Wie gaat met KERST een HELE KALKOEN in de oven maken - hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Wie gaat met KERST een HELE KALKOEN in de oven maken - hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:58

Er zijn vast mensen die met kerst de traditie hebben om een hele kalkoen in de oven te doen.

Hier zijn we aan het twijfelen om kalkoen te maken met de kerst (nog nooit gedaan) maar ik ben heel benieuwd hoe jullie de kalkoen voorbereiden voordat ie in de oven gaat.

Als ie zou mislukken hebben we geen kerstmaaltijd dus goede voorbereidings-tips UIT EIGEN KEUKEN is fijn om te weten. :Y)
Eveneens ben ik benieuwd naar het recept van de vulling in de kalkoen.
Of wie kent mensen die een heel mooi recept hebben?

De recepten op internet zijn natuurlijk makkelijk op te zoeken maar ik ben vooral benieuwd naar een EIGEN (Amerikaans) recept.

Alle tips zijn welkom maar aub niet even wat plukken van internet want dat zijn we nu zelf ook aan het doen. ;)

Grapjasjes12

Re: Wie gaat met KERST een HELE KALKOEN in de oven maken - hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:23

Ik ga even mijn schoonmama mailen. Amerikaanse vrouw en een ster met kalkoen :D

Ik weet wel het een en ander:

De kalkoen voorbereiden kun je opzoeken op google, dat is niet zo moeilijk.
De kalkoen wordt gemaakt in een grote aluminium schaal. Over de kalkoen leg je aluminium folie. Het belangrijkste is om de kalkoen onder de folie te bedruipen, vrij frequent.

Verder hebben we de 'gravy' en de 'stuffing'.
Voor de gravy (wat dikker is dan onze jus, meer zoals ragout) bewaar je alle organen. Die sauteer je en blus je af met droge witte wijn. In een keukenmachine vermalen tot een pulp. Verder heb je runder fond nodig en meel. Hiermee maak je de gravy.
Voor de stuffing heb je drie verschillende broden nodig, maak zoveel als je kunt, want het is ook lekker voor erbij :) Verder kastanjes en cranberries. Snij een meergranen, volkoren en witbrood in dobbelsteentjes. Snij de kastanjes en cranberries in kleine stukjes en vul de kalkoen hiermee voordat de schat de oven in gaat :)
Serveer er aardappelpuree bij (nog beter is puree van zoete aardappelen) en de rest van de stuffing.

Als ik bericht krijg van m'n schoonmoeder zal ik er nog even op terug komen, want dit is het enige dat ik weet :')

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:13

Zal even onze stuffing opzoeken, geef je alleen wel 1 tip mee. Zorg dat het zakje met ingewanden er uit is :')
We zijn het 1 keer vergeten, hele keuken stonk er nog 4 dagen naar _O-

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:10

Goed topic, ik blijf dit even volgen :)

Al jaren heb ik het idee om met kerst een hele kalkoen op tafel te zetten, maar tot nog toe is het er nog niet van gekomen. Telkens was er weer wat anders dat net de voorkeur kreeg.
Ik heb weleens een complete kalkoen in de oven gegaard, maar nog nooit een gevulde kalkoen klaargemaakt. 'k Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat precies werkt. Ik heb me eens laten vertellen dat je een deel van de (vette) vulling ook onder de huid kunt doen. Die vulling (was op basis van gehakt) zou er dan voor zorgen dat de kalkoen minder snel uitdroogt. Hoe je nu precies die vulling onder de huid kunt doen zonder die hele kalkoen uit z'n fatsoen te trekken is mij nog steeds een raadsel :D

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 23:29

Goede tips Phormicola.
Ben ook benieuwd naar de tips van je amerikaanse schoonmoeder. :-)

Brittol, sommige mensen gebruiken de ingewanden als vulling om de smaak beter te maken/krijgen. ;-)

Oscar, als wij kip in de oven klaar maken, schuiven we altijd dunne schijfjes knoflook onder de huid van het kippetje. (een stuk of 8 dunne schijfjes is ongeveer 3 teentjes knoflook)
Dat maakt je kip echt super lekker en heb je het idee dat je in een sterrenrestaurant zit zodra je de luchten in je keuken ruikt!! :j
Via de kont kan je wel een beginnetje maken om onder het velletje/huid te komen en kan je zelfs wroeten richting de vleugeltjes (om daar ook een schijfje knoflook te steken)
Flink door wroeten, daar krijg je vanzelf een handigheidje in. ;)

Oscar schreef:
Goed topic, ik blijf dit even volgen :)

Ik heb me eens laten vertellen dat je een deel van de (vette) vulling ook onder de huid kunt doen.