Gezonde maaltijden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Gezonde maaltijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 14:08

Hebben jullie misschien wat leuke/makkelijke recepten voor gezond eten qua groentes & aardappelen.

Ik ben een drama als het gaat om gezond eten klaarmaken, grootste reden is dat het vaak te lang duurt en omdat ik vaak 2 verschillende dingen klaar moet maken ivm een eetprobleem van m'n vriend...

Als ik thuis kom heb ik honger en dan met aardappels koken, groente klaarmaken e.d. ben je gauw een uur verder voordat je een keer aan het eten bent. In die tussentijd heb ik de kast al geplunderd aan alles wat los en vast zit :+

Mijn probleem ligt ook een beetje bij het feit dat ik geen aardappel mens ben, ik hou meer van pasta en rijst, 2 dagen in de week aardappels is voor mij meer dan genoeg want dan ben ik het al zat :Y)
Ik probeer wel af te wisselen tussen gewone aardappels en nieuwe aardappels (met boter).

Alvast bedankt! :D

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Gezonde maaltijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:15

Aardappels, schillen in een ovenschaal olie en kruiden erover.
In een voorverwarmde oven 30 minuten op 160 graden ;)

ukje
Berichten: 3794
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Gezonde maaltijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:24

Misschien van te voren al klaar maken groente die makkelijk schoon te maken zijn hoeft dan nog maar 10 minuutjes te duren en ja vlees of iets anders is ook zo klaar. Ik weet niet of je budget het toelaat maar anders af en toe pasta met een roerbakmix en saus maken ook handig.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 10:26

ukje schreef:
Misschien van te voren al klaar maken groente die makkelijk schoon te maken zijn hoeft dan nog maar 10 minuutjes te duren en ja vlees of iets anders is ook zo klaar. Ik weet niet of je budget het toelaat maar anders af en toe pasta met een roerbakmix en saus maken ook handig.


Thanks, dat is inderdaad ook een leuk idee! Pasta met roerbak... was nog niet bij me opgekomen, maar kan het altijd proberen natuurlijk :) Wat voor saus kan je daar het beste bij gebruiken?

We hebben het goed op het moment, dus geen budget voor eten. ;)

Jezzi schreef:
Aardappels, schillen in een ovenschaal olie en kruiden erover.
In een voorverwarmde oven 30 minuten op 160 graden ;)


Klinkt ook goed! Wat voor kruiden gooi je eroverheen?

(Ja, sorry hoor. Ik ben echt geen kook wonder en een leek qua sausen en kruiden, terwijl ik dat toch lekker vind...) :+

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Gezonde maaltijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:50

Dat kan je variƫren, paprikapoeder, tijm, rozemarijn, etc.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:06

pastagerechten zijn ookg ewoon gezond hoor :Y)

Leonie
Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Wechel (Antwerpen!!)

Re: Gezonde maaltijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:59

^^ zeker van?

Een portie van 125 g witte pasta met roomsaus en vlees is niet bepaald gezond te noemen.

Te veel enkelvoudige koolhydraten en vet

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:20

Leonie schreef:
^^ zeker van?

Een portie van 125 g witte pasta met roomsaus en vlees is niet bepaald gezond te noemen.

Te veel enkelvoudige koolhydraten en vet


Als men onder pasta eens meer verstond dan een te grote portie pasta met vette witte roomsauzen, spek, vet en geen groenten, is het niet gezond idd. Pasta kan zoveel meer! Ik lust sowieso geen carbonara-dingen. Bij ons gaat pasta altijd gepaard met sauzen gebaseerd op tomaat (wijn en oregano, mjumjum). En veel groenten. Ik ben er flauw van dat men zegt dat je van pasta dik wordt en geen groenten in zit, dat ligt toch echt aan je eigen koken dan. En ja, pasta is wat rijker dan aardappel, maar je eet er minder van, en omdat het zoveel lekkerder is eet je veel makkelijker een grote portie groente.

Ik ben altijd erg bewust met eten. Eet vaak pasta, reken 70-80gram pp (gaat er nog geregeld wat naar de hond), vaak in combi met mager rundergehakt (80-100gram pp), veel tomaat,ui, wortel, paprika, champignons, prei ook weleens, spinazie, courgette, aubergine, brocolli, noem maar op. Zit veelal boven de 200gram groenten.

Een makkelijk en snel pastagerecht bij ons bijvoorbeeld, voor 4 personen:
1 chorizoworst 250 gram (vette worst, dus weinig gram pp)
farfalle (80 gram pp)
paar zongedroogde tomaatjes
1 ui (=100 gram)
4 tomaten (of blik van 400gr)
doperwten, (minstens 300 gram, nu zit je netjes op 200gr pp.)
oregano, peper, zout

Onze macaroni, lasagne, canneloni etc zit bomvol verse groenten. Hoezo ongezond dan?
Met lasagne gebruiken we zelfs maar 100-150 gram lasagnevellen.

Leonie
Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Wechel (Antwerpen!!)

Re: Gezonde maaltijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:04

Wees gerust, ik doe dat ook. Wij eten zelf vrij vaak pasta zelfs.

Maar zeggen dat pastarecepten sowieso gezond zijn? Toch niet hoor. Mijn berichtje plaatste ik enkel omdat mensen door jou berichtje zouden kunnen denken dat ALLE pastagerechten gezond zijn. ;)

Heb je al eens ander pastasoorten geprobeerd: volkoren-, spelt-, quinoa-, etc.? Ook heel lekker en supergezond!

unicumW
Berichten: 576
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: noord- brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:11

je kunt pasta zo vet make als je wlt, en ook zo gezond als je wilt..
een lekker aardappel gerecht en snel klaar.
een zak krieltjes even 5 minuten in de magnatron, wat gekruid vlees, en groenten die je maat wilt. even 10 minuten wokken en klaar..
kan je ook met alle groenten en vlees afwisselen. echt zo makkelijk, en lekker ;)

Anoniem

Re: Gezonde maaltijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:15

Aardappel anders, heerlijk! Uit de oven maar ook bijv gewoon in de pan met aardappelschijfjes en roerbakgroenten.

Wat ik ook loekker vind zijn aardappelschijfjes bakken met uitjes, champigons en spek. Mjammie!

EsBianc

Berichten: 823
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Veldhoven

Re: Gezonde maaltijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:20

Gebakken aaradppels op standje hoog, vlees op standje hoog, en een pak sla. in 10 a 15 min kun je aan tafel.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:39

Tja, pasta kun je zelf natuurlijk net zo gezond of ongezond maken als je zelf wil.

Ik heb wel eens mensen gezien die zelfs een andijvie stampot ongezond konden krijgen door mega vette spek, roomsaus e.d. er doorheen te gooien, en dan gebruikte ze ook nog van dat aanmaak aardappelpuree :+

Blingh schreef:
Aardappel anders, heerlijk! Uit de oven maar ook bijv gewoon in de pan met aardappelschijfjes en roerbakgroenten.


:9 Ja! Daar ben ik ook helemaal gek op :j vooral de kaas/ham en dan nog wat geraspte kaas eroverheen... Heb ook standaard een pot in de kast staan :D

Hmmm, maar even wat aardappelschijfjes halen vanavond... :Y)

unicumW schreef:
een zak krieltjes even 5 minuten in de magnatron


Ik heb geen magnetron :+