Wat zijn de "must haves" in je keukenkastje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:04

Lielle schreef:
net zoiets als Jippie eigenlijk Bloos

Ik heb altijd vlees, aardappelproducten, groente, pizza's en brood in de vriezer (en het is maar een kleintje Bloos)
Verder pasta, rijst, blikken soep, heel veel kruiden, olie, pot/mix pastasaus, meestal ook wel ragout en knakworstjes in huis, spekreepjes, eieren, fruit in blik, uien, afbakbrood.

Ja hoor, je kunt onverwacht mee-eten, altijd *LOL* en dan krijg ik hapjes op tafel, een hoofdgerecht en een toetje.



Zo werkt het bij mij ongeveer ook.

Alleen ragout niet in een blikje, dat vind ik echt heel vies. Meestal maak ik 2x per jaar ragout en dat vries ik dan in, zodat ik er een paar keer mee kan doen! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:05

Lielle schreef:
gedroogde foelie is volgens mij een echt oosters kruid, dus door de curry en zo *LOL*

Klopt!!
Ik ga nog wel een shoppen bij de Chinese supermarkt die op de hoek van de straat zit. Echt een giga winkel met alleen maar oosterse producten.

Ze verkopen daar ook van die chinese boullion pakketen. Dat zijn hele leuke dozen met een stuk of 12 vakjes waar dan allemaal verschillende dingen in zitten. Het meeste is voor mij niet herkenbaar. Maar er zitten altijd gedroogde chrysantenkoppen in, paddestoelen, stukjes boomschors en van die opgerolde stukjes pitriet [daar lijkt het op]. Op de verpakking staat dan: ingeredients for chineese soup En verder van alles in chineese tekens. Ik denk dat ik me er toch nog maar een keer aan ga wagen. Weer wat aparte kruiden voor in het keukenkastje Lachen

En lielle, bedankt voor de foeli-recepten!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:38

foelie is toch het gedroogde velletje dat om een muskaat noot heen zit?

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 17:25

Wat ik altijd in huis heb (of wil hebben):
  • Kruiden
  • Uien
  • Knoflook
  • Mayonaise
  • Ketchup
  • Sojasaus
  • Olijfolie
  • Rijst
  • Macaronie
  • Boter
  • Creme Fraiche
  • Sambal
  • Sweet Chili Saus
  • Azijn
    en vast nog meer, maar weet het zo even niet Lachen

    Foelie is trouwens volgens VanDale: "specerij van de muskaatnoot" Ze zetten er alleen niet bij welk deel Scheve mond

  • Lielle

    Berichten: 66255
    Geregistreerd: 12-01-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:32

    http://voc-kenniscentrum.nl/prod-nootmuskaat.html

    Muskaatnoten en foelie, beiden een product van de nootmuskaatboom, waren al gewild in Europa in de Middeleeuwen. Zij dienden als smaakversterker en werden ingezet tegen waterzucht, diarree, huiduitslag en slechte adem. De nootmuskaatboom is een altijd groene boom. Er zijn mannelijke en vrouwelijke nootmuskaatbomen. De laatste brengt de vruchten voort. De muskaatnoot is de zaadkern van de vrucht van de nootmuskaatboom. De noot zelf wordt omgeven door de zaadrok, de scharlakenrode foelie. De naam foelie is afgeleid van folium (blad). De vruchten worden met lange stokken met haken uit de bomen getrokken en van de foelie ontdaan. Vervolgens worden zij gerookt en in de dop gedroogd. Na zes weken worden zij uit de dop geklopt en gesorteerd. Tenslotte worden zij gekalkt; dit proces is nodig om de noten tegen insecten te beschermen en het kiemvermogen te smoren. De foelie wordt, nadat hij van de noot verwijderd is, in de zon gedroogd, platgetrapt en gesorteerd.