Lekker koolydraat arm koken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sandros

Lekker koolydraat arm koken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 14:29

Met het Cambridge dieet ben ik 13 kilo afgevallen en ben nu in het stadium dat ik weer een beetje er bij mag gaan eten. Natuurlijk alles koolydraat arm en als het even kan wel lekker.

Zelf ben ik een grote fan van kip en rundergehakt.

Weten jullie nog lekker/makkelijke recepten?

Wat ik nu vaak maak is kip met tomaat en wat groente en dan wat italiaanse kruiden er door.
Of kippensoep. Of gehakt met tomaat enz.

Ben benieuwd of jullie nog tips/lekkere recepten hebben.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:34

Maaltijdsalade met kip!

Kip op de gril, dan in stukjes snijden en over de sla verdelen. Lekker met stukjes mango of avacado er overheen :-)

Sandros

Re: Lekker koolydraat arm koken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 14:42

Ik dacht altijd dat in advocado veel koolydraten zaten !! Maar werd net blij verrast dat dit juist helemaal niet uit. Die komt er zeker in het mandje bij te liggen +:)+

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:45

stiekem weet ik het niet, maar begrijp dat je het opgezocht hebt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:47

Er zijn echt zo ontzettend veel recepten voor te vinden!
De basis is vaak groenten en vlees, maar eieren kunnen natuurlijk ook.
Maar als je zoekt op south beach, montignac, atkins, oid dan vind je echt ontzettend veel...

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 14:57

Klopt Wendy. Ik ben alleen benieuwd wat jullie zelf maken koolydraat arm.
Vind vaak ook van die recepten dat je er of heel veel voor in huis moet hebben of
best tijd rovend is. Vandaar mijn topic.

Ievie, inderdaad dacht dat er veel in zat maar omdat jij het opgave heb ik het even op gezocht.
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... l/?id=1135

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:08

Ik kook eigenlijk al een jaar of 10 koolhydraatarm en ik maak dus echt van alles.
Salades kun je bijvoorbeeld enorm in varieren, met allerlei gekke ingredienten, kruiden, noten, soorten groenten.
Zelfde geldt voor roerbakken met diverse soorten vlees/vis. Altijd makkelijk.
Stoofschotels (hachee bijvoorbeeld) vind ik heerlijk, maar ik vermoed dat dit niet thuis hoort in de categorie waarnaar je op zoek bent.
Zelf soep maken van zelfgetrokken boullion, ook heerlijk :)

En tsja, ik heb dus een la vol met kruiden. Ik heb dus eigenlijk altijd wel veel in huis, want koolhydraatarm koken betekent eigenlijk ook afscheid nemen van pakjes, zakjes en potjes.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:13

Vlees zet behoorlijk aan... dus door dat al voor een groot deel (of helemaal) te schrappen zet je een goede stap :j

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:15

@ninx
Je kunt vlees niet schrappen bij kh-arm. Kh-arm eten betekend weinig aardappelen, brood, rijst, pasta enz.
Veel groenten en vlees. Je kunt er wel voor kiezen om mager vlees te pakken. Maar in principe heb je het vlees gewoon nodig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:18

arabella2000 schreef:
@ninx
Je kunt vlees niet schrappen bij kh-arm. Kh-arm eten betekend weinig aardappelen, brood, rijst, pasta enz.
Veel groenten en vlees. Je kunt er wel voor kiezen om mager vlees te pakken. Maar in principe heb je het vlees gewoon nodig.

:j
Zonder vlees wordt koolhydraatarm wel erg beperkt hoor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:43

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:46

Je kunt bij de AH mager en extra mager vlees halen. Ik maak hier vaak ovenschotels mee.
Ook maak ik KH arme pizza's en ''gewone'' kost, groenten en vlees. Aardappelen eet ik al jaren niet meer.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:24

Ik lees even mee! Ben nu bezig met het afbouwen van het Cambridge dieet en maak elke dag maar een mengsel van bijelkaar geraapte groenten en vlees in de pan... :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:39

arabella2000 schreef:
@ninx

Als geboren vegetariër ben ik het hier niet mee eens.
Vlees hadden we als mensen nodig toen er aan bijna alles tekort was. In het rijke westen is vlees niet nodig voor jezelf en je gezondheid - en doorgaans een fikse belasting voor je omgeving.
Je kunt als mens uitstekend leven op planten alleen: noten, zaden, groenten, fruit, granen waar je geen suikerpieken van krijgt (van tarwe, gemalen tussen ouderwetse molenstenen tot quinoa) superfoods inclusief lupine - er is genoeg, zelfs overvloed.
(Let wel op vitamine B12, de enige uitzondering in dit juist verhaal: met wat fatsoenlijke scharreleieren kom je een heel eind. )

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:46

Super knap dat je zoveel bent afgevallen! Ik heb ook het cambridge dieet gedaan dus weet hoeveel je je best hebt moeten doen! Ik lees mee voor lekkere recepten want er is bij mij toch meer aangekomen dan had gemoeten. Dat is hartstikke mijn eigen schuld want ik dacht ineens 'oh yes nu kan ik dat weer eten' maar dat kon eigenlijk niet hahaha. Dus ook succes gewenst met op gewicht blijven :)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:51

Janneke2 schreef:
arabella2000 schreef:
@ninx

Als geboren vegetariër ben ik het hier niet mee eens.
Vlees hadden we als mensen nodig toen er aan bijna alles tekort was. In het rijke westen is vlees niet nodig voor jezelf en je gezondheid - en doorgaans een fikse belasting voor je omgeving.
Je kunt als mens uitstekend leven op planten alleen: noten, zaden, groenten, fruit, granen waar je geen suikerpieken van krijgt (van tarwe, gemalen tussen ouderwetse molenstenen tot quinoa) superfoods inclusief lupine - er is genoeg, zelfs overvloed.
(Let wel op vitamine B12, de enige uitzondering in dit juist verhaal: met wat fatsoenlijke scharreleieren kom je een heel eind. )

Het probleem is dat je bij kh-arm op het begin alle granen weglaat, bepaalde (zetmeelrijke) groenten niet mag eten en je ook met bepaalde fruitsoorten uit moet kijken. Dit alles om je suikerspiegel zo laag mogelijk te houden. Ook als je uit een dieet zoals cambridge komt, is dit heel belangrijk. Anders zitten die kilo's er zo weer aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:06

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik wel koolhydraat arm eet, maar tot dit moment geen idee had van dit hele cambridge dieet.
En suikerpieken voorkomen lijkt me uitstekend, maar je suikerspiegel zo laag mogelijk houden, niet alle soorten fruit kunnen eten - dat klinkt me niets gezellig in de oren. ...

En ook met "gewoon" kh.arm kun je afvallen, zelfs zonder je best te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:18

arabella2000 schreef:
@ninx

Ik schrap zo goed als beiden.... en er blijven meer dan voldoende mogelijkheden over.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:22

Zoals?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:31

Janneke2 was mij al voor. Maar ik heb inhoudelijk heel wat info, nou ja... websites waar je echt veel kunt terugvinden.
Ik vind die Cambridge toestanden wat eng, je veranderd zoveel in je lichaam... terwijl je over een langere periode, wanneer je je leven echt omgooit met ondergaande 'eet-ideeen' een gezond gewicht kunt krijgen en houden.
Ieder het zijne uiteraard.... maar dat lijkt me veel heilzamer dan shakes.

http://www.amberalbarda.nl/recepten/

http://www.watmaakt.suzette.nu/recepten/

http://www.sproutedkitchen.com/recipes/

http://happyherbivore.com/recipes/#recipe-box

http://peasandthankyou.com/recipage/

http://www.mynewroots.org/site/

http://voedzo.nl/

http://www.lovemysalad.com/

http://kyradevreeze.nl/home/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:36

Nou, ;) gewoon: eet plant. Of je het nou groente noemt, fruit, noten en zaden, graan (maar let op suikerpieken) of dingen als quinoa en lupine - daar kun je eindeloos mee bakken, koken, salades, cake en pannekoeken maken en noem maar op. Variantie te over en koolhydraat arm.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:41

En wauw - wat een lijst met receptensites!!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:44

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:37

Oehhhhh, ik maakte vaak Indiase curry in mijn KHD arme tijd :9

Ik bakte kip, ui, voorgekookte sperziebonen met elkaar, bluste af met kokosmelk (goed opletten welke je pakt in de supermarkt). Dit op smaak brengen met kruiden die je lekker vindt (kerrie!) en even op hoog vuur laten pruttelen om in te dikken (let op dat het niet aanbrandt). Ik at het met partjes gekookt ei en komkommer.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 10:12

@KarinvdM, hmm heb nog met de zoekfunctie op koolhydraatarm gezocht.

@Quellian, klinkt heerlijk !!