Nou de titel spreekt voor zich denk ik. Ik heb een hoop etenswaren in de diepvries liggen, waarvan sommig spul er al misschien wel een jaar in ligt. En nou heb ik eigenlijk geen idee meer of het eetbaar is of niet.
Ik doe altijd net alsof je dingen in de vriezer jaren kunt bewaren Maar volgens mij is daar ook een soort uiterste houdbaarheidsdatum voor... Ijs gaat wel altijd snel op overigens
Nou ik kwam er dus achter dat ik een stuk zalm had liggen dat er al 2 jaar lag. Maar het zag er nog prima uit. Alleen of het eetbaar is? Daar kom je pas achter als je het eet lijkt me... en daar durf ik me niet zo goed aan te wagen...
suuzepuus
Geplaatst: 18-04-11 21:14
Ik bewaar het tot ik het nodig heb of tot ik de vriezer ontdooi. Er gaat eigenlijk nooit iets 'zomaar' weg!! Volgens mij zijn de meeste dingen echr jaren houdbaar in de vriezer
furious
Hier ligt het ook nog wel eens te lang in de vriezer. Smaakt altijd nog wel goed.
_Tara_
Maar ik snap niet, hoe kan iets dan gaan rotten ofzo in de vriezer? Dat gaat toch niet?
spul droogd uit in de diepvries volgens mij. Dus rotten gaat niet gebeuren. soms wordt brood kruimelig als het te lang ligt.
Peerke_
Geplaatst: 18-04-11 21:17
Diepgevroren vlees mag tot 4 maanden na productie datum worden verkocht, Maar of het daarna nog te eten is, en of dat verstandig is weet ik niet..
2 jaar is wel erg lang, ik zou die gok niet wagen
Oscar
Forumcoördinator
Geplaatst: 18-04-11 21:17
Het zal inderdaad niet gaan rotten, dus da's het probleem niet. Na verloop van tijd kan wel de smaak een stuk minder worden. Bijv. vettere soorten vlees (gehakt, braadworst etc.) worden ranzig. Het is dan niet bedorven, maar lekker is het ook niet meer.
Dus Iris: de enige oplossing om het zeker te weten....testen!
_Tara_
Geplaatst: 18-04-11 21:19
Ga ik vanaf morgen de datum erbij zetten wanneer ik iets invries Deed ik nooit. Maar ik vries dingen in zodat ik niks weg hoef te gooien. Niet zodat ik ze dan een jaar later alsnog weg kan gooien
Ja maar soms vergeet je gewoon dat je iets in de diepvries hebt liggen. Of je denkt savonds als je van je werk terug rijdt: nou ik heb nog wel wat in de vriezer, maar dat is nooit ontdooit in een half uurtje en ik heb zooooo'n honger...
suuzepuus
Geplaatst: 18-04-11 21:21
Dat doe ik tegenwoordig ook. Ik schrijf de maand en het jaartal op het zakje!
_Tara_
Geplaatst: 18-04-11 21:21
Iris82 schreef:
Ja maar soms vergeet je gewoon dat je iets in de diepvries hebt liggen. Of je denkt savonds als je van je werk terug rijdt: nou ik heb nog wel wat in de vriezer, maar dat is nooit ontdooit in een half uurtje en ik heb zooooo'n honger...
Volgens mijn moeder zijn de meeste dingen die je zelf invriest zo'n 3 maanden houdbaar. Zelf hou ik het eerlijk gezegd nooit bij, maar je proeft het wel echt als iets er lang in heeft gelegen.
Ik merk het altijd wel als het ontdooid is . Vorig jaar had ik nog BBQ vlees van een jaar oud gewoon opgegeten. Was niks mis mee. Bederven kan op zich niet, maar de smaak kan idd minder lekker zijn.
Brood wel een paar weken, vlees wat in de aanbieding is vriest mijn moeder ook altijd in en ligt er dan een paar weken. In ieder geval niet langer dan een maand.
Ik laat dingen gewoon maandenlang in de vriezer liggen . Geen probleem!
fjordjes
Geplaatst: 19-04-11 14:21
Mijne is ook min 18. Er lag zalm in die houdbaar was tot januari 2011, die heb ik 2 weken geleden opgegeten en smaakte nog prima en ik ben er nog steeds.
petitparis
Geplaatst: 19-04-11 14:26
afhankelijk van het invriezen en de temperatuur van je vriezer (-18 of -25°C) kan iets tussen enkele maanden tot een jaar goed zijn.
vlees en vis kan afhankelijk van hoe verpakt smaakt en vocht verliezen (vriesdrogen/verbranden) dit kan je zien. lichter verkleurde plekken (alsof het gaar) is en/of verlies in gewicht en meer ijskristallen in je zakje. Ik heb toch na 2-3 jaar een zak vis weggegooid (was toen ook al enkele weken over datum), maar dat zag je ook dat die niet goed meer was (verkleurd en sommig blokjes wogen de helft van anderen. Vriend heeft er nog eens van geproefd, maar structuur was heel korrelig en smakeloos. Kat was er wel blij mee
Zelfbereide dingen probeer ik max 3 maanden te bewaren, maar bv netelsoep kan soms wel 6-7 maanden in de vriezer blijven (omdat ik maar 1x/jaar maak en een 10-tal porties) Wild dat we met 10-15kg ineens aankopen blijft ook makkelijk6-9maanden in de vriezer vooraleer het laatste pakje er weer uitkomt.
Vlees ligt er vaak 2/3 weken, en brood korter. Dat is al snel weer op. Maar soms komt het voor dat ik vlees wel eens langer bewaar. 2 maanden ofzo Verder ijsjes, die zijn altijd snel op. En de snacks, friet etc liggen er vaak ook wel een maand in. Meer vriezen wij niet in eigenlijk.