Wat moet je eten per dag?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Wat moet je eten per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 20:04

Hoi allemaal, ik heb een vraagje....

Hoeveel moet je per dag minimaal eten? Wat is bijv. een goed ontbijt? Mijn buik is vaak erg opgezwollen als ik iets heb gegeten, en dat is niet leuk
Dus nu wil ik gewoon niet meer eten dan ik nodig heb....maar ook niet minder natuurlijk Knipoog

Ik eet nu:
's ochtends een kop thee en meestal 1,5 broodje.
Dan om 10:20 uur een broodje of een Liga Fruitkick Haha! (op school dus)
Dan om 12:20 of 13:10 2 broodjes. (ook op school Knipoog)
En na school, meestal 16:00 uur, iets van een koekje, of een appel.
's Avonds gewoon avondeten, na het eten meestal niks meer.

Is dat genoeg of te veel? Ik fiets 8 km naar school, en ook weer 8 km terug, en ga meestal na school nog naar mijn verzorgpony.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Haha!


Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:21

Het lijkt me dat je aan de krappe kant zit met wat je eet, maar ik ben absoluut geen voedingsdeskundige! Zeker als je nog in de groei zit is het erg belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Volgens de regels zou je in ieder geval al 1 extra stuk fruit moeten eten.

Als ik jou was zou ik trouwens eens een bezoekje aan de huisartst brengen. Het lijkt me niet echt goed dat je buik zo opzwelt na het eten en misschien ben je wel ergens allergisch voor Verward En hij weet vast ook wel of het goed gaat met je eetpatroon Lachen Succes!

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:57

Lijkt mij niet echt ongezond of te weinig. Misschien wat fruitdrank af en toe ? Denk dat er meer zijn die regelmatig ongezond VEEL/vet eten.
Oh ja, wat Wmijn al zegt dat gevoel... wanneer je je daar zorgen over maakt inderdaad even een bezoekje aan de huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:24

Ik vind het ook wat weinig. En vergeet niet minimaal 2 stuks fruit te nemen... Maar ik zou voor je buik toch echt even langs de huisarts gaan.

Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 14:42

Bedankt voor jullie reacties! Ik eet trouwens per dag meestal 1 appel, en soms een banaan erbij.
Ik zal idd eens langs de huisarts gaan! Weten jullie trouwens nog een goed middeltje tegen verstopping? Daar heb ik ook vaak last van, en ik eet bijna nooit wit brood, dus zeggen meer bruin brood eten helpt niet Knipoog

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Haha!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:24

In ieder geval die banaan vervangen door een ander stuk fruit. Banaan bevat ook eigenlijk voornamelijk koolstoffen en niet zo veel vitamines. Verder kun je pruimen eten en van die gedroogde gedroogde abrikozen. Even laten wellen in een bakje water en er iedere dag een paar eten. Dit is een tip van mijn oma, als het niet werkt, niet bij mij zijn Knipoog
Verder nog ontbijtkoek eten, is ook goed voor de stoelgang. Verder heb je nog limonade, weet even niet welk merk, maar dacht die van rosevisee. In ieder geval is er ook eentje die ferro heet en deze staat er meestal naast in het schap. In de buurt van de suikervrije-producten (tenminste, bij mijn AH Knipoog ) Laatste tip die ik nog heb, even bij de zonnatura producten kijken, staat iets tussen dat ook goed is, een of ander zaad/vezels. Zag het toevallig vandaag staan.

En verder heb ik nooit ergens last van, hoor Schijnheilig

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

BloemBloem

Berichten: 16555
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:58

2 ons groenten en 2 x fruit dan hou je het een heel stuk langer uit!!!!!!!!!!!!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:44

het is heel moeilijk te beoordelen of je te veelof te weinig binnen krijgt met deze gegegevens. De aanbevolen hoeveelheden zijn bijv. terug te vinden op de site van het voedingscentrum ( www.voedingscentrum.nl ). Dit geeft een richtlijn weer en is dus geen standaard. Voor de opgeblazen buik (wat bedoel je er precies mee Verward ) kun je beter langs de huisarts gaan. Het heeft geen zin om oplossingen te bedenken als je niet weet wat de oorzaak is.

En om op die verstopping terug te komen. Denk naast voldoende vezel (er zijn verschillende vezelsoorten met verschillende functies!! ) ook aan voldoende vocht, meer vezels zonder je vocht inname te verhogen werkt alleen maar averrechts.

Wmijn wat bedoel je met banaan bevat koolstoffen Verward

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 07:52

hmmm, drukke dag gehad... koolhydraten ipv koolstoffen Lachen
En inderdaad, veel drinken is erg belangrijk.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:35

ik dacht al Haha! banaan en koolstoffen Verward

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:29

Ik heb even op voedingscentrum.nl gekeken:

Citaat:
Gezond eten

De basis van een gezond eetpatroon

Om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, is het niet alleen belangrijk wát er gegeten wordt, maar ook dat er genoeg wordt gegeten. Onderstaande lijst geeft een richtlijn voor de basisvoeding die aanbevolen wordt voor volwassenen, tieners en 65+-ers. Voor kinderen tot 12 jaar gelden aangepaste hoeveelheden.

Deze basisvoeding kan worden gebruikt als het fundament voor een gezonde voeding. Daarbij is uiteraard de nodige speelruimte. Wanneer er geen sprake is van overgewicht, is er niets op tegen om meer te eten.



tieners 12-20 jaar


Brood
5-8 sneetjes


Aardappelen (of rijst, pasta, peulvruchten)
4-6 stuks (150-250 gram)

Groente
3-4 groentelepels (150-200 gram)


Fruit
2 vruchten (200 gram)


Melk en melkproducten
2-3 glazen (300-450 gram)


Kaas
0,5-2 plakken (10-40 gram)


Vlees, vis, kip, ei, tahoe en tempé
100 gram rauw (75 gram gaar)


Vleeswaar
1-2 plakjes (15-30 gram)


Halvarine op brood
5 gram per sneetje brood


Margarine voor de bereiding
15 gram


Vocht
1,5 liter


Lachen

Het leven is een gebakje!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:17

handig he die srandaard lijstjes Knipoog

het lijkt vaak heel veel wat je moet eten, maar qua kcal is het juist erg laag Haha!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:18

vervelend is alleen wel dat er vaak wordt uitgegaan van plakjes, lepels en glazen

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:27

ja dat zijn VSE (verstrekkingseenheden).

Er is standaard keukengerei genomen en daar is de inhoud van gewogen.
1 groentelepel staat voor 50 gram, een schaaltje yoghurt 125 g etc etc. (ook afhankelijk van het product)
Alleen niemand heeft die standaard materialen in de keuken staan Scheve mond

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:35

ach, het geeft in ieder geval een indicatie Haha! Niet te zwaar aan tillen in ieder geval Knipoog

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:55

pffieuw..najah zoveel brood eet ik echt niet op n dag.Kmag t toch wel 3 broodjes vervangen voor een koek Haha!

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:01

[VT] Wat moet je eten per dag?
Wonder schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik eet trouwens per dag meestal 1 appel, en soms een banaan erbij.
Ik zal idd eens langs de huisarts gaan! Weten jullie trouwens nog een goed middeltje tegen verstopping? Daar heb ik ook vaak last van, en ik eet bijna nooit wit brood, dus zeggen meer bruin brood eten helpt niet Knipoog


Je kan eens wat vaker een sinaasappeltje eten of als je echt veel hinder heb eens een pakje stimulance van Nutricia drinken(Oeps maak reclame Haha! )Ik weet precies hoe je je voelt heb ook vaak last van een opgeblazen buik(logisch met een spastische darm Scheve mond )Ik zou als ik jou was wel even naar de HA gaan,het zou toch wel geruststellend zijn als je weet waar die opgeblazen buik van komt.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:10

Het drinken van stimulance producten kun je beter achterwege laten. Je spreekt pas over obstipatie zodra je consequent niet naar de WC kunt. Dat wil zeggen minder dan 3x per week ontlasting. Darmpassage langer dan 5 dagen. Abnormaal kleine hoeveelheid ontlasting (minder dan 5 gram). Gevoel van onvolledige darmlediging. Harde en keutelige ontlasting. Het kost moeite en is vooral pijnlijk.
Er zijn veel oorzaken van obstipatie, reken daarbij op meer dan 30.
En ja, Sjakie, dank je voor het lenen van info uit het heilige boek Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 6 bezoekers