Broodvervanger?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Broodvervanger?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:00

Heey Bokkers!!

Ik word heel snel dik van brood. Neem altijd bruin/meergranen brood, dus opzich wel gezond.

Nu wil ik mijn eetstijl omgooien en geen brood meer eten. Maar wat kan ik nu inplaats van brood eten?
Ik zit nog op school dus het moet handig zijn om mee te nemen.

Dus: een broodvervanger voor 's ochtends en 's middags (en eventueel 's avonds).

Fruit is een goede optie, maar dit eet ik ook al als tussendoortje dus ben eigenlijk op zoek naar iets anders.

Groetjes daantje99

vuurneon

Re: Broodvervanger?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:01

ontbijtgranen? of drinkontbijt voor in de ochtend.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:09

Als ik jou was zou ik niet zomaar stoppen met brood eten..
Hier zitten heel veel belangrijke dingen in die je wel nodig bent.
Wat bijvoorbeeld in fruit echt niet zit..

En bijvoorbeel in yoghurt met musli zit vaak veel meer suikers e.d. in..
Maar wat evt. vervangers zijn: knackerbrood, beschuit, brintapap..

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:25

inderdaad in muesli zit heel veel suiker.

Ik was ook niet van plan om maar een appeltje te eten tijdens de lunch.. Maar wat kun je nog meer eten wat wel goed is? En waar je hongergevoel wel gewoon van weggaat.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:43

Snel dik van brood? Hoe krijg je dat voor mekaar?

Ik ga mee met ktink :)

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:46

T is niet zo dat ik als ik een boterham eet gelijk merk dat ik er dikker van word. Maar omdat ik veel brood eet (denk aan 4/6 boterhammen) per dag zet het wel aan. Komt denk ik door de granen (koolhydraten) die weer omgezet worden in suikers.

Ik sport 5x per week en fiets ook elke dag een uur dus daar ligt het niet aan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:49

ik vind 4/6 boterhammen niet veel...(ik eet ongeveer 6/8 per dag)

wat eet je hiernaast?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:51

Ik denk echt niet dat het ligt aan het brood dat je eet. Per sneetje zit er in bruin brood zo'n 80 a 90 calorien, zelfs met 6 sneetjes kom net aan een kwart van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calorien. Uiteraard zijn er meer dingen dan alleen calorieen die meespelen, maar ik zou eerder kijken naar het broodbeleg dat je erop smeert :) Ook moet je erom denken dat de vezels in bruin/volkoren brood dan wel ergens anders in terug moeten komen als je brood uit je voedingspastroon wil weren.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:55

Ik denk ook dat je niet uitkomt op producten waar minder caloriën/suikers in zitten..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:56

4 tot 6 boterhammen is niet veel! :n :D

Je zou om te beginnen misschien eerst bijvoorbeeld de helft van je brood kunnen vervangen? En dan ook goed letten op je beleg; weinig boter, magere kaas etc.
Vervangers zouden bijvoorbeeld muesli kunnen zijn (een variant kiezen zonder al te veel suiker) en volkoren crackers..Iets anders zou ik ook echt niet weten, want meestal wordt je van die vervangers óf niet vol óf er zit veel suiker in óf (als je pech hebt) allebei ;)

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:58

M_i_R schreef:
Ik denk echt niet dat het ligt aan het brood dat je eet. Per sneetje zit er in bruin brood zo'n 80 a 90 calorien, zelfs met 6 sneetjes kom net aan een kwart van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calorien. Uiteraard zijn er meer dingen dan alleen calorieen die meespelen, maar ik zou eerder kijken naar het broodbeleg dat je erop smeert :) Ook moet je erom denken dat de vezels in bruin/volkoren brood dan wel ergens anders in terug moeten komen als je brood uit je voedingspastroon wil weren.

Precies, die vezels moeten ergens in terug komen. Maar waar?

Misschien hebben jullie gelijk: In brood zit alles wat je nodig hebt dus eet het gewoon. Maar ik wil gewoon voor een paar weken iets anders proberen. Zo kan ik zien of ik dat beter vind ja of nee.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:59

craccottes of hoe je dat ook schrijft of rijstewafels ?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:59

Brood wordt je niet dik van (of je moet 2 broden per dag eten ofzo), het ligt meestal meer aan wat je er op doet.

En evengoed kun je natuurlijk gewoon minder brood eten. In brood zit bijvoorbeeld wel Jodium, wat in je normale eten niet veel voorkomt. Als je daar tekort aan krijgt kan je schildklier kuren krijgen.

Dus ik zou het brood wat minder doen, en light producten op brood doen of rookvlees ofzo. Je meot toch je vezels binnen krijgen en in muesli en cornflakes zit veel meer suiker.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:04

daantje99 schreef:
T is niet zo dat ik als ik een boterham eet gelijk merk dat ik er dikker van word. Maar omdat ik veel brood eet (denk aan 4/6 boterhammen) per dag zet het wel aan. Komt denk ik door de granen (koolhydraten) die weer omgezet worden in suikers.

Ik sport 5x per week en fiets ook elke dag een uur dus daar ligt het niet aan.

Laat ik het zo vragen. Wat eet je verder allemaal op een dag? Kan me niet voorstellen dat je van deze hoeveelheid brood aankomt namelijk.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:09

Niets is zo traditioneel in Nederland als een bruine boterham met kaas. Maar die plakjes kaas kun je net zo goed gelijk op je heupen plakken. Kaas is heel vet, ik las ergens dat een kroket nog minder vet is dan sommige kaas :wow:

Dus misschien de kaas laten staan (als je die al eet) en vervangen voor appelstroop en mager beleg. Ik ben overigens kaasverslaafd dus mij zal het niet lukken die te laten staan :n

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:10

eet meestal ham of kaas op brood. en eet als tussendoortje meestal fruit of soms iets van chocolade. maar dat doe ik niet vaak.. echt een uitzondering. verder eet ik 's avonds gewoon gezond warm eten. Vlees, groenten, aardappelen, pasta of rijst. En na het eten eet ik nog iets van yoghurt of vla..

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:11

EvaLuna schreef:
Niets is zo traditioneel in Nederland als een bruine boterham met kaas. Maar die plakjes kaas kun je net zo goed gelijk op je heupen plakken. Kaas is heel vet, ik las ergens dat een kroket nog minder vet is dan sommige kaas :wow:

Dus misschien de kaas laten staan (als je die al eet) en vervangen voor appelstroop en mager beleg. Ik ben overigens kaasverslaafd dus mij zal het niet lukken die te laten staan :n

kaas is inderdaad vet. maar vind dat je het niet kan vergelijken met frituurvet.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:13

Maar ben je echt te dik dan? Want als ik lees wat je eet, eet je minder dan mij. Of ligt het bij jou meer aan de hoeveelheden?

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:15

Kaas bestaat volgens mij voor een groot deel uit verzadigd vet, vloeibaar frituurvet daarentegen is steeds vaker plantaardig.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:17

Annemeik schreef:
Maar ben je echt te dik dan? Want als ik lees wat je eet, eet je minder dan mij. Of ligt het bij jou meer aan de hoeveelheden?

Nee heb geen overgewicht ofzo.. heb een gezond gewicht. Alleen wil wel gewoon goed letten op wat ik eet. Ben heus geen gezondheidsfreak haha:P maartoch..

Daarom vroeg ik hier ook of jullie nog iets in plaats van brood eten? vind het namelijk ook niet echt lekker, het liefst eet ik 2 keer per dag warm haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:32

Kaas heb je nodig voor de eiwitten :) 3 plakjes kaas is voldoende op een dag.

Misschien kun je eens met een dieetiste overleggen wat je het beste kunt vervangen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:35

overigens, als je echt te zwaar zou worden van "normaal" eten zou ik ook even naar de dietist/ha gaan..
vriendin van mij word ook steeds zwaarder...terwijl ze veel minder eet dan mij...(oke ik kom ook wel ietsie aan, maar niet zo belachelijk veel)

zomaar dingen uit je dagelijks etenspatroon halen vind ik niet verstandig

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:08

Eiwit kan je ook wel ergens anders uit halen, zoals je vlees of een ei :)

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:31

Ik eet nooit kaas, vind het niet lekker, maar ik krijg genoeg eiwitten binnen.
Daarbij ben ik ook niet opgevoed met kaas (tenminste, in het buitenland hebben ze daar niet zoveel mee).
Dus ik mis het niet en heb het ook niet nodig, want ik functioneer blijkbaar prima. :')

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:05

kijk eens in een sonja bakker boek,
daar staan allemaal vervangers voor brood in bij de week-menu's