Gestoofde rabarber met vanille yoghurt
Recept is goed voor 4 personen (ikzelf ben het hier niet echt mee eens, de hoeveelheid is hier goed voor 6 tot 8 mensen, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je ervan pakt
)• 750g rabarber, puntjes eraf gesnede, en in stukje gehakt.
In tegenstelling tot normale recepten met rabarber, hoef je hier niet de schil eraf te halen. Omdat je het stooft, wordt die gewoon ook zacht.
• Het sap en de schil van 1 grote sinaasappel.
Ook hierbij hebben wij geen echte sinaasappel gepakt, omdat we die niet hadden. Wij hadden gewoon sinaasappel uit een pak gepakt, en dan gegokt hoeveel het moest zijn. Wij doen overigens ook geen schil erin, het is maar net wat je lekker vindt!
• 100 gram basterdsuiken, met nog een lepel extra.
• 2 stukken gember, fijn gesneden
Dit doe ik er zelf ook niet in, ik houd niet van gember.
• 2 eetlepels water
Voor de yoghurt:
• 1 vanille stokje, over de lengte doorgesneden
• 1 x 250ml bakje met naturel yoghurt
Ook voor de yoghurt geldt, het is maar net wat je lekker vindt. Je kan ook vanille vla pakken, of gewonen naturel yoghurt, of voorgemaakte vanille yoghurt, wat je zelf wilt!
Stop de gesneden rabarber in een medium-sized soeppan, met het sap en de schil van de sinaasappel, 100 gram basterdsuiker, 2 eetlepels water, en de gember. Breng het geheel aan de kook, en zet dan het vuur laag. Laat dit geheel ongeveer 5 minuutjes garen, tot de rabarber zacht is, en gekookt. Maar het moet wel nog steeds zijn vorm behouden! Ikzelf heb op tv gezien dat Jamie op de rabarber purkte, en als je er dan op duwde, en hij viel dán uit elkaar, dan was hij goed. Dus dat houd ik zelf altijd aan.
In de tussentijd kan je de zaadjes van de vanille stokjes in de yoghurt mengen, samen met de extra lepel suiker.
Serveer de rabarber warm, met bovenop een schep vanille yoghurt.
Bonne apetit!