keer zo lekker.

En dan achteraf met z'n allen stinken op wc, kan je niet verbergen dat je dat gegeten hebt :D .

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:20

Heb je topic vorig jaar helemaal niet gezien Jay! :oo

Paisano schreef:
Hoi allemaal!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Ik ben dol op 'mannen eten' (biefstuk, pizza etc), maar van groente kan ik ook zeker genieten. Witlof, spruitjes, spinazie... kom maar op! Mijn vriend ziet het helaas niet zo. Gelukkig staat hij er wel voor open om dingen te proberen (het liefst fijngestampt en haast onherkenbaar/-proefbaar :))). Witlof, spruitjes, het is me allemaal gelukt. Hij durft zelfs te zeggen dat het 'niet zo heel erg vies' is. :') Er staat me echter nog één grote uitdaging te wachten: asperges! Hij heeft ze één keer eerder gegeten en vond het toen zó vies, dat hij het daarna nooit meer gewild heeft. Na heel veel zeuren, krijg ik nu één poging om te bewijzen dat het toch echt wel heel erg lekker is. :D Mijn grote probleem: hoe doe ik dat?! Ik vind ze simpel misschien wel het allerlekkerst: met wat boter, ham en een eitje. Ik ben alleen bang dat mijn vriend ze dan na twee happen weg legt. Heeft iemand een lekker recept, waarmee het me wel gaat lukken ze vaker op tafel te zetten? :D

Afbeelding

Zo? :P Dit is met twee fijngesneden eitjes met peterselie, gesneden beenham (even opgewarmd in de pan bij de asperges) en honingmosterdaardappeltjes. :)


Persoonlijk heb ik veel liever de (veel minder gegeten) groene asperges dan de witte, die hebben véél meer smaak. Heb ze voor eind deze week ook meegenomen, lekker met struisvogelbiefstuk, een rodewijnsausje en geroosterde aardappeltjes. :9 Groene asperges blijven ook geweldig met lam en aardappelgratin, klassieke combinatie. Verder lekker in pasta's met een roomsausje, maar ik eet ze ook gerust bij curry's enzo. :')


Als je witte asperges wilt, heb je ook wel wat keuzes:

- Aspergesoep. Erg lekker met stukjes gerookte zalm erin. (weet niet of Sebas dat wel lust)
- Asperges in Parmaham rollen, beetje zout, peper en olijfolie erover en een minuutje of twaalf in de oven. Sausje (denk aan wat boter smelten met wat citroensap erdoor, een honingmosterdsausje of iets in die richting) erbij en eten maar
- Asperges koken en daarna even grillen, met daarbij een gepocheerd ei, uitgebakken bacon en een hollandaisesaus erover
- Frittata met asperges (even voorkoken), hamblokjes, kaas en verder wat andere groenten (uitje, tomaten, paprika, wat je wil) erdoor. Sowieso kun je letterlijk alles door een frittata mikken :9

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:00


Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:01

Ow en vorig jaar op Rollende keukens heb ik zelfs mijn zusje aan de asperges gekregen! Ze hadden daar asperges in een paneermeel jasje gefrituurd. Met een heerlijke citroenmayo erbij. Dat was ook smullen!

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:35

:9

Afbeelding