Testrecept februari - deel 3, het uittesten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Testrecept februari - deel 3, het uittesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:03

Het recept om uit te proberen is de courgettetaart geworden.

In dit topic kunnen de ervaringen mbt tot het uitproberen van het testrecept worden gemeld. Dit kan gedurende de hele maand maart. Maximaal 2 foto's per uittester van het resultaat.
Geef een eindoordeel/rapportcijfer op een schaal van 0-10, waarbij je één cijfer voor de uitvoering mag geven en één voor de smaak.

De testrecept-topics deel 1 en 2:
[VT] Testrecept februari: deel 1, recepten opgeven
[VT] Testrecept februari - de poll

Citaat:
Ricotta-courgettetaart met aardappelkorst

Ingrediënten voor 6 personen:
- 3 el boter of extra vergine olijfolie
- 1 grote aardappel, geschild
- zout en versgemalen zwarte peper
- 1 middelgrote courgette
- 15g vers gehakt basilicum
- 180g ricotta
- 1,8 dl (slag)room
- 1 ei, plus 1 eidooier

1. Verwarm de oven voor op 200C. Vet een taartvorm van 22,5 of 25 cm royaal in met 2 eetlepels boter of wat van de olijfolie. Rasp de aardappel; bestrooi met zout en peper. Meng en knijp overtollig water eruit. Druk het mengsel op de bodem van de vorm voor een dun korstje. Bak in 30 tot 40 minuten in de oven goudbruin en krokant. Haal uit de oven en zet weg. Zet de oven op 190C.
2. Verhit intussen de rest van de boter of olijfolie in een pan op matig tot hoog vuur. Voeg de courgette toe en roer enkele minuten. Voeg de basilicum toe en bak circa vijf minuten. Meng de ricotta, room en het ei; bestrooi met wat zout en peper en roer de courgette erdoor.
3. Doe het mengsel in de voorgebakken bodem. Bak tot hij gestold is maar in het midden nog iets beweegt (20 tot 30 minuten). Haal uit de oven en laat enkele minuten op een rooster afkoelen. Snijd in plakken en serveer warm of lauw.

Yonker

Re: Testrecept februari - deel 3, het uittesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:18

Hij staat bij mij op dit moment in de oven :)
Ben erg benieuwd hoe het smaak... het leek wel heel weinig maar daar verkijk ik me altijd op :')

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:24

Oke mijn mening...
Ik vond de hoeveelheid niet voor 6 personen, wij met 3 personen hebben ervan kunnen eten en 4 had ook nog gekund maar 6 niet :n Misschien klopte mij hoeveelheden niet ofzo want hij was bij mij ook maar erg dun :Y)

Cijfer uitvoering: 6,5 hij is wel makkelijk te maken ik vond het alleen niet fijn dat je eerst die aardappelkorst nog in de oven moest doen.
Cijfer smaak moeder: 7
Cijfer smaak vader: 7.5
Cijfer smaak ikzelf: 7
Het was wel lekker maar had niet het wauw effect wat ik wel een beetje had verwacht. Van mij had er ook wat meer basilicum in gemogen :)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:05

Of misschien iets om het wat pittiger te maken Yonker?
Ik hoop hem ook nog uit te kunnen proberen, maar ga eerst op vakantie :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:21

Hmmm ja om hem wat pittiger te maken had inderdaad wel gemogen. Misschien wat chilikruiden :j

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:32

Misschien ga ik 'm morgen wel even uitproberen!

Hij zal vast wel niet gezond zijn, als ik de hoeveelheid room zie :')

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:52

Ik heb 'm dit weekend zelf ook gemaakt.
Heb er wel wat extra smaakmakers aan toegevoegd, namelijk een blikje tomatenpuree en aan het eind wat parmezaanse kaas eroverheen gestrooid. Al met al vond ik hem toen best lekker :)
Qua uitvoering was hij redelijk snel te maken, al duurde het wat langer door de aardappelkorst. Op zich vond ik het leuk een ander soort korst voor de hartige taart te proberen, maar door het extra werk zou ik dit doordeweeks bijv. niet snel doen.
Wat betreft de smaak geef ik een 7.5 en mijn vriend een 8 :)

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:42

Ik heb aan de hand van dit recept ook iets soortgelijks in elkaar geflansd. Ik ben alleen, dus heb sowieso alle hoeveelheden aangepast en nog wat andere dingen toegevoegd of weggelaten. Vond het op zich wel lekker, maar inderdaad wel een beetje flauw.
Ik weet niet of het zin heeft om een cijfer voor de uitvoering te geven, want ik heb dus gewoon bladerdeeg gebruikt. Kwa smaak vind ik een 7. Ga het zeker nog eens vaker maken en verder aanpassen.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:34

Nieuw testrecept?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 07:45

Er mag zelf een testrecept geopend worden (zie BNB van vorige maand). De animo is al tijden dusdanig laag dat het team een beetje het gevoel heeft aan een dood paard te trekken.

Dus be my guest, je kunt op dezelfde voet verder gaan of zelf een nieuwe formule bedenken, alles mag.
So go for it... :9

Als er een nieuw topic staat, PB mij of Angela dan even, dan maken we er een sticky van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:53

En met die woorden, hier een slotje.