[VT] [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.
Deel 2:
[VT] Taarten Decoreren II
Deel 3:
[VT] Taarten Decoreren III
Dé site voor alle Bokkerbakkers : http://www.deleukstetaarten.nl
Een nog een paar handige links:
- Recept voor een biscuit vind je hier
- Recepten voor vullingen vind je hier
- De lekkerste combinaties qua vullingen vind je hier
- Tabellen over hoeveelheden beslag en marsepein in relatie tot de grootte van de bakvorm vind je hier
- Materiaal waarmee je je taart kan decoreren vind je hier
- Zoek je iemand bij jou in de buurt die een taart voor je kan maken? Kijk dan hier
- Voor inspiratie en informatie, kijk je hier
Citaat:
Voor deze bolletjes gebruik ik een rvs schaaltje van de Ikea, van 12 cm.
Hieronder een uitleg:
Allereerst vul je de bakvorm met cakebeslag. Ik gebruik altijd het cakemix van het huismerk van de C1000, er gaan ongeveer 3 bolletjes uit één pak.
En dan komt het bolletje zo uit de oven:
Als je hem uit de vorm gehaald hebt:
Dan snij je het bolletje in het midden door met een groot, scherp mes:
Dan maak je een vulling voor het bolletje (in mijn geval ook botercrème) en botercrème om mee af te smeren. Ik heb nu chocolade botercrème gebruikt:
Dan smeer je op de onderste laag een dikke laag vulling:
En dan doe je de bovenkant er weer op:
Dan smeer je het bolletje helemaal af met botercrème zodat je marsepein blijft plakken:
Dan rol je je marsepein uit (gebruik poedersuiker tegen plakken):
Dan leg je hem over het bolletje heen:
Dan wrijf je langzaam de marsepein over het bolletje heen (steeds optillen en naar beneden duwen):
En dan zit de marsepein er helemaal overheen:
Dan snij je de marsepein af en zet je hem op een kartonnetje:
En dan versier je hem naar wens!
Citaat:Vullingen die je bijvoorbeeld kunt gebruiken:
Botercrème met een smaakje (chocolade, citroen, mokka, vanille)
Slagroom
Banketbakkersoom
Ganache
Bavarois
Jam
En nog veel meer natuurlijk! Alles wat je lekker vind, en niet te dun is kun je tussen een taart stoppen.
Deze taartjes zijn ook heel leuk om te geven als klein cadeautje:
Het principe voor een ronde taart is natuurlijk hetzelfde, alleen het vergt wat meer tijd en werk. Voorbeelden:
En dan de beroemde Pig in the Mud pie:
Om deze taart te maken bak je een ronde cake of biscuit. Deze vul je naar keuze en je smeert de taart af met botercreme, of bijvoorbeeld chocopasta om het hek (de chocolaatjes) te laten plakken. Voor het hek kun je bijvoorbeeld twixen gebruiken, zoals ik gedaan heb, of kit kats. Deze plak je tegen de taart aan zodat het op een hek lijkt. Voor de modder smelt je 1 reep chocola (melk of puur) au bain marie. Deze smeer je bovenop de taart en voordat de chocola weer hard wordt zet je je geboetseerde biggen in de modder. Even wachten tot de chocola hard is geworden, en smullen maar!
Zoals je ziet kun je met marsepein ook heel goed boetseren, net als met fimoklei!
Even een paar handige weetjes:
- Marsepein kleur je met een gelkleurstof, te koop in onderstaande webshop
- Je kunt je marsepein het beste 1/2 dagen van te voren kleuren, het kleurt namelijk nog door
- Marsepein bewaar je luchtdicht verpakt op een droge, donkere plaats
- Van zo'n bolletje kunnen ongeveer 4 mensen eten
- Ik maak botercrème met een mix uit onderstaande webshop, deze is veel lekkerder dan zelfgemaakte (1:1 poedersuiker:boter)
- Je kunt ook met (witte) chocolade pasta afsmeren, als het maar plakt en er geen vocht in zit (dan gaat marsepein smelten)
- De onderkant van de marsepein kun je goed afsnijden met een pizzasnijder
- Als je hiermee wil beginnen en je gaat wat dingen kopen in de webshop raad ik je dit aan:
Citaat:- Marsepein Blank 1 kg
- 1 kg botercreme mix
- Wilton Icing Color Kit 'Primary'
- Een paar leuke uitstekers (bloemen)
- Een bakvorm (als je die nog niet hebt)
- Taartzaag
- Eventueel wat versiering
Al mijn spullen die ik gebruik koop ik in een webshop. Hier hebben ze alles, maar dan ook álles wat je maar nodig hebt! Deze winkel heeft super goede service en als je voor 9 uur 's ochtends besteld heb je het de volgende dag al in huis.
De link: http://www.deleukstetaartenshop.nl
Goede site voor inspiratie, recepten en nog veel meer: http://www.deleukstetaarten.nl