Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:30

Ik heb genoten van mijn speltpannenkoeken. Goed idee om de banaan met kaneel te prakken als beleg te gebruiken. Dat las ik net pas :') Ik heb ze belegd met bosbessenjam van de reformwinkel (dus zonder suiker) en een met bio munthoning. Erg lekker! Ik denk dat ze ook lekker zijn met wat spek. Stevia is trouwens natuurlijke zoetstof

Ik ga straks nog lekker banaankokosijs met kaneel eten. Lust best nog wel wat als ik eerlijk ben.

Chiazaad hadden ze bij ons gewoon bij de reformwinkel. Was daar net binnen gekomen omdat de eigenaar het zelf gebruikt tijdens het sporten.

Duuk2011

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:03

wat is chiazaad?

Ik vind het echt een compliment waard voor de meiden die het snoepen/ongezond eten gewoon kunnen laten staan! Ik probeer het ook en heb best wel discipline maar soms dan bezwijk ik gewoon..

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:03

o: bio yoghurt met lijnzaad
t: appel en handje noten
l: 3 volk. crackers met kaas en jam en een kommetje yoghurt
t: banaan
a:350 gr roerbakgroenten, een spelt-notenburger

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:48

vanavond heb ik heel lekker avondgegeten, namelijk macaroni met boursin cuisine, knoflook, verse spinazie, zalm en cherrytomaatjes. Was echt heerlijk! De volgende keer ga ik er pijnboompitjes bij doen, lijkt me lekker.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:23

Die spelt-notenburger klinkt echt zo lekker! :9

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:33

Ik meld me hier ook even!

Probeer al ongeveer een jaartje vanwege een aantal klachten goed op mijn gezondheid te letten. Ik heb veeel meer energie, laten we dat voorop stellen :D Door de week probeer ik eigenlijk sowieso niet te snoepen, alleen wat pure (78%) chocola, wat juist gezond schijnt te zijn. Daarnaast probeer ik vaak te ontbijten met een lekkere smoothie van groente en/of fruit. Daarnaast heb ik verschillende superfoods geprobeerd. Daarnaast beweeg ik ook genoeg, ik probeer elke dag naar mijn paard te fietsen (25min heen en 25 min terug), mijn paard te doen en ik doe ook nog gyrokinesis, een soort van yoga.

Laatst heb ik het boekje daytox van kyra de vreeze aangeschaft. Ik zou graag een keer zo'n week willen doen als die in het boekje beschreven staat, de vraag is alleen even wanneer. Ben benieuwd of ik me dan nog gezonder zou voelen.

Ik ben gek op thee dus ik drink de hele dag kruidenthee. Vooral Pukka vind ik heerlijk!

Ik ben erg benieuwd naar tips en lekkere recepten hier!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:58

Hoi,

Ik heb een vraagje op het chiazaad. Mijn pony is al ong. 23 -/+ jaar, ze is koliek gevoelig
en krijgt elke dag een scheutje zonnebloemolie over haar voer. En ze heeft een doffige vacht.

Zou het misschien een optie zijn om haar ook chiazaad te voeren i.p.v dagelijks een scheutje
zonnebloemolie over haar voer? Ik heb gelezen dat je het namelijk ook aan honden en katten
kan voeren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:01

Het is zondag, dus alle tijd voor een goed dagmenu :D

Vandaag 1876 kcal, aangezien ik geen bal uitvoer:

O: 60 gr havermout, 250 ml halfvolle melk, 1 banaan, 1 el cacoa, wat Stevia
T: 1 appel
T: 1 gekookt ei, 25 gr 30+ kaas, 10 gr rookvlees, kopje zwarte koffie
L: 50 gr linzen, 1 gele courgette (200 gr), 200 gr tofu, 10 ml olijfolie, 1 el magere satésaus
A: 200 gr radijsjes + het blad ipv sla, 50 gr cherrytomaten, 100 gr komkommer, 130 gr tonijn op water, sap van 1 citroen, 1 el mayo, 2 el olijfolie

Op dagen dat ik niets doe, eet ik de meeste koolhydraten bij het ontbijt en bouw dat dan af gedurende de dag, tegelijkertijd begin ik met weinig vet en voer dat dan weer op, stapsgewijs :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:09

Wat is er eigenlijk precies zo goed aan stevia? Ik zag het laatst maar vond het erg duur! Is het ook heel lekker ofzo? En welke voordelen heeft het precies?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:11

Als je niet die zooi bij de C1000 koopt, maar het watertje van de Tuinen, dan is het volledig kcal vrij en het is natuurlijk. Geen polonaise aan je lijf dus, maar wel iets lekker zoets :)

Wat betreft de prijs: ik gebruik het nu een maand, ongeveer 1 á 2 keer per dag (en m'n man ook) en er is nu 1/10de uit het flesje. Kortom: je doet er errug lang mee :D

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:16

Oke ja ik zag het bij Erica kruidenrijden, zo'n klein flesje maar was geloof ik €15.

Heeft het naast het feit dat het lekker zoet is, nog andere voordelen?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:20

Volgens mij is chiazaad heel geschikt om aan dieren te voeren. Het enige nadeel is dat het erg duur is en ik denk dat een paard wel een grotere hoeveelheid nodig heeft dan een mens. Lijkt mij de vraag of dat uit kan..

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:22

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:24

MaartPaard schreef:
Oke ja ik zag het bij Erica kruidenrijden, zo'n klein flesje maar was geloof ik €15.

Heeft het naast het feit dat het lekker zoet is, nog andere voordelen?

Voordat het als voedingsmiddel mocht worden verkocht in Nederland, verkochten ze het als een huidverzorgingsproduct. Dus wie weet?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:26

Oke bedankt!

Wat de chia zaden betreft: http://www.vanderaartdiervoeders.nl/zaden.html 1 kilo 7,95.. Hoe lang doe je daar dan mee als je dat aan je paard geeft? Niet gek lang toch.. En vraag me af in hoeverre mijn paard met darmproblemen er van op zou knappen. Misschien kan je net zo goed lijnzaad geven?

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:38

Weet iemand hier nog makkelijk gezond beleg voor op brood 's ochtends?
Aangezien ik 's ochtends niet alle tijd heb ben ik zo makkelijk geworden elke ochtend hagelslag op mijn brood te doen, wat niet echt goed is natuurlijk. Maar 's ochtends staat kaas ofzo mij niet echt aan!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:43

Sesampasta, pindakaas of geitenkaas misschien?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:54

Oh Maartpaard, lekkere recepten voor groenten fruitsmoothies mag je hier altijd plaatsen!

Mijn menuutje voor vandaag:

O (om 11 uur :o ): 2 speltpannenkoeken met bosbessenjam en honing (beide zonder toegevoegde zooi)
L (om 15.30uur): spinazie, ananas, mango smoothie :9 met 2 speltcrackers
D: Chinees :o

De grootste eyeopener in het boek van Amber Albarda vond ik wel dat je niet moet drinken 20 min voor en 1,5 na het eten. Ik dronk juist altijd 3/4 liter water bij mijn maaltijd zodat ik lekker snel vol zat. Ik ben daar nu rekening mee aan het houden, maar vind het wel lastig om genoeg te drinken. Ik mag nu pas weer om 5 uur water drinken en ik heb nu al dorst (klink vast als een junkie)!

Wat trouwens ook heel lekker op brood is (naast suikervrije jam, bio honing) is een mengsel van gegrilde paprika en feta. Gewoon naar smaak bij elkaar gooien en fijn malen :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:54

Je kunt je broodjes ook de avond van te voren maken, dan kun je ze wat interessanter en gezonder beleggen :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:55

Mrijn schreef:
De grootste eyeopener in het boek van Amber Albarda vond ik wel dat je niet moet drinken 20 min voor en 1,5 na het eten. Ik dronk juist altijd 3/4 liter water bij mijn maaltijd zodat ik lekker snel vol zat. Ik ben daar nu rekening mee aan het houden, maar vind het wel lastig om genoeg te drinken. Ik mag nu pas weer om 5 uur water drinken en ik heb nu al dorst (klink vast als een junkie)!

En waarom is dat dan :o?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:59

Dat met die paprika en feta lijkt me inderdaad ook wel heel erg lekker! Hoe lang blijft dat dan goed?

Ik vind dingen snel erg lekker dus het is altijd maar de vraag of jullie het ook lekker vinden :P

Een van mijn favorieten blijft toch een smoothie van avocado, kokosmelk, ananas en mango. Kokosmelk en ananas neem ik de biologische uit blik en de mango kies ik gewoon voor de ingevroren mangostukjes van de appie.

Omdat het vaak mijn ontbijt is doe ik er nog wat gewelde chia zaadjes doorheen en/of wat haver/spelt vlokken. Proef je niks van en toch erg gezond :D

Over het drinken bij het eten, Kyra de Vreeze zegt juist dat je best mag drinken bij het eten maar gewoon niet te veel. Geen alcohol, gewoon een klein glaasje water waar je van kan nippen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:02

Dat klinkt logischer dan jezelf water te onthouden rond de maaltijd.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:02

Oja en anders kruidenthee die de spijsvertering stimuleert zoals gember en venkel etc

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:04

Ik drink sowieso nooit tijdens de maaltijd, vind ik vies, maar die uren ervoor of erna wil ik toch echt wel water hoor := Ik drink trouwens gewoon van nature heel erg veel water.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:06

Heeft te maken met de ph-waarde in je maag, Ik weet niet of ik het helemaal goed kan herkauwen, maar het gaat erom dat de ph-waarde in je maag heel erg laag (2,5) is als je net hebt gegeten en dat is voor je maag het seintje om met het verteringsproces te beginnen. Na plm 1,5 uur is de ph-waarde weer normaal (5,5) en opent je maag zich om het verteerde eten door te laten naar je darmen. Als je water drinkt, wordt de ph-waarde van je maag kunstmatig verlaagd en zal je maag zich veel te snel openen en snel verteerd voedsel aan je darmen afgeven. Hierdoor krijg je niet de juiste voedingsstoffen binnen, heb je snel weer honger en krijgen je darmen veel werk door slecht verteerd voedsel verder af te breken.
Ik vind het bjizonder logisch klinken, maar in de praktijk is het dus wat lastiger...

Een klein glaasje (20cc) mag van Amber ook. Ik spoelde mijn eten weg met een grote fles water en dat is dus niet gezond volgens haar.