Een goed recept voor een lekkere curry gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Een goed recept voor een lekkere curry gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 22:04

Vraag me niet waarom; ik wil curry! Een echte, lekkere curry.
Je hebt ze in vele varianten; voor bijna allemaal sta ik open.
Het liefst een recept dat doenbaar is voor niet-zo-getalenteerde-wannabe-koks :=

Wishlist: vegetarisch, tips over of het met rund, lam, of kip gemaakt moet worden zijn welkom (varken is geen optie). Maak je verder niet druk over het vervangende aspect; ik ben goed bekend met de vervangers en bedenk er wel iets bij :)

Champignons zijn een no-go-area.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:09

Thaise curry:

- pot Thaise curry (merk Thai oa bij AH, ik kies altijd de groene)
- pakje kokos melk
- zak wokgroenten AH
- pakje tofu (pittig gekruide blokjes) of kip
- limoen(sap)
- verse koriander
- rijst (basmati of pandan)

Rijst koken. Kip aanbakken in wok, groenten erbij minuutje of 2-3 roerbakken. 1 of 2 eetlepels curry erbij (afhankelijk van je smaak, pittig of minder pittig) en naar smaak 3/4 tot hele pakje kokosmelk toevoegen. Nog een minuut of 5 laten pruttelen. Voor serveren beetje vers limoensap er over en verse koriander.

Supersnel klaar en errug lekker! :9

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:52

Het geheim voor een lekkere curry: een potje Pataks currypasta! :9
Is te krijgen bij de meeste supermarkten.

Is supersimpel en erg lekker, gewoon met de currypasta, uitje, kip (of iets vega) en tomaten. Rijst erbij en je bent klaar.
Wat je moet doen staat allemaal op het potje.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:53

Mmm, die vind ik dan persoonlijk helemaal niet lekker... Smaken verschillen, dat is duidelijk! :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:55

Ik heb die van Thai nog nooit geprobeerd eerlijk gezegd...misschien toch eens doen, straks is die nog veel lekkerder :D

Pataks is trouwens Indiaas...dus toch wezenlijk iets anders denk ik?

Ir111

Re: Een goed recept voor een lekkere curry gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:02

Ja, ik denk dat de curry gewoon echt anders is. :j Ik vind die van pataks wat anders van structuur en smaak.

Welke smaak van Pataks gebruik jij? En combineer je die ook met kokosmelk? Ik heb een paar potjes geprobeerd en die moest je zonder kokosmelk eten. Dat vond ik niet top.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:14

curry's :9

vega curry's (btw, het lijkt veel werk, maar het meeste werk is het afmeten van de ruiden, verder is het echt heel simpel :j )

aardappel erwten curry voor 4 personen

750 gram aardappel geschild
2 tl bruin mosterdzaad
2 el ghee of olie
2 uien , gesnipperd
2 teentjes knof, geperst
2 tl geraspte gember
1 tl kurkumapoeder
peper en zout
1/2 tl chilipoeder
1 tl komijnpoeder
1 tl garam massala
1,25 dl water
2/3 kop bevroren of verse erwten
2 el fijngehakte munt

snijd de aardappels in blokjes , verhit de mosterdzaadjes in een droge pan tot ze open ploppen ,
voeg de ghee, uien, knoflooken gember toe en bak tot de ui zacht is
voeg kuruma, zout, peper, chilli, komijn, garam massala, en aardappels toe
roer tot de aardappels geheel bedekt zijn , voeg water toe en laat 15 tot 20 minuten afgedekt sudderen tot de aardappels net gaar zijn,
voeg de erwten toe en roer, laat het nog eens 3 tot 5 minuten afgedekt sudderen tot de aardappels goed gaar zijn en het vocht grotendeels is opgenomen
roer er dan de munt doorheen en serveer

Kikkererwtencurry voor 4 personen

2 uien (in dunne ringen)
4 teentjes knoflook(geperst)
1 el ghee of olie
1 tl chilipoeder
1 tl zout
1 tl kurkumapoeder
1 tl paprikapoeder
1 el komijnpoeder
1 el korianderpoeder
2 blikken (a 430 gram) kikkererwten (uitgelekt)
1 blik tomatenblokjes (425 gram)
1 tl garam massala

verhit de ghee of olie in een pan en voeg de ui en knof toe, bakken tot de uien zacht zijn

voeg de chili, zout, paprika, kurkuma, komijn en koriander toe en verhit het al roerend 7 minuten

roer de kikkererwten en de niet uitgeekte tomaten erdoor, laat afgedekt 20 minuten op een laag vuur sudderen , roer af en toe.

roer de garam massala erdoor en laat afgedekt 10 minuten sudderen

eiercurry 4 tot 6 personen

8 eieren
1 el ghee of olie
2 uien, gesnipperd
2 teentjes knoflook, geperst
1 el gerapste gember
3 tl korianderpoeder
1 tl kurkumapoeder
1/2 tl chilipoeder
3tl komijnpoeder
1/2 tl zout
2 tl tomatenpuree
1 bli(425 gram) tomaten(uitgelekt)
1,25 dl water
2 tl garam massala

kook de eieren hard, pel ze en snijd ze in vieren .
verhit de ghee/olie en voeg de ui, knof en gember toe, bak tot de uien zacht zijn .
voeg koriander, kurkum, chili, komijn, zout, toe en roer de uit tot deze bedekt is .
roer de tomatenpuree , tomaten en het water erdoor, laat zonder deksel 10 a 15 minuten sudderentot de saus ingedikt is en roer er dan voorzichtig de eieren en de garam massala door ,.

al deze gerechten zijn lekker met chapati's of naanbrood

ook is het erg lekker om er tabbouleh bij te serveren

ik kan trouwens nog uren doorgaan, ben gek op curry's , heb ook nog wel recepten met lamsvlees/gehakt, koe , vis etc etc

ook recepten voor naan en chapati's ,
helemaal zelf maken is eventjes iets werk(valt met de curry's wel mee trouwens, is vooral even de kruiden bij elkaar zoeken en afmeten, verder is het echt zo gebeurt .
maar geloof me , niets is zo lekker als zelf maken :~

heb een paar weken terug voor 30 man moeten koken in het poppodium, ik heb toen ook deze gerechten gemaakt, met zelfgemaakte chapati's, tabbouleh en een vleesgerecht en iedereen heeft heerlijk gegeten, kreeg echt bakken vol complimenten , (moest er gewoon van blozen :o )

btw, indien je interesse hebt in recepten voor de chapati's, naan, curry's met vis of wat dna ook, ook bijgerechten die er goed bij gaan, roep maar...ik ben van de partij als ik mensen mag bekeren tot het zelf curry's brouwen ;) en heb nog genoeg recepten op voorraad )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:17

als ik de eerdere posters nog een tip mag geven :D geen potjes gebruiken ;)

complete kookgek hier...valt het op O:)

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:26

Kijk, dat zijn de curry recepten Sonja! Heerlijk klinkt het, hier zijn ze uitgeprint en ga ze binnenkort eens testen :Y)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:49

Dit zijn echt de soort recepten waarnaar ik kwijlde... heb er echt zin in om mn de kikkererwtencurry uit te proberen! kun je de kruiden gewoon in de supermarkt vinden, of is het beter om meteen maar naar de toko of juist de natuurvoedingswinkel te gaan?

Ik ben ook wel erg geinteresseerd in het recept van naanbrood. Chapati's heb ik zelfs nog nooit van gehoord maar als ik zie met watvoor lekkers je allemaal strooit hier denk ik dat ik daar zeker ook interesse in heb!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:06

Hier ook iemand die zit te watertanden. Zeker ook omdat de recepten vegetarisch zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:16

hmm, denk ook dat ik nog eens langs het kruidenwinkeltje moet.
De ontdekking van kurkumapoeder ipv de kant-en-klaar gemengde currymadras, was al een openbaring, maar idd er zijn nog andere varianten voor curry
ik ga denk ik toch ook de kikkererwten proberen, wil al alng iets met kikekrerwten maken, bij deze beslist :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:34

Sonja_vR schreef:
als ik de eerdere posters nog een tip mag geven :D geen potjes gebruiken ;)

complete kookgek hier...valt het op O:)

Daar ben ik veel te lui voor. ;)

een complete niet-kookgek hier... valt het op O:)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:37

*krijgt een beetje testrecept van de maand-ideeen*

Zijn er ook dingen eventueel vervangbaar mocht het kruid in kwestie niet te verkrijgen zijn?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:08

ik heb alle kruiden bij de appie vandaan, jumbo kun je ook heel uitgebreid slagen :j
en mocht je sommige dingen niet kunnen vinden en een oil&vinager in de buurt hebben of een vergelijkbare kookgekkenwinkel, daar hebben ze ook geweldig leuke dingen :D

ik zal even een worddocumentje fabrieken met recepten die ik zelf regelmatig gebruik en het plaatsen :j

edit: het enige wat ik niet direct heb gevonden is trouwens bruin mosterdzaad, die heb ik vervangen door gewoon geel mosterdzaad

en nog een edit :P : de kikkererwtencurry rocked, ik vind het naast falafel de meest geniale manier van kikkererwten klaarmaken

en edit nummer drie :roll: : mocht er ergens een a ofzo missen, solly -O- ik heb last van een stervende laptop en moet even op de belasting wachten voor een nieuwe :=
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 14-07-10 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:20

Oil & Vinager winkels zijn echt heel gevaarlijk voor mij :)) ik word daar heel hebberig van haha.

Die kikkererwtencurry ga ik als eerst eens testen denk ik!

delerium, testrecept curry is een goed plan :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:22

ik kan wel een ultiem curry diner samen stellen voor testrecept hoor...niet te moelijk , maar errug lekker

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:26

Sonja_vR schreef:
ik kan wel een ultiem curry diner samen stellen voor testrecept hoor...niet te moelijk , maar errug lekker

Ik zeg gewoon doen :9

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:10

Ir111 schreef:
Ja, ik denk dat de curry gewoon echt anders is. :j Ik vind die van pataks wat anders van structuur en smaak.

Welke smaak van Pataks gebruik jij? En combineer je die ook met kokosmelk? Ik heb een paar potjes geprobeerd en die moest je zonder kokosmelk eten. Dat vond ik niet top.

Toch nog ff over potjes :D (ben er normaal ook niet zo van, maar soms gaat tijdwinst even voor de ultieme smaak): ik houd niet zo van kokos, dus liever zonder...Hebben ze in India kokosnoten? Volgens mij niet ;)
Ik gebruik trouwens de 'mild curry', die vind ik heftig genoeg (en houd best van pittig!)

Ga de vega recepten zeker printen en een keer proberen, klinkt goed voor als er in het weekend een keer eters komen oid :9

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 00:02

je hebt verschillende oorsprongen kwa curry's,
indische, thaise etc curry's, in het ene land gebruiken ze wel cocosnoot , in het andere totaal niet, maar daar komt het verschil in wel of niet gebruiken vandaan , india heeft geloof ik vrijwel geen cocos in de gerechten, indonesie volgens mij weer wel(pin me er niet iop vast btw := kan ook thailand zijn :P waar de cocos weer wel in zit zeg maar...maar een vriendin van, haar vader en moeder komen van indonesie en die gebruiken wel cocos in hun gerechten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:15

Volgens mij heeft Thailand wel kokos. Ik heb via zo'n AH receptenkaartje een recept voor Thaise kikkererwtensoep en daar gaat currypasta en kokosmelk door.
Overigens wel erg lekker. Maak het eens in de zoveel tijd en het is een complete maaltijd die lekker snel klaar is. Wel handig als je na je werk nog even moet koken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:05

even gezocht, india niet, indonesie en thailand wel ...
en dan zullen ze vast in nog heel wat landen curry's maken , dus je kan er alle kanten mee op, voor ieder wat wils :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:41

@Sonja_vR: ik ben ook wel benieuwd naar een recept van curry met vis!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:40

ik hoop vanavond en hoop recepten te plaatsen en anders uiterlijk dit weekend :j

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:51

Die van Sonja_vR klinken erg goed :))

Thaise kipcurry met groentenoedels
Ingrediënten
400 g kipfilet
1 ui
3 tenen knoflook
4 eetlepels zonnebloemolie
1 eetlepel rode currypasta (potje a 225 g)
1 blik kokosmelk (400 ml)
1 zak mihoen (250 g)
400 g Thaise roerbakmix
1 blikje bamboescheuten (227 g)
1 schaaltje verse koriander (15 g)

Materialen
wok
hapjespan

Bereiden
Kip in stukjes snijden. Ui en knoflook pellen en grof snijden. Helft olie in wok verhitten en hierin kip 5 min. roerbakken. Ui en knoflook toevoegen en 2 min. meebakken. Currypasta en kokosmelk toevoegen en ca. 10 min. zachtjes laten koken. Ondertussen mihoen bereiden volgens aanwijzingen op verpakking. Koud afspoelen. Rest olie in hapjespan verhitten en hierin roerbakmix en uitgelekte bamboescheuten 5 min. roerbakken. Mihoen toevoegen en goed doorwarmen. Zout en peper naar smaak toevoegen. Ondertussen koriander grof snijden en helft door kipcurry mengen. Groentenoedels over 4 diepe borden of grote kommen verdelen. Kipcurry erop scheppen en bestrooien met rest koriander.