Testrecept februari: Guiso gallego met knoflookbrood.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

Testrecept februari: Guiso gallego met knoflookbrood.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 10:12

Uit de Spaanse keuken: Guiso gallego met knoflookbrood als bijgerecht.
Als toetje: Helado de coco (cocosijs)

Ingrediënten voor 6 personen
  • 600 gr. hacheevlees/riblappen
  • 800 gr. aardappelen
  • 100 gr. doperwten
  • 150-200 gr. chorizo (geen plakjes)
  • 2 wortels
  • 1 liter kippenbouillon
  • 400 ml. tomate frito
  • 1 witte kool
  • 500 gr. witte bonen
  • 4 tenen knoflook
  • 3 uien,
  • 5 kruidnagels
  • 5 laurierblaadjes
    [*komijn, nootmuskaat, paprikapoeder
  • 2 eetlepels bloem
  • 4 eetlepels lauw water

Voorbereiding
Zorg dat de kippenbouillon klaar is. Meng de bloem en het water in een kommetje los. Snijd de geschilde aardappelen in partjes, snijd en was de kool, hak de uien, wortels en knoflook fijn. Ontvel de chorizo en snijd in fijne plakjes.

Bereidingswijze
Bak het vlees, knoflook en de uien in een grote diepe pan in flink wat olijfolie en wat zout op hoog vuur ong. 5-8 minuutjes. Voeg nu de kippenbouillon, tomate frito, laurier, kruidnagels, komijn, nootmuskaat en paprikapoeder naar smaak toe. Breng het aan de kook en roer het bloemmengsel erdoor heen. Zet het vuur laag zodat het nog net pruttelt en laat het 1,5 - 2 uur staan, af en toe wat doorroeren. Voeg de aardappelen en chorizo toe en kook ze ongeveer 15 minuutjes mee (gewoon ouderwets prikken met een vork). Voeg 5-8 minuten na de aardappels de witte kool toe. Controleer of alles gaar is (met name het vlees), zo niet, zet het vuur dan nog ietsje hoger en laat het nog even doorpruttelen. Voeg op het laatst de doperwten en witte bonen toe, goed roeren, zet het vuur uit en laat het nog zo'n 5 minuten staan.

Knoflookbrood.
Ingrediënten
  • 1 grote baguette/ciabatta
  • 2 teentjes knoflook, gehakt/geperst
  • 2 el olijfolie
  • 2 el gehakte verse peterselie
  • 2 el vers gehakte tijm of 2 tl gedroogde
  • 2 el vers gehakte marjolein of 2 tl gedroogde
  • 1/2 tl paprika poeder
  • 2 el geraspte Parmezaanse kaas (optioneel)

Bereiding
Verhit de oven voor op 180 C. Meng knoflook en olie in een schaaltje. In een ander schaaltje de kruiden mengen met de kaas, goed mengen.
Het brood insnijden, ongeveer 10 dikke plakken, niet helemaal insnijden. De snijkanten van het brood besmeren met knoflook olie, bestrooien met het kruiden mengsel. Het brood in aluminiumfolie wikkelen en afbakken in de oven, 10-15 minuten. Onmiddellijk serveren.
Om in te vriezen
Maar in plaats van het brood te wikkelen in aluminium folie, in plastic wikkelen en invriezen. Om te bereiden, uit plastic folie halen en in aluminium folie afbakken in een voorverwarmde oven op 180 C, 25-30 minuten.

Helado de coco (cocosijs)
Ingrediënten voor 4 personen
  • 4 eidooiers
  • 200 gr. suiker
  • 1 el maicena
  • 1 el cocos extract
  • 500 gr. geraspte cocos
  • 200 gr. vloeibare slagroom
  • 3 eiwitten

Bereidingswijze
Maak de slagroom met de suiker en de geraspte cocos warm op een matig vuur. Los de maizena op in een beetje koude melk en voeg het toe aan de slagroom die aan het koken is. Kook nog 1 min. en voeg dan de licht geklopte eidooiers toe. Haal van het vuur af en roer het heel goed door. Doe de pan nu weer op het vuur en haal het van het vuur af voordat het gaat koken.

Laat het afkoelen, voeg de cocos extract toe. Nu de eiwitten stijf kloppen. Dit door het mengsel roeren. Nu in de vriezer doen tot het hard is geworden.

Eetsmakelijk :D
Testkoks van deze maand:
Afbeelding - Gwen, Annick75 en VvG - hoofdgerecht 8- - brood 7,5 - toetje 2
Afbeelding - Sonja - 8,5
Afbeelding - Sizzy - 7,5
Afbeelding - Oscar - 7
Afbeelding - Kaka - 8
Afbeelding - phormicola
Afbeelding - Kieffer - 5
Afbeelding - Grobegni - 7,5
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gwen

Re: Testrecept februari: Guiso gallego met knoflookbrood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:29

Zet mij er maar op als testkokkie :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:38

Klinkt als een heerlijk winterrecept, schrijf mij maar weer op! Zal ik deze keer d'r aan proberen te denken er ook een foto van te maken (hoewel bij dergelijke stoofpotjes wel te voorspellen valt hoe het eruit gaat zien, namelijk: niet :D )
Ik kan alleen meteen al zeggen dat ik het toetje niet ga doen, ik heb echt de pest aan cocos... Ik ga even broeden op een vervangend ingrediënt daarvoor zodat ik in ieder geval deze ijssoort kan proberen te maken :P

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:55

Wij zijn allebei gek op cocos, dat scheelt :)) . Alleen, waar haal je dat extract vandaan? De toko ofzo? Volgens mij hebben we die niet in ons durrup := .

Oeps, ik had wel foto's genomen bij het vorige recept, die staan nog ergens op de camera :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:08

Cocosextract staat bij de bakprodukten in de supermarkt, bij die Baukje-zooi zeg maar. Daar staat rumextract, koffieextract, en daar staat meestal ook gewoon wel cocosextract bij.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:14

Zet mij ook maar op de lijst :j

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:56

Bij onze Jumbo hebben ze iig vanille- en rumextract en nog eentje meer, laat ons bidden dat die ene het juiste smaakje is :+ . En anders probeer ik het bij de Appie.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:23

De toko moet het ook wel hebben Gwen en anders kijk ik wel even hier bij de Super de Boer en/of de C1000 bij jullie of die het hebben. Wil ook wel helpen met testen trouwens hoor :D Voor mij alleen is het een bietje veul en mijn vriesdiep is wat klein voor het ijs :P .

Denk trouwens dat als je geen cocosextract kunt vinden, het met rumextract ook erg lekker is hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:02

Maar dan moet je d'r ook geraspte rummetjes doordoen ipv cocos... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:06

Zou je dat ijs trouwens niet af en toe om moeten slaan trouwens, tijdens het bevriezen? Anders krijg je er toch kristallen in?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:27

Dat vroeg ik me ook al af. Bedacht me ook eindelijk dat wij maar 2 diepvriesladen hebben, die uiteraard tjokvol zitten 8-) . Mijn grote vriezer in de kelder is kapot. Heb nu even tijd om naar een reparateur de zoeken, laat ik dat maar eens doen :)* .

Annick, het is volgens mij de bedoeling om het recept precies na te maken, anders kunnen ze de resultaten niet vergelijken. Maar je moet iid wel even helpen het te maken en vooral op te eten :)) .

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:07

Nope, het ijs hoeft niet tussendoor omgeschept te worden. Je hebt eigenlijk twee soorten roomijs, ijs dat gedraaid wordt en ijs dat stilstaand gevroren wordt. Kom je op menukaarten nog wel eens tegen onder de Franse benaming 'Parfait'. Het wordt wel harder dan gedraaid ijs en leent zich doorgaans niet zo om te scheppen.

In de horeca maakten wij het meestal of in losse vormpjes, zodat het gestort kom worden, of in cakeblikken bekleed met huishoudfolie. Dan kun je het blok storten en aan plakken snijden.

@Gwen, lijkt me handig om het dan een keer op dinsdag of in het weekend te testen, want dat ijs heeft wel een paar uurtjes nodig om op te vriezen. En dan kunnen we de hele dag lekker aanklooien met koken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:16

Ah, er valt weer wat te eten en de gezusters hamster zijn ook alweer gesignaleerd ;) :))

Ik wil ook graag meedoen met het testrecept, in elk geval het hoofdgerecht en het bijgerecht. Kokos lust ik niet, dus dat sla ik maar over (of misschien wordt er nog wel een leuk alternatief bedacht) :)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:56

Oscar schreef:
Ah, er valt weer wat te eten en de gezusters hamster zijn ook alweer gesignaleerd ;) :))
Ja, als je moet revalideren moet je goed eten om op kracht te blijven O:) .

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:07

Gwen schreef:
Oscar schreef:
Ja, als je moet revalideren moet je goed eten om op kracht te blijven O:) .

Ja en als je zusje een hand heeft die niet mee wil werken, dan is een stel min of meer gezonde handen erbij natuurlijk altijd welkom :D

Alternatief voor de cocos...rum en kaneel, rum en ananas (verse ananas even blancheren ivm enzymen die eiwit afbreken en dan een hele rare smaak gaan geven), rum en banaan.....

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:52

Ik maak deze Spaanse stoofschotel regelmatig, maar 1,5 a 2 uur sudderen vind ik echt te kort, ik houd liever 3 uur aan. Pas dan valt het vlees uit elkaar (en ja, mijn vlees komt bij een kwaliteitsslager vandaan).

Zet mij ook maar op de lijst, het kokosijs ken ik nog niet. Leuk om eens te proberen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:29

zet mij maar neer als testkokkie :D

Ik kan alleen het brood niet doen, aangezien ik momenteel geen oven heb.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:54

Ik heb de stoofschotel ook gemaakt en die was best lekker :)
De hoeveelheden die in het testrecept staan zijn voor 6 personen. Wij zijn met z'n tweetjes (flinke eters) dus ik had de ingredienten door de helft gedeeld. Gelukkig nog wat extra vlees gestoofd want anders vind ik de hoeveelheid vlees te weinig in verhouding tot de rest. Voor iedereen die het testrecept nog gaat maken zou ik het advies willen geven om wat meer vlees toe te voegen :)
Net zoals Kaka heb ik het vlees ook wat langer laten sudderen, 2,5 tot 3 uur.
De kruidnagels en laurier vond ik iets overheersend, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niet zo gecharmeerd ben van die smaak.

Over het knoflokbrood valt weinig te schrijven, dat is...... knoflookbrood :j :)) Altijd lekker, maar weinig vernieuwend.

Cijfer: 7 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:11

De openingspost is bijgewerkt :)

Alle tips en opmerkingen die hier gegeven worden, nemen we mee in een documentje. Het is leuk om te lezen hoe er een 'discussie' rondom een gerecht kan ontstaan :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:25

Iemand foto's? Ik ben wel benieuwd hoe dit gerecht eruit (hoort te) ziet/zien.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:57

Ik ga hem waarschijnlijk donderdag maken :Y) zal dan ook proberen niet te vergeten om foto's te maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:59

Weet niet of Oscar al foto's had gemaakt? :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:59

Uhhh, nee :n
Oscar heeft het zoals gebruikelijk weer smakelijk opgegeten, maar geen foto's gemaakt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:26

:))

Nouja, er waren er nog meer met het plan geloof ik, dus misschien dat een van de anderen een foto maakt.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:48

Ik zal proberen er aan te denken mijn digi mee te nemen naar Gwen als we aan de kokkerel gaan, maar we moeten nog een dag prikken.