recept stoofpeertjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

recept stoofpeertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:15

Oke ik weet hoe ik stoofpeertjes moet klaar maken. Dat is het probleem dus niet.

MAAR ik heb dus ooit eens bij iemand (weet niet meer wie) de meest lekkere stoofpeertjes gegeten EVER!!

De peertjes waren echt intens rood. En het vocht waar ze in gekookt waren was ook datzelfde rood en wat dikkig!

Alles was ook een stuk zoeter dan de peertjes zoals ik ze gewoonlijk maak!

Het was zo over heerlijk dat ik nu maar eens een beroep doe op de bokkers.

Maakt iemand stoofpeertjes die niet bruinig-rood worden maar intens rood. En daarbij een kookvocht hebben die wat dikker is?

Wie maakt mij gelukkig met het recept?

Annemeik

Re: recept stoofpeertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:18

Niet koken in water, maar in cranberry-zwartebessensap met een beetje suiker. Heel rustig laten koken, bv om 3 uur opzetten op laag vuur als je om 7uur wilt eten. Als je bijna wilt gaan eten, de peertjes er even uitvissen, het vocht aanmaken met wat maizena om het in te laten dikken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:19

Dit ga ik zeker eens proberen Annemeik! Thanks alvast!

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:24

Ik doe het in een goede rode wijn, met wat kaneel en bruine suiker en een kruidnagel
Langzaam pruttelen anders kook je ze stuk
succes

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:27

water met heel veel suiker op zetten hierbij doe je rode port of creme de cassis. geeft een mooie rode kleur en lekkere smaak.
schil de peertjes en maakt er partjes van (zonder klokhuis) laat dit zo rustig 3/4 uur pruttelen :) wat ik altijd erg lekker vind is een beetje vanille suiker er door heen :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:33

gewoon hele peertjes, in van die bessenwijn. Worden ze super mooi rood, en als je het sap ff met maizena aanmaakt, is dat ook erg lekker.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:38

Zoals mijn mam dat doet: :D

De peertjes koken met water, scheutje citroensap, kaneel, dikke lepel keukenstroop en suiker. Laten koken tot ze rood zijn, kan wel 2 uur duren, hangt van de peersoort af. Het vocht bindt je met aardappelzetmeel, aangelengt met een beetje water, goed roeren! Minuutje door laten koken. En that's it!

Voor extra rode peertjes voeg je een beetje rode wijn toe.

Hoop dat je hier wat aan hebt ;) Jij gaat dus nu elke dag een ander recept uitproberen tot je het gevonden hebt! :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:43

zorro schreef:
Hoop dat je hier wat aan hebt ;) Jij gaat dus nu elke dag een ander recept uitproberen tot je het gevonden hebt! :+

:D Daar komt het eigenlijk wel op neer ja!!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:03

met speciale perensuiker (verkopen ze bij de tuinen, het is gemaakt van ielhhh rode bladluis ofzo... :o )

kookvocht dikker maken door er een heel klein beetje aardappelzetmeel door heen te roeren. (niet teveel, dan krijg je jam)

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:37

Ik kook mijn peertjes altijd in voldoende water (peren moeten onder staan) met een flinke scheut azijn. Daar dan best wat suiker bij. Even roeren om daarna te proeven of het niet te zurig is. En dan heel veel kaneel erbij doen. Weer wat roeren, voor zover dat gaat in een overvolle pan met harde peren en water tot de rand.
En dan opzetten. Als het bijna kookt het gas terug draaien en de peren laten pruttelen op heeeeel zacht vuur. Ik laat ze zo altijd een uur of 3 staan. Af en toe even checken of alles nog goed gaat en wat doorroeren.

Peertjes uitnemen met een schuimspaan en uit laten lekken. Grootste deel van het sap weggieten en de rest aanmaken met bindmiddel.
Het is echt een klassieker voor de winterdagen bij ons. Naast dat ze gewoon hele erg lekker zijn ruikt je huis dan ook zo heeerlijk! :9

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:29

Mijn moeder schilt de peertjes en snijd ze door de helft. Vervolgens gaan ze in een pan met flink wat water dat de peertjes onderstaan. Dan flink kaneel en suiker erbij en laten pruttelen. Wij laten ze altijd een uurtje of 3/4 opstaan en ze zijn ze op z'n lekkerst vind ik :9

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:14

lelle schreef:
Ik doe het in een goede rode wijn, met wat kaneel en bruine suiker en een kruidnagel
Langzaam pruttelen anders kook je ze stuk
succes

dit is precies ook hoe ik het doe, lekker op de bourgondische manier :~
er gaat bij mij in een grote pan, gewoon een hele fles wijn in en ook met de suiker en kaneel ben ik niet al te zuinig...
door de suiker wordt het vocht idd wat dikker, erg lekker!

voor mij is er geen andere manier om stoofpeertjes te maken *D

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:25

Na alle tips - don't forget: GieseWildeman, of hoe je het ook mag schrijven. Het merk scheelt echt wel in de smaak :j

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:14

hier wordt het óf in goede rode wijn met kaneel gekookt óf in coebergh met kaneel gekookt.
Daarna aanmaken met maizena, en smullen maar!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:44

Giezewildemans zijn inderdaad DE peren :j mijn moeder kookt ze 5 uur (!!!) heel zachtjes. Gewoon in water, als ze zo lang opstaan dikt het vocht mooi in en is echt dodelijk lekker (en gezonder dan suiker toevoegen)