broeder/ jan in de zak

Moderators: Nadia, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Caira

broeder/ jan in de zak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 08:54

Mijn oma maakte dat vroeger altijd! Wie heeft het recept voor me?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:07

uuuh.... GEEN IDEE! haha ik ken het niet eens joh!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:51

Wij aten dat vroeger ook weleens, ik zal thuis eens vragen of ze het recept hebben. wordt dan van de week als ik meer nieuws heb. ( Ben nu bij mijn vriend.) Dat was trouwens toch ook datgene wat je met stroop at, en waar je iets van moest bewaren en je meer kon maken?
Of ben ik nu ver uit de richting?
Anyway mijn mams weet vast wel meer Haha!

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:49

MiZzLoVe schreef:
waar je iets van moest bewaren en je meer kon maken?

Ik denk dat dat Herman is (soort cake).

Recept van broeder (voor 1 flinke eter):

200 gram meel (bloem, oid)
1 ei
3 kopjes melk

Alles goed klutsen en in de katoenen zak doen. Ongeveer 1 uur in water laten
koken. Pas op dat er geen "natte" plekken in de broeder blijven, want die
zijn vies.

Voor de saus:

30 gram boter
30 gram bloem
4 deciliter melk
1 eierdooier
100 gram stroop

Smelt de boter in een steelpan. Roer eerst de bloem en dan de melk beetje
bij beetje er door en blijf roeren tot de saus gebonden is. Laat alles
afkoelen en roer dan de eierdooier erdoor. Roer tenslotte de stroop goed
door de saus.

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:51

Nog een versie gevonden:

Kleffe Broeder

Ingrediƫnten:
500 gram bloem, 1 ei, 350 ml melk, snufje zout, zakje gedroogde gist ( of 15 gram verse gist ), 1 eetlepel suiker.

Ingrediƫnten voor de vulling:
250 gram rozijnen 250 gram bacon of katenspek of gerookte spekjes, in reepjes
Voor de doop:
Stroop of een mengsel van stroop en gesmolten boter

Bereidingswijze:
stads-versie:
Zet een schoteltje of een klein bord omgekeerd in de grote pan met water een kleinere pan die in de grote past ( maar door het schoteltje niet de bodem kan raken ) aan de binnenkant insmeren met een beetje boter of olie - deeg erin, deksel erop, in de grote pan kokend water 1 uur plus 1 kwartier laten koken omkeren boven een groot bord ( als je geen heftige randen aan de binnenkant van de pan hebt glijdt de broeder er zo uit)

Plattelands-versie:
Vouw een oude theedoek dubbel, stik dicht aan lange kant en 1 korte kant zodat je een langwerpige zak krijgt deeg erin, bovenkant met een touwtje dichtbinden in de pan met kokend water, deksel erop (bovenkant met touwtje eruit laten steken) drie kwartier zachtjes laten koken, zak omdraaien (zodat de bovenkant van net nu onder water is ), touwtje er weer uit laten steken, deksel erop nog een half uur laten sudderen boven een groot bord de zak binnenstebuiten keren zodat de broeder eruit glijdt paar minuten laten afkoelen en opdrogen in plakken snijden ( traditioneel zou je dat moeten doen met een draad, een stukje dunne pianosnaar of een stukje vislijn, met aan elk uiteinde een stokje gebonden, net als de echte kaasboer heeft, dat snijdt het makkelijkste en zonder kleven of scheuren ) serveer met een kom doop om in te dopen.

Opmerking:
Recept voor feestelijk eten bij arme mensen die geen oven hadden ( het is een kookdeeg ). In Amsterdam waren er in de 50er jaren twee versies : de echte Amsterdammers maakten het met twee pannen, de mensen met een Westfriese achtergrond deden het met 1 pan plus een katoenen zak. Als er Kleffe Broeder op tafel stond, hoorde je alleen gekauw en gesmak, je kan er geen ruzie bij hebben ( is dat waarom het Broeder heet ?) Het valt erg in de smaak bij kinderen ( en mannen met grote trek !) Het recept zou natuurlijk ook niet zo lang zijn blijven bestaan als het niet zo lekker was . Mijn buurvrouw maakt het nog elk weekend als haar zoons thuiskomen !

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 11:52

nanouk je bent een engel!

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:23

Nou hoop ik voor je dat het "goede" recepten zijn want ik heb ze zo van internet geplukt. Haha!
Vroeger at ik het ook wel eens bij de moeder van een vriendje en ik herinner me dat het erg lekker was. Tong uitsteken
Laat je weten hoe het smaakte?

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:10

Mag ik vragen wat ik me er bij voor moet stellen? is het een soort van brood, of complete maaltijd? Kan me er echt nix bij voorstellen namelijk Verward

Haha!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie