Naast de 'juun' ook een paar knoflookjes en misschien een preitje meenemen? Verder zou ik voor er pit er in een stukjes gesneden pittige salami door doen naast of in plaats van de traditionele rookworst.
Volgens mij heb je je "pee-en-juun" (op z'n Flakkees) dan al aardig opgeleukt.
bromfiets
Geplaatst: 15-12-09 21:28
Je kan er stukjes rauwe ui doorheen mengen, geeft een beetje een bite. Knofloof is altijd goed om er door te doen.
Wintersoep = erwtensoep
Je kan ook nog kiezen voor zuurkoolstamppot met ananas of krentjes.
WendyBZ
Geplaatst: 15-12-09 21:29
Pepertje erdoor is ook erg lekker
Ibbel
Geplaatst: 15-12-09 21:30
Of brunebonesoep ipv erwtensoep. Ik bid nie veur brune bone...
Of, om in de trant van de pee-en-juun te blijven, gebonden uiensoep, in de kom in de oven met een blaadje diepvriesbladerdeeg als dekje erover heen. Afgestrooid met kaas natuurlijk.
Hmm, bruinebonen lust ik zelf wel erg graag. Mijn moeder heeft me absoluut verboden met erwtensoep aan te komen dus die zal ik in het kader van 'vrede op aarde' maar voor thuis houden Uiensoep is ook lekker, maar dan zonder kaas (yech!) en zonder oven, dat vind ik een beetje lastig bij een ander. Paar jaar geleden had ik bloemkoolsoep bij een ander thema maar dat vonden ze 'te simpel' (waarna mijn vrede op aarde-gevoel behoorlijk verstoord was) dus die neem ik niet meer mee al smeken ze erom.
Bedankt voor alle tips en meer is nog welkom!
Over de stamp: mijn zus maakt zuurkoolstamp en mijn moeder veldsla. En misschien dat iemand nog andijvie of boerenkool ofzo meebrengt.
Stamppotten kan ik wel maken, maar we eten ze hier altijd traditioneel, dus zonder toeters en bellen. Ik kan je zodoende helaas niet aan tips helpen om de stamppot op te leuken
Bruinebonensoep is hartstikke lekker, uiensoep ook. Had je al aan goulashsoep gedacht? Ook lekker
WendyBZ
Geplaatst: 15-12-09 22:08
Andijviestamppot is trouwens erg lekker met rauwe ui, gele paprika en pijnboompitten Die vind ik makkelijker op te leuken dan hutspot
Anoniem
Geplaatst: 16-12-09 12:17
Voor de peekluts (zo noemen wij het weer ) kun je ipv de gewone gele ui ook eens rode (of paarse) ui gebruiken? Geeft het weer een wat ander kleurtje?
Verder eventueel spekjes of idd salami erdoor?
Origineel idee trouwens, stamppottenbuffet.
Qua wintersoep... Zware tomatensoep met balletjes of goed gevulde groentensoep?
Yucca
Geplaatst: 16-12-09 18:27
Een verrassende stampot is trouwens ook rode-koolstampot!
Hutspot, tja bij mij gaat er gewoonlijk alleen aardappels/wortel/ui in....misschien is pompoen meekoken en pureren een idee, nog nooit geprobeerd, al is het wel NOG meer zoet bij de wortel...
Wellicht een lente-uitje erdoor, of bieslook, appel, stukjes olijf, gebakken paddestoelen?
En een soep op basis van aardappel vind ik wel lekker, bijv. aardappelknoflooksoep.