En jawel, dit jaar vier ik 1e Kerstdag bij mij thuis met de familie van mijn vriend (incl. kinderen 15 man!). 2e Kerstdag komt mijn familie ook bij ons, dit zijn 6 mensen in totaal.
Nu had ik al wel ideeen om zoal te gaan maken. 15 mensen is best veel!
Hebben jullie ideeen voor recepten, lekker eten met kerst wat niet al teveel werk is? Wat gaan jullie maken? (je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn!)
wat wij ltijd doen is een hapjestafel stokbrood, kippepootjes, gehaktballetjes verschillende salade en wat je nog meer bedenkt en dan zelf pakken.
FuGeLiCu
Geplaatst: 06-10-10 11:08
Heerlijk! Straks weer kerst. Verheug me er nu ook al op Wij zijn beide kerstdagen weg (1e bij mijn ouders, 2e bij ouders van mijn vriend) maar vaak probeer ik kerstavond iets leuks/lekkers voor ons samen te maken. Wat, daar heb ik eigenlijk nog geen idee van...haal vaak ook inspiratie uit alle tijdschriften die er dan in de supermarkten liggen (Allerhande/MijnJumbo etc.) Maar ideeën zijn welkom natuurlijk!
Mizoan
Wij krijgen rond de 25 personen te eten 1ste kerstdag OMG hoe krijg ik dat in mijn huis maar wij hebben besloten het ons zelf makkelijk te maken, laat een catering komen en doen een buffet dit is onze laatste kerst in dit huis, dan heeft mijn vriend daar 13 jaar gewoon dus we willen de kerst wel speciaal maken
pressent
zozo dat is wel heel vroeg! komende maand houd ik me daar nog even niet mee bezig haha, eerst altijd sinterklaas en dan ga ik pas aan kerst denken.
JodieR
Geplaatst: 06-10-10 11:09
Als gewoon een lekkernij'tje zijn appelflapjes (15 min werk & 15 min ong in de oven) Of saucijzenbroodjes ook erg lekker
Ik zal je bekennen dat mijn vriend in Juli iedereen al heeft uitgenodigd en ook al bezig is met het plannen van O&N
chrisje_83
Geplaatst: 06-10-10 11:18
Jeetje wel vroeg zeg om daar nu al over na te denken Ben daar nog helemaal niet mee bezig.
Vorig jaar hadden we mijn ouders en een stel vrienden te eten. We hadden toen veel te veel
We begonnen met amsuses: Met rauwe ham, met kerstomaatje en (sh*t hoe heet die kaas nu weer), in elk geval uit het koelvak in een zakje En/of een blaadje sla met daarop een krabcocktail (met ketchup, mayo, slagroom en kruiden)
Daarna het voorgerecht: Rauwe ham met meloen of een Hollandse garnalencocktail
Als hoofdgerecht hadden we veel verschillende dingen - Haas uit de oven - Kalkoenrollade uit de oven - Witvis in bladerdeeg - Zalm in bladerdeeg [VT]Zalm in bladerdeeg - Stoofpeertjes (altijd lekker ) - Rode kool - Tutti Frutti - Gebakken aardappeltjes - Gebakken aardappeltjes (gebakken in gecarameliseerde suiker) - Gekookte aardappeltjes
Als toetje hebben we het simpel gehouden en een boomstam gehaald
Borrelhapjes: - verrassingen uit Rosmalen - gekruide gemengde noten
voorgerecht - schaal met kreeft in een paar varianten (eentje kant en klaar van de visboer, de andere ga ik zelf proberen) - schaal met meloen met ham in een paar varianten
spoom (heel simpel citroenijs met prosecco)
hoofdgerecht - gevulde kalkoenfricandeau met geconfijte citroensaus saus is eigen recept - gevulde aardappelen en aardappelgratin met kerstvormpjes uitgestoken (mss dat dat er maar 1 wordt) - haricots verts rolletjes, gegrillde groene asperges, roomzuurkool met appel
- waterkerssalade
- appel/cranberry compote (erg lekker, cranberry's en blokjes elstars tot moes koken met suiker, honing, kaneel, vanille-extract, bosvruchtensap en crema di balsamico)
Wij doen meestal dat iedereen wat lekkers maakt, maar het lijkt me ook wel wat om echt een diner te maken.. Een van de twee dagen gourmetten we ook altijd trouwens..
Letizia
Geplaatst: 06-10-10 12:22
Lielle schreef:
ik ben altijd vroeg voor kerst, maar ook weer niet zo vroeg Ik heb er dus nog helemaal niet over nagedacht, eerst nog vakantie en sinterklaas
Mijn idee Ik weet nog maar sinds een paar dagen dat ik vrij ben met kerst, dus laatstaan dat ik over de rest al heb nagedacht
chrisje_83
Geplaatst: 06-10-10 12:45
Lielle schreef:
je bedoelt denk ik mozarella
Haha, klopt ja Nu ik het lees denk ik "O, ja"!
Esgaroth
Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-10 12:58
imd schreef:
Wij doen meestal dat iedereen wat lekkers maakt, ..
Voorgerecht en toetje laat ik ook over aan de rest van de familie Maar ik ga het hoofdgerecht maken, dus ik vind dat het wel iets speciaals moet zijn. En dat ook nog voor 15 mensen
Wat je ook kunt doen is een typisch Engels kerstgerecht? Gevulde kalkoen met allerlei dingen eromheen... veeeeeeeeeel werk maar je hebt ook veeeeeeeeel eten! Is wel te vinden op internet.