Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:08

Wij kregen het vroeger als kinderen als het ware met de paplepel ingegoten:

Bij het gehaktballen draaien, heerlijk een stukje gekruid rauw gehakt :9
Je had toen ook nog hele lekkere vlezige filet Americain (niet die sauzige rommel van nu) bijna op elke verjaardag naast de toastjes.
Met vakantie in de auto broodjes rauwe tartaar met peper, zout en uitjes: mjam!!
Lekker rosbief op brood, en sappige rood-roze gebakken biefstuk, varkenshaas en tartaar en dergelijke.

Ik heb het idee dat dat tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk is, en je ziet ook best wel gewaarschuwd worden voor het eten van rauw vlees.

Hoe ging / gaat dat er bij jullie aan toe? En zijn er nou eigenlijk daadwerkelijk wel eens mensen ziek van geworden, van normaal vlees dat gewoon netjes bewaard werd?

Ben wel nieuwsgierig in hoeverre het nu echt "gevaarlijk" is, of dat het toch een beetje overdreven is :)

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:11

Ik eet nog steeds gehakt bij het draaien. En de rest wel ik ook. Ik vind dat zoveel dingen overtrokken worden. Mensen zijn er vroeger oud mee geworden. Carpaccio eten mensen ook dat is ook rauw. Ik ga er lekker mee door.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:15

Jummmmm! Carpaccio, medium biefstuk, rosbief waar de jus uitloopt als je m snijdt of prikt :Y)
Nu even niet ivm zwanger, maar zeker wordt t nog gewaardeerd!

Anoniem

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:20

Rauw gehakt is hemels :D , verder eet ik vaak genoeg een half gebakken stuk vlees waar ik niet meer moeite voor wil doen en prima smaakt :')

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:25

Ja, Carpaccio, rauwe ham enzo... dat zie je nog wel zat :j

Met dat zwanger zijn ook, hebben jullie wel eens gehoord van problemen die daadwerkelijk zijn ontstaan doordat moeders per ongeluk toch rauw vlees gegeten had? De meeste mensen weten toch niet dat ze zwanger zijn vanaf dag 1 zeg maar, dus er zal best een aardig happie rauw vlees door zwangeren weg worden gehapt.....dan zou je daar toch ook wel zat nare verhalen over moeten horen als het echt ze gevaarlijk was :=


Hihi, rauw gehakt is idd. hemels, zo lekker gekruid en dan stukjes wegsmikkelen.... als je je gevoel volgt blijft er maar heel weinig over voor soepballetjes ofzo :P

Smerig idee eigenlijk, rauw vlees of überhaupt vlees.....maar het is zo lekker en zit er van jongs af aan zo in gestampt -O-

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:34

Rauwe spekjes, jammmie.. Ik denk dat dat toen ik zwanger was ik ook een biefstukje, broodje tartaar of iets anders rauws heb gesmikkeld, ik wist pas met 11weken dat ik zwanger was. Heb een hele leuke, grote gezonde vent van nu al weer 12. En vroeger deden ze dat toch ook?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:35

Ja hoor, geen moeite mee, osseworst is ook rauw, daar gaat er ook in.

Wel gehoord van bejaarden die last hadden na eten van rauw vlees, nog niet zo heel lang geleden. Besmette partij is uit de schappen gehaald geloof ik.

Dus nee, is geen broodje aap.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:37

Rauw vlees of rauwe melkproducten zijn de eerste weken van een zwangerschap niet gevaarlijk, omdat de vrucht dan nog zelf in voeding voorziet. Deze adviezen en waarschuwingen zijn zeer zeker gebaseerd op ervaringen, helaas komen aangeboren afwijkingen en zelfs miskramen nog steeds voor door voedingsmiddelen, genotsmiddelen of geneesmiddelen die de moeder heeft genuttigd. Ook diverse psychische en fysieke problemen op latere leeftijd vinden hier hun oorsprong.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:40

Ik eet op 1 a 2 keer in de week na alleen maar rauw vlees. Ik ben absoluut geen vleeseter en als ik vlees eet is het filet americain, osseworst of rosbief.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:03

Chubby: het zal vast wel ergens vandaan komen, dat betwijfel ik ook niet :j

Maar wat lopen er voor mensen rond met wat voor foutjes dan, doordat moeders rauw vlees binnen heeft gekregen...? En als het fout gaat, merkt moeder het dan zelf ook of gaat het alleen fout voor het vruchtje? En zou een niet-zwangere er dan ook wat van gemerkt hebben? :)

Ik zou niemand weten namelijk die door rauw vlees wat gekregen heeft, dus vraag me wel af hoe groot het risico nou eigenlijk is dat iemand er echt problemen van ondervindt...van zo'n lekker stukje rauw gehakt bijvoorbeeld :)

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:05

Ik ben ook wel van het rode vlees. En de vlezige filet american heb je nog wel. Die is inderdaad erg lekker!

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:07

Gehakt heb ik nooit rauw gegeten, mn moeder wel. Maar biefstuk en tartaar maar licht aangebakken heerlijk! Ook rosbief en carpaccio... Jum!

Blazee

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-06-08
Woonplaats: Smilde

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:15

Ja hoor, lekker! Alles wat hier boven genoemd staat eet ik zeker wel. Ik ben dan ook een grote vleeseter :))

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:19

Filet American at ik vroeger ZO graag maar omdat het nu niet meer lekker gemaakt wordt eet ik het bijna niet meer. Soms haal ik het wel eens bij de keurslager, een pak duurder maar ook een stuk lekkerder ! Meestal doe ik dat voor gelegenheden... maar zoals ik het vroeger vaker op mn brood kreeg gebeurd niet meer.

Carpaccio gaat er ook nog steeds met gemak in heerlijk! Ik heb er niet zo'n problemen mee maar het gebeurd idd heel vaak

Vroeger (en nu nog steeds) maakte mijn moeder altijd zelf runds en kip saté stokjes op indonesische wijze (niet als die smerige dingen die je bij de chinees krijgt :') ) en als ze die dan ging marineren rook het hele huis ZO lekker. Ik heb toen een keer een rauw stukje kipfilet gepakt omdat het zo geweldig lekker rook. Maar toen ze smaak eraf was en ik een homp kipfilet in mn mond had heb ik alles uitgespuugd :') sinds dien ben ik beetje van het rauwe vlees af :D

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:24

M_hartje_M schreef:
Vroeger (en nu nog steeds) maakte mijn moeder altijd zelf runds en kip saté stokjes op indonesische wijze (niet als die smerige dingen die je bij de chinees krijgt :') ) en als ze die dan ging marineren rook het hele huis ZO lekker. Ik heb toen een keer een rauw stukje kipfilet gepakt omdat het zo geweldig lekker rook. Maar toen ze smaak eraf was en ik een homp kipfilet in mn mond had heb ik alles uitgespuugd :') sinds dien ben ik beetje van het rauwe vlees af :D

Hahaha, dat lijkt me idd niet zo'n succes :=

Alles wat hier voorbij komt eet ik ook, vooral carpaccio, rosbief en rauwe ham :9

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:26

bij de gedachte van rauw gehackt eten ga ik al gubbelen :+ Heb er ook nognooit van gehoord, ken niemand die dat ooit heeft gedaan, ook lus ik geen osseworst.. Wel lust ik heeel erg graag filet american, een aardig rauwe biefstuk en carpaccio :)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:28

Ik eet super veel rauw maar helaas kunnen mijn darmen dat niet goed verwerken. :+

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:35

Oohhh heerlijk ik snoep altijd van de gehakt <3 mag nu niet meer door zwangerschap en wat vindt ik dat jammer zeg..
Rauwe tartaar om je vingers bij op te eten <3
Carpaccio, osseworst, rosbief, medium biefstukje... Ahwwww allemaal zooo lekker..

Ik eet dus eigenlijk vrijwel geen vlees omdat ik het dus gewoon echt niet lekker vindt..
Maar rauw vlees is zo onwijs lekker <3

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:37

In rauw vlees kan de toxoplasmose parasiet zitten (schrijf ik dat goed?) Wij kunnen daar vrij goed tegen. in duitsland wordt aan het begin van de zwangerschap gekeken of je resistentie hebt. Zo ja , hoef je niet heel voorzichtig te zijn. Zo,nee... Dan kun je beter rauw eten laten staan, idem met voorverpakte zalm en de vieze kattenbak (en nog een paar zaken) ik weet niet of je al zwangere nu in 1x meer last krijgt van de bacterie tijdens je zwangerschap, maar je baby waarschijnlijk dus wel, o.a. met abortusgevaar...

Ik ben trouwens fan van raw biefstuk, carpaccio en rosbief <3 maar heb het tijdens de zwangerschap laten staan.

marleen_88

Berichten: 14055
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:38

Gehakt moet idd geproefd worden voordat er balletjes van gemaakt worden.

Ook eet ik Filet Americain, carpaccio, osseworst, biefstuk en rosbief. Ik vind het echt heerlijk!

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:40

Ik zweer inderdaad ook bij rauw gekruid gehakt! Ik eet zo een pond weg als het aan mij ligt. :') Verder eet ik filet american, zo rauw mogelijke biefstuk, carpaccio, osseworst, rosbief en ga zo maar door! I love it.

xLies

Berichten: 4367
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: België

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:47

Rauw gehakt is het beste wat er is! Eet dat veel liever dan wanneer het gebakken is, echt zonde om het te bakken eigenlijk :)). En voor de rest ook rosbief en biefstuk etc. zo rauw mogelijk, :9

Heb wel een vriendin die eens een lintworm heeft gehad van rauw gehakt eten :+

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:52

Mijn moeder gruwelde juist van rauw (en rood) vlees, je wilt niet weten hoe wij de tartaartjes kregen en biefstuk begon ze niet eens aan :') Ik ben dat juist later gaan waarderen, maar heerlijk hoor :9

Anoniem

Re: Rauw vlees eten, wordt dat nou nog veel gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:57

Rauw gehakt eet ik niet, maar mijn biefstuk wordt altijd alleen aan 2 kanten even op de grill aangeduwd. Wat mij betreft mag het nog loeien op mijn bord :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:58

Krijgen hier geregeld een halve koe van een boer, en heb de vorige keer uit een goede rugspier "biltong" gemaakt, gedroogd vlees op zuidafrikaanse manier, is dus ook rauw. Mmmmm