[Vega] Quinoa "risitto' recept (pittig)

Moderators: Nadia, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wmijn

[Vega] Quinoa "risitto' recept (pittig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 22:35

Toen Bart en ik tijdens een weekendje Antwerpen een Belgische supermarkt inliepen kwamen we Quinoa tegen. Dat is een soort graan dat ook wel 'Inca rijst' genoemd wordt. Wij kenden het niet en hebben het meegenomen. Doe eens avontuurlijk Knipoog Vanavond een recept erbij gezocht en dat was dus erg goed te eten:

Ingredienten
(voor 4 personen)
  • 1 grote ui
  • 2 tenen knoflook
  • 1 winterwortel
  • 3 stengels bleekselderij
  • 6 minimaiskolfjes
  • 4 tomaten (wij hadden lekker lam tomaten uit blik gepakt Knipoog maar vers is gok ik toch lekkerder)
  • 150 gr. zachte geitenkaas
  • 3 eetlepels olie
  • 2 eetlepels fijngehakte Italiaanse kruiden (die bleek ik niet meer in huis te hebben, met provenciaalse kruiden gaat het ook goed Knipoog)
  • 1 theelepel tabasco (zonder ook lekker. Ik had er iets anders doorheen wat niet echt scherp was, uiteindelijk Verward)
  • 250 gr. quinoa
  • 3,5 dl kruidenbouillon
  • 1 eetlepel fijn gehakte bascillicum

Voorbereidingen
Alles moet gesneden worden. Let op, de tomaten moet je eerst ontvellen (gaat makkelijk door een onder in zijn kontje een kruisje te zetten, vervolgens in heet water leggen, na een tijdje laten schrikken in koud water. Je pelt het velletje er dan zo af) en de zaadjes eruit halen. De geitenkaas moet je verkruimelen. Verse kruiden (wat wel zo lekker is) natuurlijk fijn hakken, zo ook de knoflook.
Dit zou zo'n 15 min moeten duren volgens het kookboek. De volgende stappen duren samen minuutje of 20.

Het echte koken

1. Verhit de olie in een braadpan.
  2. Fruit de ui en de knoflook even aan.
  3. Bak de wortel, bleekselderij en mais 2 min. mee
  4. Voeg de kruiden, tomaat en tabasco toe en bak 2 min.
  5. Voeg de Quinoa toe en verwarm 2 min.
  6. Voeg de bouillon toe en laat het 10 a 15 min. zachtjes garen.
  7. Breng op smaak met peper en zout
  8. Voeg de kaas en de bascillicum toe
  9. Eten maar! Vingers aflikken

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie