Rijst, aardappels en pasta kosten niets. Groenten zijn ook prima betaalbaar. Kruiden of sauzen zijn ook goed te doen en dan kan je al een hoop lekker maken, eigenlijk alles zelfs Stukje vlees of vis af en toe erbij en je bent compleet. 't Is echt niet moeilijk om divers, maar wel goedkoop te koken.
Daarbij zijn er volgens mij al heel veel topics hierover
Stamppot zuurkool is ook niet zo'n heel dure en is ook weer anders dan andijvie.
En pasta met verse zelfgesneden groenten en wat gezeefde tomaten en een paar druppels tabasco (die is in aanschaf wel een keer prijzig, maar daar doe je heel erg lang mee, is dus echt een investering) heb je een heerlijke saus.
Begrijp ik dus goed dat je kant en klare lasagne koopt? Je kunt beter zelf lasagne maken en de deel die je niet opeet invriezen voor de volgend keer.
Macaroni met spinazie/hamblokjes of spekblokjes/kruidenkaas.
Je noemt: "Aardapelschijfjes, Brocolli en Slavinken. " Koop je dan aardappelschijfjes of aardappels die je zelf in schijfjes snijdt? De laatste is iig veel goedkoper.
Als je weet hoe je sausbasis kan maken (roux) kun je eindeloos variëren met de sausjes.
Botervlieg
Geplaatst: 03-01-11 01:26
Kijk eens? Hier kun je heel handig en simpel zelf zoeken.
gehakt, uien en knoflook bakken(kruiden met zout, peper en eventueel kerrie of provencaalse of italiaanse kruiden) . Aardappels koken en pureren. Het gehakt groentemengsel in een ovenschaal doen daaroverheen de aardappelpuree en dan in de oven zetten. Erg lekker.
Bienotje
Geplaatst: 03-01-11 10:30
Als je goedkoop wil, koop een spitskool en kijk eens wat je daar allemaal mee kunt maken. Gebruik als groente door spaghetti/ macaroni met tomatenpuree en evt. gehakt/ hamblokjes. Dan maak je voor bv. twee dagen en vallen de kosten per dag reuze mee. Evt. samen met kip en wokmie een éénpansgerecht van maken. Of als losse groente met kerriepoeder, naast gekookte aardappels en een hamburger.
Kies ook eens voor een blik ravioli, ook goed betaalbaar.
En vooral, maak voor meer dagen en vries porties in. Zo ook met andere stampotten
xYaartje
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-11 12:42
-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt
je hebt gelijk, haha, openingspost te slecht gelezen, sorry *duikt onder*
neres
Geplaatst: 04-01-11 18:45
Mijn ervaring is dat als je goedkoop wil eten je het beste alles zelf kan maken (niet kant en klaar kopen) en dan invriezen wat je over hebt. Het kost wel wat meer tijd maar uiteindelijk is het lekkerder, goedkoper en gezonder. Ook is het belangrijk om seizoens groente en fruit te kopen dit is altijd goedkoper.
Spinazie met een gekookt ei en aardappelpuree
Soep ook vaak goedkoop kun je invriezen en goed bewaren. Voorbeeld van mijn goedkoopste en echt heerlijke soep (lijkt op erwtensoep): 3 uien (60 ct) snijden en aanfruiten, 1 ltr water toevoegen, 1 boullionblokje (10 ct) toevoegen, 1 bakje ongebakken spekblokjes(€ 1,45) toevoegen, 1 pakje spliterwten (1,65) toevoegen, majoraan (kruiden) 4 eetlepels toevoegen 40 min laten koken, hierna 2 preien toevoegen en nog 10 min koken. ( €0,95),
Voor ongeveer 5 euro heb je een soep waar je ongeveer 6 keer van kan eten. Dus ongeveer 80 cent per maaltijd.
Ook eten wij weleens ipv een warme maaltijd een afbakbroodje met tonijn salade (zelf gemaakt) 1 blikje tonijn, een halve ui, mayo en zout en peper. Of zelf een ei koken, mayo erbij, peper en zout een half uitje en wat kruiden bijvoorbeeld peterselie of bieslook. Het broodje beleggen met tomaat en de salade 2 broodjes eten en je zit bommetje vol.
Aardappel schijfjes met ham/spek en kaas overbakken, of ipv kaas een ei erdoor heen klutsen.
Zelf een maaltijd salade knutselen kost ook weinig, als je ingrediënten pakt die je voor meerdere gerechten kunt gebruiken (bv gooi ik er altijd spekjes, paprika, komkommer, fete, olijven etc. in). Dan kun je met een glas/blik/pak meerdere dagen doen.
Bami en nasi zijn lekker, goedkoop en makkelijk zelf te maken Net als allerlei stamppotten. Pasta met spinazie, champignons en spekjes is ook erg lekker en niet duur
Pasticcio. Kun je ook bewaren in de koelkast of vriezer voor de volgende keer . Recept staat op m'n blog. Risotto is ook goedkoop als je 'm vegetarisch maakt.
Wat echt goedkoop is en supergezond, is Griekse linzensoep. En lekker! Linzen en een paar kleine aardappels in kleine stukjes koken met bouillonblokje en een laurierblad. Uitje fruiten en toevoegen. Blikje tomatenblokjes of gepelde tomaten toevoegen (met de tomatensaus). Paar tenen knoflook uitpersen boven de soep. Op smaak brengen met (verse) peterselie en peper. Even laten doorkoken en klaar. Wij eten er meestal brood uit de oven bij.
Ik probeer ook zo bewust mogelijk uit te geven. Ik ben groot fan van de AH Hamsterweken Ben je alleen? Probeer 1 keer in de week boodschappen te doen Wat je dan kunt doen, is grotere porties koken en deze in maaltijden invriezen.