Testrecept oktober - Chilli con carne.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

Testrecept oktober - Chilli con carne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 10:30

Hierbij het testrecept van de maand Oktober.
Deze maand is het de bedoeling lekker te experimenteren op onderstaand gerecht, laat je creatieve fantasie los en maak er wat moois van.

Niet zo creatief? Geen probleem, ook ervaringen met onderstaand recept precies mogen gedeeld worden.

Chilli con carne.

Wat heb je nodig:
Voor vier personen
  • 5 uien
  • 3 paprika's ( rood groen geel )
  • 3 tenen knoflook
  • 500 gr gehakt
  • doosje champignons
  • 2 blikken bruinebonen
  • 2 blikjes tomatenpuree
  • cayenne peper
  • zout
  • paprikapoeder

Hoe bereid je het:
- Snij de uien en paprika's en champignons, en bak dit in een pan.
- Bak in een andere pan het gehakt rul, en doe dit in de pan met de gebakken uien enz...
- Als je alles lekker in 1 pan heb, doe je de knoflook erin (of dat doe je al bij het groenten bakken, maar ik had een potje gehakte knoflook van conimex dus dat hoefde niet mee gebakken te worden!)
- Vervolgens de tomatenpuree erin en doe er wat water bij en roer goed door. Doe dan lekker kruiden erin, zoals cayennepeper paprikapoeder en zout.
- Doe de bruinebonen erbij en laat een uurtje staan.

(oja ik deed er een beetje chillisaus doorheen van calve uit een flesje....)

Eet smakelijk!
Origineel topic: [VT] chilli con carne

Geniet ervan! Wil je meetesten, stuur dan Unwritten of Fnanne even een pb of plaats het in dit topic!

Testkoks voor de maand september:

madeliefw - 7
_Tivoli_ - 7
Ffortuna - 8
blackpegasus - 8
Iessie - 7
odetteke - 8

Caira

Re: Testrecept oktober - Chilli con carne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:35

Mag ik zeggen dat ik dit niet echt een recept vind? Vind dit meer een gooibakjesbijelkaar gedoe.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:36

Ik ga dit vanavond toevallig eten, maar dan zonder champignons, want die horen niet in de chili ;)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:38

Ik vind dit wel weer een echt recept in tegenstelling tot de salades van de zomer. Echter volgens mij weet iedereen wel hoe chili con carne smaakt. Dus hierbij mijn 7. Je kan er van alles bij doen, bijvoorbeeld verse ananas, tacochips met creme fraiche, taco's, salade. Lekker dus.
Ik ga ook eens even nadenken over gerechten die ik wél testreceptwaardig vind en hoop dat ik eraan denk die ook op te sturen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:59

Met kapucijners ipv bruine bonen is dit veel lekkerder, en heb je ook minder kans op bekende bij-effecten van het gerecht :+ da's een tip voor de afwisseling.

Ohja, wat voor tomatenpuree wordt er hier bedoeld? Van die mini 6 cent-blikjes of een maatje groter?

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:11

Ik lust helaas geen bruine bonen :r

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:58

Zet mij er maar bij dan, ik hou wel van chili concarne.
Ik vervang wel de gehakt door iets vega's.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:02

bonnefooi schreef:

Ik ook niet.

- Ril -

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:05

I love chili :P
Maar dit kan toch iedereen maken id.......

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:00

kidney bonen ipv bruine bonen,, en voor het mex smaakje nog wat komijn en evt cacao

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:06

Wanneer er moeilijkere recepten geplaatst zouden moeten worden, willen wij die graag horen. Die mogen per PB naar Fnanne of naar mij.

Juist omdat chili ook veel variaties biedt, kan het een uitdagend testrecept zijn. Laat maar eens zien hoe creatief jullie zijn.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:44

Ik kwoot mezelf dan maar even :+
_Tivoli_ schreef:
Zet mij er maar bij dan, ik hou wel van chili concarne.
Ik vervang wel de gehakt door iets vega's.

Ik heb het meteen vanavond gegeten,foto komt morgen.
Simpel te maken,veel te varriëren.Alleen jammer dat je er na een goed bord vol,meteen weer voor een half jaar genoeg aan hebt :Y)
We geven het een 7.

Bellisimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 01:35

bonnefooi schreef:

Kan niet anders dan me hierbij aansluiten, Chilli con carne, iewh!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:30

Ik mis nogal wat kruiden bij het recept... in een chili (in mijn geval sin)carne hoort iig komijn en koriander thuis vind ik :o

Unwritten schreef:
Juist omdat chili ook veel variaties biedt, kan het een uitdagend testrecept zijn. Laat maar eens zien hoe creatief jullie zijn.

Maar als iedereen tig dingen gaat wijzigen is het niet meer hetzelfde recept, dan is het meer de vraag hoe je lekker je chili con carne vindt. :+
Als ik mijn variant maak met mijn vegagehakt, minder ui, koriander, komijn en cacaopoeder erbij, en ik gebruik tomatenstukje ipv tomatenpuree, geserveerd mer tortillachips en ik geef het een 9 zegt dat helemaal niets meer over hoe goed het testrecept zelf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:44

Maar een testrecept kan ook als 'test' gebruikt worden. En dus met variaties verbeterd worden, voor een eventuele volgende keer :) En met eventuele variaties op een 'basis' kan er ook een leuk verslag geschreven worden aan het eind van de maand, waar al dan niet een cijfer aan gekoppeld kan worden.

Toch?

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:05

oeh oeh ikke ikke!
ik weet een nieuw leuk testrecept.
is dit een goeie reactie op dit topic?
nee.
maar weet een hele lekkure!!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:12

Hmm lekker, hier ga ik me ook is aan wagen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:14

Ik kwoot mezelf ook nog maar eens.
Ffortuna schreef:
Ohja, wat voor tomatenpuree wordt er hier bedoeld? Van die mini 6 cent-blikjes of een maatje groter?

Zet mij ook maar bij de testkoks, ik eet het zelf dan wel niet ivm dieet, maar zal het mijn vriend voorschotelen ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:17

die blikjes vind ik vies, ik gebruik gezeefde tomaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:18

Tomatenpuree mag je zelf bepalen. Meerdere soorten aanwezig in de supermarkt, en gezeefde tomaat kan bijvoorbeeld ook

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:22

Ik heb het gister ook gegeten (zonder de champignons dan) en geef het een 8 :D.
Ik ben altijd al dol op Chili con carne geweest.
Ik heb nog echte piri-pirikruiden uit portugal en dat maakt het gerecht nog wat pittiger :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:23

Unwritten schreef:

Maar de opzet van alle testrecepten was altijd om juist zo precies mogelijk het origineel te volgen en niet met eigen variaties etc. te komen. Anders heeft het geen zin om een recept te testen, want je wilt kijken hoe een bepaald recept met verschillende deelnemers uitvalt, wat zij ervan vinden qua hoe je het moet maken en hoe het smaakt als iedereen hetzelfde doet.

Als het nu tegenwoordig de bedoeling is dat er juist allemaal varianten etc. op komt : is het dan niet beter om dat gelijk in de beginpost duidelijk te stellen?

Ik mis om eerlijk te zijn idd de laatste tijd nogal de uitdaging. Dit is zo'n standaard recept, en gewoon wat bij elkaar mieteren, elke noob kan dit in elkaar flansen.

Als je kijkt naar het overzicht dan zie je juist bij de andere recepten een wat pittigere taart / gebak. Of een bepaalde ovenschotel waar meer werk en voorbereiding en alles aan zit. Bijv. toen die Dolmades, of Witte tiramisu. (BTW, met nakijken van het overzicht zie ik dat de cijfers van de laatste recepten nog niet toegevoegd zijn?)

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:24

Ik heb trouwens wel een recept van een apart en gewaagd toetje. Het klinkt erg vies maar het is zoooo lekker. Iedereen die ik het heb voorgeschoteld vind het heerlijk. Nou ja... Ik heb het recept van mijn oma dan ;).
Laat maar weten als jullie nieuwsgierig zijn ;)
Het staat ook op bokt trouwens. grootmoeders moorkop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:24

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga me uitleven straks ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:39

Maya schreef:
Unwritten schreef:

Maar de opzet van alle testrecepten was altijd om juist zo precies mogelijk het origineel te volgen en niet met eigen variaties etc. te komen. Anders heeft het geen zin om een recept te testen, want je wilt kijken hoe een bepaald recept met verschillende deelnemers uitvalt, wat zij ervan vinden qua hoe je het moet maken en hoe het smaakt als iedereen hetzelfde doet.

Als het nu tegenwoordig de bedoeling is dat er juist allemaal varianten etc. op komt : is het dan niet beter om dat gelijk in de beginpost duidelijk te stellen?

Ik mis om eerlijk te zijn idd de laatste tijd nogal de uitdaging. Dit is zo'n standaard recept, en gewoon wat bij elkaar mieteren, elke noob kan dit in elkaar flansen.

Als je kijkt naar het overzicht dan zie je juist bij de andere recepten een wat pittigere taart / gebak. Of een bepaalde ovenschotel waar meer werk en voorbereiding en alles aan zit. Bijv. toen die Dolmades, of Witte tiramisu. (BTW, met nakijken van het overzicht zie ik dat de cijfers van de laatste recepten nog niet toegevoegd zijn?)

Ik ben bezig met een algemeen overzicht van alle recepten die er getest zijn, dus de cijfers komen ergens deze week up to date in hun eigen topic boven aan de pagina :)

Wij willen ook graag bokkers vragen om echte uitdagende recepten in te sturen, al is een laagdrempelig recept ook wel eens lekker, omdat niet iedereen zo'n uitdaging wilt, en je wel meerdere mensen wilt bereiken. Toch? :)

En een keer een experiment op het testrecept, kan ook een trigger zijn om weer meer bokkers te trekken. Tenslotte is verandering en testen de manier om te leren. Lijkt mij.