Voedsel vacuum verpakken i.v.m. houdbaarheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Voedsel vacuum verpakken i.v.m. houdbaarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 15:04

Ik heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt :D

Onlangs stond ik bij de slager en toen ving ik op dat er vlees gesealed/vacuum verpakt moest worden zodat het buiten de koeling mee op reis kon. Stom genoeg had ik er op dat moment geen besef van om even te vragen wat dat nou precies was, maar nu wil ik er toch graag wat meer van weten.

Ik heb weleens gehoord dat vacuum verpakt voedsel langer houdbaar is. Geen idee hoeveel langer dan wanneer het gewoon verpakt bewaard wordt, maar wel aanzienlijk langer. Ook zou de temperatuur waarbij het voedsel bewaard wordt niet zo belangrijk zijn, het zou buiten de koelkast bewaard kunnen worden.

Heeft iemand een idee waar de klepel hangt? :D

Ik vraag dit omdat we regelmatig met onze camper op pad gaan. De camper is voorzien van een koelkast, maar deze is niet zo groot en we krijgen regelmatig eters over de vloer. Vooral BBQ (en natuurlijk heeeeeel veel vlees...) is dan populair en dit zou misschien wel een handige oplossing kunnen zijn. Mocht er iemand ervaring hebben met bepaalde sealmachines dan hou ik me ook aanbevolen :)

Mizoan

Re: Voedsel vacuum verpakken i.v.m. houdbaarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:21

Mijn ma had vroeger zo'n ding en ik zie ze ook wel eens voorbij komen in de folder van Lidl, Marskramer en Blokker.

Hoeveel langer het houdbaar is durf ik je niet te zeggen, maar doordat het niet bloot komt te staan aan lucht e.d. is het houdbaarheidsproces wel verlengd :P
Tevens zie je bij de super ook regelmatig vacuum getrokken vlees buiten de koeling in de schappen liggen, dus het hoeft niet perse in de koeling.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:23

de meeste bacteriën hebben zuurstof nodig om te groeien, dus wat dat betreft zou het heel goed kunnen dat de houdbaarheid verlengt wordt.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 02:09

Op mijn werk, een slagerij, gaven we van de zomer regelmatig vacuum gezogen vlees mee. Ging inderdaad mee op vakantie of werd opgestuurd naar Surianame :D Wij sealden het voor de klant, dan bleef het een week langer houdbaar dan normaal.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 02:31

Zo zet ik mijn eigen soep "vacuüm" ongekoeld rustig 2 maanden in het schap :D Gewoon kokende soep in bokaal, dop erop en snel omdraaien, zodat de lucht erin ook heet is geweest, zo weinig mogelijk lucht in laten ook, en dan blijft die echt tot 2 maanden lekker.

Ik geloof dat het idd is omdat zuurstof nodig is voor alle organismen inclusief bacteriën?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:54

er zijn ook bacteriën die anaeroob (dus zonder zuurstof) kunnen groeien :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:07

Aha, vandaar dat vacuüm verpakt voedsel ook het eeuwige leven niet heeft?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:04

dat denk ik :j
als iets eerst steriel is gemaakt en dan vacuum verpakt ontstaat er nooit groei.
maar aangezien rauw vlees niet steriel is zal er dus wel iets gaan groeien. wel is dat een stuk langzamer dan als het niet vacuum getrokken wordt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:07

Hartstikke bedankt voor jullie reacties! :)

't Is toch eigenlijk wel bizar dat zo'n relatief kleine handeling zoveel invloed heeft. Mij komt het eigenlijk wel goed uit, want het zou een prima oplossing kunnen zijn voor het ruimtegebrek in de koelkast.
Door zo'n apparaat aan te schaffen zou ik prima die paar dagen kunnen overbruggen en dan kan het koelkastje voor andere doeleinden gebruikt worden :)

Ik ga me nog eens wat verder orienteren, ik zag al dat er diverse apparaten te koop zijn, van supergoedkoop tot megaduur. Eens kijken wat de voor- en nadelen zijn.
Mocht iemand daar toevallig nog tips over hebben: heel graag :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:55

Ik ben daar ook wel geïnteresseerd naar

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:28

kan je niet ipv dat apparaat gewoon een koelkast aanschaffen ?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:34

Ik werk zelf bij een slagerij. Vacuum verpakken kan,maar wil niet altijd de houdbaarheid verlengen.
Wanneer je dit wel wilt zal de omgeving en verpakking echt steriel moeten zijn.
Bij ons word ook regelmatig in de zomermaanden gevraagd om gevacuumeerd vlees. Dit doen wij bewust niet omdat wij de steriele omgeving niet hebben. En zo niet kunnen zorgen voor optimale zekerheid.
Varkensvlees is overigens echt niet te vacumeren en gaat zonder koeling gelijk kapot.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:07

Misslolliex, in de openingspost staat dat we een koelkast in de camper hebben ;)
Camperkoelkasten zijn helaas niet zo groot als een gewone koelkast, dus je zit al snel met ruimtegebrek als je veel eters over de vloer krijgt. Vandaar :)

Coby, bedankt voor de informatie :)
Goed om te weten dat er ook haken en ogen aan zitten.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:02

Ja ik bedoelde nog een koelkast... :) maarja als je ruimte gebrek heb...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 11:06

Ah, je bedoelt nog een extra koelkast? :)
Sorry, zo had ik het niet begrepen.

Een extra koelkast in een camper is helaas bijna niet te doen. Je zit met de fabrieksinbouw die een bepaalde indeling heeft en je hebt diverse aansluitingen nodig (gas, 12 volt / 220 volt en roosters voor afvoer). Daarnaast zit je nog met de ruimte die zo'n koelkast inneemt, je moet dan een deel van de fabrieksopbouw slopen en alle (extra) aansluitingen maken.
't Werkt helaas niet zoals in huis, dat je een plekje zoekt en de koelkast even inplugt op het stopcontact ;)

Maar in elk geval bedankt voor het meedenken :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:12

je kan het ook bij de slager vragen kunnen het ook doen voorbje

wij hadden veel dingen vacum(slagerij)
soms wel maanden i.v.m intrekken van kruiden enz

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:20

Vlees wat vacuüm getrokken is, zal nog altijd in de koeling of vriezer bewaard moeten worden.
Het klopt dat de houdbaarheid in de koeling verlengd wordt, maar dat is inderdaad meer een kwestie van dagen tot hooguit een week.

Een nadeel van vacuüm trekken is dat de structuur van het vlees aangetast wordt. Maar dit is weer een voordeel voor vlees dat gemarineerd/gekruid wordt.
Dat trekt dan beter in het vlees.
Vergelijk het een beetje met een vermalser of het plat slaan van een biefstuk.
Het vlees wordt er iets malser door.
@ TS, heb je alleen eens aan ingeblikt vlees gedacht, dat is wel buiten de koeling maanden lang houdbaar.
Bij de meeste slagers is dat zeker in de zomer te verkrijgen of te bestellen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:21

let wel op bij gevacumeerd vlees verkleurd het vlees ook uurtje voor je het gebruikt open maken dan komt er weer een mooie kleur op