Testrecept augustus: zoervleisj

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

Testrecept augustus: zoervleisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 15:39

-Testrecept augustus-
Naar aanleiding van een suggestie van JoSav :)

Limburgs Zuurvlees- Zoervleisj.

Ingrediënten voor 4 personen:
Bereidingstijd +/- 200 minuten.
  • 1 kg riblappen/runderlappen
  • 1 kg uien
  • 4 plakken ontbijtkoek
  • 2 laurierbladeren
  • 5 dl water
  • 2,5 dl azijn
  • 8 kruidnagels
  • 1 el bruine suiker
  • 100 gram boter
  • zout en peper

Bereiding:
Leg de in dobbelstenen gesneden stukken vlees in een marinade van azijn,water, kruidnagels en laurierbladeren. Laat het vlees ongeveer 12 uur marineren op een koele plaats. Haal dan het vlees uit de marinade en laat het uitlekken.
Zeef de marinade hierna. Snijd ondertussen de uien in ringen en bak deze ongeveer 10 minuten in de helft van de boter. Voeg na de helft van de baktijd de bruine suiker toe en roer het geheel goed om. Haal het ui-suikermengsel uit de pan, en bak in de overgebleven boter de stukken snel aan alle kanten aan.
Voeg zout en peper toe, en doe er zoveel gezeefde marinade bij, dat het vlees voor driekwart onderstaat.
Stoof het vlees op een laag pitje in ongeveer 2 tot 2,5 uur gaar.
Voeg na 1 uur het ui-suikermengsel en de laurierbladen toe.
Doe er, als het vlees gaar is, de verkruimelde ontbijtkoek doorheen.

Varieer met:
- in plaats van azijn, rode wijn gebruiken 3 dl water 3 dl rode wijn 2 dl azijn, maakt het een stuk zachter van smaak
- doe er flink wat appelstroop bij voordat het deksel erop gaat
- als je geen peperkoek in huis heb doe je er speculaasjes in of rond sinterklaastijd wat overgebleven kruidnootjes

Lekker voor erbij:
Eigengemaakte frites en appelmoes/ compote.

Compote
Ingrediënten voor 4 porties:
  • 1 kilo friszure appels
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 1 theelepel kaneel
  • 3 eetlepels citroensap
  • 100 gram rozijnen
  • 100 gram amandelschaafsel
  • naar smaak suiker toevoegen

Bereiding:
Snijd de appel in 8 parten en verwijder het klokhuis. Voeg vanillesuiker en suiker toe en meng het met de appels, strooi dan de rozijnen en het amandelschaafsel eroverheen en zet het geheel gedurende 15 minuten op een matig vuur.
Doe de appelcompote in een kom, laat de compote afkoelen tot kamertemperatuur en zet het tot gebruik in de koelkast.

Patat
Ingrediënten:

• Eén tot anderhalve kilo aardappels
  • zonnebloemolie (of frituurpan met vet)
  • zout

Bereiding:
Schil de aardappels en snij ze eerst in plakken van 1 cm dik en dan in staafjes van 1 cm dik,en leg ze in een pan met water en zout.
Laat ze goed uitlekken en drogen op een theedoek.
Verhit olie tot 160 graden en bak de patatjes in 3 tot 4 minuten voor en laat goed uitlekken.
Zet het vuur wat hoger op 180 graden en bak de patat af tot ze knapperig en goudbruin zijn, strooi er zout over.

Eetsmakelijk :D

Testkoks van deze maand:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jellie

Re: Testrecept augustus: zoervleisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:41

Ah dit ga ik een x in de vakantie maken :) Leuk recept +:)+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:59

In plaats van suiker gebruiken wij inderdaad altijd een aantal eetlepels (of meer naar smaak) Limburgse appelstroop. En pas op met azijn toevoegen want het moet natuurlijk niet té zuur.

Leuk dat je de suggestie gebruikt hebt, Tineke. :D
Nu hopen dat het in de smaak valt!

En als iemand de 'snelle versie' wil die ook erg lekker is, laat maar weten, dan zet ik die ook hier (dan hoef je niet de avond van te voren het vlees te marineren al is dat dus niet de officiële manier).

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:28

Oh doe mij die versie dan ook maar Josav. Eventeel vind ik t ook leuk om ze beiden te proberen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:54

Er moet wel bij vermeld worden dat het traditioneel is om het vlees 8 tot 24 uur te laten marineren. Deze traditie komt voort uit het feit dat het een 'armengerecht' is en er dus taaiere stukken paardenvlees gebruikt werden. Traditioneel is zuurvlees met paardenpoulet ipv runderpoulet, maar tegenwoordig maken de meesten het met rundvlees (ik ook; is veel makkelijker aan te komen). Is misschien ook wat bokt-vriendelijker? ;)

Snelle versie (zonder marinade).
Zelfde principe, maar:
500-1kg vlees in blokjes en 250-500gr. ui (grof gesneden).
Vlees aanbraden met boter en een klein scheutje olie, ui fruiten; vervolgens samenvoegen en afblussen met een deel azijn (2-4 kopjes naar gelang je van zuur of heel zuur houdt) en een deel water (2 kopjes).
Ik zie dat hierboven de verhouding precies andersom is, maar dat heeft vooral te maken met het marineren (het vlees is dan al aardig zuur namelijk).
Je kunt het vocht gewoon even proeven: het mag aardig zuur zijn maar wel nog goed in te nemen, zeg maar. (Ik doe dit altijd op gevoel namelijk!)

Toevoegen:
2-6 kruidnagels (hangt van je smaak af en hoeveel je maakt; ik gebruik er meestal voor vier personen totaal 4)
2-3 laurierbladeren

Dit 2 à 3 uur laten stoven (tot het vlees zacht is, maar voordat het echt draderig wordt want dan lost het vlees helemaal op in de saus)
Laurierbladeren en kruidnagels eruit vissen.
Voeg naar wens ook wat peper en zout toe.
Vervolgens de saus verder op smaak brengen met appelstroop.
3-4 (of meer, naar smaak; verhouding moet uiteindelijk zoetzuur worden) eetlepels Limburgse appelstroop (bij voorkeur 1 zonder glucosefructosestroop omdat appel (of appel/peer) stroop met pectine ipv suiker lekkerder smaakt.
Je kunt later alsnog meer stroop toevoegen, want de ontbijtkoek bindt de saus niet alleen, maar maakt het ook wat zoeter. Wacht dus even af met meer stroop toevoegen.

4 plakken ontbijtkoek (meer als je een dikkere saus wilt) om te binden. Dit even een 10-15 minuten laten pruttelen op laag vuur, dan omroeren en verder laten oplossen. De saus goed in de gaten houden naarmate hij helemaal indikt want hij brandt dan makkelijk aan. Eventueel nog wat azijn of stroop toevoegen voor de juiste zoet-zuur verhouding.

Traditioneel wordt het zoals hierboven staat beschreven gegeten met zelfgemaakte (vlaamse) frites en appelmoes/compote. Zo eten wij het ook altijd.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:58

Lekkerrrrr! Het is dat ik net gegeten heb, maar ik krijg er trek van. Ga het zeker uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:12

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa DIT is een mooie streek-klassieker! +:)+
Ik doe mee!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:28

deze wil ik ook wel gaan proberen :j

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:44

met appelstroop is inderdaad lekkerder

nog een tip: steek de kruidnagels in de laurierblaadjes.
Dan kun je ze sneller eruit vissen, want het is erg moeilijk om de kruidnagel te vinden

nog een edit ;) : Het is ook zeer lekker bij wortel stamppot (wortele stamp)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:09

Je kan de kruidnagels ook in zo'n rvs houdertje voor thee doen, heb je ze er ook zo uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:15

Of even aan een draadje rijgen waarvan je het uiteinde aan het oor van je stoofpan knoopt :j

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:54

Oh, count me in as well (hoewel ik dit recept, ook als westerling pur sang inmiddels wel kan dromen) :9

Ik voeg trouwens ook liever appelstroop toe ipv suiker en ik gebruik graag een deel zoete uien en een deel gewone uien, wordt het net iets zoeter van. Ook erg lekker met bruchetta's met geitenkaas erbij (om er maar een mix en match zooitje van te maken :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:04

Eigenlijk te laat, maar ik heb 'm voor zaterdag op de planning staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:48

Is er niet van gekomen. Balen want ik vind dit echt een hartstikke leuk recept :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:47

Ik zou het net maken maar was vergeten dat je moest marineren. Eind van de week dan maar. Nu gewoon hachee :Y)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:22

Komt er voor September nog een testrecept of is er niet genoeg animo meer? Laatste tijd gaan de testrecepten nogal moeizaam naar mijn idee... jammer!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 08:41

Paula schreef:
Komt er voor September nog een testrecept of is er niet genoeg animo meer? Laatste tijd gaan de testrecepten nogal moeizaam naar mijn idee... jammer!

Hier heb ik het met de andere moderators ook al over gehad; de laatste paar keren is er inderdaad weinig animo; wat erg jammer is.
Mijn voorstel is dan ook voor nu om het testrecept (tijdelijk) op te heffen. Mocht er in de toekomst weer animo voor zijn dan kunnen we het altijd weer opstarten. En misschien zijn er nog mensen die leuke ideeën hebben die als vervanging kunnen dienen?

Djuukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:50

Misschien komt het ook doordat de recepten nogal in een soort van haast worden uitgekozen omdat het iedere keer in de 2de keer van de maand er pas wordt op gezet..

Ik vind dit heel jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:43

2e van de maand? de 2e van de volgende maand inmiddels.........

de recepten zijn ook niet echt leuk, ze zijn of kneiteringewikkeld met kruiden en ingrediënten waar ik nog nooit van gehoord heb (terwijl ik toch wel veel/vaak kook!) of ze zijn juist zo simpel of redelijk alledaags (zoals ook dit recept) dat ik ook niet meer meedoe. Al vind ik het wel erg jammer want ik gebruik regelmatig Bokt om leuke recepten te vinden :)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:00

Djuukiej schreef:
Misschien komt het ook doordat de recepten nogal in een soort van haast worden uitgekozen omdat het iedere keer in de 2de keer van de maand er pas wordt op gezet..

Ik vind dit heel jammer.

Het is inderdaad door omstandigheden een aantal keren gebeurd dat het recept later startte, dit had meerdere oorzaken. Onder andere doordat omdat ik graag recepten zoek die uitdagend/ gewild zijn. Ze worden dus niet in haast opgezocht; daarnaast zijn er regelmatig oproepen geplaatst aan gebruikers om recepten aan te dragen; de respons hierop is helaas nihil.

Ffortuna schreef:
2e van de maand? de 2e van de volgende maand inmiddels.........

de recepten zijn ook niet echt leuk, ze zijn of kneiteringewikkeld met kruiden en ingrediënten waar ik nog nooit van gehoord heb (terwijl ik toch wel veel/vaak kook!) of ze zijn juist zo simpel of redelijk alledaags (zoals ook dit recept) dat ik ook niet meer meedoe. Al vind ik het wel erg jammer want ik gebruik regelmatig Bokt om leuke recepten te vinden :)

Inmiddels is het inderdaad alweer later; dit had meerdere oorzaken; ik heb achter de schermen besproken wat te doen met het testrecept, aangezien het voor mijn gevoel niet meer loopt, ondanks dat ik de laatste paar keren echt in overleg heb geprobeerd een uitdagend recept te plaatsen.

Knetteringewikkeld, superalledaags... Het is erg moeilijk om iets te vinden waar we allemaal tevreden over zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:24

Dat begrijk ik hoor Fnanne :j daar wil ik ook geen commentaar op leveren, het lijkt me moeilijk zat. Maar het is al een tijdje zo dat het voor mij persoonlijk gewoon te lastige of te makkelijke recepten zijn, en dat is lastig. Bijvoorbeeld de 'mexicaanse lasagne' met tortillachips en andijvie met creme fraiche erin, dat was nou verrassend. :+ (En lekker.)

Is het geen optie om eerst weer eens recepten te verzamelen (niet zelf, maar voor en door de Bokkers), want de receptendatabase in VT is al een tijdje niet meer aangepast geloof ik? En dan daarna weer te beginnen met testrecepten? Dan heb je weer wat voorraad.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:54

Dat is een goed idee :)
Maar dan vraag ik om input van iedereen; en dat bleef erg magertjes de afgelopen tijd.
Op zich zie ik het wel zitten; eerst weer één en ander verzamelen en dan de boel weer opstarten.

Alle suggesties zijn welkom :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:09

Ik ga thuis gelijk beginnen recepten te verzamelen :)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:32

Ik vond het kokosijs van een tijdje terug anders ook een doorslaand succes hoor, met name voor de lachspieren dan ;( :+

Ik zal eens kijken of ik nog ergens leuke of verrassende recepten heb. Kookboeken zat, maar ik gebruik ze weinig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:36