Testrecept Januari - Slanke spaghetti & slank dessert

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Testrecept Januari - Slanke spaghetti & slank dessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:50

Gezien december de maand is van het lekkere, veelvuldige eten. Is januari de maand bij uitstek waar men aan de lijn gaat denken. Vandaar dat het testrecept deze maand in het teken staat van Slank.

Dit keer is er gekozen voor een hoofdgerecht + bijgerecht met passend nagerecht. Allen slanke recepten.

Het leuke is als je alledrie maakt om een compleet beeld te krijgen van dit testrecept

Eet smakelijk!

Met dank aan bokker Sonja:
Ook handig voor andere keukenklunzen die de maten niet in hun hoofd hebben zitten, makkelijke tabelletjes:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereid ... ten.html#2

Hoofdgerecht: Slanke Spaghetti met gehaktballetjes
Origineel topic: [VT] Spaghetti met gehaktballetjes (weight watchers recept)

Ingrediënten:
Voor vier personen

- Volkoren spaghetti
- 500 gram mager rundgehakt
- Peterselie (hoeveelheid is naar smaak)
- Een grote ui
- Peper
- Zout
- Citroensap (optioneel)
- Parmezaanse strooikaas
- 3 pakjes tomato frito van Heinz
- Twee teentjes knoflook

Bereiding
Hak de peterselie, knoflook en ui fijn.

Voor de saus meng je de 500 gram gehakt met fijngehakte peterselie, knoflook en de fijngehakte ui. Voeg hier peper en zout aan toe met eventueel een beetje citroensap. Voeg de parmezaanse strooikaas toe en rol hier balletjes van. (Eventueel kun je ook eerst balletjes maken en deze door de kaas rollen.)

Hierna doe je de drie pakjes tomato frito in een geschikte pan (bijvoorbeeld een wok) en dit warm je zachtjes op. Daar voeg je de gehaktballetjes aan toe en je laat het geheel rustig warm worden.

Kook de spaghetti volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Verdeel het over vier porties met saus.

Bijgerecht: Tomaten Balsamico salade
Origineel topic: theaatje @ [VT] Spaghetti met gehaktballetjes (weight watchers recept)

Ingrediënten
Voor vier personen

- 8 Trostomaten
- 4 Uien
- Rode Balsamico azijn
- Peper
- Zout
- Vloeibare zoetstof (bijvoorbeeld Natrena)

De trostomaten fijn snijden en mengen met een fijngesneden ui in de verhouding 2 op 1 (qua massa gesneden product).
Dan de Balsamico azijn er overheen gieten en (flink wat) peper en zout naar smaak er overheen doen. Om het zure er af te halen sprenkel je de vloeibare zoetstof eroverheen. Onderwijl proeven om de perfecte smaak te bepalen.

Nagerecht: Bananentoetje met Cointreau
Origineel topic: Kleintje @ [VT] Weight Watchers recepten

Ingrediënten
Voor 4 personen:

- 2 gelatineblaadjes
- sap van citroen
- 300 gr banaan (drie bananen van 100 gram)
- 7 cl Cointreau
- zoetstof
- 100 gr magere plattekaas (kwark)
- 60 g melkchocolade
- 2 eetlepels magere melk
- 12 cl water
- 1 takje munt

Bereiding:
Week de gelatine in koud water. Mix 200 gram banaan met het citroensap tot puree. Hou 4 koffielepels Cointreau apart en verwarm de resterende Cointreau met de zoetstof in een pannetje. Voeg de geweekte gelatine bij de Cointreau en laat het oplossen. Roer de plattekaas erdoor en haal het mengsel van het vuur. Verdeel over 4 coupes en laat opstijven in de koelkast.

Smelt de chocolade in de melk op een laag vuurtje. Doe er het water en de overgebleven Cointreau bij. Snij de laatste banaan in plakjes en bak op een bakvel. Stort de bananentoetjes op een bord, leg er de gebakken banaan rondom. Giet er de warme chocoladesaus over. Garneer met een muntblaadje.

EET SMAKELIJK!

Testkoks van deze maand:
AfbeeldingEsther_ - pasta --> 8 bijgerecht een 6 (zonder komkommer) met komkommer --> 8
AfbeeldingSonja - pasta --> 5 bijgerecht --> 5 en toetje --> 8
AfbeeldingGwen - pasta --> 5 en toetje --> 7,25
Afbeelding
Afbeelding

Esther_

Re: Testrecept Januari - Slanke spaghetti & slank dessert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:09

Zet mijn maar op het testkok lijstje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:57

Ik wil 'm ook wel proberen :j alleen wat is plattekaas :? Ik gok op kwark als ik het recept zo zie, maar weet het niet zeker.

En hoe meet ik resp. 7 en 12 cl af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:01

Ik voeg je link even toe in de post Sonja :)
De betekenis van Plattekaas is kwark, heb ik ook even toegevoegd. Is een vlaams woord klaarblijkelijk :)

En de testkoks zijn toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:09

Goed gegokt dus :=

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:41

Volgens die tabel, zou 7 cl 1½ theelepel zijn, maar je moet 4 koffielepels (is hetzelfde als een theelepel toch?) apart houden. Ik vraag me nu toch af hoeveel 7 cl dan is? Of is cc niet hetzelfde als cl en is het 70 cc???

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:21

Een koffielepel is officieel kleiner dan een theelepel. ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:43

Ik ga de spaghetti vandaag uitproberen , ik ben benieuwd!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:21

Wat zijn er weinig proefkokkies! Ik ga dinsdag het menu zonder de tomatensla maken, aangezien ik niet van pure tomaten houd. Geen nood, een groene salade kan ook prima :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:02

Klopt. Dit is een testrecept nieuwe stijl geloof ik ( [FZ] Testrecept verandering. Jullie input graag! ) Dus alleen de makkelijke recepten zonder moeilijkheidsgraad of variatie-uitdaging zijn dit keer toegepast. En daar heb ik weinig mee :+ :)

Spaghetti zoals dit ga ik niet maken als testrecept, want dat eet ik elke twee weken muv de kaas. Dito voor de tomatensalade, maar dan zonder de zoetstof. En banaan lust ik niet, dus dan houdt het op he :+

Ik wacht dus op de nieuwe ronde... :j

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:17

Ik kwam tot de ontdekking dat die pasta zelfs voor mensen met een niet goed werkende grijze massa bijzonder eenvoudig is :+ , hoewel eenvoud sowieso een kenmerk van een Italiaanse basissaus is. Nou ja, met een groene sla erbij ben ik vanavond snel klaar.

Banaan vind ik op alle manieren lekker, behalve gewoon zo, dus het toetje heb ik ook gemaakt. Wanneer moet de bananenprut door de Cointreau? Dat staat nergen bij. Ik heb het er nu door heen gedaan toen ik de kwark door de drank had gedaan, met het pannetje al van het vuur. Voor ik de gelatine erbij deed had ik het vuur al uitgedraaid trouwens, er staat me ergens iets van bij dan het anders te heet is.

Een volgende keer verwerk ik de banaan met de staafmixer om het gladder te krijgen, ik vermoed het de helft van het spul naar beneden is gezakt. Nou ja, als het maar lekker is :)) .

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:35

Hè mutsiezus, de cointreau moest deels bij de gelatine en deels bij de chocolade :P

Unwritten schreef:
Nagerecht: Bananentoetje met Cointreau
Origineel topic: Kleintje @ [VT] Weight Watchers recepten

Bereiding:
Week de gelatine in koud water. Mix 200 gram banaan met het citroensap tot puree. Hou 4 koffielepels Cointreau apart en verwarm de resterende Cointreau met de zoetstof in een pannetje. Voeg de geweekte gelatine bij de Cointreau en laat het oplossen. Roer de plattekaas erdoor en haal het mengsel van het vuur. Verdeel over 4 coupes en laat opstijven in de koelkast.

Smelt de chocolade in de melk op een laag vuurtje. Doe er het water en de overgebleven Cointreau bij. Snij de laatste banaan in plakjes en bak op een bakvel. Stort de bananentoetjes op een bord, leg er de gebakken banaan rondom. Giet er de warme chocoladesaus over. Garneer met een muntblaadje.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:44

Na 3x lezen staat er volgens mij nog steeds dat er 4 lepels drank met de chocolade gesmolten moet worden, dat doe je pas als je het toetje afwerkt.

De rest van het toetje: 2/3 van de banaan + citroen prakken. De gelatine weken, de Cointreau minus 4 lepels verwarm je met de zoetstof. Je lost de gelatine op in de warme drank, roer de kwark erbij, haalt van het vuur en doe alles in schaaltjes. Over de banaan wordt nergens meer iets gezegd.

Pas daarna maak je het af met wat gebakken banaan (uit de oven), en je maakt een sausje met de overgebleven drank en gesmolten chocola en evt. wat melk, hoewel die melk nergens terug komt in het recept.

De pasta hebben gegeten, we geven een 5. Het is echt een basisrecept, wat pas smaak krijgt als je er specerijen en groente aan toevoegt. Met alleen de gehaktballetjes is het erg flauw, zelfs met extra p&z en meer Parmesaanze kaas.

Overigens heb ik volkoren spiraalpasta gebruikt ipv spaghetti, en de ui heb ik los meegebakken, vanwege een kleine handicap (gevoelsstoornis) waardoor ik moeite heb met o.a. uien fijn snijden en onhandige spaghettislierten eten :P .

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:53

Ah, op die fiets, er staat wel dat de kwark met de cointreua gemengd moet worden, maar niet dat de bananenprut er ook nog doorheen moet. Ik begreep je opmerking anders, als dat er niet stond wat je met de andere helft van de cointreau moest doen.

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat de boel een beetje flauw zou zijn. Ik zou zelf sowieso een deel van de tomaten frito, of zelfs alles, vervangen door tomatenblokjes uit blik en wat tomatenpuree en de boel nog eens flink op smaak brengen met Italiaanse kruiden en wat bouillonpoeder oid. En ik vond er ook weinig groentjes in zitten.

Verder zou ik de gehaktballetjes eerst even aanbraden ipv ze direct te koken in de saus, vind ik persoonlijk lekkerder.

De ui kun je ook met een staafmixer choppen trouwens, en als je zo'n bakje voor onder staafmixer hebt met een sikkelmesje, dan kun je dat gebruiken. Krijg je wel meer snippertjes dan een netjes met een mesje fijn gesneden ui, maar dat zie je toch niet in gehakt ;)

Maar goed, het recept is een beetje veel voor 1 persoontje en mijn vriezer ligt vol. Ben wel benieuwd hoe het toetje bevalt, want dat is nog wel eens leuk om te maken voor eters.

Gelatine mag op zich wel in een kokende vloeistof die nog op het vuur staat worden gedaan hoor, maar dan moet je wel continue blijven roeren en ook goed over de bodem roeren, want anders loop je het risico dat de gelatine verbrandt. Zelf doe ik de gelatine er meestal of op een heel zacht pitje, of bij weinig vloeistof, van het vuur af bij.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:00

Het toetje geven wij gemiddeld een 7.25. Van mijn vriend had ik minder scheutig mogen zijn met de Cointreau :+ en hij vond de chocola een beetje bitter smaken door de drank, ikzelf vind dat juist lekker :j . Voor morgen hebben we nog twee bakjes, dan maak ik de saus met minder Cointreau.

De pudding kreeg ik niet uit de schaaltjes, hoe zou ik dat een volgende keer kunnen doen? De vla was nog warm toen ik hem inschonk, dus huishoudfolie er onder doen was geen optie. De saus heb ik gewoon over de pudding geschonken, zoals bij een Dame Blanche, en de schijfjes banaan uit de oven (ca. 6 min. op 200 graden) hebben we er overheen gelegd.

Foto's zal ik donderdag even plaatsen ;) .

De gehaktballetjes had ik trouwens ook eerst even gebakken, anders worden ze veel te zompig.

(Wat betreft de staafmixer: ik weet niet of we er alle toebehoren nog bij hebben, zal wel eens zoeken).

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:50

Het wil wel eens helpen als je aan de bovenkant de pudding rondom een beetje los trekt van de rand, dan kan er lucht tussen pudding en schaaltje komen. Je kan ook de schaaltjes even in wat heet wat zetten. Met de nadruk op even, ander wordt de gelatine weer te zacht.

Eerst heet water en dan lucht tussen pudding en schaaltje werkt mogelijk het best. En anders de volgende keer de pudding alvast ietsje af laten koelen en dan wel je schaaltjes even bekleden met huishoudfolie. Huishoudfolie kan wel wat hebben qua warmte, als het maar niet meer kokend heet is.

Schaaltjes insmeren met een klein beetje neutrale olie, dus geen olijfolie, kan ook helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:54

Fijn dat het recept ondanks de onduidelijkheden in het recept zelf, toch gelukt is Gwen :) Leuk om ook de discussie rondom het recept hier terug te lezen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:43

Ik heb me braaf aan het recept gehouden. En dat had ik niet moeten doen, want nu ga ik het een onvoldoende geven :\
De gehaktballetjes moet je echt eerst even aanbraden, anders wordt het een slappe massa die je bij het roeren van de saus al stuk maakt als je niet uitkijkt.
De balletjes op zich waren overigens niet onsmakelijk, al was het naar mijn smaak een beetje flauw. Ik miste echt de kruiden die ik normaliter door mijn gehakt doe.
Maar ze waren nog pittig in vergelijking met de saus. Prima basissaus hoor, maar er moet écht meer in, dit was echt te flauw om nog een avond op door te moeten. Ik zie dat het een Weightwatchersrecept was, maar volgens mij mag je daar toch ook gerust meer groenten eten, dus mijn suggestie is om bij het nog eens maken van dit recept naar hartelust nog ui, knoflook, champignons, pepers en paprika aan de saus toe te voegen.

De tomatensalade is niet mijn favoriet omdat ik niet dol ben op tomaten. De dressing was OK, goed op smaak te brengen met zoetstof. Ik vind de rauwe ui in de salade een veel te groot contrast met de zachte smaken van de spaghetti.

Toetje was lekker. Kwam bij mij ook goed los, maar had vormpjes ingesmeerd met kwastje zonnebloemolie. Hoeft maar heeeeeel dun, maar dan voorkom je het plakken.

Samenvatting:
Hoofdgerecht: veel te flauw (wel goed recept voor kinderen denk ik) en door gebrek aan groenten erin "heb ik niet gegeten" voor mijn gevoel. Een 5.
Bijgerecht: Te grote contrasten bij hoofdgerecht, daarom ook een 5.
Nagerecht: smakelijk, leuk te presenteren, een 8.

Toetje mag bij mij nog eens terugkomen, rest niet.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:10

Volgens mij mag je bij weight watchers zelfs een heleboel groenten onbeperkt eten op een dag en kruiden kunnen ook geen kwaad om smaak te geven.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:30

Ik heb net de gehaktballetjes in elkaar proberen te draaien. Is niet mijn sterkste kant. Het lijkt in ieder geval niet op een bal.
Vanavond komen de cijfers.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:51

Esther, je handen een beetje nat maken met wat water tijdens het draaien van de balletjes wil nog wel eens helpen, dan worden ze gelijk ook mooier glad van buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:12

Ik heb maar 1 hand en maak hartstikke mooie balletjes door een hoopje gehakt tussen mijn vlakke hand en een snijplank te draaien. Misschien werkt dat voor je?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:38

Hé, wat een goeie tip! Ik ben pas sinds half september '09 mijn gevoel kwijt, en hoewel ik veel dingen gewoon kan moet ik nog best vaak zoeken hoe het voor mij het makkelijkst gaat. Aardappels schillen blijft lastig, afhankelijk van hoe klein en onregelmatig ze zijn. Sowieso lukt dat alleen met een gewone dunschiller, die kan ik net vasthouden. Dus als je meer tips hebt dan houd ik me aanbevolen!

Wat de pasta betreft had ik precies hetzelfde, ik heb ook pas gegeten als er voldoende groente bij/inzit. Omdat het niet 'vies' was heb ik het bij die 5 gelaten, maar meer ook echt niet.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:10

Hoofdgerecht: gehakballetjes heerlijk, ook al waren ze niet echt rond. Ik vond de saus iets teveel naar sterke tomatenpuree smaken. Extra kruiden doet wonderen. Manlief vond het heerlijk, gemiddeld een 8.
Bijgerecht: Dressing vond ik heerlijk, manlief iets minder. Ik vindt alleen de ui de overhand hebben. Ik heb daarna er nog wat komkommer bijgedaan. Een stuk beter. Zonder komkommer gemiddeld een 6, met komkommer een 8.
Nagerecht: niet gemaakt.