Eetbaar 'schaakbord?!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eetbaar 'schaakbord?!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:43

Hoi hoi. Haha!
Voor mijn vader moest ik nog op zoek naar een paar cadeautjes. Ik weet dat hij het heel erg waardeert als ik zelf iets in elkaar flans (ja zelfs nog nu ik 16 ben Sigaar ) maar ik heb echt geen tijd momenteel om te tekenen oid.
Nu bedacht ik me om iets in de trant van zijn oude hobby te doen: schaken.
Ik vroeg me af of het mogelijk is om een eetbaar schaakbord te maken?
Had al bedacht om de ondergrond van het bord gewoon van koekjesdeeg te maken, dat wordt mooi hard. Het probleem is dan om er zwarte en witte vakjes op te maken. Misschien met chocolade ofzo, ik heb werkelijk waar geen flauw idee.
Dus als de creatieve kokers onder jullie me zouden willen helpen ermee, héél graag. Haha!
Denk dat het nogal onmogelijk wordt om ook schaakstukken te maken, maar als iemand ook daar een oplossing voor heeft zou dat natuurlijk wel heel vet zijn!
Alvast bedankt! Lachen

eilleen333

Re: Eetbaar 'schaakbord?!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:44

Schaakstukken iets van koekjes met in chocola het symbool van het paard, toren, koning etc erop?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:54

Dan maak je voor de zwarte stukken zeg maar Cacao en dat word mooi bruin.
Maar dat moet je denk ik appart maken, of maakt een mooi vierkant bord, end an omstebeurt een zwart/wit stuk voor op 't bord.
En wit doe je gewoon de orginale kleur van het koekjesdeeg.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:56

Wit kan je ook maken door wat water bij poedersuiker te doen, dan krijg je... hoe heet dat ookalweer? Gelei?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:57

Glazuur Knipoog Maar dat kan je beter maken met wat eiwit en poedersuiker. Of je koopt het kant en klaar in de winkel. En dan inderdaad wat chocolade smelten, dat dat dan de donkere vakken zijn. Schaakstukken zou je kunnen maken met marsepein bv.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:58

Glazuur... dûh Tong uitsteken ...
Echt een keukenprinses Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:58

@ Siggislief, ja ik was ook van plan om eerst de onderplaat te maken, dat grote vierkant. En dan losse stukjes (zwart en wit) erop doen. Misschien is cacao tegenover origineel wel mooi ja! Zal es kijken. Haha!

@ Eileen333, volgens mij weet ik wat je bedoelt. Van die soort 'suikerlijm'? Zo noemde we dat vroeger altijd. Tong uitsteken

@ Hermelijn, dat van marsepein is ook slim ja! Had ik nog niet eens aan gedacht haha. Kan je dat zo ergens kopen?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:59

eilleen333 schreef:
Wit kan je ook maken door wat water bij poedersuiker te doen, dan krijg je... hoe heet dat ookalweer? Gelei?

Nee geen gelei, maar hoe heet dat ookalweer joh.. ehmm.. Wel heel goed van je bedacht! Haha!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:02

Marsepijn kan je wel los kopen. Moet je eens kijken in dat hele grote taartentopic dat hier loopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:05

Dat topic over marsepein heb ik weleens doorgelezen ja, maar zag vaak internetshops staan. Heb liever gewoon winkel in de buurt. Maar zal nog even kijken ja. Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:06

Het is een gok wat ik nu zeg, maar misschien kun je chocola laten smelden op een vierkante plaat, en als het zacht is (maar nog niet helemaal vloeibaar) en vierkantjes van snijden. Laten opharden en je hebt de donkere velden. Neem een rol marsepijn en snijd daar stukjes af, je hebt dan platte, gelijke rondjes waar je de stukken op kunt afbeelden.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:07

Chocolade lijkt me idd het makkelijkste witte en pure chocolade smelten en dan 4 kantjes van karton maken daar ingieten af laten koelen uit de vorm halen onderkant smelten en op t koekjesdeeg plakken.
Wat betreft de schaakstukken kan je van oude stukken een mal maken en dan in die mal chocolade gieten en aflaten koelen mal eraf halen en dan zou je perfecte chocolade schaakstukken moeten hebben. Onderkant weer even smelten en op de vakken plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:10

Waarvan zou ik die mal kunnen maken?

Opeens klinkt het allemaal niet zo onmogelijk meer.. in theorie. Nu de praktijk nog. Huilen van het lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:18

Ik denk dat de praktijk idd best nog wel eens zou kunnen tegenvallen. Een mal van karton zou je kunnen maken van gewoon knutselkarton, bij standaard-bakmix voor bv. brownies zit er ook vaak zo een soort mal in; dat zou ook zelf te maken moeten zijn, zou ik denken.
Stukken zou ik zelf niet aan beginnen, dat is echt pittig. Zoals ik zei zou ik platte schijfjes oid nemen en daar de afbeeldingen van de stukken op zetten (net als bv in een diagram in de krant). Lachen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:24

Ik vond deze op zoekertjesweb

Afbeelding

Ze moeten dus ergens wel te vinden zijn!! Op deze manier is het maken van de stukken volgens mij niet eens zo pittig hoor!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:30

Bedankt voor het zoeken! Haha! Dat vormpje is inderdaad wel heel handig ervoor.
Die 2e link doet het trouwens niet bij mij. Kan wel gewoon op dekwast.nl komen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:32

hmmz bij mij doet ie t wel maar even op mal schaakstukken googelen en dan kom je er ook!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:41

Met chocolade moet je volgens mij wel lang wachten als het hard is.

En als je dat bord wilt maken, moet het een soort Mozaiek bord worden.
Ik heb namelijk een receptenboek hier liggen van school waar Mozaiek koekjes in staan.
(Bruin + Wit)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:52

Ik zou gaan voor een dambord Huilen van het lachen

Schaakstukken is wel een hele klus anders Lachen

Het onderbord zou ik van marsepein maken, kijk eens in het marsepein boltaartjestopic. Daar weten ze vast wel een link naar waar je het goedkoopst de rol marsepein kunt bestellen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:02

Nou ik ben allang blij als ik uberhaupt een bord weet te maken.. Haha! Er hoeven van mij niet eens stukken op!

@ Crossmonster, onderbord van marsepein.. is dat dan niet te zacht? Of wordt dat wel mooi stevig?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:03

Ik zou eronder wel iets van karton doen Haha!

Maar marsepein is makkelijk te snijden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:07

Haha okee ik dacht ook al.. Clown Had ik nog niet aan gedacht. Maar het klopt wel ja. Waarvan zou jij dan die zwart/witte vlakken maken? Ook marsepein?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:15

Ja die zou ik van marsepein maken, omdat je dat zo mooi kunt snijden, en dat is in alle kleuren verkrijgbaar.
Meestal is een schaakbord van hout, en dus de vlakken lichtbruin met zwart Lachen

Ik zou dan gewoon een karton pakken, en daarop de vlakken leggen, met daaromheen een houtkleurig marsepeinen randje .

De schaakstukken zou gaaf zijn als je die kon gieten van chocolade Lachen

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:16

Die vlakken kun je toch gewoon van normale en chocoladecake maken?Gemakkelijk te snijden, anders vraag je bij de bakker of ze ze in de lengte willen snijden, kun je zelf de vierkantjes eruit steken...

Ik vind het echt een geinig idee trouwens, zo'n schaakbord.