Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:21

verschillende quiches is idd hele goede, bv loraine, een vego versie, een met blauwe schimmel kaas, en 1 met zalm oid. Lekker, kun je thuis klaar maken en dan of ff kort opwarmen, of gewoon koud eten.

Het is pasen, dus kip uit de oven, met eieren en salade. Is niet fancy, maar wel typisch iets voor pasen.

Ossobucko (dat spel ik dus altijd fout) maar dat kun je thuis klaarmaken, in grote pan, en dan daar weer op het vuur zetten om op te warmen. Is fancy, niet heel ingewikkeld, en kun je eten met rijst of brood. (en je hoeft niet perse lams schenkels te pakken, gewoon stuk runderlap werkt ook heel goed)

of dit recept: (heel populair bij ons op de studenten vereniging)
Citaat:
Gnocchi met citroenricotta
 hoofdgerecht
 bereiden 15 min
 4 personen

Bron Allerhande 7 2007
Keuken Italiaans
Type slank, hoofdgerecht, vegetarisch,Weekmenu, Snel
Kooktechniek bakken
Bevat Energie 405 kcal- Eiwit 18 g- Vet 18 g- Koolhydraten 41 g (per
eenpersoonsportie)
Ingrediënten
 2 eetlepels olijfolie
 2 courgettes, in kleine blokjes
 1 pak gnocchi di patate (koelverse aardappel-deegkussentjes, 500 g)
 1 citroen, schoongeboend
 1/2 zakje peterselie (a 30 g), fijngesneden
 1 zakje basilicum (15 g), fijngesneden
 250 g ricotta (kaas)
 50 g grano padano (kaas), grofgeraspt
1. Bereiden
Verhit de olijfolie in een braadpan. Bak de courgetteblokjes al omscheppend in 5-7 minuten goudbruin. Haal ze uit de
pan en breng ze op smaak met zout en (versgemalen) peper. Kook de gnocchi intussen gaar volgens de
aanwijzingen op de verpakking. Rasp een halve theelepel citroenschil. Snijd de citroen doormidden en pers een van
de helften uit. Roer de citroenrasp, het sap en de verse kruiden door de ricotta. Breng op smaak met zout en
(versgemalen) peper. Schep de courgetteblokjes en het ricottamengsel luchtig door de gnocchi. Bestrooi het gerecht
naar smaak met de geraspte kaas.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:58

Je zou ook iets van tapas kunnen doen ofzo.
Dan kun je thuis al een aantal dingen voorbereiden en de warme gerechtjes kun je terplekke op het gasfornuis en in het oventje klaarmaken.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:37

Oscar, dan kunnen we van de paasbrunch naadloos over hahaha! Maar daar had ik al aan zitten denken, doen we misschien de laatste avond.

Ik vind de moussaka ook wel lekker klinken zeg!!!

En kip hebben we de eerste avond al, maakt mijn moeder klaar.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:47

De pastadag heb ik ingevuld. Twee soorten pasta, de een met paddenstoelensaus, walnoot en spek, de ander met zalm en spinaziesaus. Kinderen lusten geen vis, vandaag twee opties.

Ik zit te denken aan iets leuks met asperges voor de pasen, jammer alleen dat mijn moeder geen eieren mag en de zalm valt ook af vanwege dat ik die gebruikt heb in het pastarecept. Ik ga nog eens even spitten.....

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:51

Beenham uit de oven dr bij. Is heel simpel, en makkelijk, en heel lekker, en kosten vallen ook nog mee. (en kan in iedere oven :P )

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:53

Oh beenham, das een goeie, bedankt! Errug lekker ook en inderdaad lekker simpel hup de oven in.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:09

Een lekkere gekruide kaasfondue.
(gewoon kant een klaar fondue, hierdoorheen Heinz Tomato frito, kerrie, hot curry, bieslook en wat jezelf lekker vind. Kastagne champignons heel fijn gehakt en ham heel fijn gehakt.)
Dan lekker dippen met brocoli, champions, ananas, brood, paprika, sellerie stengel, enz........

Errug makkelijk en lekker :j

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:18

Dan kun je beter zelf kaasfondue maken:
150g champignons in plakken snijden en kort koken in boullion, dan afgieten en boullion bewaren.
Rough maken van 40g boter en oef, ik geloof ook 40 g bloem, maar dat moet ik ff nazoeken. (standaard verhoudingen iig) Daar laaaaaangzaam de boullion bij doen met goed roeren.
Dan 75g kernhem en 150g gewone kaas (jong belegen, extra belegen, net wat je lekker vind) in blokjes en er handje voor handje door smelten.
75g ham in blokjes dr door en op smaak soepgroente toevoegen. Wat peper dr doorheen malen, tabasco en wochester saus (weet nooit hoe je dat spelt sorry) toevoegen, en een scheut witte wijn naar smaak.
Heel ff laten staan en goed door verwarmen, en je hebt een heerlijke kaasfondue, die écht lekkerder is dan de kant en klare! Oh je kan dr ook een beetje chilli poeder door doen als je dat lekker vind.
En dan idd brood paprika etc dr bij om dr in te kopen.
Hoeveelheden in dit recept is ongeveer voor 3 personen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:21

een roux ( ;) ) is idd op basis van gelijke verhoudingen bloem en boter.
Als je toch kant-en-klare kaasfondue wil eten, doe er iig een flinke scheut kirsch doorheen, dan smaakt het ook al een stuk beter.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:22

Ugh, nog een woord wat ik altijd fout spel, lol. Nouja, mn bedoeling kwam iig over :P

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:29

Geeft niks, ik snap wat je bedoelt! Oeh kaasfondue is wel heel erg lekker, kwam net op een receptensite het idee tegen van kleine schaaltjes met geitenkaasfondue. Dus iedereen zijn eigen schaaltje maar ik denk dat ik dat voor een andere keer bewaar.

Zit nu helemaal los te gaan op heerlijke recepten voor de paasbrunch. Straks sta ik alsnog de hele dag in de keuken hahahaha! Weet iemand hier toevallig hoe je een zalmterrine noemt die dan niet gevuld is met een massa maar met laagjes? Ik zit me rot te zoeken maar ik wil geen laagjes met bijvoorbeeld bladerdeeg maar echt laagjes en dan op laten stijven zodat ik kleine rechthoekjes ervan kan snijden.


Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:39


Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:39

Grrr, ik krijg spontaan trek in allemaal lekkere dingen, die ik van mezelf momenteel helemaal niet mag eten...

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:42

Oh dank, ik ga gelijk kijken!!! Airborn, ben je ook aan de lijn, ik ook hoor maar ik mag van mezelf helemaal los in het paasweekend!

Ik ga wat nieuwe dingen maken (van te voren :D ) die ik dan als ze lekker zijn, ook met het buffet op mijn verjaardag kan maken.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:52

Voor buffet heb ik nog wel wat leuke recepten (buffet voor vaders 60e verjaardag voor 25-30 gemaakt paar jaar terug)
En jep, combi van sporten en gezond eten. Vooral minder koolhydraten eigenlijk, dus bijna geen pasta enzo. Maar moet ook bezuinigen, dus ondertussen ook nog budget pogingen...

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 11:08

Ik probeer ook zo min mogelijk khd te eten, grappig! Ik had afgelopen jaar met mijn verjaardag 56 man over de vloer en ik had toen 14 afmelders :D :D Ik sta dus echt anderhalve dag in de keuken en ik maak mega hoeveelheden. Dat weet iedereen dus die komen ook echt om te eten. Ik vind het heerlijk om te doen en het is zo gezellig de dag zelf want dan mik ik alles gewoon op tafel en drank staat buiten dus ik kan ook heerlijk mijn verjaardag vieren! Ik sta wel open voor leuke recepten hoor!

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Diner voor 8 personen, van te voren klaar te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:11

ik had toen een hele gave en succesvolle salade, zal dat recept ff opzoeken. Zag er heel mooi uit en was echt heel lekker!