Fruit Invriezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 15:30

@ LecyTinker; Ik was er uit voor wat betreft meloen en banaan. Ik ben nog op zoek naar de invriesmethoden voor:
- mandarijn/sinaasappel
- kiwi (geel/groen)
- ananas
- mango

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:40

ik denk dat je het zo moet bezien.
Hoe rijp is een vrucht?
Hoeveel water bevat deze vrucht?
hoe zacht is de vrucht van nature?

De rijpheid heeft temaken met hoe intens de smaak nog gaat zijn na het ontdooien.
De hoeveelheid water is van belang omdat je vrucht daar smaak en "gezondheid" door verliest na het ontdooien.
En een zachte vrucht is vaak snert als die ontdooit.

Mocht je het blenderen terwijl het nog bevroren is dan denk ik dat je alleen met smaak temaken gaat hebben na het blenderen. Dus volgens mij kan je alles invriezen, maar of er veel van de smaak overblijft weet ik niet.

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 15:44

Ik wil graag weten of mandarijnen in te vriezen zijn, dat is voor mij de meest gegeten fruitsoort. Kiwi zou ook fijn zijn om te weten maar als ik in ieder geval mandarijnen maar weet.

@ LecyTinker; met zacht fruit bedoel je waarschijnlijk kiwi's, mango enzovoort?

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:46

kiwi word snert. Die kan je niet meer ontdooien daarna.. dus zou je aan stukjes kunnen snijden en invriezen, maar kan je niet meer ontdooien. Mango is wat steviger. Niet op zijn rijpst invriezen, wordt ook snert. Maar wanneer deze eetbaar is, maar nog wel wat stevig. Mango is ook heerlijk als ijsvorm (met ijsblokjes)

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 15:52

@ LecyTinker; kiwi doen we dus maar niet... Nu alleen nog de mandarijnen, dan ben ik er uit!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:04

ik denk dat mandarijnen zouden moeten kunnen, maar er weinig van de smaak over gaat blijven als je ze gaat ontdooien. Met dingen zoals druiven kan je een klein inkepinkje maken zodat hij niet barst en er niet meer uitziet. Op die manier kan hij beheerst scheuren. denk dat dat met veel vruchten zijn die veel vocht bevatten.

Maar neem nou mijn woord niet als het heilige woord, want ik heb een aantal van deze vruchten ook nog nooit ingevroren. Maar wat ik invries dat ontdooi ik ook vaak niet, als je het in de blender gooit bevroren en je doet er wat melk bij of sap dan ontdooid het al snel genoeg in de blender... even laten staan zodat het op kamertemp komt en naar binnen gieten die handel.
Bananen kunnen wel voor verstopping zorgen, maar ook om die reden binden ze als een tierelier als je ze bevroren in de blender gooit!

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 16:13

@ LecyTinker; bedankt voor je reacties!