Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 11:59

Hoi allemaal!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Ik ben dol op 'mannen eten' (biefstuk, pizza etc), maar van groente kan ik ook zeker genieten. Witlof, spruitjes, spinazie... kom maar op! Mijn vriend ziet het helaas niet zo. Gelukkig staat hij er wel voor open om dingen te proberen (het liefst fijngestampt en haast onherkenbaar/-proefbaar :))). Witlof, spruitjes, het is me allemaal gelukt. Hij durft zelfs te zeggen dat het 'niet zo heel erg vies' is. :') Er staat me echter nog één grote uitdaging te wachten: asperges! Hij heeft ze één keer eerder gegeten en vond het toen zó vies, dat hij het daarna nooit meer gewild heeft. Na heel veel zeuren, krijg ik nu één poging om te bewijzen dat het toch echt wel heel erg lekker is. :D Mijn grote probleem: hoe doe ik dat?! Ik vind ze simpel misschien wel het allerlekkerst: met wat boter, ham en een eitje. Ik ben alleen bang dat mijn vriend ze dan na twee happen weg legt. Heeft iemand een lekker recept, waarmee het me wel gaat lukken ze vaker op tafel te zetten? :D

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:02

Als soep? Of met saus, ham, eitje

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:03

Ik maak wel eens pasta carbonara met witte asperges erin. Dus gewoon het basisrecept van de carbonara, en dan de gekookte asperges in stukjes erdoor roeren. Ook lekker met wat zeekraal erbij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:03

Hmm.. Ik vind asperges het lekkerst met een saus die wat meer smaak heeft (ben er ook niet dol op). Voor mij is dat meestal hollandaise saus :)) Het is ook lekker om ze te wokken met wat gemberolie, maar daar moet je echt van houden

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:06

Ik zou het al eerst inderdaad als soep proberen :j

Mocht je dat niet willen maak er dan in elk geval een lekkere saus bij, zo kan je vriend er naar zijn zin veel of weinig saus over doen en toch de asperges naar binnen werken :D

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:06

Ik lust ze ook enkel in de soep

_love12_
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-07-12
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:08

Wij eten ze altijd met aspergesaus ham en een eitje, vriend van m'n zus vond ze eerst ook super smerig maar zit nu als eerste aan tafel als ie hoort dat we asperges eten :P ohja en ik zou niet te dikke asperges nemen

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:10

Ik heb asperges tot vorig jaar ontzettend vies gevonden

Vorig jaar echter maakte mijn schoonvader ze klaar met een heerlijke aspergesaus (kan dat hollandiase saus zijn) met een gekookt eitje er door en met veel hamblokjes... toen vond ik het eigenlijk niet zo vies... Zo lang ik maar genoeg saus had om ze in te dippen :')
En ik kreeg kleine dunne asperges

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:11

Ahhh....ik was gèk op asperges, met kleine stukjes zalm (of anders ham), geprakt gekookt ei die heerlijke witte wijn saus uit zo'n pakje...maar die bestaat sinds vorig jaar niet meer _-:(

Nu vind ik er niets meer aan, die saus die maakte het echt :~
En ik ben eigenlijk helemaal geen sausjes-mens :P

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:12

Roerbakken en door de pasta doen. Of gewoon bakken en als bijgerecht serveren. Of begin met groene asperges misschien gaan die als smaak beter. Ik ben geen grote fan van witte maar eet ze wel mits ik ze zelf goed klaarmaak. Gebakken in een pan. Maar groene vind ik echt erg lekker.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:12

Hangt er ook een beetje vanaf wat hij er vies aan vindt. Ik ben bijv. ook minder groot fan van die echte grote, witte asperges - vind de textuur niet je-van-het :+ Van die kleine groene asperges vind ik veel lekkerder, en ook wat veelzijdiger; je kunt ze bijv. in een wokgerecht verwerken.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:15

Een zalmpakketje?

Zoals dit, maar dan met asperges. Ik heb zelf eens groene asperges gebruikt, dat kan prima met de pesto. Als je echte witte asperges gebruikt kun je de pesto beter vervangen door witte (bechamel, hollandaise, etc.) saus.
Zo heb ik mijn vriend aan zalm en (groene) asperges gekregen! :Y)
Laatst bijgewerkt door Roquen op 27-04-16 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:16

Op de pizza! :D Of in een groente soep smokkelen?

Man, asperges zijn zo lekker. Asperges soep mhmmmm maar dat vindt hij vast niet lekker :+

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:21

Verwerken in een hartige taart. En dan met ham of zalm erbij. En mijn man (Limburger nota bene) eet ook wel aspergesoep. :)

En anders eet hij ze maar niet, heb jij er lekker meer! :Y)

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:23

Witte asperges vind ik het lekkerst gekookt met ham en ei, bij mij juist zonder saus. Belangrijk is dat ze niet te lang gekookt zijn en goed schoongemaakt, zodat ze niet draderig zijn. Eventueel kan je een schepje suiker in het kookwater doen. Groene asperges zijn gegrild met een klein beetje sojasaus ook erg lekker.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:54

Ik maak er wel eens een sausje bij met mascarpone, recepten genoeg op internet.
En jij doet je best volgens mij, dus mag hij gewoon ook zijn best doen en wat meer proeven :j

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:04

De allereerste keer dat ze mij asperges hadden gevoerd was dat in een grote ovenschotel met aardappel, ham en ei. Superlekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:06

Aspergeeeeeeeeeees :9
Ik zou een soep maken! Eventueel hamblokjes erdoorheen zodat het niet alleen asperge is :D

Anoniem

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:10

Zondeeeee om iets met asperges te doen.
Gewoon gekookt met een eitje, wat lekkere ham, boter of een zakje aspergesaus. :9
Wanneer?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:10

Voor mij is asperge het lekkerste gewoon puur
Beetje boter en een gekookt eitje that's it
Maar toevallig nu een pan asperge soep op staan
En met een sausje (liefst asperge saus van knorr) is het ook lekker
Ik denk dat de soep
Of met een sausje makkelijker eet voor mensen die het niet lekker vinden

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:15

Wokken! Olijfolie met sjalotten verhitten en de sjalotten goed bakken, dan de asperges erbij in stukken gesneden, lekker grof- asperge in 4 bv, dan even op goed hoog vuur helemaal laten bakken em dan flinke scheut witte wijn, bekertje slagroom en 2 schepjes suiker erbij, alles doorroeren en een kwartiertje laten smoren.
Succes!

@ pmarena, misschien lust jij ze zo ook wel weer...
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 27-04-16 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Berichten: 8762
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:16

ik eet asperges op elke manier die je maar kan bedenken, maar puur vind ik ze ook het lekkerst.
Alleen vrees ik dat dat voor je vriend teveel van het goede gaat zijn. :D

Zou ze ook ergens bij doen, zodat je iets eet waar toevallig asperges in zitten. En niet dat je echt een asperge-gerecht eet. Pasta met roomsaus met aspergestukjes in ?

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:18

Het eerste wat ik denk is arme Sebastiaan. Ik sta aan jouw kant hoor :')

Succes met het vinden van een recept Jay!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Uitdaging: mijn vriend aan de asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:22

Zorg dat je ze heel goed schilt, dan zit je niet op van die nare taaie draden te kauwen.

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:23

Groene asperges omwikkelen met spek en bakken in de koekepan, echt super lekker! :9