Zelf caramel maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Zelf caramel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 22:55

Pff wat is dat moeilijk zeg! Heb het deze week al 2 keer geprobeerd en steeds werd het keihard en smaakte het niet lekker! Ik heb het fornuis echt op z'n laagst gezet en constant geroerd. Maar neehoor.. Heeft iemand tips? Clown

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:32

Probeer het eens au bain marie? Oftewel, het pannetje hangen in een andere pan waarin water zit en die dan op het vuur zetten. Heb je het recept? Haha!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:45

Roeren? Ik heb het heeeeeel simpel geleerd:
Friesche vlag gecondenseerde melk (bij de indische producten in de super) in een pan met kokend water leggen. Lekker een uur of 2 laten pruttelen (wel zorgen dat ie onder water blijft). Anderhalf uur voor een wat meer vloeibare caramel. Af laten koelen, blikkie open en smullen maar!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:27

Nou heb ik toch eens opgezocht wat die gecondenseerde melk is omdat caramel volgens mij van suiker gemaakt wordt.

"Gecondenseerde melk is melk die ingekookt is tot een derde van het oorspronkelijke volume. Daarna wordt de melk gehomogeniseerd, afgekoeld en gesteriliseerd. Gecondenseerde melk schift niet bij het koken en is daarom zeer geschikt voor de bereiding van saus of pudding."

Heb nog even verder gezocht, caramel wordt in princiepe gemaakt van suiker en water, dat langsaam verwarmen en totdat de suiker smelt en dan krijg je caramel. Maar, er is ook iets en dat heet Doce de Leite.

"Doce de Leite betekent letterlijk "zoet van melk" en het wordt gemaakt door gezoete gecondenseerde melk (dik en gelig) te mengen met suiker en dit urenlang te verwarmen, zodat een romige caramelachtige saus ontstaat."

Ik denk dat dat het gene is dat Jennygirl bedoelt.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 11:45

Ik deed het gewoon met suiker en een klontje boter.
Denk dat ik dat melk maar eens ga proberen.
Bedankt! Lachen

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:16

Ja, Dulce de leche (uit Peru/ Argentinie) dat is het wat ik maak. Smaakt wel heel erg als caramel. Ik heb gisteren weer een blikje gekocht. Aangezien de melk van friesche vlag al mierzoet is, hoeft er geen suiker meer toegevoegd te worden. Blikkie in kokend water en hoppa! Die kikker is ook van alles op de hoogte! THanks Wmijn!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:01

Bloos Laten we het erop houden dat google briljant is en kookboeken in de kast ook vaak uitkomst bieden Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:06

Jennygirl schreef:
Roeren? Ik heb het heeeeeel simpel geleerd:
Friesche vlag gecondenseerde melk (bij de indische producten in de super) in een pan met kokend water leggen. Lekker een uur of 2 laten pruttelen (wel zorgen dat ie onder water blijft). Anderhalf uur voor een wat meer vloeibare caramel. Af laten koelen, blikkie open en smullen maar!

ja, die ken ik ook! Super simpel en lekker! Je moet wel zorgen dat je gecondenseerde melk met suiker hebt, anders werkt het niet.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:07

gewoon suiker met water laten carmeliseren en dan kokende slagroom erbij Haha! erg lekker over roomijs

_Yiu_

Berichten: 12
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Bright Lights, Bikkel City

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:44

Offtopic tip: broodje pindakaas met gecondenseerde melk is superlekker! OK dan!