Taarten Decoreren III

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NieneWiep

Berichten: 6733
Geregistreerd: 15-01-06

Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 17:34

Deel 1:
[VT] [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Deel 2:
[VT] Taarten Decoreren II

Dé site voor alle Bokkerbakkers : http://www.deleukstetaarten.nl

Een nog een paar handige links:

  • Recept voor een biscuit vind je hier
  • Recepten voor vullingen vind je hier
  • De lekkerste combinaties qua vullingen vind je hier
  • Tabellen over hoeveelheden beslag en marsepein in relatie tot de grootte van de bakvorm vind je hier
  • Materiaal waarmee je je taart kan decoreren vind je hier
  • Zoek je iemand bij jou in de buurt die een taart voor je kan maken? Kijk dan hier
  • Voor inspiratie en informatie, kijk je hier

Citaat:
Omdat ik vaak leuke reacties krijg op deze kleine boltaartjes, en veel mensen vragen hoe ik het toch doe, leek het me wel leuk om hier een keer neer te zetten hoe je ze kunt maken. Het is super simpel namelijk. :D

Afbeelding Afbeelding

Voor deze bolletjes gebruik ik een rvs schaaltje van de Ikea, van 12 cm.

Hieronder een uitleg:

Allereerst vul je de bakvorm met cakebeslag. Ik gebruik altijd het cakemix van het huismerk van de C1000, er gaan ongeveer 3 bolletjes uit één pak.
Afbeelding

En dan komt het bolletje zo uit de oven:
Afbeelding

Als je hem uit de vorm gehaald hebt:
Afbeelding

Dan snij je het bolletje in het midden door met een groot, scherp mes:
Afbeelding

Dan maak je een vulling voor het bolletje (in mijn geval ook botercrème) en botercrème om mee af te smeren. Ik heb nu chocolade botercrème gebruikt:
Afbeelding

Dan smeer je op de onderste laag een dikke laag vulling:
Afbeelding

En dan doe je de bovenkant er weer op:
Afbeelding

Dan smeer je het bolletje helemaal af met botercrème zodat je marsepein blijft plakken:
Afbeelding

Dan rol je je marsepein uit (gebruik poedersuiker tegen plakken):
Afbeelding

Dan leg je hem over het bolletje heen:
Afbeelding

Dan wrijf je langzaam de marsepein over het bolletje heen (steeds optillen en naar beneden duwen):
Afbeelding

En dan zit de marsepein er helemaal overheen:
Afbeelding

Dan snij je de marsepein af en zet je hem op een kartonnetje:
Afbeelding

En dan versier je hem naar wens!
Afbeelding


Citaat:
Vullingen die je bijvoorbeeld kunt gebruiken:
Botercrème met een smaakje (chocolade, citroen, mokka, vanille)
Slagroom
Banketbakkersoom
Ganache
Bavarois
Jam

En nog veel meer natuurlijk! Alles wat je lekker vind, en niet te dun is kun je tussen een taart stoppen.


Deze taartjes zijn ook heel leuk om te geven als klein cadeautje:

Afbeelding

Het principe voor een ronde taart is natuurlijk hetzelfde, alleen het vergt wat meer tijd en werk. Voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet kun je met marsepein ook heel goed boetseren, net als met fimoklei!

Even een paar handige weetjes:

- Marsepein kleur je met een gelkleurstof, te koop in onderstaande webshop
- Je kunt je marsepein het beste 1/2 dagen van te voren kleuren, het kleurt namelijk nog door
- Marsepein bewaar je luchtdicht verpakt op een droge, donkere plaats
- Van zo'n bolletje kunnen ongeveer 4 mensen eten
- Ik maak botercrème met een mix uit onderstaande webshop, deze is veel lekkerder dan zelfgemaakte (1:1 poedersuiker:boter)
- Je kunt ook met (witte) chocolade pasta afsmeren, als het maar plakt en er geen vocht in zit (dan gaat marsepein smelten)
- De onderkant van de marsepein kun je goed afsnijden met een pizzasnijder
- Als je hiermee wil beginnen en je gaat wat dingen kopen in de webshop raad ik je dit aan:

Citaat:
    - Marsepein Blank 1 kg
    - Wilton Icing Color Kit 'Primary'
    - Een paar leuke uitstekers (bloemen)
    - Een bakvorm (als je die nog niet hebt)
    - Taartzaag
    - Eventueel wat versiering


Al mijn spullen die ik gebruik koop ik in een webshop. Hier hebben ze alles, maar dan ook álles wat je maar nodig hebt! Deze winkel heeft super goede service en als je voor 9 uur 's ochtends besteld heb je het de volgende dag al in huis.
De link: http://www.deleukstetaartenshop.nl


Goede site voor inspiratie, recepten en nog veel meer: http://www.deleukstetaarten.nl

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18053
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:35

En klaar is Klara! :D

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:42

he een nieuw topic alweer!
iedereen een heel fijn en gelukkig 2010 gewenst
dat al jullie wensen maar mogen uitkomen!

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:57

Na een beetje dramatisch begin van het nieuwe jaar ben ik er ook weer!

Monique1985
Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Nunspeet

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:01

Een nieuw jaar een nieuw topic :D!
Allemaal de beste wensen!
En dat we maar weer veel bak plezier hebben!

Polivy hoezo?
Ging het niet goed?

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:05

Waarom moesten we al een nieuw topic dan? Je kunt toch tot 500 pagina's normaal gesproken? @nienewiep, is het niet handig om even dat recept voor die varkentjestaart in de openingspost te zetten, zijn we daar ook weer vanaf.

Was gisteren trouwens met een paar vriendinnen, en die waren zo enthousiast dat ze meteen al met opdrachtjes aankwamen, dus als ze iets hebben dan kan ik mooi aan de slag :D. Heb zelf namelijk voorlopig geen verjaardagen meer in de planning staan.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:13

jeetje het 3e topic alweer! :)
Een hoop mensen hierdoor aan het bakken geslagen!
Ik heb zelf vandaag weer eens een taartje snel in elkaar gedraaid
voor het eerst gepuzzeld met helaas niet de juiste gereedschappen, maar toch wel een idee gekregen van hoe je zoiets moet aanpakken.
Het is een Blond Amsterdam geworden, simpel, ik zal zsm even een foto online zetten!

Op een mooi jaar met vele mooie creaties! :)

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:21

Zo, zelfs op oudjaarsavond werd er druk geplaatst!

Allemaal een gelukkig nieuwjaar en hopelijk weer een topic met veel mooie taarten :)

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:25

Zoo weer een stipje van mij!

Ik heb inmiddels wat dingen in huis gehaald, maar even wachten tot ik in mijn nieuwe huisje woon en dan ga ik aan de slag!

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:26

ik heb zin in de meeting, voor 't eerst een taart maken :D

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:39

hyppolyte schreef:
Waarom moesten we al een nieuw topic dan? Je kunt toch tot 500 pagina's normaal gesproken?

Da's in de HK. In alle andere dingen zoals VT dus, kun je maar tot 100.

Appeltje00

Berichten: 5018
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:56

Hier ook weer een stipje.
Allemaal trouwens een gelukkig nieuwjaar met veel bakplezier!

Kelly0708

Berichten: 541
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:11

ik meld me ook even.vind het altijd zo'n leuk topic!

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18053
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:23

Waar blijven de foto's Poilvy en Marloes en Benangelique? :D

Mijn schatje (vandaag ff niet... :') ) is strals 8 feb jarig, dan wordt hij 4. Dus dat is dan weer een mooie gelegenheid om een taart te maken! Ik denk dat ik dan ook maar eens voor een puzzeltaart ga :j

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:34

Foto's van mijn taart komen morgen.
Heb me helemaal in het zweet gewerkt vandaag met het uitrollen van dat fondant, crisis! En dat kleuren was ook een enorm hilarisch werkje. Ondanks de handschoenen toch nog wat blauwe smurfen-vingers :D
Vond de fondant trouwens wel snel heel zacht en plakkerig worden. Komt dat omdat ik gewoon warme handen heb ofzo? :D Bokkepootjesvulling is het trouwens ook niet geworden, want zus had verkeerde spul gehaald en dus geen slagroomversteviger. Dus gewoon een laag botercreme gedaan (twee lagen werd 'm gewoon niet, omdat ie en stuk dunner is geworden dan ik had gedacht. Volgende keer kan het zeker wel bijna het dubbele in dat blik!)
Hadden ook last van stof of wat het ook was op het witte fondant. Maar goed, doe je op een gegeven moment niets meer aan. Ook het gladstrijken op de vorm is niet helemaal zo gelukt als ik had gehoopt en als je dan een klein scheurtje glas wilde strijken kwamen er nog meer kleine scheurtjes.... Maar denk dat het gewoon echt een kwestie wordt van veel doen. Ook die figuurtjes. En heb nog geen gereedschapjes en dan merk je ook dat dat wel erg handig is als je die hebt.

En Monique, beetje dramatisch omdat mijn wensballon door een rukwind uit elkaar viel en het blokje al brandend op een dak viel, juist net onder tegen een schoorsteenpijpje en dat ook ging fikken. Gelukkig is de schade beperkt gebleven, maar emoties gieren nog steeds door me heen en heb sommige dingen op dat moment niet eens meegekregen. En je voelt je zo enorm schuldig. Gelukkig wel heel lieve mensen daar overal, en ook de bewoners van het huis. Die gingen mij troosten _O- Maar zag in gedachten al dat hele huis afbranden... Kwamen ook echt twee politieagenten op de fiets, twee in een busje/auto en twee brandweerwagens... Maar toen ze er waren hadden mijn zwager en andere buren het al geblust.

Exodus

Berichten: 2327
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Bergeijk

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:06

Gelukkig nieuw jaar allemaal.
Leuk een nieuw topic. Ik ben benieuwd wat voor creaties ik hier weer voorbij ga zien komen. Ik ben al aan het bedenken wat mijn volgende taart word. Ik denk dat ik een keer een boltaartje ga maken :D .

melanie_h

Berichten: 2989
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Kingswood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:09

Iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst en dat er maar creatief gebakken gaat worden :D

Wil morgen toch eens gaan beginnen aan een van de taarten uit mijn nieuwe boek :D

Schimpje

Berichten: 2015
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Tweede Exloermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:13

Een nieuw topic, zal me dan ook maar eens melden! Lees al een poosje mee in het oude topic, en ben van plan dit weekend ook te gaan beginnen met een eerste taartje. Van de week in Duitsland spullen gekocht (bisquit-mix, soort kant-en-klare vulling mix zoals in een cake-rol gaat, blokjes blanke marsepein, kleurstof, en een al uitgerolde flap marsepein voor het bekleden, lekker makkelijk voor de eerste keer) Hoewel ik nu twijfel of ik wel goede kleurstof heb, is namelijk vloeibaar, gaat dan je marsepein niet snel smelten?

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18053
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:20

@Schimpje:
Je hebt maar héél weinig nodig, echt 1 inieminiedruppeltje. Dus daar wordt je marsepein niet nat van ;)

Monique1985
Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Nunspeet

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:35

Polivy hier werd al heel erg gewaarschuwd voor die dingen! Echt in alle kranten stond het hier dat je die dingen niet moest gebruiken. Dit i.v.m. heel veel boederijen met rieten kap! Gelukkig is het allemaal mee gevallen dan! Maar kan het me voorstellen dat je geschrokken bent...

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:38

Was dit keer een rijtjeshuis (gelukkig). Hij ging wel heel mooi eerst omhoog, maar opeens was er een rukwind.
Nu hebben wij het gisteren bij ons thuis gedaan, alleen wonen wij buiten de bebouwde kom en ging het dus goed. Maar goed, weer een les geleerd :)

Schimpje

Berichten: 2015
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Tweede Exloermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:40

Mamamiesje: bedankt! :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:41

hyppolyte schreef:
Waarom moesten we al een nieuw topic dan? Je kunt toch tot 500 pagina's normaal gesproken? @nienewiep, is het niet handig om even dat recept voor die varkentjestaart in de openingspost te zetten, zijn we daar ook weer vanaf.

Was gisteren trouwens met een paar vriendinnen, en die waren zo enthousiast dat ze meteen al met opdrachtjes aankwamen, dus als ze iets hebben dan kan ik mooi aan de slag :D. Heb zelf namelijk voorlopig geen verjaardagen meer in de planning staan.


*meld zich*

heeft al weer abo op dit nieuwe topic :D

*mee-lees stand* (want is zelf niet zo handig in de keuken :+ )

Evenstar

Berichten: 1397
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: Somewhere under the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:00

Gelukkig nieuwjaar, allemaal.

Ik ga jullie baksels weer volgen ... helaas hou ik zelf helemaal niet van taart, maar wie weet of ik mijn dochter er een plezier mee kan doen ...

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Taarten Decoreren III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:15

zo alweer een nieuw topic, ik lees al mee vanaf het begin en nu in mn nieuwe husje gaan de handen uit de mouwen.

Ik wil voor oktober een nieuwholland trekker taart voor mn vriend maken!