Bereiding: Je snijdt de ui, vleestomaat en paprika en kleine stukjes. De rookworst snij je in dunne plakjes. Je zet de wok op hoog vuur en doet daar de olijfolie in met een theelepel sambal. Dan doe je de tomaat in de wok tot het goed warm is. Vervolgens de ui en daarna de worst. Als dit is "gekleurd" doe je de paprika erbij. De zuurkool goed uitspoelen in een vergiet en dan in de wok. Vind je de slierten te groot dan kan je het altijd nog knippen boven de pan. Als dit goed warm is doe je in inhoud van het kleine blikje tomatenpuree erbij. Dit alles blijf je ongeveer 5 minuten goed omscheppen tot het helemaal warm is. Het kan geserveerd worden met rijst.
Variatietip: mijn vriendje gooit er altijd een blikje ananas doorheen.
Probeer het eens uit zou ik zeggen en dan lees ik het wel.
Annick75
Geplaatst: 03-12-09 16:43
Hmmm, goed excuus om van de week weer eens zuurkool te gaan maken. Ben er dol op.
Ziet er lekker uit. Ga het komende week eens proberen.
Annick75
Geplaatst: 07-12-09 18:30
Vandaag gemaakt en net al gegeten. Beetje vroeg, omdat ik vanavond moet zingen en dat gaat niet zo goed op een te volle maag. Was alleen de tomatenpuree vergeten, maar heb 'm wel mét sambal gemaakt. Errug lekke!
De volgende keer het blikje tomatenpuree 's middags vast klaarzetten en eventueel een blikje ananas, of zelfs verse als die te krijgen is er door.
Ik wil hier even een stipje bij... M'n vriend lust het niet, zuurkool, en hier in Canada ook wat slecht verkrijgbaar. Maar zodra we weer in NL zijn maar een keertje maken (of laten maken door paps ) Want het klinkt wel onwijs lekker
Anoniem
Geplaatst: 06-01-10 14:47
Voor hoeveel personen is bovenstaand recept eigenlijk bedoeld?
Roxxiejj
Geplaatst: 06-01-10 14:51
Wordt het erg scherp met die sambal erin? Of bak je de scherpte er uit, zeg maar? Want ik ken wel 2 mensen hier die scherp lekker vinden, maar ik zelf niet (Lees: week last van en 2 weken smaakpapillen foetsie).. Is de smaak anders als je de sambal weglaat?
Ik maak hem zelf zonder andere groenten erin, en met frieze nagelkaas en witte wijn.
rainbow8
Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 21:17
Het recept is voor 4 personen, maar met een beetje schipperen en wat extra rijst kunnen er ook 5 mensen van eten.
Als je de sambal met de olie opwarmt in de wok voordat de rest erin gaat is eigenlijk de scherpte er al vanaf. Doe je de sambal er na in, dus als er al wat dingen in de wok zitten............. dan blijft het redelijk scherp.
Anoniem
Geplaatst: 11-01-10 11:59
Gisteren gemaakt, mijn bevindingen
- Van de sambal merk je echt niks en heb toch een fatsoenlijke theelepel gebruikt. Wel idd samen met de olie opgewarmd, zie nu dat je dan de scherpte verliest. - De combinatie rijst en zuurkool vinden we beiden wennen gezien zuurkool voor ons bij aardappelen hoort Maar uiteindelijk best lekker - Erg rode saus qua kleur. Beetje apart - Ik heb er twee grote vleestomaten ingegooid, maar miste die qua smaak eigenlijk, de tomatenpuree proefde je wel.
En ik vond de zuurkool erg mild, maar dat kan omdat ik een pakje uit de super heb gehaald, en niet van de markt zoals normaal.
Vanavond maak ik het restje op (alleen), dus naar onze maatstaven kunnen er 3 mensen van eten
rainbow8
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-10 12:56
Dan zijn jullie dus grote eters . Ik ben blij dat je het lekker hebt gevonden.
De tomaten puree heb ik weggelaten. Om het wat meer smaak te geven heb ik er kerrie en komijnenzaad doorgedaan. Het kleurde er prachtig geel van! Smaakte prima.
Ik had een restje hummus, dat heb ik er bijgedaan ipv rijst.
Nu ik zoveel positieve reacties lees wil ik het ook wel een keer uitproberen.
Flighty
Geplaatst: 23-01-10 15:06
Wij hebben maandag gegeten!
Het was lekker! Al vond ik de combinatie tussen rijst en zuurkool wel wennen. Mn zoontje van 1,5 vond het heerlijk en ook mijn man die absoluut geen zuurkool liefhebber is vond het goed te eten. Het staat het nog niet boven aan zn lijst met favorieten, maar ik mag het zeker nog een keer maken